happomaali

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
olympialisti
Viestit: 23
Liittynyt: 20.07.2016 15:25

happomaali

Viesti Kirjoittaja olympialisti » 07.08.2016 22:12

onko kokemusta vanhan moottorin suojauksessa?siis semmosen hitsauksenkin kestävän tökötin laitto puhalluksen jälkeen vesitiloihin?kanteen,pakosarjaan?YM.kuhan joutessani kysäsin:)saattaa pikkusen ikääntymistä haitata?ps:älkää kokeilko kotona!

samppa91
Viestit: 23
Liittynyt: 18.07.2016 19:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: happomaali

Viesti Kirjoittaja samppa91 » 08.08.2016 8:59

En oo ite ees kuullu hitsauksen kestävästä tökötistä 8-| Onko enempi tietoa tai linkkiä aineesta?

olympialisti
Viestit: 23
Liittynyt: 20.07.2016 15:25

Re: happomaali

Viesti Kirjoittaja olympialisti » 08.08.2016 17:09

no en tiedä noista muuta ku autopeltihommissa on käytetty ruostesuojaks ennen hitsausta.ne kestää kuumuutta kai jonku verran ja ei lähde palaa hitsatessa?automaaliliikkeet noita estotta mainostaa ja sortteja ties kuin paljon?mulla vanha keskimoottori patarautaa ja niin hyvin säilyny että mietin sormi suussa mitä vois tehdä sen eteen että säilyis toisetki 59v:))jostain luin että niitä happokäsittelyjä ei pitäs valuraudan kaa harrastaa ollenkaan,tiedä sitten...kommentteja puolesta tai vastaan?

danlig
Viestit: 123
Liittynyt: 08.05.2014 12:17

Re: happomaali

Viesti Kirjoittaja danlig » 08.08.2016 22:09

Eipähän oo itellekkää vastaan tullu maalia joka ei hitsatessa lähtis käryämmää 8-| mitäs maalia se si on?

olympialisti
Viestit: 23
Liittynyt: 20.07.2016 15:25

Re: happomaali

Viesti Kirjoittaja olympialisti » 08.08.2016 22:58

käryäminen ja palaminen?joo..suihkuttele vaik pellavaöljyä kainaloihis:))haukkaa happee välillä?

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: happomaali

Viesti Kirjoittaja CC » 09.08.2016 0:26

Kylläpähän ne autopeltihommien maalit taitaa olla sellaisia, että sallivat (mahdollistavat) hitsauksen, eivät kestä sitä kuitenkaan. Noissa hommissa käytetty fosforihappo ei tee siitä yhtään enempää hitsin kestävää myöskään.
Jos puhtaaksi hiekkapuhallettua pitäisi pinnoitella, niin hyvät epoksimaalituotteet. Jos vähän epäilee ruostetta jääneen, nii ohut kerros sellasta happomaalia alle. Pakosarjan kuumissa osissa pitää sitten mennä keraamisiin pinnoitteisiin, jos mielii sen pysyvän käytössä. Ei liene budjettiratkaisu.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: happomaali

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 09.08.2016 9:16

Moi,

Olen kokeillut myös Zinga -nimistä sinkkispraytä wickströmin pakosarjan päälle. En nyt oikein tiedä, oliko siitä oikein mitään hyötyä. Sittemmin olen ruiskutellut taas perus mastonin purkkihopeaa. Kestää aina yhden kesän ihan siistinä.

Sylinterin vesivaipan ja kannen vesitilan sisäpuolella olisi aika näppärää olla jokin suojaava pinnoite.. vaan miten mahtaa olla olemassa mitään vaihtoehtoa?

Kun keksisi järkevät pumppusysteemit, niin parasta olisi muuttaa merivesikone kölijäähdytykseen tai vastaavaan suljettuun systeemiin.

Mutta eikai mikään aine suoraa hitsausta kestä, ainakin uusi palko metallia jää alttiiksi ruosteelle.

olympialisti
Viestit: 23
Liittynyt: 20.07.2016 15:25

Re: happomaali

Viesti Kirjoittaja olympialisti » 09.08.2016 19:15

just tota hain,että millä ne vesitilat vois suojata ajanhammasta vastaan?ja eihän ne happomaalit estä eikä kestä hitsausta:)ei vaan lähe niin helposti palaa koko kottero?oon kokeillu...millä muuten alunperin noi valurautajutut käsitelty???taitaa moottori säilyy parhaiten,ku laitan vitriiniin ja kattelen lasin läpi??? : :))

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: happomaali

Viesti Kirjoittaja Mile » 21.08.2016 19:09

Raakavedelläkö niitä patarautoja jäähdytetään? Siihen ei oikeen mikään auta, syöpyy minkä syöpyy ja kestää aikansa, kunnes moottorista saa kauniin kukkaruukun puutarhaan.

Mutta jos siinä on makeavesijäähdytys, niin jäähdytysnesteissä on syöpymistä hidastavia aineksia, juuri siksi. Ei niitä vesitiloja koskaan ole millään pinnoiteltu , patarauta kyllä kestää aikansa.

Sinkit siellä vesitilassa siellä täällä olis kyllä hyvä olemassa. Happopesulla ne saa kyllä hyvin puhtaaksi vanhasta moskasta ja kattilakivestä.
Mile

Vastaa Viestiin