Talvi yllätti W2

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Talvi yllätti W2

Viesti Kirjoittaja seppo » 19.11.2016 0:47

Oli ajatus että jos tässä vielä syyskalassa... ja sitten talvi yllätti. W2, josta olin laskenut kyllä vedet pois kun pakkaset alkoivat, käynnistyi kyllä ryyppykupeilla mutta vesi ei kiertänyt. Pohjahanan letkussa oli jääsohjoa eli jäätä varmaan kanavissa. Pikku vedoilla välillä konetta sammutellen ajeltiin merihaasta n puoli km kaisaniemeen lähilaituriin, jonne se jäi odottelemaan... lauhtumista tms että saadaan jollain pelillä ylös, siellä kun lähin luiska ja mahdollinen toissijainen talvehtimispaikka. Lumien aikaan ei nostoautotkaan suostuneet paikalle, jää kuulemma auto kiinni(?!) Rajasaareen piti päästä (n10 km), jossa rantatrailerit ja talvehtimissysteemit.

Nyt on sitten lauhtunut. Jos en saa venettä ylös siltä paikalta vaihtoehto on tsekkailla konetta kuntoon. Kauankohan jäätyneiden letkujen yms sulaminen kestää, ja mitä kannattais aukoa ensimmäisenä? Lisälämmitystä tms on vaikea saada paikalle. Impelleri mahdollisesti rikkoutui tuossa ajelussa, sen nyt ajattelin tarkistaa ainakin. (tässä w2:ssa johnsonin pumppu, ei wickström). Jos saankin nosturin tai trailerin paikalle niin glykolit pitäis saada silti koneeseen. Onko vinkkiä tai onko joku ollut yhtä fiksu?

Kuulemma kaikki maksaa mikä alkaa v:llä;)

Ai niin, nyt pikku-e kortti ajossa jotta trailerien jne kuljetukset vähän helpompia. Ei sattumalta olis jollain palstalaisella pk-seudulla vuokrata sopivaa kärryä päiväksi autonperään jolla kortin ajo onnistuu?

Hauskaa syystalvea!

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Talvi yllätti W2

Viesti Kirjoittaja matti » 19.11.2016 11:38

Merivesipumpun päätylevy pitäisi löysätä(olisi pitänyt), että pumppu tyhjentyy, eikä mahdollisesti halkea jäätymisen seurauksena.
Nyt on käynyt mitä on käynyt, letkujen putkien pitäisi nyt olla sulana.

Jos yhtään lohduttaa, käydessäni Kotkassa toissapv, niin Hovinsaarella siinä Mattsonin perämoottorikorjaamon edessä oli yksi sukellusvene, katto ja kaminan savutorvi näkyvissä ponttoonilaiturin ulkopäässä. 8o
Sinänsä hankala paikka nostoa ajatellen, ei pääse lähellekään muuta kuin ponttooni/venenosturilla.

Andy
Viestit: 4
Liittynyt: 05.11.2016 18:13

Re: Talvi yllätti W2

Viesti Kirjoittaja Andy » 19.11.2016 13:07

Minulle kävi samalla tavalla paitsi että vene oli kotipihalla.
Pidin 3 kw lämpöpuhallin päällä yötä päivää mutta ei auttanut vaikka oli päällä 4 päivää. Tänään yritin taas kun on ollut lämmin keli ja heti rupesi toimimaan. Sain glykolit ajettu koneeseen. Nythän on luvattu plussakeliä pitempään niin varmasti sulaa sunkin moottori. Tsemppiä!

seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvi yllätti W2

Viesti Kirjoittaja seppo » 20.11.2016 22:37

Jees, kiitti! Tänään kävin irrottamassa vesipumpun kotiin putsattavaksi impellerin paloista joita sieltä pari löytyi, toinen vesiputkesta.

Sulaa oli paitsi veneen ympärillä. Toinen veneenomistaja keskittyi rikkomaan jäätä ja otti virkistykseksi kylvyn meressä :)) -Huomenna fiksattu pumppu paikoilleen. Toivottavasti kaikki toimii niin sais tuon kipon ylös ja talviteloille.

seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvi yllätti W2

Viesti Kirjoittaja seppo » 21.11.2016 23:19

Jaa, mikähän tossa nyt on kun ehjä impelleri ja tukokset poistettu, pohjaventtiilistäkin tulee vettä mutta pumppu ei nosta vettä? Katoin vielä pumpun kansi auki että siipipyörä pyörii kun vauhtipyörää pyörittää. Mut ei tule vettä ja vika tuntuis olevan pumpussa kun avasin heti sen yläpuolella olevan liitoksen eikä sieltä tullut vettä vaikka konetta käytti hetken.

Onko näissä joku slemenvesijuttu vai pääsiskö siipipyörä jotenkin luistamaan kun vauhtia enemmän? ? Vai joku ilmakupla tms?

