Marinointiprojekti

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
eetuk
Viestit: 7
Liittynyt: 15.09.2016 9:54

Marinointiprojekti

Viesti Kirjoittaja eetuk » 15.09.2016 14:10

Kertokaas asiantuntijat, kumpi kuvista on oikein? Vai onko kumpikaan?
Liitteet
diagram2.jpg
diagram.jpg

danlig
Viestit: 120
Liittynyt: 08.05.2014 12:17

Re: Marinointiprojekti

Viesti Kirjoittaja danlig » 15.09.2016 18:15

No en tiiä, tuo toka ei äkkiseltää ainakaa toimi liian lämpökuorman takia.
Miks pakosarja pitää saaha makeasti viilennettyä? Ahtoilman jäähytys kai ois parempi raakalla vedellä että teho ois parempi.

Avatar
ms.venla
Viestit: 816
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Marinointiprojekti

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 15.09.2016 22:35

Mulla on pathfinder marine 50hp ja siinä oli toi alempi vaihtoehto, tosin ilman välijäähyä. Toimi ihan hyvin, itse asiassa siitä keskusteltiin tossa mun aloittamassa ketjussa öljyn jäähdytys. Kyselin siellä neuvoa siitä oikeasta jäähdyttimeen kohdasta.

eetuk
Viestit: 7
Liittynyt: 15.09.2016 9:54

Re: Marinointiprojekti

Viesti Kirjoittaja eetuk » 16.09.2016 8:25

danlig kirjoitti:No en tiiä, tuo toka ei äkkiseltää ainakaa toimi liian lämpökuorman takia.
Miks pakosarja pitää saaha makeasti viilennettyä? Ahtoilman jäähytys kai ois parempi raakalla vedellä että teho ois parempi.
Niin ei kai tuohon ole muuta syytä kuin se, että makea vesi kiertäisi mahdollisimman paljon joka paikassa, että vältytään suolaveden aiheuttamilta ongelmilta.

eetuk
Viestit: 7
Liittynyt: 15.09.2016 9:54

Re: Marinointiprojekti

Viesti Kirjoittaja eetuk » 16.09.2016 8:28

ms.venla kirjoitti:Mulla on pathfinder marine 50hp ja siinä oli toi alempi vaihtoehto, tosin ilman välijäähyä. Toimi ihan hyvin, itse asiassa siitä keskusteltiin tossa mun aloittamassa ketjussa öljyn jäähdytys. Kyselin siellä neuvoa siitä oikeasta jäähdyttimeen kohdasta.
joo lueskelin ketjun läpi ja siitä sain inspiraation tehdä ensimmäisen kuvan, toinen kuva oli ensin.
Ilmeisesti siis näitä konversioita on vähän erilaisia, toisistaan poikkeavia eikä yhtä oikeaa ole olemassakaan.

MÖsteri
Viestit: 1179
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Marinointiprojekti

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 16.09.2016 10:04

Jees, tosiaan aiemminkin kommentoin öljynlauhduttimen sijoituksesta. 1960-Luvulla painetussa moottorivenekirjassa kehoitettiin jäähdyttämään öljynlauhdutin viimeiseksi ennen meriveden poistoa pakoputkeen. Syynä se, ettei lauhdutin kylmene pinnoilta "liikaa", jolloin öljy kuulemma voisi pinttyä sisäseiniin. Mene ja tiedä siitä sitten...

Kuinkakohan iso osa moottorin lämmöistä noin sinänsä voi ja poistuu moottoriöljyn kautta? Jossain moottorikirjassa näitä lukuja on ollut, mutta ei kyllä muista...

eetuk
Viestit: 7
Liittynyt: 15.09.2016 9:54

Re: Marinointiprojekti

Viesti Kirjoittaja eetuk » 16.09.2016 10:25

Jotenkin kuvittelisin, että aika iso osa, koska ahtimessakin kiertää nimenomaan öljy, eikä niissä ole vesijäähyä ollenkaan. Toisaalta minulla ei ole kokemusta hirveästi veneympäristöistä ja meneillään oleva marinointiprojekti siinä mielessä on aika haastava.

