bensakone vs. diesel

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

bensakone vs. diesel

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 20.08.2016 11:23

Hei arvoisa raati. Mieltäni on askarruttanut koneen vaihto ja ajattelin kysyä mahdollisimman monta mielipidettä. Mulla on Tossa 62 rakennetussa veneessä 50hv diesel ja Se on vähän alitehoinen, joutuu miltei täysillä huudattamaan ja kulutus ja ääni ovat sen mukaiset. Eli hankinko jostain tehokkaamman dieselin vai vaihdanko veneeseen siihen kuuluvan Volvo b20 koneen tilalle. Volvo kävisi tyyliin todella hienosti, mut vähän arveluttaa tämä paloturvallisuus. Kone ja tankki ovat avotilassa ja veneessä on ritilä lattia, eli ilma kyllä vaihtuu, mutta kumman itse valitsisitte.

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: bensakone vs. diesel

Viesti Kirjoittaja Qubik » 21.08.2016 13:59

Katsottaan samatehosia moottorita teoriassa.
Diesel: painavampi, äänekäämpi, laiskempi, haisee(pakokaasut)Varaosat hieman kalliimpia, korjaustyöt pitkäkällä aikavälillä varmaasti kalliimat.
Polttoaine halvempi, polttoaine saatavaus parempi. Toiminta vakaampi ja kenties luotettavampi. Sisätilalämmittimen saa samalta tankilta toimimaan (eber, webasto)

Bensa: herkempi sähköhäiriöille, polttaine pilantuu, kaasuttimet tarvii erikseen huoltoa ja talvivarmistusta, sytytyslaitteet on huoltoosat joten kulutukset huoltoosille on eripainotteiset.
Polttoaine kalliimpi, säilytys onkelmallisempi, kulutus hieman suurempi, joten toimintasäte pienenee/vaatii ennakointi enemmän. Ei ilmavaivoja eikä ilmaustarvetta, vuoto taas aiheuttaa palovaara. Kierroskone, joten urheillulisempi ja herkempi. Elinajaodotte lyhyempi, joten moniin vanhempiin bensamoottoreihin ei varaosia enää valmistetta. Polttoaine on Ympäristöystävällisempi käyttäessä, muttei valmistaessa.

Siihen toki pitäis lisätä vetotapa ja siitä johtuvatpikkuseikat. Akselivetoinen vs vetolaite. Potkurin valinta, disel tarvii halkasijalta isomman, enemmän nousua kenties. Jos veneen akselisto, välitysyhteet on suunitelty pikkupotkurilliselle bensamoottorille, ei välttämättä saa tarpeeks isoa mahtumaan, jotta diiselista sais optimaalisesti väännöt irti.

Vaikka kuinka yritettään saata diiselista hupikonetta, on se kuitenkiin työkonemainen. Bensiinilla pääsee hauskemmin. Joten jos on reipasta ajoa, hyvä sää ja kevyt kalusto, niin bensa. mutta jos on vaihteleva kuormaa, välillä raskastakin, säällä, kun säällä ja pitkä yhtäjaksoista menoa, niin ois diiseli mukavampi.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: bensakone vs. diesel

Viesti Kirjoittaja CC » 21.08.2016 14:18

Minulla laskelmisssa saa diesel aika paljon peruspisteitä pelkästään siitä paremmasta paloturvallisuudesta.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: bensakone vs. diesel

Viesti Kirjoittaja Qubik » 21.08.2016 15:15

Jos englanti on hallussa, niin se on melko hyvä luettava: http://www.fao.org/docrep/x0487e/x0487e04.htm#TopOfPage
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: bensakone vs. diesel

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 21.08.2016 18:44

Perhanan vaikea valinta. Mulla on nyt kymmenen vuotta pelannut moitteetta tämä diesel ja olen muuten tyytyväinen siihen, mutta juuri tultiin järveltä ja voin sanoa että pää halkee kun on 1,5h kuunnellut korvan juuressa dieseliä joka kiertää 4000 kierrosta tuottaen 10 solmun nopeuden. Eli ainakin jos dieselin valitsis, niin tehoa pitää olla lisää, että sais saman nopeuden matalammilla kierroksilla. Mut bensakoneesta sais myös helposti tehoja.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: bensakone vs. diesel