No, nyt on ainakin sulaa kaikkialla, jos ton sais ylös ja ehtis maissa käyttämään ennen uusia pakkasia.

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Talvi yllätti W2

Viesti Kirjoittaja Qubik » 22.11.2016 8:49

Kannen tiiviste paikalla? Ja anna sille hiukan vettä siitä yläletkusta. Nyt on ollut niin lauhaa, että varmaasti on sulanut kaikki. Vaikka noi siivet näyttävät ehjältä, ne useammin naarmuntuu kuivana ajaessa ja silloin ei ole enää tiivit.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Talvi yllätti W2

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 22.11.2016 9:52

Moi,

Onko se pumppu ihan tavallinen kumisiipipyörä- eli "impelleri"-pumppu? Olettaen niin...

Saithan varmasti kaikki kuminpalat pois pumpusta ja putkista? Jos siellä kumminkin jumii jossain poikittain irronnut kumisiipi.

Asennus lienee niin selkeä, että vesi tulee suoraan pohjahanasta (joka on auki?!) pumpulle ja siitä edelleen wickströmin omiin putkiin. Ainakin mun veneessä vesi nousee tuloputkessa jo hyvin lähelle pumppua, että ei siinä ihmeempiä siemenvesiä ole tarvittu. Tosin on vanha hammasrataspumppu, mutta silti. Ja sitten toisessa veneessä on Johnsonin pumppu, joka imee aina vaikka kuivana aloittaisi.

Jokin taika siinä nyt piilee ja estää veden kulkemasta. Joskus olen vaihtanut siipipyörän, jossa siivet olivat jo selvästi hajoamassa. Ja silti vesi liikkui ainakin jollain lailla.

Jaa juu! Onhan siipipyörä kunnolla paikallaan, ettei pyöri tyhjää? Onko siinä joku kiila tms?

Andy
Viestit: 4
Liittynyt: 05.11.2016 18:13

Re: Talvi yllätti W2

Viesti Kirjoittaja Andy » 22.11.2016 14:29

Kuten mainittiin niin tiiviste pitää olla ja täysin tiiviinä, jos vuotaa vähäsen edes niin ei ime vettä. Siemenneste auttaa eikä ainakaan pahaa tee.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Talvi yllätti W2

Viesti Kirjoittaja matti » 22.11.2016 16:34

Ennen asennusta siipipyörä kannattaa rasvata, etenkin päädyt, siis kansi ja pohja, tällöin imee hyvin, eikä käy kuivana.
Toisien siiipipyörien mukana tulee myös voiteluaine, mutta jos ei, niin en pidä ympäristörikoksena sitä, että sipasee hieman vesivaseliinia .
Olen laittanut aina myös siihen mainittuun kannen, siis pumpun kannen tiivisteeseen sitä vesivaseliinia, että lähtee ehyenä irti kun (jos) seuraavan kerran tarkastaa impellerin kunnon.

Kun poistaa rikkoutuneen siipipyörän on oleellista laskea puuttuvat siivet ja ikäänkuin uudelleen rakentaa mielessä se pyörä, että kaikki irtopalaset tulevat pois systeemistä.
Kaverin veneessä kahdeksan siipeä tukki lämmönvaihtimen ja lämmöt nousivat aika ajoin.

seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvi yllätti W2

Viesti Kirjoittaja seppo » 22.11.2016 18:48

Sehän tässä outoa olikin että siipipyörä oli täysin ehjä ja elastinen, mutta 2 kpl jotain vanhoja siivenpaloja löytyi toinen pumpusta ja toinen pumpun putkesta. Mut enempää ei kyllä ollut ainakaan noissa paikoissa, puhaltamalla tsekkasin.

Tiiviste ja vaseliinit on, mutta yksi kuudesta pultista on korkannut, pitänee vääntää siihen isompi kierre tms. Päästäiskö tuolta sitten vähän ilmaa... Todennäköisin syy lienee kuitenkin että laitoin sen täysin ehjän näköisen vanhan impellerin takaisin kun ostamani impelleri oli vääränlainen, joutunee tilaamaan netistä jotta saa oikean, bilteman valikoimasta oli tuo poistunut. Ehkä takaisin laittamani siipipyörän keskiössä/siivissä sitten oli kuitenkin joku ongelma. On siis puoliympyrän muotoisella kiilalla, ja pumppu suoraan pohjahanan jälkeen.

Mut joo, täytyy saada vene ylös tuossa paikassa, ottaa pumppu uusiksi irti ja vaihtaa impelleri ja korjata jotenkin tuo yks pultinreikä. Josko se siltä.

Oli vaan ajatus että olis saanut sinne oikeaan rantaan ajettua veneen, mut sunnuntaina kai taas pakastuu eli pakko saada vene ylös ennen sitä.

