Olympia sammuu kuormalla

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
JuSi
Viestit: 6
Liittynyt: 28.08.2016 14:22

Olympia sammuu kuormalla

Viesti Kirjoittaja JuSi » 28.08.2016 16:16

Olympia Marakatti käynnistyy ja käy tyhjäkäyntiä hyvin, mutta vaihteen kun laittaa päälle niin jonkun ajan päästä yskii savua ilmansuodattimesta, ja sammuu. Uudelleenkäynnistys vaikeaa.

Solex kaasari putsattu, kipinä tulee tulppaan irrallaan, SEM magneeton vastus 8,2kOhm navasta runkoon eli ilmeisesti Ok arvo. Tulppia kokeiltu NGK AB6, Bosch M10AC, Denso 22 ja alkuperäinen petroolitulppa Bosch M45T1. M10AC tuntuu parhaalta vaikkakin tahtoo alkaa vuotaa juuresta lämpimänä.

Onko muilla kokemuksia ja hyviä neuvoja mitä kokeilla?

Kaasariin on uudet tiivisteet tulossa kun ehtii...

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Olympia sammuu kuormalla

Viesti Kirjoittaja matti » 29.08.2016 6:40

Tulee mieleen, että venttiili/t kantaa kuumana.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Olympia sammuu kuormalla

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 29.08.2016 10:59

Moi,

Venttiilit kannattaa tosiaan tarkistaa välyksellisiksi. Tosin jos kammella kääntelet konetta sen sammuttua, niin pitäisi huomata ero kylmään koneeseen, eli puhinat menee sekaisin kun paineet karkaavat kantavan venttiilin alta. Voi tehdä niinkin, että ajaa koneen lämpimäksi, niin että sammuu taas. Ja sitten tulppa irti, ja peukulla koitat reiästä kummoisen paineen sylinteri saa aikaan kun käännät konetta. Tai ihan yhtä hyvin kokeilet vaan kammesta, että onko suunnilleen samat puristukset mitä normaalistikin..

Jos venttiilipuoli on kunnossa, niin entäpä polttoaineen tulo? Pääsuutin on varmasti kunnolla puhdistettu? Tankista saakka, ainetta tulee? Periaatteessa paukahdukset ja puffaukset kaasarista tarkoittavat niukkuutta polttoaineessa. Auttaako, jos heti ensimmäisten nikottelujen tulleessa pudotat kaasun pienemmälle? Jääkö käyntiin? Jos jää, niin tämäkin viittaisi mahdollisesti polttoainepulaan. Yksi krouvimpi konsti kokeilla on, että ajossa ruikkii tipotellen bensaa suoraan kaasuttimen imukurkkuun. Jos tällä tavoin kone piristyy yhtään, niin taas on bensapula käsillä. (Ei pidä sählätä tulipaloa yms..).

Niin ja voihan se seos mennä sekaisin vuotavan tiivisteen yms myötä myöskin. Jonkunlaista tyhjäkäyntiä koneen saa käymään aika huonoillakin riekaleilla...

JuSi
Viestit: 6
Liittynyt: 28.08.2016 14:22

Re: Olympia sammuu kuormalla

Viesti Kirjoittaja JuSi » 29.08.2016 13:03

Kiitos vinkeistä, täytyy tarkistaa nuo venttiilit. Ja tutkia kaasaria vielä tarkemmin.

Bensapuoli tankista kaasarille on tarkistettu mutta kaasari itsessään alkoi myös epäilyttää. Selvisi että pari omistajapolvea taaksepäin tässä on ollut silumiinikaasari joka toiminut hyvin, mutta ilmeisesti syöpynyt. Sitten vahdettu Solex pronssikaasari jossa näyttäisi olevan kaikki muu alkuperäistä paitsi tiivisteet. Tuolloinen omistaja muisteli nyt että tässä kaasarissa on ollut kohon jumittamista.

