Painelaakeri asiaa

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
JussiK
Viestit: 314
Liittynyt: 20.01.2006 14:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja JussiK » 26.09.2016 11:39

Tervehdys .Lueskelin pitkät pätkät haulla löytyneitä keskusteluja painelaakeri asentamisesta ,rakentamisesta ja mitoittamisesta jne. Mutta suurin osa liitetyistä kuvista on jo poistuneet näkyvistä . onko kenellään olemassa piirrustuksia valokuvia tms, oleellista tietoa .

Omassa projektissa alkaisi olla ajankohtainen asia päättää millainen ratkaisu tulee. Olevat faktat on , vene 12 x 4 m Uppouma 15t. Moottoriksi tulossa Toyota teollisuus moottori (trukista) 6 syl. vapaasti hengittävä ,4.2L. 85 hv.
Kytkimenä velvet 73 ,ja tiedän että siinä on paine laakeri sisään rakennettuna ,mutta muutamasta syystä en halua ottaa sitä käyttöön. ensinnäkin sen hajotessa ,on remontti huomattavasti mittavampi ,kuin ulkoisen laakerin kyseessä ollessa , + ko. vaihteeseen ei ilmeisesti enää löydy osia .Eikä tarvitse murehtia millin tarkasta rihtauksesta kampiakselista perälaakeriin ,vaan kone voi olla vapaasti tassuillaan. ja vielä yksi syy ,mulla on jo valmiiksi 40mm akseli , joka ei tule pituudeltaan riittämään , eli jatko akseli on tehtävä jokatapauksessa , Murros niveltä akselisto ei tarvi,sillä kone akseleineen on helppo asentaa suoraan linjaan.
Eli jonkinlainen akseli kytkin (rotex tai fenaflex esim riittää) ja painelaakeri . kaikkein helpoin ratkaisu olisi tietysti ,jos olisi olemassa rungollinen painelaakeri mallia SKF , mutta onko sellaisia ,ja kohtuu hintaisia ,paikallisen laakeriliikkeen myyjät ei ole kovin halukkaita neuvomaan pelle pelotonta vaan lykkäävät kirjan eteen ja odottavat poskeen nojaten ,tuotenumeroa , ja se kirja on 5 cm. paksu.

Kaikki kommentit tervetuloa.
Kuva 1.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut JussiK, 23.11.2016 10:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jussi K

aaltosa
Viestit: 81
Liittynyt: 02.06.2006 10:12

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja aaltosa » 26.09.2016 15:42

Tarkoitat ilmeisesti SKF:n Y-laakeriyksiköitä. Ensinnäkin, jos sellaisen valitset, älä ota sellaista, jonka laakeri kiristetään epäkeskorenkaalla (laakeri YET/ YEL), koska akseli ei aina pyöri samaan suuntaan. Jos akseli on kovaa laatua, älä myöskään ota kuusiokoloruuvilla lukittavaa (YAR), koska lukkoruuvit eivät välttämättä pidä.

Painelaakereitahan nuo eivät varsinaisesti ole, mutta kestävät aksiaalikuormaa n. 20 % ilmoitetusta dynaamisen kuorman kestosta. 40 mm kokoluokassa YAR-laakerilla 20 % * 19 000 N = 3 800 N. Kiristysholkillisella laakerilla (3262008) 20 % * 29 600 = 5 920 N. Oikeat kiristysmomentit kannattaa varmistaa. Puristussovitteella akselille kiinnittyvä (172xxxx) tarvitsisi akselilla olakkeen tms.

Venekäytössä mainitsemiesi kytkinten lisäksi kätevä on Fenaflexin tapainen Omega-kytkin, jossa joustoelementin voi vaihtaa purkamatta kytkimen napoja. Rotex noista kolmesta tosin vaatii vähiten tilaa, mikä veneessä voi olla ratkaiseva kriteeri.

