Painelaakeri asiaa

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja bonito » 21.11.2016 10:01

http://aijaa.com/7mCdQ7 . Kuvassa on Velvet 71 C:n laakeri, sen koko on 3 5/8"x 2 3/16" reikä 1 7/16",= 92x56x36 mm, eli melkoiset työnnöt se pystyy ottamaan vastaan, 73:ssa on varmaan vielä isompi. Kyllä vaihteiston oma painelaakeri kestää, mulla oli 15 tn teräsveneessä kuutosFoortti, siinä Paragon P24 L jonka perässä oli 27" teräspotkuri, ajoin systeemin jään päällekin, siten että vaivoin sain sen pakilla takaisin veteen, 10 sentin jäätä se särki ilman santsia. Ajoin sillä 2910 h ja nykyomistaja on ajanut samat tunnit lisää, ikää systeemillä on 30 v. Saat varmaan pidemmän akselin painelaakerisysteemin ja vaivan näön hinnalla.

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 22.11.2016 1:33

Kaksi edellistä kommenttia oli hyvä "kuulla" tähän asiaan. Kokemus on tässäkin hyväksi..

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 22.11.2016 10:30

Meriläismallinen puuvene 9,5x3 paino n.3000kg
30 mm akseli suoraan Hurth merikytkimessä hbw 10-2r. Koneena perkins 4.108 49hv. Ei sivuäääniä eikä värinöitä. Kone asennettu 70-luvun lopulla.

JussiK
Viestit: 314
Liittynyt: 20.01.2006 14:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja JussiK » 23.11.2016 11:03

stuuvari kirjoitti:Eli osassako vaihdelaatikoita on painelaakeri ja osassa ei? Luulis olevan kaikissa. Minulle sanottiin että ostattelemani kone ei niitä erikseen tarvii.

Jotenkin en luottais kuusiokoloruuviin pitävyyteen akselilla itsetehdyssä laakerissa, aikamoinen kuorma siihen kohdistuu. Ja eikö siitä tule epäkeskeinen kun yhdeltä reunalta kiristellään akseliin. Erillinen painelaakeri vaatii käsittääkseni murtonivelet koneen ja painelaakerin väliin. Hintaa ainakin alkaa kertyä.. taisi olla että tonnilla ei saa kaikkea kaupasta kun omaani silloin suunnittelin.

Mistä sen sitten minkäkin koneen kohdalla tietää tarviiko vai ei?
Onko isommissa ammatti ja työaluksissa painelaakerit, jostain olin lukevinani että ei ole eikä tarvii.. ei varmaan tarkoita kaikkia. Mutta miksi joissain laitetaan ja joissain ei.
Taas alko epäilyttämään että tarviisko sitteki olla tuossa minunki..:)
Aina kannattaa varmistua onko painelaakeri valmiina vai ei ,suurimmassa osassa on. En minäkään luota stop ruuviin .Jos on erillinen painelaakeri niin ei se millään tavalla vaikuta siihen että silloin tarvittaisi myös murrosnivel, jos akseli voidaan asentaa suoraan linjaan vaihteistolta tulevan akselin kanssa ei ole mitään syytä käyttää murrosniveltä, (eikä järkeä), jos taas akselilinja ei ole suora, on pakko käyttää joko akselikytkintä joka sallii kulman tai sitten murrosniveltä ,joka sallii yleensä huomattavasti suurempia kulmia kuin mitkään akseli kytkimet.

Koneen (tai vaihteiston) valmistajalta saa varmimman tiedon ,onko painelaakeria. Kuten edellä yritin selittää painelaakeri on oltava AINA ,jos se ei ole valmiina vaihteistossa niin sitten laitetaan ulkopuolinen, ( poislukien siis kokoluokka soutuveneet)

