Hurth

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Hurth

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 10.08.2016 22:37

Terve.

Minkälaiselle teholle ja väännölle on tarkoitettu Hurth hbw 10-2r?? Kestääkö minkälaisen väännön? Lisäksi kiinnostaisi hbw150 2,63:1 spexit.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Hurth

Viesti Kirjoittaja bonito » 11.08.2016 7:42

Nuo Hurthin kympit on korvannut Hurth 100, niitä on paljon käytetty Perkins 4.108:ssa, 150 kestää 75 hv moottorin.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Hurth

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 11.08.2016 9:55

Kiitos tiedosta 8]
Tuo hbw10 siis on alle 50hv moottoriin. Kestäisköhän tuo hbw 150 sellaisessa moottorissa, missä on 124nm vääntöä ja 68hv/4400rpm? Mulla on siihen kyllä lauhdutin olemassa.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Hurth

Viesti Kirjoittaja bonito » 13.08.2016 8:35

Näyttäis kestävän http://wbryant.com/temp/hurth_manual.pdf , Jos hankit sellaisen, mulla olis räjäytyskuvatkin,tarvittais vain e-mail os

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Hurth

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 13.08.2016 15:08

Tuo linkki oli hyvä, kiitokset siitä. Mulla on autotallissa tuollainen hurth 10 ja veneessä paikallaan hbw 150. Tarkoitukseni oli vähän päivittää konetta tehokkaammaksi, sitten mietin, että potkuria pitäisi suurentaa tai vaihtaa tiukempi välitys. Tiukempi välitys olisi tossa 10-2r kytkimessä, mutta nähtävästi se ei kestä sitä tehoa. Täytyy siis vaihtaa uuteen koneeseen tuo 150hbw ja hankkia 4- lapainen potkuri.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Hurth

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 13.08.2016 15:14

Olen myös vakavissani harkinnut b20 Volvon palauttamista veneeseen dieselin tilalle, mutta kaikki ovat pelotelleet bensakoneen vaaroista. Kieltämättä veneen tyylistä hävisi sitä jotain Volvon pois ottamisen jälkeen.

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Hurth

Viesti Kirjoittaja Qubik » 14.08.2016 9:29

Mitkä ovat ne bensaknen vaarat?
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Hurth

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 18.08.2016 22:02

Ajattelin sitä paloturvallisuutta. Vanhan veneen tyyliin sopis vaan Volvo pirun hyvin

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Hurth

Viesti Kirjoittaja Qubik » 19.08.2016 8:15

Mulla ei ole tarkempia tilastotiedoja, mutta kaikkiaan 4 palanutta venetta on tänävuonna mun käsissä korjattavana ollut ja kaikki ne ovat diiseleita. 3 on sähkölaitteen vikoja ja yksi spriikeittimen huoleton käyttö. Isoja bensakonellisia veneitä on yllättävän paljon ja jos suinkaan asennukset on tehty asiallisesti, ei palovaaraa ole suinkaan enemmän, kun diiselissa.
Vanhan Albinin tai wikken hiljainen käynti on myös yksi oleellinen osa diiselin verrattuna. B20 käy tyhjäkäyntia oikein kauniisiti. Joten harkitse vielä.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Hurth

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 19.08.2016 10:27

Nimenomaan se käyntiääni on mulla se syy, miksi saattaisin Volvon laittaa takaisin. Kulutuksessa ei ole nykyiseen kauheasti eroa, mutta kyllä diesel käy rumemmin. Jos vetäis polttoainelinjat kuparilla koneeseen asti sulkuineen ja hankkisi ehjät imu ja pakosarjat, niin kai sillä uskaltais ajella. Moottori tilan tuuletin kannattaa kai olla. Kyseisessä veneessä oli minun ollessa pikkupoika bensakone ja nostalgia syistä olen ajatellut sitä takaisin.

danlig
Viestit: 123
Liittynyt: 08.05.2014 12:17

Re: Hurth

Viesti Kirjoittaja danlig » 14.03.2017 21:16

Aihe menee tarpeeks läheltä, aloin tänään kasaan solo h21 kytkintä ja huomasin että olen laittanut siirtäjän haarukan turhan hyvään talteen. Mistä voisin tehdä tai ostaa vastaavan?
Kyseessä siis mekaaninen kytkin, onko kenelläkään havainnollistavaa kuvaa moisesta haarukasta? Nyt siis siinä on siirtäjä joka on leveä U jossa läpi reikä jonka väliin se haarukka yhdistyy ilmeisesti.

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Hurth

Viesti Kirjoittaja Qubik » 14.03.2017 23:11

Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

danlig
Viestit: 123
Liittynyt: 08.05.2014 12:17

Re: Hurth

Viesti Kirjoittaja danlig » 15.03.2017 15:00

Jep, vastaava osa. Purin tossa vähän aikaa sitten pari jakolaatikkoa ja kasasin yhen ehjän, niin siitä jäi haarukka tai parikin yli. Mitähän materiaalia nämä ovat? Vois
rälläköidä kaposemmaks ja hitsata uuteen muotoon.

Pitää vain vielä kehitellä kiinnitys itse siirtäjään, kun tossa haarukassa on reikä kytkimen suuntaisesti, ja siinä siirtimessä poikittain. Hyviä ja huonojakin ideoita otetaan vastaan.

danlig
Viestit: 123
Liittynyt: 08.05.2014 12:17

Re: Hurth

Viesti Kirjoittaja danlig » 15.03.2017 15:55

Eli tämä on kyseinen tapaus:
http://prntscr.com/ek8ne1
http://prntscr.com/ek8nrj

Edittiä: Muisti teki tepposet, löyty se haarukka. Ei näissä vehkeissä ole haarukkaa vaan tällaiset: http://prntscr.com/ek8pnd
Anteeksi häirinnästä :P
Jätän tämän tänne kuitenkin jos joku joskus kaipaa näitä tietoja

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Hurth

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 15.03.2017 22:07

Itse purin yhden hurth vaihteen osiin, kun alkoi kilkattaan. Syynä oli ns. Vaihteensiirtäjän haarukka. Oli kulunut väljäksi ja kilkatti pakan päällä. Se laatikko on mulla varaosina.

Vastaa Viestiin