Penta B18 keittää

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
geego
Viestit: 3
Liittynyt: 19.03.2017 15:59

Penta B18 keittää

Viesti Kirjoittaja geego » 19.03.2017 16:15

Tervehdys

Omistan vanhan meriläisen Volvon Penta b18 koneella ja viime kesänä kun paatti pääsi kymmenen vuoden tauon ja pitkän turvotuksen jälkeen vesille niin ongelmaksi ilmaantui jäädytysongelmat. Varmaan aika perinteinen on tällä hetkellä tuo jäähdytysjärjestelmä eli lohkossa ja pakosarjalla kiertää makeavesi ja lämmönvaihtimella sitten merivesi, joka päätyy pakoputkeen. Jäähdytysongelman syiksi veikkailin itse merivesikupin puuttumista pohjasta eli meriveden imureikä on tosiaan vain ja ainaostaan muovikauluksinen reikä veneen pohjassa. Syntyisköhän siihen kavitaatiokupla kun ei ole kuppia vastavirtaan, joka haukkais vettä urakalla. Toinen hämmästelyn kohde on tuo pakosarjan jäähdytyskierto makealla vedellä. Sehän on kuuma kun hellan koukku ja nostaa makeavesikierron lämpöä huomattavasti. Onko se normaalisti edes jäähdytetty vai voiskos pakosarjan jättää jäähdyttämättä ja laittaa vaikka palopellin niinkuin autoissa.?

Näillä kysymyksillä alkuun.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Penta B18 keittää

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 19.03.2017 19:51

Pakosarjaa ei voi jättää jäähdyttämättä, ellet halua polttaa venettäsi. Toisin kuin autoissa, ilma ei "huuhtele" pakosarjaa. pakosarjan yleensä jäähdyttää merivesi, eikä makeavesi. Puuttuukohan sieltä merivesipumpusta impelleri tai onko sen siivet huonot, joka pumppaa merivettä pakosarjan jäähdytykseen.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

danlig
Viestit: 123
Liittynyt: 08.05.2014 12:17

Re: Penta B18 keittää

Viesti Kirjoittaja danlig » 19.03.2017 20:17

Älä nyt, mulla on kokokuiva pakoputki eikä oo ollu ongelmia liian kuumuuden kanssa :)) paitsi tietenki flekti puhaltaa siihen, mutta ei varmaan juuri vaikuta pakosarjan lämpöihin.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Penta B18 keittää

Viesti Kirjoittaja matti » 19.03.2017 20:47

Ei selviä ensimmäisestä viestistä mitä teit sen kymmenen vuoden tauon jälkeen, onko siellä uusi impelleri?
Jos ei, niin Donna 28 saattaa olla oikeassa. Vaikka olisitkin vaihtanut uuden merivesipumpun siipipyörän voi lämmönvaihtimessa olla esim se kahdeksan siipeä tukkimassa kuten kaverin veneessä oli, oli muuten tosi hankalat kaivaa pois.
Jos oikein muistan, niin sellaisen vesiyhteen jossa on ritilä (https://veneakselisto.com/kauppa/tuote/ ... ierteella/ ) asennusohjeena on, hitaaseen veneeseen otto eteen ja nopeaan taakse, joten tuskin se veden otto on syynä, miksi se olisi muuttunut veneen seisonnan aikana?

Jos mitään tiedän, niin on pääsääntö tehdastekoisissa koneissa, että pakosarja on makeavesijäähdytteinen (neste) ja pakoputki on merivesijäähdytteinen.

geego
Viestit: 3
Liittynyt: 19.03.2017 15:59

Re: Penta B18 keittää

Viesti Kirjoittaja geego » 19.03.2017 22:18

Joo jäipä tosiaan kertomatta, että mitä koneelle tehtiin. Ennen kännistystä vaihettiin öljyt, termostaatti, suodattimet, nesteet, impelleri, tsekattiin merivesipumppu ja sihti sekä puhdistettiin lämmönvaihdin ja kaasari.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Penta B18 keittää

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 19.03.2017 22:23

Moi.

