öljyn jäähdytys
- ms.venla
- Viestit: 1017
- Liittynyt: 29.10.2009 22:43
öljyn jäähdytys
Täällä on joskus keskusteltu marinoinnista. Nyt nopee kysymys? Kummalle puolelle itse asentaisitte öljynlauhduttimen makeavesi koneessa, raakavedelle vai makeaan veteen? Kuinka lämmintä öljyn olisi oltava dieselissä. Niin ja riittääkö pelkkä suodattimen ympäri kiertävä lauhdutin? Koneen teho 64hv
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: öljyn jäähdytys
Moi (taas),
Sattumalta luin just tästä. Teksti oli vuodelta 1963, ja aikalailla kyse bensa-volvosta. No, suositeltiin asentamaan niin, että vesi käy viimeiseksi jäähdyttämään öljynlauhdutinta. Eli jäähdytetään "huonoimmin". Syyksi sanottiin, että jos lauhdutin kylmennetään liian kylmällä, niin öljy pinttyy sen seinämiin. Tiedä häntä, mutta kirjassa oli näin. Ja mun Volvossakin merivesi tulee lämmönvaihtimesta öljynlauhuttimen läpi pakoputkeen. Eli merivesipuolella on.
Sattumalta luin just tästä. Teksti oli vuodelta 1963, ja aikalailla kyse bensa-volvosta. No, suositeltiin asentamaan niin, että vesi käy viimeiseksi jäähdyttämään öljynlauhdutinta. Eli jäähdytetään "huonoimmin". Syyksi sanottiin, että jos lauhdutin kylmennetään liian kylmällä, niin öljy pinttyy sen seinämiin. Tiedä häntä, mutta kirjassa oli näin. Ja mun Volvossakin merivesi tulee lämmönvaihtimesta öljynlauhuttimen läpi pakoputkeen. Eli merivesipuolella on.
- ms.venla
- Viestit: 1017
- Liittynyt: 29.10.2009 22:43
Re: öljyn jäähdytys
Siinä saattaa muuten olla perää. Äsken aloin miettiä, että toisaalta kuumasta öljystä haihtuu kosteus nopeemmin. Mulla tuossa pathfinder marinen marinoimassa koneessa alunperin koneesta lämmönvaihtimeen menevä kuuma glykoli kierti matkalla öljynlauhduttajassa. Kone kävi välillä kuumana ja muutin öljynlauhdutuksen järvivedelle. No koneen keittäminen johtuikin huonosta painekorkista.
Nyt ajattelin siirtää pathfinderin marinointiosat autosta purettuun vw1,9 dieseliin, no tässä koneessa olikin valmiina lauhdutin öljynsuodatin jalassa, jossa kiertää koneen neste. En sitten tiedä riittääkö tuo veneessä pitämään öljyä alle 100 asteisena, sillä autossahan lisäksi jäähdyttää viima öljypohjan.
Nyt ajattelin siirtää pathfinderin marinointiosat autosta purettuun vw1,9 dieseliin, no tässä koneessa olikin valmiina lauhdutin öljynsuodatin jalassa, jossa kiertää koneen neste. En sitten tiedä riittääkö tuo veneessä pitämään öljyä alle 100 asteisena, sillä autossahan lisäksi jäähdyttää viima öljypohjan.
-
- Viestit: 218
- Liittynyt: 20.11.2009 21:04
- Paikkakunta: Lpr
Re: öljyn jäähdytys
Moottoriöljyn lämpö saa huoletta nousta 120°C, ei sen tarvitse olla alle 100°.
Mineraaliöljyissä saattaa tulla ongelmia, jos lämpö nousee yli 140°C ja laadukkaissa synteettisissä öljyissä voi lämpö nousta vielä korkeammalle.
Mineraaliöljyissä saattaa tulla ongelmia, jos lämpö nousee yli 140°C ja laadukkaissa synteettisissä öljyissä voi lämpö nousta vielä korkeammalle.
