Hei,
Nyt on Volvosta pakosarjan vesivaippa puhki. Kone jäähtyy normaalisti makeavesi-glykoliseoksella lämmönvaihtimen avulla. Viime kesänä kävi kuitenkin niin, että glykolit poistuivat pakoputkeen. Jotta matka saattoi jatkua kotiin, piti järjestellä putket siihen malliin, että merivesi jäähdytti koneen ja pakosarjan.
Nyt olisi aika alkaa etsimään reikää. Veikkaan, että vika on taaimman sylinterin pakokanavan juuressa, koska sen liitosta kollektoriin on aiemminkin jouduttu paikkailemaan. Mutta jos reikä ei sieltä löydy, niin täytyy etsiä syvemmältä.
Millaisia konsteja mahtaa olla pakosarjan vesivaipan tutkimiseen? Taskulamppu + peili tietysti johonkin saakka. Ilmeisesti reikä on melko suuri, sillä vedet häipyivät todella nopeasti uudestaan kokeillessa.
Tulevan paikkauksen jälkeen kannattaisi varmaan kokeilla tiiveys pienellä paineistuksella.
Volvo B18/20 pakosarjan paikkailua
-
- Viestit: 1230
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
-
- Viestit: 1230
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Volvo B18/20 pakosarjan paikkailua
Hei,
Noniin, tässä vaalivalvojaisten aikana on hyvä hetki päivittää kuvia "potilaasta".
Noniin, tässä vaalivalvojaisten aikana on hyvä hetki päivittää kuvia "potilaasta".
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 1230
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Volvo B18/20 pakosarjan paikkailua
Ja vielä pari kuva lisää.
Viimeisessä kuvassa näkyy varsinainen vika, eli taaimmassa pakokanavassa vesivaippa vuotaa sisään. Kuvien ottamisen jälkeen rälläköin koko pakokanavan pois, jotta saa paremman työtilan puikottaa reikä kiinni. Uuden kanavan teko pitäisi olla melko helppo juttu.
Viimeisessä kuvassa näkyy varsinainen vika, eli taaimmassa pakokanavassa vesivaippa vuotaa sisään. Kuvien ottamisen jälkeen rälläköin koko pakokanavan pois, jotta saa paremman työtilan puikottaa reikä kiinni. Uuden kanavan teko pitäisi olla melko helppo juttu.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 1230
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Volvo B18/20 pakosarjan paikkailua
Ja lopuksi vielä pieni kaavio, miten tuo vekotin periaatteessa toimii, ollessaan ehjä..
Lämmönvaihdin on putkimallinen Bowman /vast, joka tulee tuohon kiinnikkeeseen imusarjan alle. Pystytorni toimii paisuntasäiliönä, ja sinne tulee ylempään putkeen (pun nuoli) kuuma jäähdytysneste Volvon termostaatin takaa. Siinä alempana olevaan pienempään putkeen valuu ilmeisesti aina osa vedestä, eli vaikka termari olisi kiinni.
Jos kukaan ei muuta tiedä, niin väitän ja uskon tämän kokonaisuuden olevan Taalintehtaalla Ovakolla tehty ns "firaabelina" 1980-luvun alussa. Moottori on asennettu uutena 1983 Chouaniin.
Lämmönvaihdin on putkimallinen Bowman /vast, joka tulee tuohon kiinnikkeeseen imusarjan alle. Pystytorni toimii paisuntasäiliönä, ja sinne tulee ylempään putkeen (pun nuoli) kuuma jäähdytysneste Volvon termostaatin takaa. Siinä alempana olevaan pienempään putkeen valuu ilmeisesti aina osa vedestä, eli vaikka termari olisi kiinni.
Jos kukaan ei muuta tiedä, niin väitän ja uskon tämän kokonaisuuden olevan Taalintehtaalla Ovakolla tehty ns "firaabelina" 1980-luvun alussa. Moottori on asennettu uutena 1983 Chouaniin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.