Sivu 2/4

Re: bensakone vs. diesel

Lähetetty: 23.08.2016 0:08
Kirjoittaja ms.venla
Kyllä monilla vaan tuntuu volvoja olevan käytössä vielä nykyään. Ei mulla muuta syytä ole koneen vaihtoon, kun se että joutuu huudattamaan sitä dieseliä kovilla kierroksilla ja yksin se kulkeekin ihan mukavasti, mutta varsinkin näin syyskesällä vene on limoittunut ja imenyt kosteutta ja teho ei tahdokkaan enää riittää.

Re: bensakone vs. diesel

Lähetetty: 23.08.2016 7:46
Kirjoittaja MÖsteri
Jep, selvä syy mietintöjen pohjaksi.

Mun Volvossa on nyt murhetta (taas) pakosarjan kanssa. Jostain sisältä valuu glykolit pakoputkeen. Onneksi rakenne mahdollistaa suoran jäähdytyksen merivedellä, joskin kone käy vähän turhan kylmänä. No, tämä nyt ei liity aiheeseen...

Re: bensakone vs. diesel

Lähetetty: 23.08.2016 8:13
Kirjoittaja ms.venla
Heitettiin romulaan sen Volvon alkuperäinen pakosarja, kun se oli esilämmitetty ja vuoti imusarjan alta pahasti

Re: bensakone vs. diesel

Lähetetty: 24.08.2016 9:19
Kirjoittaja ms.venla
Täällä kun on potkuri tietäjiä, niin mites seuraava tapaus. Jos päädyn päivittämään sen dieselin, niin oisko 16x18 potkuri ok. Koneen teho 68/4400 2,63:1 välitys. Vene paino 1500 kg
P.7m ja l. 2m. Nykyinen kone 52/4500 ja potkuri kupattu 14x15 huiput 12kn

Re: bensakone vs. diesel

Lähetetty: 25.08.2016 13:07
Kirjoittaja Qubik
pistäis vielä syväys tänne, niin vois pikkase laskuroitaa.

Re: bensakone vs. diesel

Lähetetty: 25.08.2016 13:33
Kirjoittaja ms.venla
Oiskohan arviolta 0,35 m

Re: bensakone vs. diesel

Lähetetty: 28.08.2016 20:21
Kirjoittaja ms.venla
Riittäneekö tuo nykyinen 15x14 jos lisäis nousua 2' siihen.

Re: bensakone vs. diesel

Lähetetty: 29.08.2016 12:32
Kirjoittaja Qubik
Number of blades Diameter (inches) Pitch (inches)
2 Blade 18.1 X 13.6
3 Blade 17.3 X 13.5
4 Blade 16.2 X 13.2


noi ois laskennallisesti sopivia jos toi sun paattis on uppoumarunkoinen tai puoliplaanava.
Ton muka https://www.vicprop.com/displacement_si ... =calculate

Re: bensakone vs. diesel

Lähetetty: 29.08.2016 13:43
Kirjoittaja ms.venla
Puoliliukuvahan se. Mitä luulet, eikös kulkis sillä 15x16? 17" ei mahdu alle ja hädin tuskin 16".

B20 antaa vissiin yli 80hv bensalla, tämä yhdistettynä sen välityksiin 1,55:1 ei välttämättä enää 25mm akseli taida kestää. Se akseli on muuten 1700mm pitkä

Re: bensakone vs. diesel

Lähetetty: 29.08.2016 15:10
Kirjoittaja Qubik
Kyllä kulkee, miksei kulkis. Ylikierrosvaara vaan olemassa, kun potkurin vastus ei oo jarruttamassa, mutta taas moottorille kevyempi. Myös ryömintavauhti pienempi.

Re: bensakone vs. diesel

Lähetetty: 29.08.2016 16:29
Kirjoittaja ms.venla
Se voi olla että joutuu vähän kaasua rajoittaan ettei ota 4400 enempää täysillä. Se 15x16 ei vissiin kuormaltaan vastaa tota 17x13,5 potkuria. Eikös 1" halkaisiassa vastaa noin 1,5" nousussa kuormaltaan.

Re: bensakone vs. diesel

Lähetetty: 30.08.2016 14:49
Kirjoittaja ms.venla
Tuo Chouan olikin tosi nätti paatti, kävin ihailemassa kuvia. No ei se 0,8l/mpk bensiiniä ole paljon, mulla vaihtelee 0,8-1,2 välillä dieseliä.

Re: bensakone vs. diesel

Lähetetty: 03.10.2016 17:28
Kirjoittaja Maa
Moi , itsellä on melaisassa v- pohja..190hv diesel ,mutta yhtä hyvin kelpaisi uudenaikainen (ruisku v-8) olisi paloturvallisempi kuin kaasarikoneet.
Toi sun kulkee ehkä 100hv. 12s. , 120hv. 15s. Ja yli 150hv siittä tulee väkisinkin liukuva..20 s-25s.
Mun kone 4000rpm. Max ja pystyy keskustelemaa normaalisti ..

Re: bensakone vs. diesel

Lähetetty: 11.10.2016 11:59
Kirjoittaja ms.venla
Oon mä saanut sen kulkemaan keväällä 12,5kn tolla 52 heppaisella dieselillä, syksyllä kun pohja limoittuu ja veneeseen kertyy tavaraa alkaa teho loppumaan.

Re: bensakone vs. diesel

Lähetetty: 04.09.2017 12:24
Kirjoittaja ms.venla
olen tässä saanut hankittua hankittua tarvittavat osat myös tohon b20 Volvoon. Ainut osa mikä puuttuu on solex kaasarin liekinvaimennin. Onko tietoa miten volvossa palaa e85 bensa?? Miten koneen paloturvallisuutta vois parantaa