B20-moottorien huoltoa pääkaupunkiseudulla?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
HOK48
Viestit: 6
Liittynyt: 04.08.2016 18:18

B20-moottorien huoltoa pääkaupunkiseudulla?

Viesti Kirjoittaja HOK48 » 04.08.2016 18:45

Hei! Minulla Volvo Penta (B20) moottori, johon olen ollut hyvin tyytyväinen, mutta pari kertaa veneilyä on rasittanut vika, joka on ollut pahuksen vaikea jäljittää; nytkin!! Moottori käynnistyy loistavasti heti kun kääntää virta-avaimesta, myöskin tyhjäkäynti täysi moitteetonta. Ongelmana viime aikoina on ollut se, että moottori saattaa sammua varoituksesta äkisti, mutta käynnistyy heti sen jälkeen. Uudelleenkäynnistämisen jälkeen moottori saattaa toimia täysin moitteettomasti tunti kausia. Kun vika ilmeni ensimmäisen kerran, vaihdoin polttoainesuodattimen, kaadoin jäänestoainetta tankkiin ja harjasin tulpat. Sen jälkeen ajoin venettä koko päivän ilman ongelmia. Nyt kun eilen kävin merellä, moottori sammui 20 min ajon jälkeen, mutta käynnistyi taas aivan normaalisti. Kummallista!! Vikaa on pahuksen vaikea jäljittää, koska vika ilmenee aivan randomisti. Osaatteko sanoa, mistä lähtisin liikkeelle vian jäljittämisessä. Kysyisin myös, tunnetteko pääkaupunkiseudulla mekaanikkoja, joilla olisi osaamista vanhoista moottoreista; itse en tmeinaa millään löytää...

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: B20-moottorien huoltoa pääkaupunkiseudulla?

Viesti Kirjoittaja matti » 04.08.2016 19:51

Ei tietoa huolloista, mutta vaikuttaa mielenkiintoiselta.
Ennen kun ruvetaan porukalla arvailemaan, niin -sammuuko kuin saunalamppu vai alkaako vaipumaan/hyytymään ja sit sammuu?

Vaikuttais kuitenkin sähkovialta-arvailuja;1. virtalukko(pohja), 2.löysä liitin jossakin, 3.puola,

HOK48
Viestit: 6
Liittynyt: 04.08.2016 18:18

Re: B20-moottorien huoltoa pääkaupunkiseudulla?

Viesti Kirjoittaja HOK48 » 04.08.2016 20:11

Kun moottorissa oli edellisellä kerralla vika, joka ilmeni epävakaana käyntinä, virtalukko ikäänkuin ohitettiin niin, että nyt toimin käynnistyskytkimen kanssa. Samassa yhteydessä vaihdettiin uusi virranjakaja. Vika korjaantui noilla toimenpiteillä. Nyt moottori sammuu aikalailla heti, ilman varoittavia köhimisiä ja hyytymisiä. Täytyy varmaan tosiaan käydä kaikki liittimet läpi. Eikö niin, että erityisesti virranjakajasta lähtevät johtoliittimet on syytä käydä läpi? Voiko muuten olla, että jostain syystä bensapumppu (joka kylläkin on melko uusi) jostain kummalisesta häiriöstä lakkaa hetkellisesti polttoaineen pumppaamisen.?

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: B20-moottorien huoltoa pääkaupunkiseudulla?

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 04.08.2016 23:56

Moi,

Onpa jännä vika. Eli sammuu suoraan lennosta? Mun B18 on sammunut tasan kerran noin kertakaikkiaan, ja silloin oli kyseessä sähkövika, meni sulake, kun pari väärää piuhaa meni oikariin jääkaapin oven avauksen johdosta. Kyllä ! luitte oikein! Arkkujääkaappi on pääkeskuksen vieressä, ja kansi tölväisi jännitemittarin irtonaisia (!) piuhoja yhteen, jolloin pimeni kaikki. Heti. Uusi sulake paikalleen, ja piuhat kiinni, taas mentiin.

Mun mielestä syytä äkkistoppiin kannattaisi tosiaan hakea sähköistä. Tosin jos virtalukko on luotettavasti ohitettu, niin mahdollisuudet vähenevät. Kannattaisi kumminkin laiturissa antaa koneen käydä ja sitten heilutella ihan joka liitos läpi.

Bensapumppu on tavattoman yksinkertainen kalvopumppu. Vipuvarsi lutkuttaa kalvoa, mikä tönii bensaa parin takaiskuventiilin vaiheistamana kohti konetta. Mun käsittääkseni se sammuu sitten aika lopullisesti, kun on tunnit täynnä. Tietty, jos siinä olisi jotain skeidaa, niin miksei... mutta.

Jos sytytyssysteemi on alkuperäinen kärjellinen, niin voisiko siltä suunnalta löytyä jotain kontaktihäikkää, tai jakajasta? Siinä on paikat, mitkä voivat saada totaalistopin ehkä aikaan..

Nyt alkoi jo arvailut, mitä Matti uumoili :)) :))

HOK48
Viestit: 6
Liittynyt: 04.08.2016 18:18

Re: B20-moottorien huoltoa pääkaupunkiseudulla?

Viesti Kirjoittaja HOK48 » 05.08.2016 10:50

Kiitos näistä vinkeistä. Yritän viikonlopun aikana tehdä mainittuja tsekkejä! En usko, että vika on kovin vakava. Palataan! :-)

raussila
Viestit: 23
Liittynyt: 24.05.2005 20:11

Re: B20-moottorien huoltoa pääkaupunkiseudulla?

Viesti Kirjoittaja raussila » 05.08.2016 15:59

Omassa ilmeni samallaista sammumista, etenkin kierroksilla. Tyhjäkäynti ok.
Oli pakoputken mutka puhki sisältä ja meni senkautta vettä sylinteriin.

HOK48
Viestit: 6
Liittynyt: 04.08.2016 18:18

Re: B20-moottorien huoltoa pääkaupunkiseudulla?

Viesti Kirjoittaja HOK48 » 06.08.2016 8:04

Tuo kuulostaa jo pykälää vakavammalta vialta. Miten pääsit vian jäljille? Käynnistyikö moottori heti sammumisen jälkeen normaalisti, vaikka pytyissä oli vettä? Oliko iso remppa edessä?

raussila
Viestit: 23
Liittynyt: 24.05.2005 20:11

Re: B20-moottorien huoltoa pääkaupunkiseudulla?

Viesti Kirjoittaja raussila » 08.08.2016 21:43

Tulppa(t) irti ja starttaat jos reijistä tulee vettä asia selvä.kun sammui. Selvittiin pelkällä pakosarjan mutkan vaihdolla.
Sammui kierroksilla tai pitempään ajossa, tyyhjäkäynti oli ihan ok. Vahat viisaat sanoi olevan volvon vika ikääntyesssä.
Sori kesti vastaus kun oli viikonloppu ja vähän juhlia.

HOK48
Viestit: 6
Liittynyt: 04.08.2016 18:18

Re: B20-moottorien huoltoa pääkaupunkiseudulla?

Viesti Kirjoittaja HOK48 » 13.08.2016 11:01

Nyt on pari pikku reissua takana ilman ongelmia. Vielä kysymys ns. uhrisinkin käytöstä. Koska veneessäni on merivesijäähdytys, on aiheellista yrittää kaikin tavoin suojata konetta syöpymiseltä; edellinen omistaja ajoi venettä pelkästään järvidessä. Eli: halutessani hidastaa koneen syöpymistä uhrisinkillä, niin miten toimin? Mihin se asennetaan; kiinni mottiinko?

Vastaa Viestiin