JussiK
Viestit: 314
Liittynyt: 20.01.2006 14:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja JussiK » 26.09.2016 21:24

Kiitos vinkeistä
Siis tietenkään ei ole väliä laakerivalmistajalla skf tai joku muu .minulla ei ole tietoa akselin kovuudesta ,aikoinaan pelastettu purkuveneestä.mutta kovaan akseliinhan aina voi porata pienet kolot stop ruuveille tarvittaessa ?
Luettelet tuossa pari laakeri tyyppiä mutta et kuitenkaan varsinaisesti suosittele kumpaakaan ?
Miten selvitettään esim. ko moottori edes summittainen työntövoima ?

Joskus vuosia sitten mulla oli pienessä veneessä fenaflex kytkin eikä siitä ole mitään pahaa sanottavaa ,toimi täydellisesti ,mutta olin silloin töissä firmassa joka myi niitä ,joten hinta ei ollut päätähuimaava, mutta normi hinta tuon tyylisillekkin akselikytkimille taitaa olla vähintään useita satoja,
yllättäen hintoja ei useinkaan näiden myyjät sivuillaan ilmoittele.
Tilaa on vaikka kytkin olisi rantapallon kokoinen .mutta kun sitä akseli kulmaa ei ole tässä tapauksessa korjattavana ,niin ei ole mitään pakottavaa syytä hankkia em. kytkintä vaan esim rotex on riittävä ,ja sekin muistaakseni pienen asennus virheen sietää.

Pää ongelma tosiaan onkin sen painelaakerin / rakenteen selvittäminen http://www.nautikulma.fi/index.php?modu ... 50-3211540

tuossa tietty yksi ratkaisu ,jos sen n. 500 € raaskii uhrata ? minkähän hintaiseksi on itsetekijöillä painelaakerit tulleet ?
Jussi K

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 19.11.2016 22:56

MInkä takia laitat painelaakerin ja minkä takia se yleensä laitetaan?

Kysyn siksi koska itse luulin että se tarvitaan mutta kun kyselin moottorin (taisi olla->) maahantuojalta niin sano että kone ei tarvii painelaakeria eikä muutakaan hilpettä väliin. 100 -140 heppaisesta moottorista kyse. Suoraan akselilaippaan kytkinlaippa ja sillä sipuli. Ainut laakeri on perässä kumilaakeri. Toki siihen väliin myydään ja tehdään vaikka minkälaista osaa peräkanaa litettäväksi toisiinsa joista saa sitten maksaa vaikka tuhansia euroja jos haluaa. Onhan se hienon näköinen sellanen voimansiirtovärkki joka ilmeisesti ottaa hävikit tehoista joka laakerilla. Ainakin potkurilaskurissa oli laakereiden lukumäärä ilmoitettava.

En tiedä, kunhan ihmettelen.

JussiK
Viestit: 314
Liittynyt: 20.01.2006 14:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja JussiK » 20.11.2016 13:07

Painelaakerin laitan siksi ,että johonkinhan se potkurista aiheutuva työntö on pakko kohdistaa. Eikä se voima ole kovin pieni ,jos ja kun se saa 15T. painavan veneen liikkumaan veden halki n, 8 solmun vauhdilla, jos ei painelaakeria ole joku hankaa johonkin ja kitka on valtava ,ensimmäisenä potkuri törmäisi juuri siihen perälaakeriin,joka on terästä ja potkuri jotain messinki pronssi seosta eli potkuri alkaisi hyvin nopeasti jauhautua kitkan johdosta piloille.
Eli väitän siis että painelaakeri on välttämättömyys ,jos veneellä on moottorin voimalla aikomus liikkua useampi tunti ilman että mitään hajoaa.

Jos maahantuoja ,kuten kerrot on sanonut että mitään painelaakeria ei tarvita ,niin tod,näk ,hän on tarkoittanut että moottorissa ( kytkimessä) jo on sellainen.
Poikkeuksena sääntöön voi olla joku pieni soutuvene jossa keskimoottori teholuokka alle 10 hv. tässä tapauksessa painelaakerin virkaa saattaa kyetä hoitamaan perälaakeri johon potkuri hyvin pienellä voimalla puskee.