Raudassa ei ole raha hukassa...
- ms.venla
- Viestit: 1017
- Liittynyt: 29.10.2009 22:43
Re: öljyn jäähdytys
En ole koskaan ajatellut että öljy käy noin kuumana koneessa olen sitä jäähdyttänyt vielä tuubi jäähdyttimellä ja kylmällä vedellä. Ehkä tuo toimis paremmin koneen jäähdytys vedellä joka on 80 astetta.
- Blues
- Viestit: 36
- Liittynyt: 10.08.2015 20:56
- Paikkakunta: Ristiina / Puumala
Re: öljyn jäähdytys
Diesel autossani on öljynlämpötilanmittari ajotietokoneessa ja joskus nousee yli 110 asteen lämpöihin. Normaalisti siinä 100 asteessams.venla kirjoitti:En ole koskaan ajatellut että öljy käy noin kuumana koneessa olen sitä jäähdyttänyt vielä tuubi jäähdyttimellä ja kylmällä vedellä. Ehkä tuo toimis paremmin koneen jäähdytys vedellä joka on 80 astetta.
- ms.venla
- Viestit: 1017
- Liittynyt: 29.10.2009 22:43
Re: öljyn jäähdytys
onkohan auton öljynjäähdytin teholtaan riittävä vene käyttöön...sehän on pelkkä boxi suodattimen yhteydessä ja siellä kiertää kuuma vesi. No kipparin huoltokoulu liitteessä toisaalta marinoitiin Ford 1.6d ja samanlainen patentti tuli siihen. Volvo b16 koneessahan oli suodattimen ympärillä vesivaippa, mut sitä jäähdytettiin järvivedellä. Leikkaa saakeli multa kone jos öljy menee liian kuumaks.
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: öljyn jäähdytys
Moi,
Koitin vähän googlaillakin öljynlämpöjä. Näyttäisi siltä, ettei kumminkaan hirveästi yli sadan ole tarkoitus mennä.
Löysin tuommoisen: http://www.viscopedia.com/viscosity-tab ... oil/#c1336
Siinä kiinnitti huomiota se, että kaikki asteikot päättyvät tosiaan 100 asteeseen.. noin pikaisesti vilkaistuna.
Jäähdytystehon arvuuttelussa voisi yrittää vertailla muihin vastaavan tehoisiin asennuksiin, että millaiset jäähdytykset niissä on.
Koitin vähän googlaillakin öljynlämpöjä. Näyttäisi siltä, ettei kumminkaan hirveästi yli sadan ole tarkoitus mennä.
Löysin tuommoisen: http://www.viscopedia.com/viscosity-tab ... oil/#c1336
Siinä kiinnitti huomiota se, että kaikki asteikot päättyvät tosiaan 100 asteeseen.. noin pikaisesti vilkaistuna.
Jäähdytystehon arvuuttelussa voisi yrittää vertailla muihin vastaavan tehoisiin asennuksiin, että millaiset jäähdytykset niissä on.
- ms.venla
- Viestit: 1017
- Liittynyt: 29.10.2009 22:43
Re: öljyn jäähdytys
Perkins 4.108 49 hp näytti olevan öljynlauhdutin suoraan järvivedellä, kävin katsomassa. Ja mulla taas niinkuin maitnitsinkin edellä, meni kuuma vesi öljynjäähdyttimeen.
- ms.venla
- Viestit: 1017
- Liittynyt: 29.10.2009 22:43
Re: öljyn jäähdytys
Tässä liitteenä kuva auton omasta jäähdyttimestä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- ms.venla
- Viestit: 1017
- Liittynyt: 29.10.2009 22:43
Re: öljyn jäähdytys
Kuva ei ole omasta koneestani, sillä se on nyt pesty ja puleerattu. Taidan maalata mustaksi, vaikka siitä ei öljyvuotoja huomaakkaan.
