öljyn jäähdytys

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
ms.venla
Viestit: 719
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

öljyn jäähdytys

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 01.09.2016 17:02

Täällä on joskus keskusteltu marinoinnista. Nyt nopee kysymys? Kummalle puolelle itse asentaisitte öljynlauhduttimen makeavesi koneessa, raakavedelle vai makeaan veteen? Kuinka lämmintä öljyn olisi oltava dieselissä. Niin ja riittääkö pelkkä suodattimen ympäri kiertävä lauhdutin? Koneen teho 64hv

MÖsteri
Viestit: 1159
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: öljyn jäähdytys

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 01.09.2016 20:06

Moi (taas),

Sattumalta luin just tästä. Teksti oli vuodelta 1963, ja aikalailla kyse bensa-volvosta. No, suositeltiin asentamaan niin, että vesi käy viimeiseksi jäähdyttämään öljynlauhdutinta. Eli jäähdytetään "huonoimmin". Syyksi sanottiin, että jos lauhdutin kylmennetään liian kylmällä, niin öljy pinttyy sen seinämiin. Tiedä häntä, mutta kirjassa oli näin. Ja mun Volvossakin merivesi tulee lämmönvaihtimesta öljynlauhuttimen läpi pakoputkeen. Eli merivesipuolella on.

Avatar
ms.venla
Viestit: 719
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: öljyn jäähdytys

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 01.09.2016 21:26

Siinä saattaa muuten olla perää. Äsken aloin miettiä, että toisaalta kuumasta öljystä haihtuu kosteus nopeemmin. Mulla tuossa pathfinder marinen marinoimassa koneessa alunperin koneesta lämmönvaihtimeen menevä kuuma glykoli kierti matkalla öljynlauhduttajassa. Kone kävi välillä kuumana ja muutin öljynlauhdutuksen järvivedelle. No koneen keittäminen johtuikin huonosta painekorkista.

Nyt ajattelin siirtää pathfinderin marinointiosat autosta purettuun vw1,9 dieseliin, no tässä koneessa olikin valmiina lauhdutin öljynsuodatin jalassa, jossa kiertää koneen neste. En sitten tiedä riittääkö tuo veneessä pitämään öljyä alle 100 asteisena, sillä autossahan lisäksi jäähdyttää viima öljypohjan.

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: öljyn jäähdytys

Viesti Kirjoittaja Warjo » 02.09.2016 5:33

Moottoriöljyn lämpö saa huoletta nousta 120°C, ei sen tarvitse olla alle 100°.
Mineraaliöljyissä saattaa tulla ongelmia, jos lämpö nousee yli 140°C ja laadukkaissa synteettisissä öljyissä voi lämpö nousta vielä korkeammalle.
Raudassa ei ole raha hukassa...

Avatar
ms.venla
Viestit: 719
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: öljyn jäähdytys

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 02.09.2016 6:31

En ole koskaan ajatellut että öljy käy noin kuumana koneessa 8-| olen sitä jäähdyttänyt vielä tuubi jäähdyttimellä ja kylmällä vedellä. Ehkä tuo toimis paremmin koneen jäähdytys vedellä joka on 80 astetta.

Avatar
Blues
Viestit: 36
Liittynyt: 10.08.2015 20:56
Paikkakunta: Ristiina / Puumala

Re: öljyn jäähdytys

Viesti Kirjoittaja Blues » 02.09.2016 7:44

ms.venla kirjoitti:En ole koskaan ajatellut että öljy käy noin kuumana koneessa 8-| olen sitä jäähdyttänyt vielä tuubi jäähdyttimellä ja kylmällä vedellä. Ehkä tuo toimis paremmin koneen jäähdytys vedellä joka on 80 astetta.
Diesel autossani on öljynlämpötilanmittari ajotietokoneessa ja joskus nousee yli 110 asteen lämpöihin. Normaalisti siinä 100 asteessa

Avatar
ms.venla
Viestit: 719
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: öljyn jäähdytys

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 02.09.2016 9:41

onkohan auton öljynjäähdytin teholtaan riittävä vene käyttöön...sehän on pelkkä boxi suodattimen yhteydessä ja siellä kiertää kuuma vesi. No kipparin huoltokoulu liitteessä toisaalta marinoitiin Ford 1.6d ja samanlainen patentti tuli siihen. Volvo b16 koneessahan oli suodattimen ympärillä vesivaippa, mut sitä jäähdytettiin järvivedellä. Leikkaa saakeli multa kone jos öljy menee liian kuumaks.

MÖsteri
Viestit: 1159
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: öljyn jäähdytys

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 02.09.2016 10:04

Moi,

Koitin vähän googlaillakin öljynlämpöjä. Näyttäisi siltä, ettei kumminkaan hirveästi yli sadan ole tarkoitus mennä.