Kiitokset vinkeistä taas.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Talvi yllätti W2

Viesti Kirjoittaja matti » 22.11.2016 19:04

Tilapäisesti saat puristusta siihen puuttuvan pultin paikalle vaikka lukkopihdeillä, niitähän saa muutamalla eurolla.

http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasit ... 000019466/

seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvi yllätti W2

Viesti Kirjoittaja seppo » 22.11.2016 19:44

Totta, tuollaisilla saattaisi saadakin puristuksen. Kyseinen pultti on niin hankalasti moottorin kulman takana että en tosin ole varma onnistuuko.

Tuli muuten mieleen että kai glykolit voi ajaa sisään vaikka porakonepumpulla. Samalla ehkä näkis onko tukosta muualla. Tästä mallista on termostaatit joskus poistettu eli eikö sen veden pitäis virrata ihan normaalisti vaikkei kone olekaan päällä?

Ehkä ei näillä keleillä ihan 10 km merimatkaa viitti kuitenkaan lähtee akkuporakoneen ja porakonepumpun kans ajeleen :))

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Talvi yllätti W2

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 23.11.2016 9:45

Moi,

Joo jos termostaatit tosiaan ovat poissa, niin sitten systeemiin voi kierrättää nestettä ihan millä vaan pumpulla. Kytkee sen vaan letkulla suoraan pumpusta nousevaan kromattuun putkeen.

Merimatkaa on ehkä syytä tosiaan harkita.. Tunnin puolentoista ajo kumminkin helposti. Siinä pitää poran laulaa kutakuinkin tauotta, sillä konetta ei kannata kuivana käyttää oikeastaan ollenkaan. Kannentiiviste on äkkiä kovilla, ja miksei vähän muutkin paikat.

Onko veneessäsi pilssipumppu tai oletko ajatellut hankkia? Hae biltemasta tai motonetistä pumppu, ja kytke se lykkäämään merta sisään moottoriin. Sulla taitaa kumminkin olla dynastartillinen kone? Ja vaikkei olisikaan, niin irtonaisella 12v akulla pumppailee yllättävän pitkään. Jos nyt joku 75 ah akkukin olisi, niin johan ajelet.

Kytke pumppu pohjahanan ja moottorin väliin letkulla. Ja valmistaudu tarvittaessa tukkimaan tai sulkemaan vedentulo, jos joku menee pieleen.

seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvi yllätti W2

Viesti Kirjoittaja seppo » 24.11.2016 19:02

Kiehtovaa olis ollu tuokin.

Sain nyt nostoauton paikalle kuitenkin ja vene nousi vedestä. Tosin eri rannalle missä telakointikamat, eikä täällä ole sähköjä tai vesiä mutta kuitenkin, maalla nököttää. Ehkä pitää hommata agregaatti.

Pitää tsekkailla pumppu kuntoon talven aikana. Muutama sata metriä oli pakko ajaa kuivana. Pitänee availla myös kansia jne kunhan kerkiää, mahtoikohan tehdä vauriota.

Kiitokset vinkeistä ja tsempistä!

seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvi yllätti W2

Viesti Kirjoittaja seppo » 05.07.2017 22:24

Vielä on tää vanha venekin vaikka uudempi hienosti vesillä. Pitäis laittaa johonkin kuntoon ja funtsata mitä sille tekis.

No, syksyllä kävi tosiaan miten kävi kun oli pakko kuivana ajella. Vesipumpussa joku vika, pitänee ostaa pumppu. Toisaalla oli hyväkuntoinen johnsoni niin ehkä sen laitan.

Nyt toinen ongelma, aiheutui varmaan tuosta kuivana ajelusta. Eli öljyt ja vedet menneet jostain sekaisin. Öljy harmaata. Avasin kannet ka toisen männän päällä oli öljy/vesi seosta. Kone kuitenkin pyörii ja venttiilitkin näytti aukeilevan tasaisesti. Kannentiiviste ehkä syyllinen kun halkeamia ei missään näy? Molemmissa kansissa oli yksi vähän revennyt kulma tiivisteessä ja karstaiselta näytti, mutta en osaa arvioida että miltä näyttää palanut tiiviste?

Vai olisko vesipumpun stefa voinut vuotaa vettä koneen puolelle?

No, kyllä tää pitää kuntoon laittaa eli laitan pahvit ja pumpun tilaukseen ja katellaan lähtiskö toimimaan. Kaadoin mäntien päälle nyt vähän öljyä ja pyörittelin. Sit pitäis rapsutella palaneet karstat pois kansista ja rassailla vesikanavat.

En nostanut sylintereitä vielä ulos, mutta kannattaisko nekin irrottaa? Mitä muuta kannattaa tarkistaa mistä olis voineet vedet ja öljyt päästä sekaisin?

Vastaa Viestiin