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: öljyn jäähdytys
Nissan SD 33:ssa on öljynjäähdytin lohkossa, toimii makeavesikierrossa(tietenkin, kun on auton kone). Em kone oli mulla Mary II:ssa, vene on liukuva, tuli ajettua melkein aina kahva melkein tapissa(liian vähän tehoa) en huomannut minkäänlaisia ongelmia öljyn tai moottorin l-tilan suhteen.
Lämmöt nous ensin 95, josta termarin auetessa tasan 90 jossa pysyi ajoi hiljaa tai täysillä.
http://www.freewebs.com/maryii/apps/pho ... d=26582420, näkyy hieman kuvassa startin kohdalla toisella puolen konetta.
Joten luulen. että tuo volkkarin jäähdytin riittänee.
Lämmöt nous ensin 95, josta termarin auetessa tasan 90 jossa pysyi ajoi hiljaa tai täysillä.
http://www.freewebs.com/maryii/apps/pho ... d=26582420, näkyy hieman kuvassa startin kohdalla toisella puolen konetta.
Joten luulen. että tuo volkkarin jäähdytin riittänee.
-
- Viestit: 218
- Liittynyt: 20.11.2009 21:04
- Paikkakunta: Lpr
Re: öljyn jäähdytys
Tuossa taulokossahan käy ilmi, että viskositeetti muuttuu jyrkästi alkupään pienilläkin lämpötilan muutoksilla, mutta kaari loivenee loppua kohti kun mennään 100 asteeseen, eli loppupäässä viskositeetin muutos lämmön noustessa on varsin pieni.MÖsteri kirjoitti:Moi,
Koitin vähän googlaillakin öljynlämpöjä. Näyttäisi siltä, ettei kumminkaan hirveästi yli sadan ole tarkoitus mennä.
Löysin tuommoisen: http://www.viscopedia.com/viscosity-tab ... oil/#c1336
Siinä kiinnitti huomiota se, että kaikki asteikot päättyvät tosiaan 100 asteeseen.. noin pikaisesti vilkaistuna.
Jäähdytystehon arvuuttelussa voisi yrittää vertailla muihin vastaavan tehoisiin asennuksiin, että millaiset jäähdytykset niissä on.
Tuo mitta-asteikon päättyminen sataan asteeseen ei ole mikään maksimisuositus öljynlämpötilalle, on vain mitattu eri öljyjen käyttäytymistä välillä 0°C -100°C.
Raudassa ei ole raha hukassa...
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17.05.2008 1:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: öljyn jäähdytys
Juu, kyllä öljyt on helposti kuormituksessa pitkälti yli 100 astetta. Turha niitä olisi muuten syylärin kuumassa päässä jäähdyttää, kuten monesti autoissa on. Turbokoneissa, joissa on öljyruisku mäntien pohjaan, öljy hoitaa melko ison osan jäähdytyksestäkin.
Itse laittaisin "merivesilinjaan" viimeiseksi ennen poistoa. Ja niin ne Ladyssakin oli. Jos on sellainen moderni kone, jossa on termari öljyjäähyllekin, niin silloin mahdollisimman kylmään paikkaan, se antaa pelivaraa kuormalla.
Itse laittaisin "merivesilinjaan" viimeiseksi ennen poistoa. Ja niin ne Ladyssakin oli. Jos on sellainen moderni kone, jossa on termari öljyjäähyllekin, niin silloin mahdollisimman kylmään paikkaan, se antaa pelivaraa kuormalla.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
- ms.venla
- Viestit: 1017
- Liittynyt: 29.10.2009 22:43
Re: öljyn jäähdytys
Täytyy vähän talvella funtsia tätä ongelmaa. Yks vaihtoehto on laittaa raakavesi kiertämään koneen omassa lauhduttimessa ja jättää nykyinen tuubimallinen pois, ei tarvitsisi niitä paineletkuja...taas tuli valinnan vaikeus