Huom! Pitää muistaa myös se että JOS sielä se murros(vakionopeus) nivel on ,silloin on pakko olla myös ulkoinen painelaakeri, ainakaan tietääkseni ei ole olemassa murrosniveliä jotka kykenisivät ottamaan vastaan aksiaalisia kuormia, elikkä . Perälaakerilta konetta kohti tultaessa ensimmäinen laakeri on oltava painelaakeri, ei murrosnivel eikä akselikytkin (älä sekoita laippakiinnitystä akselikytkimeen). Luonnollisesti jos linja on suora, ei niveliä eikä kytkimiä ,silloinkin ensimmäinen laakeri on painelaakeri ,siellä vaihteistossa.
Jussi K

JussiK
Viestit: 314
Liittynyt: 20.01.2006 14:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja JussiK » 23.11.2016 11:23

Qubik kirjoitti:Hirveet voimat oikeesti. Isossa halbergrassy purjevenessa on 45hp moottori ja 30mm akseli, suoraan merivaihteen, ilman härpäkkeitä... Ei se kuules keulaan päin oo vielä mennyt ollenkaa, vaikka vene painaa reipaasti yli 10 tonnia...
Iso searay, kaksi yli200hp moottori kumpikin 45mm akselilla suoraan merivaihteessa. Ei turhia härpäkkeitä.

Alumiininen jokapaikahöylätyövene/hinuri. 600hp cummins, akseli 60mm suoraan merivaihteessa.

KAIKKI Pilot kirjeilla oransit luotsiveneet, oliko800hp MTU 75mm akselilla suora merivaihtessa kii! Max nopeus 27kn

Kaikki esellamainitut on kumitassuilla seisovat konet. Jos ei ole mitään huutava tarvetta, niin älkää laittakaas noita kalliita turhakkeitä sinne voimalinja monimutkistamaan. Kyllä se tonni ja toinenkin saa käyttää asiallisemmin.
Nivelakselin käyttö on järkevä jos:
- uusi ja vanha tekniikka on rakennellisesti erillaiset eikä linjaus ole järkevä tilan/muoton/ vuoksi
- olemassaolevia rakenteita on taloudellisesti järjetön muokata, (akselin uusinta 15cm pituuden takia yms)

Mielestäni, jos on rahaa laittaa toista tonnia scatra malliseen painelaakerihässäkkään, niin samalla rahalla sais jo pitemman akselin tai paremman merivaihteen.
Ei noissa mainitsemissa tapauksissa ole mitään Outoa tms, ei tietenkään ne moottorit liiku eteenpäin jos ne on oikeanlaisilla tassuilla jotka on tarkoitettu ottamaan työntö vastaan. ja tietenkin ne on suoraan kiinni merivaihteessa jos siellä kerran painelaakeri on ja linja on suora ,niin miksi ihmeessä siellä olisi mitään " turhia härpäkkeitä"

Jos viittaat aloitus viestiin ,,siellähän nimen omaan ilmoitan että linja on suora ,murrosniveltä ei tarvita eikä laiteta ,olemassa olevia rakenteita ei ole.painelaakerin saa n. hintaan 500 € ja uusittu akseli kustantaa n, 800 €
Jussi K

JussiK
Viestit: 314
Liittynyt: 20.01.2006 14:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja JussiK » 23.11.2016 11:58

bonito kirjoitti:http://aijaa.com/7mCdQ7 . Kuvassa on Velvet 71 C:n laakeri, sen koko on 3 5/8"x 2 3/16" reikä 1 7/16",= 92x56x36 mm, eli melkoiset työnnöt se pystyy ottamaan vastaan, 73:ssa on varmaan vielä isompi. Kyllä vaihteiston oma painelaakeri kestää, mulla oli 15 tn teräsveneessä kuutosFoortti, siinä Paragon P24 L jonka perässä oli 27" teräspotkuri, ajoin systeemin jään päällekin, siten että vaivoin sain sen pakilla takaisin veteen, 10 sentin jäätä se särki ilman santsia. Ajoin sillä 2910 h ja nykyomistaja on ajanut samat tunnit lisää, ikää systeemillä on 30 v. Saat varmaan pidemmän akselin painelaakerisysteemin ja vaivan näön hinnalla.
Varmasti on tuhdimpi laakeri 73 ,sessa .mutta mulla ei ole mitään tietoa sen kunnosta ja ikää sillä kuitenkin jo pitkälti yli 20v.enkä halua alkaa avaamaan laatikkoa ,laakerin tarkastuksen takia .
Yksi suurimpia syitä miksi en halua laskea tuon laakerin kestämisen varaan on se ,että kysyessäni mepra tuotteelta sieltä sanottiin että ko, vaihteiston valmistus on lopetettu vuosia sitten ,ja osien saaminen siihen on lähes toivotonta, tarkoittaa käytännössä sitä että JOS se pettää on edessä koko vaihteiston uusiminen. jos ja kun tämän riskin voi välttää laittamalla ulkoisen (varmistus) painelaakerin niin miksipä en niin tekisi.

