Sivu 1/1
Glykolit koneeseen vai tyhjäksi?
Lähetetty: 21 Loka 2016 08:52
Kirjoittaja sole
Kumpikohan on parempi merivesikierron osalta. Makeavesikierrossa on tietenkin koko ajan glykolit, mutta merivesikierron olen jättänyt huuhtelun jälkeen tyhjäksi sillä ajatuksella että pakoputki olisi silloin kuivempi (olen tyhjentänyt äänenvaihtimen) ja näin pakoventtiilien ja sylinterien korroosiokuorma vähäisempi. Olisiko kuitenkin parempi jättää glykolit merivesipuolelle sen vuoksi että silloin suojaus korroosiota vastaan merivesipuolella olisi parempi?
Re: Glykolit koneeseen vai tyhjäksi?
Lähetetty: 21 Loka 2016 12:28
Kirjoittaja katiska
Vanha Volvon manuaali ohjeistaa tyhjentämään merivesipuolen, ajamaan sinne glykolit sisään ja tyhjentämään uudestaan.
Ilmeisesti tuolla on haettu sitä että se vähäinen määrä mitä tyhjennyksenkin jälkeen järjestelmään jää olisi glykolia.
Re: Glykolit koneeseen vai tyhjäksi?
Lähetetty: 21 Loka 2016 14:18
Kirjoittaja CC
Nesteessä uiva metalli saa vähemmän korroosion tarvitsemaa happea, sen takia yleensä pyritään pitämään myös merivesipuoli täytettynä.
Re: Glykolit koneeseen vai tyhjäksi?
Lähetetty: 03 Marras 2016 20:37
Kirjoittaja Donna 28
D. Intoon tehtiin erillinen hana tänä syksynä, jotta glygolit voidaan ajaa pelkästään koneeseen termostaattia irroittamatta. Tietysti tuota rystinkiä tehdessä piti Tenho V:n hieman käyttää sorvia ja muita tarvekalujaan, jotta moinen systeemi syntyi. Pakoputkeenhan ne saa aina menemään, mutta jos termostaatti ei aukea, niin hiton hankala glygoleja on koneeseen saada. Vaikka tässä muutama kuukausi sitten joku arvelikin käyttämäni koneen olevan hiton vanha, mutta käytössäni se on osoittaunut luotettavaksi, kun ensin saatiin tuo kondensaattorin puuttumisongelma selvitettyä.
Koneen vanhuudesta sen verran, että onneksi se ei ole yhtä vanha kuin vene tai jos sellainen jostain löytyisi, pitäisi varmaan ryhtyä tekemään sille jonkinlaista vitriiniä, kuutonen tai suora kasi siellä on alkujaan ollut, koska alkuperäinen konepukki oli niin pitkä. Sitä en ole saanut historian selvityksessäni selvitettyä, mikä kone siellä on ollut alunalkaen, vaikkakin senkään selville saaminen ei enää ole kovin kaukana.
Donna 28

Re: Glykolit koneeseen vai tyhjäksi?
Lähetetty: 04 Marras 2016 16:23
Kirjoittaja vehkasalo
Niinpä.
Tuota ongelmaahan ei ole kun on suljettu kierto ja merivesijäähdytys.
Re: Glykolit koneeseen vai tyhjäksi?
Lähetetty: 06 Marras 2016 09:57
Kirjoittaja Donna 28
Eihän se ole ongelma, kun siellä on aina glykolit sisällä, ainakin minä pidin kesät talvet aikaisemmassa veneessäni Koitossa.
Donna 28

Re: Glykolit koneeseen vai tyhjäksi?
Lähetetty: 06 Marras 2016 11:30
Kirjoittaja Qubik
Merivesi puolelle myös glykoolid sisään ja saa jäätäkin korrosioesto ominaisuuden takia. Kevällä enne vesillelasku letkusta huuhtelu/ koekäyttö. Ei mee glykooleja mereen ja on varmaa että käynnistyy myös heti, kun remmit löystyy nosturista