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 22.08.2016 9:13

Moi,

Olen tähän saakka ajanut kaikki ajot bensalla. Wickströmillä ja Volvo B18:lla. Bensakoneiden hyviä puolia mielestäni ovat yksinkertaisuus ja edullisuus. Varaosia menee varsinkin vanhoissa koneissa kuitenkin aina joskus. Volvoon saa vaikka kokonaisen moottorin muutamalla satasella, ja huolto-osat löytyvät Motonetista autopuolelta. Erittäin kätevää.Toki nämä koneet ovat jo vanhoja kuin taivas.. mutta silti. Wikctröm, no se on vähän oma lukunsa mitä tulee varaosiin, joskin jotain tiivisteitä saa vielä ihan kaupastakin. Korjailu on mielestäni tosi helppoa, vaikka enpä tiedä olisiko dieselin purku ja kasaus sen kummempaa.

Bensakone on kuulemma verrattain hiljainen dieselmoottoriin nähden. Näin ovat sanoneet kaikki kyydissä käyneet, joilla on kokemusta muista veneistä.

Paloturvallisuus. Niin, pidän bensaletut ja koko systeemin ehjänä, jottei vuotoja ole eikä toivottavasti tulisikaan. Tapanani on Volvossa nostaa nuuhkaista konekopasta ennen pääkatkaisijan pyörittelyä. Jos bensa haisee, niin siihen on aina jokin syy. Se sitten selvitellään ennen käynnistelyä. En oikein tiedä, mitä muuta paloturvallisuuden eteen pitäisi tehdä. Onhan niitä dieseliveneitäkin, joissa koko vene haisee löpölle, ja parhaimmillaan vielä kipparikin haisee..

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: bensakone vs. diesel

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 22.08.2016 13:58

Tuo potkurin valinta dieselille onkin vaikea homma, sillä välitys tulisi olemaan 2,63:1 ja koneen huiput 68/4400, eli älytön potkuri tarvitaan. Alle mahtuu maksimissaan 16" ja mielellään siitä pienempi, koska akselin halkaisija on vaan 25mm. Laskurilla sain 3lapaisena 16x16 potkurin ja nelilapaisena 16x14 potkurin. Jokohan kohta akselista tulee löylykauhan varsi.

pesäpaatti
Viestit: 94
Liittynyt: 08.07.2014 18:36

Re: bensakone vs. diesel

Viesti Kirjoittaja pesäpaatti » 22.08.2016 15:00

Mulla oli joskus paatti, jossa oli Volvo Pentan AQ170 eli B30 moottori. Täytyy sanoa että se kone kävi nätisti ja oli erittäin hiljainen.
Moottoritila oli lisäksi hyvin äänieristetty ja sen tuuletus oli toteutettu sähköpuhaltimilla.
Bensaletkut oli teetetty alan liikkeessä niin että niissä oli prässätyt kierreliittimet, ei klemmareita.
Huomattavaa on että laturi ja starttimoottori ovat venemoottoreihn tarkoitettua mallia, ymmärtääkseni niissä on parempi "kipinöimättömyys" kuin ajoneuvomalleissa, tai ainakin näin sitä joskus Volvo-kauppias perusteli. Lisäksi maadoitukset kannattaa toteuttaa niin kuin kuuluukin.
Moottoritilan voisi varustaa esim. lämpömittarilla ja jopa ulkopuolelta käytettävällä (ilman konekopan avaamista)tulen sammuttimella.

Niin, montako tuntia pitää ajaa että dieselin investointikulut on katettu bensan ja diesel hintaerolla ?

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: bensakone vs. diesel

Viesti Kirjoittaja Mile » 22.08.2016 17:21

ms.venla - oliko tuo välitys pakon sanelema juttu, vai voiko sitä vaihtaa ?
2.63 :1 välitys tarkoittaa todellakin että konetta saa huudattaa - ihan hyvä hinaajaan ja muihin joissa tarvitaan suurta työntövoimaa hyvin hitaissakin nopeuksissa, joissa pyritään mahdollisimman isoon potkurikokoon. Hyötysuhde tosin paranee isolla potkurilla pieneen nähden.