painelaakeri systeemi maksaa n, 500€ ja uusi akseli n. 800€ Ulkoisella painelaakerilla saa myös sen edun että kumitassut voi olla ne pehmeämmät " ei työntövoimaa vastaan ottavat" + sen että voin kytkimen ja painelaakerin väliin asentaa joustavan akselikytkimen, jolloin moottorin asennus ei tarvitse olla millimetri työtä. Moottorin tarvitsee tässä tapauksessa huolehtia ainoastaan akselin pyörittämisestä ,kaikki muu on ulkoistettu vaihteiston ja perälaakerin väliin |+|
Jussi K

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 23.11.2016 12:30

Eli laitatko koneen pehmeille tassuille ja sitten laitat painelaakerin joka tekee akselista ikäänkuin täysin kiinteän. Kone heiluu ja akseli ei heilu ja ei ole niveltä siinä välissä.? Oon käsittäny että tulee tuollaisesta hieman ravistelua kun akseli ei anna periksi?

JussiK
Viestit: 314
Liittynyt: 20.01.2006 14:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja JussiK » 23.11.2016 12:43

Kone normaali tassuille .kyllä, kone heiluu ,akseli ei.painelaakerin ja vaihteiston väliin ,ei niveltä vaan fenaflex joustava (kumirengas) akselikytkin
http://www.kentso.fi/fi/group/rengaskytkimet/457
ja kyllä , tiedän, kallis akselikytkin ,hyvää ei saa halvalla , säästän sitten mieluummin josssain vähemmän tärkeässä paikassa.
Jussi K

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 23.11.2016 12:49

Riittääkö tuollanen ikäänkuin korvaamaan vakionopeusnivelen tarpeen.

JussiK
Viestit: 314
Liittynyt: 20.01.2006 14:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja JussiK » 23.11.2016 13:03

Kyllä. vakionopeusnivelillä voi tehdä suurempia kulmia kyllä ,mutta tässä tapauksessa ei ole tarpeen. metalli laipat kiinnittyvät kartioholkeilla ,kiinnitys ja irrotus kuusiokolo ruuveilla, Huom, ei akselia vasten vaan akselin suuntaisesti. Vedon välittävän kumin voi vaihtaa irrottamatta laippoja akselilta.

Tässä kytkimessä on myös se erittäin hyvä puoli että se katkaisee (kumia kun on) sähköisen yhteyden, veneen virtapiirin ja potkurin väliltä. galvaanisen syöpymisen riski potkurissa ja akselissa näin ollen paljon pienempi.
Jussi K

Avatar
Qubik
Viestit: 1061
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja Qubik » 23.11.2016 13:34

toi pehmeät ja kovat tassut höpötys on melko kumma. Jos joku viittäis mullekki sellaisen sivuston, mistä saa ostaa sama painoselle moottorille kovempiä tai löysempiä tassuja. Tähän saakka on kaikki tullut moottorin painon mukaan. Sellaisen löysä/kova ratkaisu saattais pätee jsain alle 200Kg paibavissa moottoreissa, mutta sieltä ylöspäin ei oikein olee paljon pelivaraa.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

JussiK
Viestit: 314
Liittynyt: 20.01.2006 14:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja JussiK » 23.11.2016 14:04

