Sivu 1/1

Paragon

Lähetetty: 11.08.2016 16:10
Kirjoittaja Kippo
Tervehdys. Nyt tuli eteen merivaihde mistä ei kokemusta minkäänlaista.Tyyppikilvessä merkintä P-32A-L . Sen verran tiedän,että on hydraulimalli.
1.Tyyppikilvessä merkintä öljystä type A.Käykö dextron 2-3 automaattiöljy
2.Miten öljyn määrä tarkistetaan? Käyntilämpösenäkö kone sammutettuna
Kaikki muukin tieto on tervetullutta

Re: Paragon

Lähetetty: 12.08.2016 7:38
Kirjoittaja bonito
Mooi!
Paragon kytkee kytkinlevyt yhteen hydraulisesti, pakille kääntö muuttaa öljyn kulkemaan eri reittiä turpiiniin, sen tähden vaihdevipu on lyhyt ja kevyt toiminen, alennusvaihde toimii sisähammaspyörällä, jolloin kiertosuunta ei vaihdu moottorin kiertosuunnasta. Paragonissa on pakki samalla systeemillä, kuin 1920-luvun Vikuissa, sillä erolla ,että Paragonissa laakerit olivat oikeita laakereita, ei pronssiholkkeja. Mulla oli P 24 L , 2,57:1 alennuksella 14 v teräspaatin Foortissa.Pakkivanne kiristetään hydraulisesti, sylinterin päässä on poikittainen akseli, jonka päissä 6 millin teräksestä tehdyt epäkesko osat. Nämä osat ovat kuin sulakkeita, "kuulemma". Multa katkesi toinen vipu pultin reiästä. Sen jälkeen ei pakki toiminut, kuin erittäin heikosti tyhjä käynnillä. Purin vaihteiston ja tein uuden osan ensin ST 37:sta, kun se alkoi venyä, tein uuden RAEX:sta, myin sen paatin v. -99, tekemäni korjaus toimii yhä edelleen. Normaalikäytössä se varmaan kestää, jos ei tee "hätäpakituksia" kovin paljon. Kun rautapaatti muutti Tampereelle, sen Paragonissa ei ollut koko 14 v aikana muita vikoja, tunteja oli mittarissa 2910 h. Vaikka mulla oli ollut "sulakevika", pakitin edelleen melko voimakkaasti, paatti painoi 14 tn ja Foortissa oli 27" potkuri. Tää mun Paragonini oli vm. -81, saattaa olla, että ovat korjanneet "sulakkeen" myöhemmin valmistuneissa. Paragonit valmistettiin siihen aikaan USA:ssa, samalla kadulla kuin Velvetit, eri puolella katua. Öljy on parempi tarkastaa kylmänä, silloin ATF pysyy sen verran tikussa, että näkee määrän. Tuttu venekorjaamon mies sanoi ettei kannata laittaa erikoisia ATF-öljyjä, niissä on turhia ominaisuuksia autojen laatikoita varten, hän sanoi että Mobilin 220 on paras ja halvin. Se ei kytkettäessä pahemmin kolauta, allekirjoitan tämän neuvon.

Re: Paragon

Lähetetty: 12.08.2016 15:16
Kirjoittaja Kippo
No nyt tuli kattava kertomus, kiitos siitä.Löysinkin tossa netistä jonkun manuaalin(lontoon kielellä) näyttäs sen mukaan olevan 1.5:1 välitys.
Toi pakkivanne täytyy pitää mielessä,jos sattuu särkymään.Työmaan kautta saa kyllä raexia.
Vanha on tämäkin paragon.Tyyppikilpi on messinkiä ja valmistusmaa usa mutta vuosmallia en löytänyt.
Hieno homma,että näihin vanhoihinkin vehkeisiin löytyy täältä tieto taitoa

