Sivu 1/1

Marinointi

Lähetetty: 15 Marras 2016 20:24
Kirjoittaja Kippo
Terve.Pitäisi muuttaa hiacen 2.4 vaparikoneen jäähdytys raakavesi kierrosta sulettuun.Lämmönvaihdin löytyy jo.
Ongelmaksi muodostuu valmiitten mutkien löytyminen.Moottorin letkujen lähdöt on 40mm ja valmiita letkun väliin tulevia mutkia ei taho löytyä mistään,tai löytyy hintaan 15e kpl.Millä tavoin olette toteuttaneet omissa projekteissa

Re: Marinointi

Lähetetty: 16 Marras 2016 16:47
Kirjoittaja matti
http://www.taloon.com/terasputken-kayra ... 0560138/dp

Tollaisista saa helposti kun liimaa tikuilla tai migillä laipan tms muun tarvittavan toiseen päähän ja tarvittaessa suoraa putkea toiseen pääähän, tosin edellyttää auttavaa metallityötaitoa.

Re: Marinointi

Lähetetty: 16 Marras 2016 17:32
Kirjoittaja Kippo
Joo,katsoin noita hitsattavia mutkia jo aijemmin.Näissä epäilyttää liitos letkun kanssa,pitääkö se klemmarilla,kun ei ole mitään lenssiä siinä.
Hitsaaminen ja yleensäkkin metallityöt ei ole ongelma

Re: Marinointi

Lähetetty: 16 Marras 2016 18:22
Kirjoittaja matti
Kyllä pitää.
http://www.freewebs.com/maryii/apps/pho ... d=26582420
Tuossa tein, eikä mitään ongelmia.

Re: Marinointi

Lähetetty: 17 Marras 2016 14:31
Kirjoittaja ms.venla
Mitä jos tekee juottamalla ja kupari putkiosilla? Niin ne tekivät ainakin marinointi ohjessa.

Re: Marinointi

Lähetetty: 17 Marras 2016 14:52
Kirjoittaja Kippo
Joo taidan tehä klykooli kierron noilla hitsattavilla mutkilla ja raakavesi puolella vois käyttää kuparia .
Kiitos kommenteista

Re: Marinointi

Lähetetty: 18 Marras 2016 08:12
Kirjoittaja Qubik
Omalle tein pakokäyrän Ahlshellista hankittuista Rst mutkista. Mielestäni ihan toimivaa. Jos pehmeitä vesiletkuja kiinnittaa sileän putkeen niin ainaki halkaisijalta isommissa, kun 20mm ois suotava sorvaa/prässää putkelle jonkinsortin lukitsevä kaulus. Muuten joudut kiristämään letkun turhan kirelle. Vaihtoehtosesti ihan tavallinen kumiliimakin toimii. Esmes ohutseinäsistä kupariputkista tehätäessä, klemmäri usein painaa putken helposti soikeeks tai jopa kulmikkaaksi. Ja oikein laadukkaat leveät klemmarit helpottaa myös pitoa. Etra rst klemmarit on oikein hyvät. Ja tarkistaa letkulähdöt myös sillä silmalla, että vakio letkukoko metritavaralle on 38mm

Re: Marinointi

Lähetetty: 18 Marras 2016 14:20
Kirjoittaja CC
Jäähdytyssysteemissä suljetulla puolella on luokkaa 1bar maksimipaineet, merivesipuolella ei just mitään, joten kyllä ne letkut pysyy ihan klemmaria liikaakin kiristämättä ilman klunssiakin. Jos kovin on kiillotettua, tai muuten epäilee, niin pyörittelee karkealla hiomapaperilla putken pään poikkisuuntaan karkeaksi.

Re: Marinointi

Lähetetty: 18 Marras 2016 15:52
Kirjoittaja Kippo
Menasin samalla laittaa lämmityslaitteenkennon tai tommosen lisälämmittimen,mitä traktoreihinkin myydään.Saa mukavasti lämpöä ajaessa.
Täytyy vaikka etrasta kysellä noita kunnon klemmareita.Kiitos taas vinkeistä

Re: Marinointi

Lähetetty: 18 Marras 2016 15:59
Kirjoittaja Northling
Moro

Näitä sit isompiin letkuihin ja putkiin (kuten pakoputki ja septit)
Kuva

Äläkä sorru niihin halvempiin, jossa on ruuvi keltapassivoitua ruostuvaista.

Nortti

Re: Marinointi

Lähetetty: 18 Marras 2016 19:33
Kirjoittaja bonito
Jos pitää putkea toisessa kädessä ja toisella nuijii kuulapää vasaralla putken pään sisäkulmaan, niin ainakin 2mm seinämäiseen rosteriputkeen saa pienen kauluksen lyötyä. Eikä sen kauluksen tarvi olla edes koko putken pään ympäri, kun laittaa vielä tuplaklemmarit, ruuvit eri puolille. Olen suoriin putkiin laittanut kahdet rosteri klemmarit, eikä ole vielä ikinä pettänyt. Kun uuden kumiletkun laittaa, se pitää ensin alkuun vuosittain kiristää pari kertaa.