Koneen nikotellessa on tullut käännettyä kaasu täysille ja vinkin mukaan olisi pitänyt tehdä juuri päinvastoin :)

Alkaa näistä koneista tietävät olla vähissä, mutta pikkuhiljaa tässä itsekkin oppii...

JuSi
Viestit: 6
Liittynyt: 28.08.2016 14:22

Re: Olympia sammuu kuormalla

Viesti Kirjoittaja JuSi » 30.08.2016 22:29

Kaasari on nyt pöydällä puhdistettu ja uusin tiivistein varustettu.

Kaasarin takaa on luukku auki ja venttiilin jouset näkyy, väläykset aikapaljon pielessä, mutta miten ne saa säädettyä? Nostajissa ei näy säätömuttereita.

Kansi tuli myös avattua ja venttiilin lautaset ja männän yläpinta suht siistit.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Olympia sammuu kuormalla

Viesti Kirjoittaja CC » 31.08.2016 1:07

Tämäkin "aivastelu" voi kertoa siitä, että koneelta loppuu polttoaine. Eli menee ns. laihalle. Kaasariin kohdistaisin tutkimuksia.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Olympia sammuu kuormalla

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 31.08.2016 12:08

Moi,

Oletko ihan varma, ettei siitä luukusta katsoessa näy mitään säätömutteria ventiilinvarren tienoilla? Esim Wickströmissä on samassa kohtaa kaksi 10mm kantaista mutteria vastakkain. Tai jotenkin silleen. Eikai noita mistään kampikammion luukusta ole tarkoitus säätää? Ei voi olla... onko siellä mitään muuta luukkua samalla puolen?

Olympioiden ohjekirjaa ei ole kai vieläkään saanut nettiin. W-sarjan manuaali on ollut jo kymmenen vuotta netissä.

JuSi
Viestit: 6
Liittynyt: 28.08.2016 14:22

Re: Olympia sammuu kuormalla

Viesti Kirjoittaja JuSi » 01.09.2016 9:35

Luukun takana näkyy vaan venttiilin varret ja jouset, jousien alapäässä lautaset. Venttiilin nostajat on suorat tapit joissa kavennus yläpäässä. Säätömuttereita ei tuolla ole.
Muita luukkuja kaasarin puolella ei ole, ja kampikammion luukusta ei ainakaan koneen veneessä ollessa nostajiin pääse käsiksi. Erikoista jos säätäminen vaatii vielä isompaa purkamista.
Välykset on aikalailla nollissa etenkin pakopuolella.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Olympia sammuu kuormalla

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 01.09.2016 9:49

No jopas jotain. Nyt tarttis löytyä joku joka tosiaan tietää tämän asian... Harrastatko Facebookia? Siellä on ainakin Wickström-merimoottorit ryhmä ja Puuvene -ryhmä, niissä vaikuttaa muutama vanhanliiton moottorimies. Uskoisin vastauksen löytyvän sieltä. Ennen samat kamut pyöri täällä, mutta foorumi on suoraan sanoen vähän hiljentynyt viime vuosina, tai ainakin porukka on vaihtunut aika paljon.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Olympia sammuu kuormalla

Viesti Kirjoittaja Simon » 01.09.2016 11:14

En ole varma tuosta marakatista, mutta olympian K mallissa ei ole ventiileille mitään säätömahdollisuutta. Venttiilin varresta viilataan / hiomalla vain sopivasti pois, etteivä ventiilit kantaisi. Eikä se välys noissa ole niin kovin tarkka.
Noissahan on venttiilin varressa reikä ja siinä tappi joka pitää jousen paikoillaan joten sen irroittaminenkin on aika helppoa.

bm650
Viestit: 23
Liittynyt: 09.09.2016 11:11

Re: Olympia sammuu kuormalla

Viesti Kirjoittaja bm650 » 09.09.2016 11:55

Ostin äskettäin pikkufiskarin, jossa on myös samantyyppinen marakatti. Kilpi kertoo vuosimalliksi 1969. Käyttäytyikin samalla lailla eli kävi tyhjäkäyntiä kuten ne kuuluisat sveitsiläiset kellot. Mut annas olla, kun yritti antaa lisää kaasua saatikka laittoi vaihteen päälle, mara sammui. Voimaa ei ollut yhtään, kutitellen sai ilman kuormitusta kierrokset nousemaan. No, arvelin samoin kuin joku muukin, että kaasarissa vika. Kaasarin läppäakseli oli todella väljä, seosruuveja sai kierrellä miltei mielin määrin, ilman sanottavaa vaikutusta.