2:1 välitys sallisi paljon matalammat kierrokset koneella , ja 14" halkaisijan,( 60 hepan akseliteholla, 4400 rpm moottorin kierrosluvulla)
Mile

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: bensakone vs. diesel

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 22.08.2016 18:58

Tämä Hurth 2,63:1 kytkin on kiinni nykyisessä koneessa ja tarkoitus oli siirtää se uuteen tehokkaampaan dieseliin. Kyllähän jos jostain sais kohtuu hintaan pienemmällä välityksellä lootan niin sitten mielelläni vaihtaisin, ettei tarvi niin pirun isoa potkuria pieneen veneeseen laittaa

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: bensakone vs. diesel

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 22.08.2016 19:09

Mulla on cjr potkuri joka on ostettu liikkeestä, sen koko on 15x14, saiskohan siihen lisättyä reilusti nousua vai käyköhän niin, että alkaa luistaan.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: bensakone vs. diesel

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 22.08.2016 19:15

Kestääköhän noin pieni akseli 16" tuuman halkaisijan

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: bensakone vs. diesel

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 22.08.2016 22:28

Minulla on yksinkertainen syy, miksi käytän bensiinikonetta, se on ainakin puolta halvempi kuin vastaavan kokoinen diesel. Bensiinikoneiden tarjonnassa on vain yksi vika, bensiinikoneita löytyy vielä 7 - 8 hevosvoimaan saakka kohtuullisesti. Sen jälkeen täytyy
hevosvoimia olla vähintäin 130, jotta edes uudempaa käytettyä löytyy ja tänä päivänä lähes 200 hv:tä, mikäli uutta mielii. Onko alle
100 hevosvoimaisia bensiini merimoottoreita olemassakaan. No tietysti perämoottoreita, mutta puhutaan nyt vain akselivetoisista tai edes sellaisista, joihin kaaveli löytyy jostakin hyllystä. Volvon vinokoneeseenhan en aikoinaan löytänyt kaavelia. Siinä olisi ollut konetta, kun sitä vinokoneetta oli käytetty alle 20 tuntia, loppuiäkseni.
Nyt ajelen vanhalla tai vieläkin vanhemmalla Mercruiserilla, mutta ei hätää, se toimii nyt.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: bensakone vs. diesel

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 22.08.2016 23:21

Seurasin silloin sitä keskustelua Donnasta, kun siihen Volvoon oli vaikeuksia löytää osia. hienoa että projektisi on nyt valmis. Itse olen siitä onnellisessa asemassa, että saan noin 500€ 68hv dieselin veneeseen ja mulla on marinointiosat itsellä, mutta toisaalta tuolla tallissa on myöskin b20 Volvo ja sen käyntiääntä ei mikään päihitä.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: bensakone vs. diesel

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 22.08.2016 23:36

Moi,

Mun ajoilla ei saisi millään dieselin, edes käytetyn hintaa kompensoitua. En tiedä onko loppujen lopuksi oleellista vertailla pelkkiä koneita toisiinsa. Varsinkin vanhassa veneessä kokonaisuus ratkaisee. Esim Petronila, joka on Pihljertan veistämä pikkufiskari, se olisi ilman Wickströmmiä aika turha paatti. Toisaalta pelkkä W1 vajassa ilman venettä olisi turha vehje. Yhdessä ne on aika lyömätön pari. Tarkoitan, että jos veneessä on toimiva kone, niin mahtaako kannattaa alkaa vaihtamaan toiseen tekniikkaan. Ainakaan, jos välistä pitää maksaa jotain jollekin. Jos omaa taidon, vapaa-ajan ja innon, niin voihan sitä ajaa vaikka vuorokesinä dieselillä ja bensalla... tullee sitten lopulta edut selville.

Chouanissa on 30 mm akseli ja päässä 16 x 13 kolmilapainen. Kone on Volvo B18 ja kytkin zf 2.63:1. Koneen kierroksista en tiedä, mutta olen mittaillut laskurilla jotain 2800 rpm parhaimmillaan. Vauhti on sitten noin 7 - 8 solmua. Vene tottelee manöövereissä potkuria uskomattoman hyvin, voimaa on rutosti. Kulutus on noin 5.0 ltr/h ja 0.79 tai 0.8 ltr/mpk.

En tiedä, onko potkuri paras mahdollinen. Vauhtia ei enempää tarvita, mutta parasta taloudellisuutta olisi kiva jahdata.

Vastaa Viestiin