Lämmönvaihdin

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Lämmönvaihdin

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 08.09.2016 13:42

Painekorkilla varustettu lämmönvaihdin jossa on itsessään paisunta, tarviiko erillistä paisuntasäiliötä? Onkohan mulla toi painekorkki väljä kun välistä tulee nestettä vaikka siinä on erikseen ylivuoto putki

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Lämmönvaihdin

Viesti Kirjoittaja CC » 09.09.2016 0:08

Vanhemmissa, pelkästään ylivuotoputkella olevissa paisunta tapahtuu yläosan vapaaseen tilaan, eli on siis kylmänä täytettäessä selvästi vajaa. Liikatäyttö tulee korkista ulos väkisin. Jos koneessa on vikaa, ulos tulee enemmänkin...
Ylivuotoputkenkin perään voi laittaa oman "lisäpaisarin" vaikka mehukannusta, jossa vie putken pohjalle. Liika pukkaa lämmetessä purkkiin, ja imeytyy jäähtyessä takas vaihtimeen. Lähes kaikissa korkeissa on ollu keskellä se "paluuvena" jo aikapäiviä, mutta voihan senkin tarkistaa.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Lämmönvaihdin

Viesti Kirjoittaja bonito » 09.09.2016 7:40

Kyllä lämmönvaihtimen paisuntatila riittää, vaihdat vain tiukemman korkin. Mulla oli ed veneessä pohjajäähdytys, rakensin termostaatin päälle paisunta astian, jossa oli painekorkki. Muutaman vuoden ajoin siten, että "lisäpaisariin" tuli nestettä, jonka palautin järjestelmään pari kertaa kuukaudessa, riippuen ajotunneista. Vaihdoin paisunta-astiaan tiukemman korkin, jonka jälkeen "lisäpaisari" piti tyhjentää vain kerranpari kesässä. Tulkitsin homman johtuvan siitä, että pohjajäähdytyksen nestemäärä oli n. 70 ltr(270 hv Sisu), painetta kertyi ehkä siksi, että vesi luultavasti vastusti ennen paineen tasaantumista, vesi kiersi moottorin omalla kiertovesipumpulla.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Lämmönvaihdin

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 09.09.2016 9:48

Kokeilin kerran ilman lisä paisuntasäiliöö, eli ylivuotoletku litran vesipulloon. Työnsi melkein kaikki pihalle. Nyt mulla on lisä painesäiliö jolle on otettu haara koneen kierrosta ja lämmönvaihtimen ylivuotoputki menee myös sinne, täytyy laittaa kuva kun ehdin. Ärsyttää vaan kun lisäpainesäiliö vie turhaa tilaa veneestä vaikka itsekkin olen epäillyt sen tarpeellisuutta.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Lämmönvaihdin

Viesti Kirjoittaja CC » 09.09.2016 12:12

ms.venla kirjoitti:Kokeilin kerran ilman lisä paisuntasäiliöö, eli ylivuotoletku litran vesipulloon. Työnsi melkein kaikki pihalle.
Ei oo kaikki ihan kunnossa tuolla käytöksellä.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Lämmönvaihdin

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 09.09.2016 12:26

Jokin yhteys sillä korkilla on tähän ongelmaan

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Lämmönvaihdin

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 27.09.2016 15:27

Tutkin nyt painekorkkia vaihtimessa ja huomasin sen tiivisteessä pienen loven, luultavasti tämän takia keitti ilman painesäiliöö. Lämmönvaihtimen ylivuotoputki on hangannut tiivistettä ja siksi se on rikki

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Lämmönvaihdin

Viesti Kirjoittaja CC » 29.09.2016 0:21

Kovin on tarkalla jäähdytyksen riittävyys, jos ns. normikäytössä täytyy järjestelmän pysyä paineellisena ettei keitä. On toki koneita, joissa esim. kuumien pisteiden takia on pakko olla riittävä paine, mutta ne on aika harvassa ihan vakiokoneissa. Tuossahan voi nyt olla ajan hammas jo deaktivoinut osan jäähdytykseen liittyvien osien pinta-alasta, joka altistaa ylikuumumiselle. Omana mielipiteenäni näkisin, että jäähdytysjärjestelmän olisi selvittävä normaalikäytöstä ilman paineen tuomaa lisäpelivaraa. Se lisävara olisi sitten varattuna poikkeuksellisten kuormitushuippujen hanskaamiseen.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Lämmönvaihdin

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 29.09.2016 8:37

Täytyy varmaan avata vaihdin talvella ja tutkia pillit.Ilman korkkia ajaessa tosiaan nesteen pinta nousee ulos korkista ja vähän matkaa ajon jälkeen kone sammutettua vaihtimen pinta on liian alhaalla

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Lämmönvaihdin

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 29.09.2016 14:48

Tässä kuva vaihtimesta ja korkista. Koneen päällä näkyy ylimääräinen paisuntasäiliö joka on normaalisti kiinnitettynä konekoppaan. Tästä ylimääräisestä säiliöstä tahtoisin eroon. Nyt kyllä ilman korkkia pullauttaa vaihtimen tyhjäksi
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vastaa Viestiin