Haa, löysin vian, onnittelin itseäni.

Siispä ostin toisen marakatin, jossa ei ollut magneettoa, mutta kaasutin vaikutti hyväkuntoiselta. Niinpä otin kaasuttimen siitä, purin, pesin, tein uudet tiivisteet ja paikalleen. Nyt selvästi seosruuveihin tuli eloa, mutta maran voimiin vaikutusta ei ollut. Laiska mikä laiska. V-käyrä alkoi jo hivenen kohota, vaikka mara olikin suht tuore tuttavuus vielä. Laiskuus oli sitä luokkaa, että veneellä ei voinut ajaa, joten otin sen ylös vettä pilaamasta ja toin kotiin.

Kaasutin irti ja magneetto myöskin ja kiinni varaosakoneeksi ajattelemaani mottiin. Muutamia veivauksia ja täähän heräsi eloon ! Järjestelin vanhukselle jäähdytysvedet, ettei pääse innoissaan ylikuumenemaan ja rupesin "hienosäätämään". Nooh, annoin koneen käydä muutaman tunnin rauhallisesti puksutellen ja voi h-vetti, että rupesi käymään hienosti. H-I-E-N-O-S-T-I tarkoittaa, niin harvaa ja tasaista tyhjäkäyntiä ettei tuo paatissa oleva yksilö suostunut ikinä ja kierroksiakin otti nopeasti ja kävi myös korkeammilla kierroksilla tasaisesti. Voimista on vaikea mennä muuta sanomaan, kun kuormalavaan pultattuna sitä testailin, mutta koneen käydessä sitä harvaa tyhjäkäyntiä väänsin pitkällä lankulla päin akselin laippaa. Savu vain kävi, kierrokset eivät juurikaan pudonneet.

Sillälailla, ongelmat siis ratkesivat, vai ratkesivatko...siinä onnessani tutkein mites nämä jäähdytysvesiventtiilien eri asennot vesien kulkuun oikein vaikuttavat, nekin kun olivat sillälailla "keskustalaisittain". Juujuu, jos tuon hanan kiertää tuonne, loppuu pakoputkelta vesi...hmm, onkos se sitten niin että jos kierrän sen toiseen ääriasentoon, kaikki poistuva vesi menee pakoputkeen...no, mitä helvettiä nyt, vesi lentää vähän joka paikasta, mut enhän mä noita klemmareita niin piukkaan laittanutkaan. Hanaa taas vähän takaisin ja kaikki rauhoittui. Tai ainakin melkein, vesipumpun takaa paljastui maalin alta kuparilevy, joka ruuvattu sylinterin kylkeen ja sen takaa se enin vesi lensikin... :-(

HUOH, on tämä opettelu rassaavaa, ei tullut siitäkään veneeseeni moottoria. Nyt olen pari päivää jäähdytellyt lähinnä itseäni, saa nähdä mitä tästä vielä tulee.

Eli, ei tästä tarinasta kysyjälle varmaan mitään hyötyä ollut, muuta kuin et ole yksin tässä helvetin epäkuntoisten marakattien maailmassa. Tietysti lieventävänä asianhaarana voi pitää moottorien ikää, ne kun ovat parhaat tehonsa antaneet silloin kun itse olen rakentanut kakkaveistoksia.

Kun saat koneen korjattua, älä pihtaa tietoa, sitä kaivataan. Vastaavasti, jos saan veneeseeni toimivan moottorin vaikka yhdistämällä nuo kaksi, kerron kyllä. Jollen sitä ennen riipu jojona puussa. :-)

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Olympia sammuu kuormalla

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 09.09.2016 12:10

Moi,

Kyllä se siitä :) "On tämä opettelu rassaavaa.." ja rassaus on opettavaa myös!

