Olympia sammuu kuormalla

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
JuSi
Viestit: 6
Liittynyt: 28.08.2016 14:22

Re: Olympia sammuu kuormalla

Viesti Kirjoittaja JuSi » 17.09.2016 10:47

Alkuperäisen näköinen potkuri on kiinni olympian perässä, vene avofiskari 6,5m ja kone 50KT vuodelta 50. Kaksilapainen pitkähköillä ja kapeilla lavoilla oleva potkuri on, tarkemmin näkee kun vene nousee vedestä.
Olympian hyvä käynti alkoi taas yskiä, ja tulpan kärjessä näkyi vesipisaroita, joten pääsee taas ruuvaamaan, no harrastuksena nämä täytyy ottaa:)

bm650
Viestit: 23
Liittynyt: 09.09.2016 11:11

Re: Olympia sammuu kuormalla

Viesti Kirjoittaja bm650 » 17.09.2016 17:55

Aaha, vai semmoinen rusetti. Vettä tulpassa, kuulostaa kannentiiviste- tai kansivialta. Jos kansi on mennyt, mulla on tuossa pari joutilasta. Ehjiä muuten, mutta tiivistepinnat ei enää mitään uusia.

Juu, harrastustahan nämä, ei näillä ruotsiin olla menossa, kunhan kotikaislikot pääsee kiertämään. :))

Tekisi vielä mieli inttää (ja intänkin :)) ) tuosta potkurista, meinaan et on raskaan puoleinen. Kolmilapainen 12,5 x 8,5 tommoses kolmiheppases ja 11 dinheppaa kehittävään 2-pyttysseen tarjotaan 12 x 8 kolomisiipisenä. Nojoo, isku on olympiassa 10 mm pidempi, mut vastaavasti pari pyttyä ja miltei kolminkertainen iskutilavuus wiken heiniä tehon lisäksi. Sitäpaitsi, jos joku nyt haluaa vannoa olympian vauhtipyörän raskauteen, sanoisin kun nuo koneet tuossa vierekkäin ovat, että ei wiken limppu sen pienempi ole.

Huomasin vasta äsken, etten ole laittanut apinan syntymävuotta ollenkaan, se siis on vuodelta 1969 eikä näin ollen likikään jotain 20 - 30 luvun koneita, joiden vauhtipyöräkin muistutti saavin kantta halkaisijaltaan. :))

Niin, tuosta wikestä vielä. Aattelin sen laittaa talvinaftaliiniin heti koekäytön jälkeen (tai metallikeräykseen josson ihan p***a :-) ), niin laittaakos kukaan noihin glykoleja sisään talveksi, vai suosiiko kaikki tyhjennystä ? Niin ja sit semmoinen yybertyhmä kysymys, et toimiiko vaihteisto samoilla öljyillä kun moottorikin ? Se kun päästi ainakin kaikki motin öljytilaan ,kun kytkimeen kaadoin öljyä siitä päällä olevasta laipan reiästä. Olympiaan siitä öljyt kytkimeen pannaan, niin aattelin että samojahan nämä...ja paskat. :))

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Olympia sammuu kuormalla

Viesti Kirjoittaja Qubik » 17.09.2016 20:50

Laita glykoolit, nois kun on ruosteenestoaineitakin pikkuse.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
galax650
Viestit: 78
Liittynyt: 29.09.2011 20:46
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Olympia sammuu kuormalla

Viesti Kirjoittaja galax650 » 18.09.2016 16:46

Glykoliseos on paras suoja moottorille talveksi, oli se sitten makeavesi tai raakevesijäähdytteinen. Kun imaisee merivesipumpun kautta 50/50 glykoliseoksen, niin koko moottori(makeavesijäähdytteisissä lämmönvaihdin), merivesipumppu ja pakosarjan vesikanavatkin jäävät täyteen pakkaselölta ja ruosteelta suojaavaa nestettä.
Jos raakavesijäähyyteisen moottorin pelkästään tyhjentää merivedestä, on silti mhdollista että jonnekkin jää hieman vettä ja moottori halkeaa
Veneenveistäjä.

Youtube kanava:
https://www.youtube.com/user/galax650

bm650
Viestit: 23
Liittynyt: 09.09.2016 11:11

Re: Olympia sammuu kuormalla

Viesti Kirjoittaja bm650 » 19.09.2016 16:25

Juu, noin mä sitä itsekin kaavailin et paras on kun glukoosit laittaa. Pitää huomenissa olympiaan imaista, wikkeen ei kannata, menevät öljyn joukkoon... :-)

