Yanmar 3GM30f kansiremontti

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
ArtoH
Viestit: 58
Liittynyt: 25.11.2005 23:08
Paikkakunta: Nokia

Yanmar 3GM30f kansiremontti

Viesti Kirjoittaja ArtoH » 21.02.2017 23:28

Näyttäisi siltä, että uskollisen moottorin kakkospytyn venttiili on kantanut ja karstottunut niin, ettei se enää pidä puristuksia. Elikkäs taitaa olla tänä keväänä vielä edessä kannen irroitus, oikaisu, venttiileiden koneistus ja suuttimien säätö.
Meinasin viedä dieselkorjaamolle kannen venttiileineen, mutta asennushommat meinasin hoitaa itse. Samalla tuohon joutuu vaihtamaan kannen tiivisteen, pakosarjan tiivisteen sekä muita yläpään tiivisteitä. Onko kenelläkään tietoa mistä tiivisteitä kannattaisi kysellä? Alkuperäisiä en edes uskalla kysyä. Marinepartsilta saa kyllä sarjan, mutta suolainen on tuo hinta sielläkin. En itse löytänyt oikein euroopasta nettikaupasta sopivaa sarjaa.

Terv.
Arto

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Yanmar 3GM30f kansiremontti

Viesti Kirjoittaja bonito » 22.02.2017 8:42

http://dieselpartseurope.nl/, En tiedä kuuluuko kannen koneistus dieselkorjaamon hommiin. Länsirannikolla on useita moottorikoneistamoja, käytin Yanmarini kannen Raumalla. Suuttimet pystyy tarkastamaan korjaamo, joilla on suutinpumppu. Meillä Porissa ei ole enää dieselkorjaamoa, vaikeammat tapaukset täytyy lähettää Tampereelle tai Mynämäelle. Olen katsonut tanskalaiselta sivulta LSM diesel.dk , Yanmarin räjäytyskuvasta osanumeron ja hollantilaiselta sivulta hinnan ja ostanut osat ameriikasta, alkuperäiset Yanmar osat maksavat 40%Suomen hinnoista. Useat firmat USA:ssa eivät myy Suomeen, mulla asuu bulvaani siellä, 8o joka lähettää tai tuo itse tullessaan. :-) . LSM:n sivu ei auennut 22.2 aamulla, toivottavasti se on tilapäistä. Mulla on tallessa 3GM30F:n räjäytyskuvat, laita YV:llä email os. niin lähetän ne sulle.

Avatar
ArtoH
Viestit: 58
Liittynyt: 25.11.2005 23:08
Paikkakunta: Nokia

Re: Yanmar 3GM30f kansiremontti

Viesti Kirjoittaja ArtoH » 22.02.2017 10:05

Moi.
Täytyy käydä kurkkaamassa tuo dieselpartseurope ja LSM diesel.dk. Kannen koneistus onnistuu varmasti täällä Tampereella Tammerdieselillä mutta olen saanut myös kehuja Vammalan Moottorikoneistamo Oy:stä. Täytyy kysyä tarjousta.
Tilasin tuossa joulunpyhinä moottorin service & workshop manuaalin. Siitä löytyy aika kattavasti tiedot purusta, kokoamisesta, momenteista ja osista joten numerot kyllä lölytyy tiivisteille onneksi sieltä. Katsoin vaan että täydellinen tiivistesarja tuolla marineparts.fi sivuilla oli 370€. Täytyy katsoa josko tuota sarjaa saisi muualta halvemmalla. Eipä tuo haittaa että samalla vaihtaa kaikki kupariprikat mitkä irti joutuu ottamaan jne...

terv.
Arto

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Yanmar 3GM30f kansiremontti

Viesti Kirjoittaja bonito » 23.02.2017 9:42

Juu, Tammerdieseliltä onnistuu remontti. Katoin hollantilaiselta kansi-, pakosarja- ja imusarjatiivisteen hinnat, alle 120€, jos jotain muita tiivisteitä tarttee, ne on pieniä eikä maksa paljon. Mulla 4JH2-DTE:ssä ei ole kupariprikkoja suuttimissa, 3 GM:ssä on erilaiset suuttimet. En löytänyt pelkkää yläpään tiivistesarjaa, jos et pura muuta, pärjää noilla+pari pikkutiivistettä? Oli siellä korjaus-sarja, mutta siinä oli paljon ylimääräistä, jos et aio rengastaa konetta.

Avatar
ArtoH
Viestit: 58
Liittynyt: 25.11.2005 23:08
Paikkakunta: Nokia

Re: Yanmar 3GM30f kansiremontti

Viesti Kirjoittaja ArtoH » 12.03.2017 23:29

Nyt on kansi irti. Aika lailla oli karstoittumaa sekä männän päällä, että kannessa. Muutoin kyllä ihan hyvässä iskussa. Onneksi lähti suuttimen ja kaikki osat irti ehjänä ja ilman väkivaltaa. Seuraavaksi kansi koneistukseen ja tiivisteet tilaukseen. Täytynee putsailla kaikki osat ennen takaisin laittoa.

Tuossa osat irrallaan: https://photos.google.com/album/AF1QipM ... XXAm8Z_GUL
Kansiosta löytyy lisääkin kuvia.

-Arto-

Vastaa Viestiin