Marinointi

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Kippo
Viestit: 103
Liittynyt: 21.06.2013 10:05
Paikkakunta: konginkangas

Marinointi

Viesti Kirjoittaja Kippo » 15.11.2016 21:24

Terve.Pitäisi muuttaa hiacen 2.4 vaparikoneen jäähdytys raakavesi kierrosta sulettuun.Lämmönvaihdin löytyy jo.
Ongelmaksi muodostuu valmiitten mutkien löytyminen.Moottorin letkujen lähdöt on 40mm ja valmiita letkun väliin tulevia mutkia ei taho löytyä mistään,tai löytyy hintaan 15e kpl.Millä tavoin olette toteuttaneet omissa projekteissa

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Marinointi

Viesti Kirjoittaja matti » 16.11.2016 17:47

http://www.taloon.com/terasputken-kayra ... 0560138/dp

Tollaisista saa helposti kun liimaa tikuilla tai migillä laipan tms muun tarvittavan toiseen päähän ja tarvittaessa suoraa putkea toiseen pääähän, tosin edellyttää auttavaa metallityötaitoa.

Kippo
Viestit: 103
Liittynyt: 21.06.2013 10:05
Paikkakunta: konginkangas

Re: Marinointi

Viesti Kirjoittaja Kippo » 16.11.2016 18:32

Joo,katsoin noita hitsattavia mutkia jo aijemmin.Näissä epäilyttää liitos letkun kanssa,pitääkö se klemmarilla,kun ei ole mitään lenssiä siinä.
Hitsaaminen ja yleensäkkin metallityöt ei ole ongelma

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Marinointi

Viesti Kirjoittaja matti » 16.11.2016 19:22

Kyllä pitää.
http://www.freewebs.com/maryii/apps/pho ... d=26582420
Tuossa tein, eikä mitään ongelmia.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Marinointi

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 17.11.2016 15:31

Mitä jos tekee juottamalla ja kupari putkiosilla? Niin ne tekivät ainakin marinointi ohjessa.

Kippo
Viestit: 103
Liittynyt: 21.06.2013 10:05
Paikkakunta: konginkangas

Re: Marinointi

Viesti Kirjoittaja Kippo » 17.11.2016 15:52

Joo taidan tehä klykooli kierron noilla hitsattavilla mutkilla ja raakavesi puolella vois käyttää kuparia .
Kiitos kommenteista

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Marinointi

Viesti Kirjoittaja Qubik » 18.11.2016 9:12

Omalle tein pakokäyrän Ahlshellista hankittuista Rst mutkista. Mielestäni ihan toimivaa. Jos pehmeitä vesiletkuja kiinnittaa sileän putkeen niin ainaki halkaisijalta isommissa, kun 20mm ois suotava sorvaa/prässää putkelle jonkinsortin lukitsevä kaulus. Muuten joudut kiristämään letkun turhan kirelle. Vaihtoehtosesti ihan tavallinen kumiliimakin toimii. Esmes ohutseinäsistä kupariputkista tehätäessä, klemmäri usein painaa putken helposti soikeeks tai jopa kulmikkaaksi. Ja oikein laadukkaat leveät klemmarit helpottaa myös pitoa. Etra rst klemmarit on oikein hyvät. Ja tarkistaa letkulähdöt myös sillä silmalla, että vakio letkukoko metritavaralle on 38mm
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Marinointi

Viesti Kirjoittaja CC » 18.11.2016 15:20

Jäähdytyssysteemissä suljetulla puolella on luokkaa 1bar maksimipaineet, merivesipuolella ei just mitään, joten kyllä ne letkut pysyy ihan klemmaria liikaakin kiristämättä ilman klunssiakin. Jos kovin on kiillotettua, tai muuten epäilee, niin pyörittelee karkealla hiomapaperilla putken pään poikkisuuntaan karkeaksi.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Kippo
Viestit: 103
Liittynyt: 21.06.2013 10:05
Paikkakunta: konginkangas

Re: Marinointi

Viesti Kirjoittaja Kippo » 18.11.2016 16:52

Menasin samalla laittaa lämmityslaitteenkennon tai tommosen lisälämmittimen,mitä traktoreihinkin myydään.Saa mukavasti lämpöä ajaessa.
Täytyy vaikka etrasta kysellä noita kunnon klemmareita.Kiitos taas vinkeistä

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Marinointi

Viesti Kirjoittaja Northling » 18.11.2016 16:59

Moro

Näitä sit isompiin letkuihin ja putkiin (kuten pakoputki ja septit)
Kuva

Äläkä sorru niihin halvempiin, jossa on ruuvi keltapassivoitua ruostuvaista.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Marinointi

Viesti Kirjoittaja bonito » 18.11.2016 20:33

Jos pitää putkea toisessa kädessä ja toisella nuijii kuulapää vasaralla putken pään sisäkulmaan, niin ainakin 2mm seinämäiseen rosteriputkeen saa pienen kauluksen lyötyä. Eikä sen kauluksen tarvi olla edes koko putken pään ympäri, kun laittaa vielä tuplaklemmarit, ruuvit eri puolille. Olen suoriin putkiin laittanut kahdet rosteri klemmarit, eikä ole vielä ikinä pettänyt. Kun uuden kumiletkun laittaa, se pitää ensin alkuun vuosittain kiristää pari kertaa.

Vastaa Viestiin