IMG_20161006_145808.jpg
Vai kummaa höpötystä :) Tässä kuva ole hyvä ,( on ne myytävänäkin) nämä nimenomaiset tyynyt on tarkoitettu 1400 kg painavalle Cat merimoottorille ,ja kykenevät nimenomaaan ottamaan vastaa moottoriin kohdistuvan työnnön, pitää muistaa että kun moottori rihdataan tarkasti samaan linjaan akselin kanssa ja akseli voimalla x työntää moottoria ,,jos moottori on liian pehmeillä tyynyillä se liikkuu ja muuttaa asentoaan sen verran kuin ko, tyynyt periksi antavat eikä rihtaus enää silloin ole tarkka,vaan akseli on enemmän tai vähemmän väännöllä, ja vaihteistossa oleva painelaakeri on tarkoitettu suoraan konetta kohti tulevalle työnnölle ,

Tämä kaikki on tietysti vasta silloin todella tarkkaa ,kun puhutaan suurista (+200hv) voimista ,ja silloin kun niitä outoja ääniä tai tärinöitä ei sieltä voiman siirrosta haluta. kun liikutaan (kuten minä teen) näissä rantavesissä ja vain kun aurinko paistaa ei se ole ihan niin millinpäälle .mutta tuolla ammattiliikenteessä ,saati laiva puolella nämä on kyllä asioita joissa ei tingitä ,eikä mennä mutu tuntumalla. eikä näitä niveliä ,laakereita jne , sinne kukaan huvin vuoksi tai vittumaisuuksissaan suunnittele / asenna.

Jokainen sitten ihan itse päättää mikä ratkaisu itselleen sopii ,silleen kun "Pena" siellä rannassa sanoo , vai miten ammattilaiset tekee / neuvoo , tietenkin ,usein raha ratkaisee huviveneilyssä.

Omaan veneeseen en näitä em. kumityynyjä asenna ,koska uskon ammattilaisia ,nämä on tarkoitettu 1400 kg ,moottorille ja työntö vastaan ottamaan ,ja mun moottori painaa vain 500 kg , eli aivan liian kovat ,vastaa lähes sitä kuin jos moottori olisi asennettu suoraan konepetiin kiinni.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jussi K

Avatar
Qubik
Viestit: 1061
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja Qubik » 23.11.2016 19:58

Elikkä noita saa pehmeinä ja koveempinä? Vai mitä sä meinaasit? Tai et vaan jaksannut lukee mun kirjoitettua ajatuksella?
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 24.11.2016 0:42

JussiK kirjoitti:Kyllä. vakionopeusnivelillä voi tehdä suurempia kulmia kyllä ,mutta tässä tapauksessa ei ole tarpeen. metalli laipat kiinnittyvät kartioholkeilla ,kiinnitys ja irrotus kuusiokolo ruuveilla, Huom, ei akselia vasten vaan akselin suuntaisesti. Vedon välittävän kumin voi vaihtaa irrottamatta laippoja akselilta.

Tässä kytkimessä on myös se erittäin hyvä puoli että se katkaisee (kumia kun on) sähköisen yhteyden, veneen virtapiirin ja potkurin väliltä. galvaanisen syöpymisen riski potkurissa ja akselissa näin ollen paljon pienempi.
En minä tässä tarkoita niinkään kulmia vaan koneen vispaamista ja heilumista ylös alas sivulle ja toiselle. Tuleehan siinäkin kulmia mutta vauhilla joka suuntaan. Ja kun akseli on jäykkä niin ja aiot panna "pehmeämmät" tyynyt niin mitä se lisääntynyt vispaaminen aiheuttaa. Kiinnostaa sitten tietää kun tuo on sulla käytössä käytännössä että miten tuo eliminoi nimenomaan sen.

Jotkuhan panee hyppyjohdon näitten kytkimien yli ilmeisesti että maatuu paremmin.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja bonito » 24.11.2016 8:16

Olis ihan mukava tutustua tuohon F80 rengaskytkimeen, kuinka se katkaisee sähköisen yhteyden. On niitä sellaisiakin, hinta vaan on lähes puolet kalliimpi http://www.tescon.fi/verkkokauppa/?mg=11&sg=4 , noissa ei sähkö etene, koska pultit ovat eri kohdissa eikä missään yhteydessä toisiinsa, kokemusta on.

Vastaa Viestiin