Itse yritän pitää kaikki ratkaisut niin yksinkertaisina ja vähä osaisina kuin ikinä mahdollista, ja aika harva rakentelija muutenkaan ostelee murrosniveliä ,erilaisia laakereita vain siksi että ne näyttävät teknisesti hienoilta.

Laakeri , on hyvä keksintö :-)
Jussi K

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja CC » 20.11.2016 15:07

Oon tainu jossain aikasemminkin mainita, että itse korvasin kannatin- ja painelaakerin pallomaisella rullalaakerilla paikallisen laakerispesialistin ehdotuksesta. Itse epäilin alkuun sekä laakeria, että ruuvikiristeistä monikartiolukitusta akseliin, mutta en pitkään. Sen 20 vuotta, minkä minä ajoin, se toimi hienosti, ja siellä ne on ehjänä vieläkin. 35mm akselille tyyppi oli SYT35F ja näkyy loogisesti nelikymppiselle olevan SYT40F. Vaan onhan noista nyt joku modernimpi malli, nuo tyypit on vanhoja jo. Vaatii vaan tukevan vääntöä kestävän alustan, mihin se pultataan isoilla pulteilla.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02.05.2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja ijp » 20.11.2016 15:49

Rakentelin reilu kymmenen vuotta sitten Hondan 5,5 hv paikallismoottorista ja Technodriven vaihteesta keskimoottorin 5,5 m:n pituiseen fiskariini.
Kuvia toteutuksesta on tuolla: https://goo.gl/photos/gzgYpKGrLoYkuSx59

Suunnittelin ja rakensin painelaakerin itse. Tässä sen kokoonpanopiirustus:
Kuva

Osan 2 ja 4 koneistin itse. Työkaveri laski potkuriakselin maksimi aksiaalivoiman. En nyt muista kaavaa, mutta ei ollut muistaakseni monimutkainen. Viistokuulalaakereilla on parempi aksiaalinen kuormankantokyky kuin tavallisilla urakuulalaakereilla.

Merivaihteen ja akselin välissä on Flenderin kumirengaskytkin. Potkuriakselin halkaisija on 22 mm.

Painelaakeri ja kumirengaskytkin ovat toimineet moitteetta. Moottori on tosin matkalla vaihtunut Yanmar 1 GM:ksi.

Äkkiseltään sanoisin, että tuo Nautikulman valmis painelaakeri voi olla helpoin ja halvin ratkaisu. Mikäli koneistettavia osia pitää teettää markkinahintaan niin valmiille laakerille tulee hintaa. Eri asia tietysti jos osia saa itse tehdyksi tai teetettyä tutulla munkkikahvi korvauksella.
Ilkka

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02.05.2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja ijp » 20.11.2016 17:32

Tuolta löytyy hyvä valikoima kartiolukitusholkkeja jos lähtee painelaakeria itse seppäilemään.
https://www.ktr.com/fi/tuotteet/voimans ... elakselit/
Ilkka

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 20.11.2016 19:10

Eli osassako vaihdelaatikoita on painelaakeri ja osassa ei? Luulis olevan kaikissa. Minulle sanottiin että ostattelemani kone ei niitä erikseen tarvii.

Jotenkin en luottais kuusiokoloruuviin pitävyyteen akselilla itsetehdyssä laakerissa, aikamoinen kuorma siihen kohdistuu. Ja eikö siitä tule epäkeskeinen kun yhdeltä reunalta kiristellään akseliin. Erillinen painelaakeri vaatii käsittääkseni murtonivelet koneen ja painelaakerin väliin. Hintaa ainakin alkaa kertyä.. taisi olla että tonnilla ei saa kaikkea kaupasta kun omaani silloin suunnittelin.