Avatar
ms.venla
Viestit: 816
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Marinointiprojekti

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 16.09.2016 10:33

Vw tekee taas niitä venemoottoreita ja niiden huoltovihosta katsoin, että niissä jäähdytetään vieläkin öljy sillä koneesta poistuvalla kuumalla makealla vedellä. Ajattelin kokeilla ensi kesänä sitä normaalia auton lauhdutinta ja laittaa öljynlämpö mittarin, siinä mittarissa oli optimi alue 70-120astetta. Sellainen tieteellinen koe on alkamassa keväällä :))

Avatar
Qubik
Viestit: 884
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Marinointiprojekti

Viesti Kirjoittaja Qubik » 17.09.2016 13:13

Volvopenta isommat diiselit käyttävät aikalailla sitä alempa kaava. Bensamoottoreissa taas on toi ylempi. Ilmeisesti syy on siinä,mettä pentan bensat on kuitenkiin alunperin auton moottoreitä syntyessään. Diiselit taas tehty merimoottoriksi. Glykoolijäähdyteisiä turboja on niin pentalla, kun myös esmes yanmareissa. Ja se keksintö kuulemma mullisti merikoneissa turbon käytön, kun käytössä on märkä pakoputkisto. Lämpötilojen erot sai pienemmaksi ja paikat kestävämmaksi.

Yleensa menee näin: kytkimen öljy, ohjaustehostin, glykooli ja välijäahdytin viilenee suoraa merivedella. Joskus myös polttoainekin. Loput glykoolilla. Myös moottoriöljy. Saa lämpötilan tasaisemmaksi. Kysymys on vaan jäähdytimen mitoituksessa. Kylmällä merivedellä jäähdyttaessä voi käyttää pienempä. Jos laskennat ei oo vahvin puoli, niin termostaati on laiskan miehen ratkaisu. ja jos vielä laiskemmaksimhalua, niin letkuklemmari poistoletkua ahdistamaan, jos viilentää liikaa.
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

eetuk
Viestit: 7
Liittynyt: 15.09.2016 9:54

Re: Marinointiprojekti

Viesti Kirjoittaja eetuk » 18.09.2016 19:43

Onkos pakosarja jäähdytetty yleisesti ottaen merivedessä vai klykolilla?

Avatar
Qubik
Viestit: 884
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Marinointiprojekti

Viesti Kirjoittaja Qubik » 18.09.2016 21:06

Yleisempi on merivesi pakosarjassa.
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
ms.venla
Viestit: 816
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Marinointiprojekti

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 19.09.2016 0:22

Paitsi niinkuin mulla, eli lämmönvaihdin pakosarja, siinä on glykoli pakosarjan ympärillä ja raakavesi kulkee kuparipilleissä läpi ja siitä pakoputkeen.

Avatar
ms.venla
Viestit: 816
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Marinointiprojekti

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 21.09.2016 9:32

Tämä kuva on "Lainattu" netistä
Liitteet
Coolingsystem.PNG
Coolingsystem.PNG (100.71 KiB) Katsottu 3561 kertaa

Avatar
ms.venla
Viestit: 816
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Marinointiprojekti

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 21.09.2016 9:44

Tutkin äsken vanhoja valokuvia ja totesin vw:ssäni öljynjäähdyttimen olleen koneeseen vaihtimelta palaavassa putkessa, eli oisko se paluu vesi jotain 50-70 astetta, kun koneessa on 80 asteen termostaatti. Mittari mulla on koneen ja lämmönvaihtimen välissä ja se näyttää yleensä 90-95astetta.

Avatar
ms.venla
Viestit: 816
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Marinointiprojekti

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 27.09.2016 15:24

Viikonloppuna muutin öljynjäähdyttimen glykolikierrolle. Konee saavuttaa nopeammin käyntilämpönsä, käyntilämpö on hieman korkeampi. Öljynpaine on matalampi kuumana. Oudointa oli, että koneen pakokaasun väri on muuttunut hieman ruskeammaksi ja hana tiskissä näytti että kone ampui mustaa karstaa putkesta. Edellä mainittu voi johtua siitäkin, että lisäsin polttoaineeseen korkillisen 2t öljyä voitelemaan ruiskua talvikuntoon.

Vastaa Viestiin