Löysin tuommoisen: http://www.viscopedia.com/viscosity-tab ... oil/#c1336

Siinä kiinnitti huomiota se, että kaikki asteikot päättyvät tosiaan 100 asteeseen.. noin pikaisesti vilkaistuna.

Jäähdytystehon arvuuttelussa voisi yrittää vertailla muihin vastaavan tehoisiin asennuksiin, että millaiset jäähdytykset niissä on.

Avatar
ms.venla
Viestit: 719
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: öljyn jäähdytys

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 02.09.2016 10:23

Perkins 4.108 49 hp näytti olevan öljynlauhdutin suoraan järvivedellä, kävin katsomassa. Ja mulla taas niinkuin maitnitsinkin edellä, meni kuuma vesi öljynjäähdyttimeen.

Avatar
ms.venla
Viestit: 719
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: öljyn jäähdytys

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 02.09.2016 13:19

Tässä liitteenä kuva auton omasta jäähdyttimestä.
Liitteet
image.jpeg

Avatar
ms.venla
Viestit: 719
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: öljyn jäähdytys

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 02.09.2016 13:25

Kuva ei ole omasta koneestani, sillä se on nyt pesty ja puleerattu. Taidan maalata mustaksi, vaikka siitä ei öljyvuotoja huomaakkaan.

matti
Viestit: 1883
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: öljyn jäähdytys

Viesti Kirjoittaja matti » 02.09.2016 14:31

Nissan SD 33:ssa on öljynjäähdytin lohkossa, toimii makeavesikierrossa(tietenkin, kun on auton kone). Em kone oli mulla Mary II:ssa, vene on liukuva, tuli ajettua melkein aina kahva melkein tapissa(liian vähän tehoa) en huomannut minkäänlaisia ongelmia öljyn tai moottorin l-tilan suhteen.
Lämmöt nous ensin 95, josta termarin auetessa tasan 90 jossa pysyi ajoi hiljaa tai täysillä.
http://www.freewebs.com/maryii/apps/pho ... d=26582420, näkyy hieman kuvassa startin kohdalla toisella puolen konetta.
Joten luulen. että tuo volkkarin jäähdytin riittänee.

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: öljyn jäähdytys

Viesti Kirjoittaja Warjo » 02.09.2016 17:21

MÖsteri kirjoitti:Moi,

Koitin vähän googlaillakin öljynlämpöjä. Näyttäisi siltä, ettei kumminkaan hirveästi yli sadan ole tarkoitus mennä.

Löysin tuommoisen: http://www.viscopedia.com/viscosity-tab ... oil/#c1336

Siinä kiinnitti huomiota se, että kaikki asteikot päättyvät tosiaan 100 asteeseen.. noin pikaisesti vilkaistuna.

Jäähdytystehon arvuuttelussa voisi yrittää vertailla muihin vastaavan tehoisiin asennuksiin, että millaiset jäähdytykset niissä on.
Tuossa taulokossahan käy ilmi, että viskositeetti muuttuu jyrkästi alkupään pienilläkin lämpötilan muutoksilla, mutta kaari loivenee loppua kohti kun mennään 100 asteeseen, eli loppupäässä viskositeetin muutos lämmön noustessa on varsin pieni.
Tuo mitta-asteikon päättyminen sataan asteeseen ei ole mikään maksimisuositus öljynlämpötilalle, on vain mitattu eri öljyjen käyttäytymistä välillä 0°C -100°C.
Raudassa ei ole raha hukassa...

Avatar
CC
Viestit: 812
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: öljyn jäähdytys

Viesti Kirjoittaja CC » 03.09.2016 0:23

Juu, kyllä öljyt on helposti kuormituksessa pitkälti yli 100 astetta. Turha niitä olisi muuten syylärin kuumassa päässä jäähdyttää, kuten monesti autoissa on. Turbokoneissa, joissa on öljyruisku mäntien pohjaan, öljy hoitaa melko ison osan jäähdytyksestäkin.
Itse laittaisin "merivesilinjaan" viimeiseksi ennen poistoa. Ja niin ne Ladyssakin oli. Jos on sellainen moderni kone, jossa on termari öljyjäähyllekin, niin silloin mahdollisimman kylmään paikkaan, se antaa pelivaraa kuormalla.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
ms.venla
Viestit: 719
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: öljyn jäähdytys

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 03.09.2016 16:48

Täytyy vähän talvella funtsia tätä ongelmaa. Yks vaihtoehto on laittaa raakavesi kiertämään koneen omassa lauhduttimessa ja jättää nykyinen tuubimallinen pois, ei tarvitsisi niitä paineletkuja...taas tuli valinnan vaikeus

Vastaa Viestiin