Volvolla minäkin ajelen :)

Pakosarja on omassani vesijäähdytetty samalla glykolivedellä, mikä koneessakin kiertää. Tämä taas jäähdytetään putkistomallisella lämmönvaihtimella. Siihen pumppaa impelleripumppu merivettä, joka sitten menee pakoputkeen heti pakosarjan vesivaipan takana. Lämpömittarin mukaan kone käy siinä 92-99 asteen paikkeilla. Epäilen, että lämmönvaihdin on hiukan alakanttiin mitoitettu. Pohjan alle ei tarvi mitään kuuppaa, mutta sihti on ihan hyvä olla. Minullakaan ei ole merivesisuodatinta asennettuna, hyvin on toiminut ilmankin.

Kannattaa tarkastaa pumppujen kunto ja sen jälkeen kaikki muu. Mutta ainakin omassani merivesipumppu on hirmuisen tehokas.

Periaatteesa kölijäähdytys olisi mahdottoman hyvä systeemi näihin Volvoihin.

danlig
Viestit: 123
Liittynyt: 08.05.2014 12:17

Re: Penta B18 keittää

Viesti Kirjoittaja danlig » 20.03.2017 0:10

Tosta suodattimesta tulikin mieleeni, isälläni on veneessä b20 raakavesijäähytettynä ja se oli luullakseni parikymmentä vuotta käytössä ilman suodatinta tai aukaisua. Tuossa pari vuotta sitten volvo alkoi ylikuumentua ja pakosarjakin halkesi.
Noh kone auki niin siellä oli kannet aivan täpösen täynnä hiekkaa ja paskaa 8} Kova kone siis ja kauan kesti noinkin, eikä se muuten hajonnutkaan sen kummemmin. Siihen vaihettiin vain kannentiiviste ja pakosarja ja nyt viimein lisättiin merivesisuodinkin ihan 8-| :-) Toki muutakin siihen tehtiin, muttei se tähän juttuun liity.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Penta B18 keittää

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 20.03.2017 10:55

Moi,

Okei, no ehkä merivesisuodatin sitten kumminkin kannattaisi olla. Paljon riippuu siitäkin, että onko tapana usein ajella ihan rantamatalissa.

Sinänsä 20 vuoden huoltoväli on jo ihan kohtuullinen. Että ei niinkun ihan koko ajan tarvi ruuvata :))

geego
Viestit: 3
Liittynyt: 19.03.2017 15:59

Re: Penta B18 keittää

Viesti Kirjoittaja geego » 20.03.2017 12:20

Kuulostaa sille, että mösterillä on siis täysin sama tekniikka kuin minulla. Kuumana se näyttäs sinullakin käyvän, oliskohan siis meilläkin aina käynyt suht kuumana ja nyt sitten joku pettänyt tai muuttunut sen verran että keittelee. Tänään lähtee kone irti veneestä ja aloitetaan täys remppa. Käydää kone ja jäähytysjärjestelmä täysin läpi, uusitaan kaikki mahollinen uusittavissa oleva ja vaihetaan hilppeet myös jäähytyspuolelle. Katsotaan, josko vika näin löytyisi.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Penta B18 keittää

Viesti Kirjoittaja bonito » 20.03.2017 19:34

Sain keskitalvella kuulla, että yleinen syy ylilämpöön on merivesipumpun kuluminen, se saattaa tuottaa vettä kohtalaisesti tyhjäkäynnillä, mutta kierroksilla kumisiipi kavitoi, siksi kun pumpun kansi ja pohja ovat kuluneet. Pumput, joissa ei ole irtonaista, pyöreää levyä kumisiipipyörän alla, niistä pitää sorvauttaa pohja sileäksi ja ottaa siitä pinnasta saman verran pois, jota vasten kansi tulee, mitan pitää säilyä samana. Imu- ja paineputken välissä on kampa, joka kuluessaan heikentää pumpun tuottoa, sen voi vaihtaa samalla. Kannen voi myös kääntää, jos se on kulunut. Yanmarin 4JH2:ssa on irtolevy kumisiiven alla, pitää tehdä kesällä tuo homma vesipumpulle, jos ei auta, sitten teen taajemman putkiston. Tulee maksamaan n. 300 €.

Vastaa Viestiin