Alustavan tutkimuksen mukaan jostain taaemman sylinterin tienoilta, ehkä. Vesipumpun ratkaisukin on melkoinen pommi, siinä kun stefut pettää, niin on maitoa moottorissa. Oli miten oli, nyt täytyy pitää parin päivän loma harrastuksista, vielä kun on jotenkin järjissään. :-)

bm650
Viestit: 23
Liittynyt: 09.09.2016 11:11

Re: Olympia sammuu kuormalla

Viesti Kirjoittaja bm650 » 13.10.2016 13:33

Noni, nyt on moottorit syyshuollettu ja glykoolit kummassakin. Se oli se vesipumppu joka päästi vettä wiken öljyn joukkoon, on kyllä oikein keksintö. Mielestäni jopa hengenvaarallinen ratkaisu, siinä kun myrskyssä stefat pettää, niin ei se kauvaa vesivoitelulla puksuta. Kiva sitten katsella lähestyvää kivikkoa...hui, puistattaa ajatellakin. Ihan tarpeeksi mahdollisia häiriöpaikkoja noissa bensakoneissa, enää tarttis tuommoisia ratkaisuja olla. No, eipä niitä enää tehdäkään. :))

Kiinnostaa edelleen tuo marakatin potkuriasia, mimmoisia muilla on. Turha sitä on voimattomuutta ihmetellä, jos joku on tällännyt tallin seinästä ropellin paattiin katsomatta sopiiko se. Mulla ei ole hajuakaan oikeista arvoista, eikä ohjekirjakaan (kumma kyllä) mainitse asiasta mitään. Eli, ne joilla on marakatti käytössä, voisivat kurkata sitä potkuria. Ylhäällä ne paatit jo kumminkin on, niin ei nokka kastu katsoessa.

möykkä
Viestit: 3
Liittynyt: 22.11.2016 14:36

Re: Olympia sammuu kuormalla

Viesti Kirjoittaja möykkä » 22.11.2016 15:00

Meille tuli kt50:nen vuonna 65 14*8 kaksilapaisella potkurilla. Myötätuulessa kone saattoi sammua kun aalto alkoi nostaa veneen perää. Vaihdoin koneeseen pienemmän kolmilapaisen 12 tuuman potkurin jonka nousua jouduin vasaroimaan pienemmäksi. Tällä potkurilla kone pääsi sammumisvaivoista. Kun kone on kunnossa saa tyhjäkäynnin niin pieneksi että käynnistyskammen voi nähdä vauhtipyörällä. Nimimerkki tarvitsisi myös ko. Koneeseen ehjän olikin tai varamoottorin jossa ehjä tai hyvin paikattu ploki. Venttiilien säätö tapahtuu venttiilien päistä hiomalla. Pieneksi koneeksi marakatti vie venettä mallikkaasti. 6.6 metrinen kopillinen (lasikuitu anteeksi materiaali) fiskari kulkee parhaillaan kuutta solmua.

Avatar
galax650
Viestit: 78
Liittynyt: 29.09.2011 20:46
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Olympia sammuu kuormalla

Viesti Kirjoittaja galax650 » 29.12.2016 19:04

Tässä taulukku Olympia moottoreiden potkureista.

50kt mallissa 2 Lapainen 14.5 x 8 ja kolmelapainen 12.5 x 8
FB_IMG_1482416499336-1.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Veneenveistäjä.

Youtube kanava:
https://www.youtube.com/user/galax650

bm650
Viestit: 23
Liittynyt: 09.09.2016 11:11

Re: Olympia sammuu kuormalla

Viesti Kirjoittaja bm650 » 31.12.2016 20:00

Katos pentelettä, uskottava se sitten on. Eihän siinä ole kuin nousussa puolen tuumaa liikaa. Kyllä voimattomuus johtuu muusta sitten.
Kiitos kaikille vastaajille vaivannäöstä ja kaikille Mukavaa Uutta Vuotta !

Avatar
galax650
Viestit: 78
Liittynyt: 29.09.2011 20:46
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Olympia sammuu kuormalla

Viesti Kirjoittaja galax650 » 01.01.2017 18:20

möykkä kirjoitti:Meille tuli kt50:nen vuonna 65 14*8 kaksilapaisella potkurilla. Myötätuulessa kone saattoi sammua kun aalto alkoi nostaa veneen perää. Vaihdoin koneeseen pienemmän kolmilapaisen 12 tuuman potkurin jonka nousua jouduin vasaroimaan pienemmäksi. Tällä potkurilla kone pääsi sammumisvaivoista. Kun kone on kunnossa saa tyhjäkäynnin niin pieneksi että käynnistyskammen voi nähdä vauhtipyörällä. Nimimerkki tarvitsisi myös ko. Koneeseen ehjän olikin tai varamoottorin jossa ehjä tai hyvin paikattu ploki. Venttiilien säätö tapahtuu venttiilien päistä hiomalla. Pieneksi koneeksi marakatti vie venettä mallikkaasti. 6.6 metrinen kopillinen (lasikuitu anteeksi materiaali) fiskari kulkee parhaillaan kuutta solmua.

Millä tavalla kone sammui? Ajoitko tyhjäkäynnillä ja tyhjäkäynnin ollessa liian matala kone sammui helpommin kuin tuolla potkurilla minkä vaihdoit?
Veneenveistäjä.

Youtube kanava:
https://www.youtube.com/user/galax650

Vastaa Viestiin