Pankaa muutama kuva koneistanne tänne. Se on yksinkertaista. Ensin ottaa kuvia. Sitten lataatte koneelle, ja pienennätte jollain alle kokorajan (oliko 1 mega?) ja sitten tuosta tekstieditorin alareunasta "Liitteet", sinne voi sitten lisätä kolme kuvaa näppärästi.

Mukava nähdä moiset vikuri-marakatit. :)

JuSi
Viestit: 6
Liittynyt: 28.08.2016 14:22

Re: Olympia sammuu kuormalla

Viesti Kirjoittaja JuSi » 09.09.2016 22:34

Yksinkertaisuudessaan hauskoja vehkeitä, kun työkseen tulee touhattua moottoreiden kanssa joiden tehossa muutamiakin nollia lisää perässä...
Tänään marakatti kävi testiajoa laiturissa reilut puolituntia, josta vartti kuormalla, peränaru kireällä.

Kaasari on perinpohjin putsattu ja tiivisteet leikattu keittiöpöydällä. Koneen kansi on ollut auki ja sisäpuoli asialliseksi todettu. Magneetto kävi samaan aikaan avattuna uunin pienessä lämmössä kuivumassa.

Venttiileille tosiaan ei muuta säätöä kuin ruivipuristin+viila niin se on tekemättä.

Parhaiten toimivaa Boschin tulppaa sai englannista tilaamalla reilussa viikossa niin sellainenkin tuli vaihdettua. Tulpalla tuntuu olevan aikamoinen vaikutus ainakin tässä yksilössä. Jokatapauksessa kone kävi tänään parhaiten pitkään aikaan.
Tulpan johto on vielä kotikutoinen mutta paranee rassausten jatkuessa.

Herättää muuten suurta kiinnostusta ja peukutuksia lähiympäristössä, sekä vene että moottori, kun alkaa puksutus kuulua, eikä maksa paljon:)

bm650
Viestit: 23
Liittynyt: 09.09.2016 11:11

Re: Olympia sammuu kuormalla

Viesti Kirjoittaja bm650 » 15.09.2016 10:54

Ohan ne yksinkertaisia joo, samalla myös yksilöitä, mahtaako kahta samoin käyttäytyvää löytää- :-)

Muistatkos JuSi millainen potkuri jahdissasi on, mulla näytti olevan 12.5 x 8,5 ? Äkkiseltään tuntuisi raskaalta 3 hv:n moottorille, varsinkin kun Wickströmin kataloogi tarjoaa miltei vastaavaa W2:lle, joka nyt sentään on kolomisen kertaa terhokkaampi. Toi mun paattini on toki kevyehkö, reilun viiden metrin avofiskari, mut eihän sen nyt ihan tyhjäkäynnillä tarvi huippujaan ottaa, joten pienempi ropelli olisi poikaa, vai hä ?

No se on hyvä et sait omasi toimimaan, mulla rojekti jatkuu, ainakin tovin vielä. :))

Avatar
galax650
Viestit: 78
Liittynyt: 29.09.2011 20:46
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Olympia sammuu kuormalla

Viesti Kirjoittaja galax650 » 15.09.2016 21:21

Olympia marakatti (50kt, 38kt, K)on pitkäiskuisempi moottori kuin Wickström W sarja ja hidaskierroksisempi.
Olen yhden 38kt:n kunnostanut ja sen mukana tuli alkuperäinen potkuriakselivarustus, potkuri on 2-lapainen 13 x 9.

Kotkan merimuseolla on 6.2m pitkä avofiskari jossa on Olympia 50kt moottori ja siinä veneessä potkuri on muistaakseni 2-lapainen 14.5 x 8
Veneenveistäjä.

Youtube kanava:
https://www.youtube.com/user/galax650

Vastaa Viestiin