Re: Paragon

Lähetetty: 25.01.2018 18:28
Kirjoittaja Kippo
Kysytään vielä täältäkin.Onko kukaan tilannut ulkomailta paragoniin osia, jos niin mistä.
Paineentasausventtiilin jouset on hakusessa ja suomessa näköjään osat on kiven alla.Maritimuksellekkin saksaan laitoin postia,mutta ei ole kuulunut mitään.
Oireet viime kesän parin tunnin ajossa (moottori remonttiin nakutuksen takia) oli,että vaihde vapaalla kun starttas käyntiin niin vaihde olikin eteen päin päällä.
Suunnanvaihtajan männän o-renkaan uusin ja nyt näyttäs siltä,että paineventtiilin pitojousi on vähän lyttääntynyt

Re: Paragon

Lähetetty: 01.02.2018 19:01
Kirjoittaja Kippo
Muutama kuva purkaessa ja o-renkaita uusiessa tuli otettua,jos jollekkin joskus apua ois.
Saksan poijjaat löysi laatikkoon kuuluvat jouset huh.Lähetyskuluineen 100e pelkät jouset 20e kpl
IMG_20171115_145550.jpg
IMG_20171128_145742.jpg
IMG_20171115_153053.jpg

Re: Paragon

Lähetetty: 01.02.2018 19:45
Kirjoittaja Kippo
Laitetaan muutama kuva vielä

Re: Paragon

Lähetetty: 01.02.2018 19:58
Kirjoittaja Kippo
Jatkoa.Viimesessä kuvassa näkyvä lämpömittarinanturi laitettu jälkeen päin.Toi pultti oli hemmetin kovassa(kartiokierre)

Re: Paragon

Lähetetty: 01.02.2018 20:07
Kirjoittaja Kippo
Jäi laittamatta vielä se,että jos vene pyrkii eteenpäin vaikka vaihde on vapaalla voi se syy löytyä tosta venttiilin jousista.
Toinen kikka ennen vaihteiston purkua on koittaa säätää pakkivannetta tiukemmalle.Vaihteiston kupeessa on pakkivanteen säätö pultti missä lukitus mutteri

Re: Paragon

Lähetetty: 06.03.2018 22:45
Kirjoittaja bonito
Tuossa ylimmässä kuvassa näkyy osa, joista vain etumainen näkyy, sen oikeasta reunasta näkyy kiiltävä akseli pystyssä, joka on luultavasti hydr.mäntä, siinä on tappi seekerirenkaalla, joka kiinnittää ne kaksi henkseliä(oma nimitys), niillä kiristetään pakkivannetta, Mulla oli hieman eri näköiset henkselit, mutta sama toimintasysteemi.

Re: Paragon

Lähetetty: 07.03.2018 18:57
Kirjoittaja Kippo
Joo se kiiltävä akseli on sen männän akseli.
DSCN0444.JPG
Näissä on varmaan mallikohtaisia eroja

Re: Paragon

Lähetetty: 08.05.2019 8:50
Kirjoittaja Grazzius
Moi,

Kysyisin neuvon tuon pakkivanteen säätöön, kun omassa Paragon pl20l pakki toimii vähän hitaasti.
Mulla tuossa kierretangon paikalla on pultti joka on kierretty pohjaan asti? Pitääkö tilalle asentaa kierretanko vai osaako joku sanoa kuinka säätö toimii.
Kiristetään vai löystetään? En hirveästi uskaltanut ilman neuvoja alkaa säätämään, koska ohjekirjassakin sanotaan että ilman maahantuojan lupaa ei saa koskea.

Voiko pultin irroittaa ilman pelkoa että ei saa enään takaisin?

Re: Paragon

Lähetetty: 11.05.2019 14:14
Kirjoittaja Grazzius
Kukaan osais auttaa asiassa? Ikävää kun pakki luistaa kun lisää kaasua

Re: Paragon

Lähetetty: 14.05.2019 20:46
Kirjoittaja Kippo
No se pultti on todennäkösesti alkuperäinen ja on kirivara jo loppunut.Itse tarkistaisin aukasemalla.Se pakkivanteen vipu voi olla poikkikin,niin kuin oli bonitolle käynyt.Tai sitten se on kulunut loppuun eikä pidä enää.Omasta paragonista oli palanut kytkinlevyt kiinni.Korjaamolla hinta-arvio n1000e.
Muuten kuulemma saa paragoniin vielä osia mutta pakkivannetta ei niinkään,ellei laita vanhoihin "kenkiin" uusia pintoja