Mistä sen sitten minkäkin koneen kohdalla tietää tarviiko vai ei?
Onko isommissa ammatti ja työaluksissa painelaakerit, jostain olin lukevinani että ei ole eikä tarvii.. ei varmaan tarkoita kaikkia. Mutta miksi joissain laitetaan ja joissain ei.
Taas alko epäilyttämään että tarviisko sitteki olla tuossa minunki..:)
Viimeksi muokannut stuuvari, 20.11.2016 19:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja Mile » 20.11.2016 19:17

Eiköhän kaikissa kaupallisissa merivaihteissa ja erillisissä v-vaihteissa ole painelaakeri sisäänrakennettuna. Ellei sitä ole, siitä pitäisi erikseen mainita.

Ainut syy erilliselle painelaakerille on itse rakennettu tai muusta käytöstä otettu laatikko jossa sitä ei ole. Ja se toinen syy on silloin kun merivaihteen ja akselin väliin tulee nivelakseli tai sen tyyppinen rättinivel ettei se ota akselin suuntaisia voimia vastaan..

- Mile
Mile

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 20.11.2016 19:21

Siinä oli asiaa eli noin päinkin että jos tarvitaan jostain syystä nivel niin sitten myös painelaakeri ja toisin päinkin. Mutta jos laatikossa on painelaakeri niin ei sitä tarvita erikseen.

Mietin taas miksi pannaan nivel. Eihän sitäkään tarvii, yleensä kait nuo saa rihtailtua linjoille keskenään vai onko nivelelle muuta syytä kuin kulma..

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja CC » 20.11.2016 19:48

stuuvari kirjoitti: Mietin taas miksi pannaan nivel. Eihän sitäkään tarvii, yleensä kait nuo saa rihtailtua linjoille keskenään vai onko nivelelle muuta syytä kuin kulma..
Voi käyttää huomattavasti paremmin tärinää ja melua vaimentavia tyynyjä, kun työntöä ei siirretä niiden kautta.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 20.11.2016 20:11

Aivan. Mutta onko nykyiset tyynyt jo aika hyviä ottamaan vastaan sekä työnnöt että hoitamaan vaimennukset.. luulis. Jos on väsähtäneet vanhat tyynyt niin varmaan on edullisempi laittaa uudet hyvä sellaiset kuin rakentaa nivelpainelaakeripaketti, pitäis tutkia hintoja.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja CC » 20.11.2016 23:49

Työnnönkestävät tyynyt eivät voi koskaan olla vaimennuksen kannalta "hyvät". Ne on aina siihen liian jäykät.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja Qubik » 21.11.2016 8:20

Hirveet voimat oikeesti. Isossa halbergrassy purjevenessa on 45hp moottori ja 30mm akseli, suoraan merivaihteen, ilman härpäkkeitä... Ei se kuules keulaan päin oo vielä mennyt ollenkaa, vaikka vene painaa reipaasti yli 10 tonnia...
Iso searay, kaksi yli200hp moottori kumpikin 45mm akselilla suoraan merivaihteessa. Ei turhia härpäkkeitä.

Alumiininen jokapaikahöylätyövene/hinuri. 600hp cummins, akseli 60mm suoraan merivaihteessa.

KAIKKI Pilot kirjeilla oransit luotsiveneet, oliko800hp MTU 75mm akselilla suora merivaihtessa kii! Max nopeus 27kn

Kaikki esellamainitut on kumitassuilla seisovat konet. Jos ei ole mitään huutava tarvetta, niin älkää laittakaas noita kalliita turhakkeitä sinne voimalinja monimutkistamaan. Kyllä se tonni ja toinenkin saa käyttää asiallisemmin.
Nivelakselin käyttö on järkevä jos:
- uusi ja vanha tekniikka on rakennellisesti erillaiset eikä linjaus ole järkevä tilan/muoton/ vuoksi
- olemassaolevia rakenteita on taloudellisesti järjetön muokata, (akselin uusinta 15cm pituuden takia yms)

Mielestäni, jos on rahaa laittaa toista tonnia scatra malliseen painelaakerihässäkkään, niin samalla rahalla sais jo pitemman akselin tai paremman merivaihteen.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Vastaa Viestiin