Steel seal korjausneste, kokemuksia?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Matzpasi
Viestit: 22
Liittynyt: 11.02.2016 21:32

Steel seal korjausneste, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Matzpasi » 02.08.2016 8:50

Ajattelin kokeilla nestettä ja siirtää kannentiivisteen vaihdon keväälle. Eka "kansiremppa" joten ajattelin kerätä tietoa ja voimia ennen kun ryhdyn siihen.

Kone VP b20 ja merivesijäähdytys.

Onko riskiä että neste tekee enemmän pahaa kun hyvää?

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Steel seal korjausneste, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 03.08.2016 9:12

Moi,

Ei ole minullakaan kokemuksia tuollaisesta aineesta. Yleisen harrastuskokemuksen ja pienen googlailun tuloksena jäin vähän epäilevälle kannalle. Perustelen näkemykseni sillä, että nämä "lisäaine"-henkiset aineet mitä olen joskus kokeilut, eivät juurikaan ole vaikuttaneet toivotusti. Joskus oli autonmoottorissa öljyvuotoa, ja siihen oli joku "Fix-a-repair-seler", jota kaadeltiin öljyn sekaan. Piti tiivistää, no eipä tiivistänyt.. Toisekseen tuosta steel sealista löytyy tosi vähän keskustelua netistä. Tai ainakaan suomeksi. Samoin nettisivu on aika mainospainotteinen.. No, kaipa aineen kohdalla on punnittava, uskoo mainosta riittävästi vaiko ei. Ja sehän tietysti VOI toimia juuri niin kuin luvataankin.

Itse asiaan. Volvon kannentiivisteen vaihto ei itsessään ole kovin hankala homma. Vaihdoin omaan B18:n kannentiivisteen ennen kesälomaa. Oikeastaan mun ei sitä pitänyt vaihtaakaan, vaan muuten vaan ottaa kansi irti, koska piti porata pois katkennut pakosarjan pultti. Kun sitten kokosin moottoria, niin vaihdoin sen tiivisteenkin. Onko sulla Volvon korjausopas? Löytyy sekä netistä, että kirjastosta. Vaikka opas koskee autoa, niin ohje pätee tietysti myös veneessä itse moottorin osalta. Meinaatko tehdä tai teettää irtonaiselle sylinterinkannelle jotain muuta talvella?

Mainitsit, että koneesi on merivesijäähdytteinen. Silloin on putkistoakin irroitettavana melko vähän. Kannattaa hyvissä ajoin ruuttailla crc:tä kaikkiin irroitettaviin kiinnikkeisiin.

Ps. Saitko sen pakosarjan kuntoon, mitä kyselit alkukesästä? Kiinnostaa, kun mun Volvosta on nyt pakosarja vähän heikossa hapessa...

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Steel seal korjausneste, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja CC » 03.08.2016 23:54

Vaikka aine saattaisi toimiakin, niin sulla raakavesijäähy tekee sen kokeilunkin. mahdottomaksi.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Steel seal korjausneste, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 04.08.2016 8:55

Moi,

Tottatosiaan, ainehan häipyy melko samantien pakoputkeen ja edelleen ahvenia tiivistämään... :))

Matzpasi
Viestit: 22
Liittynyt: 11.02.2016 21:32

Re: Steel seal korjausneste, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Matzpasi » 04.08.2016 18:28

Tajusin itsekin ettei toimi ja peruin tilauksen :)

Ei tässä muuta kun kansi auki ja korjausopas käteen. Hoidetaan vielä kansihionta ja venttilipuhdidtus samalla. Ja tutustutaan momenttiavaimeen:)

Ja pakosarjan vaihdoin uuteen joka tuli hankittu marinepartista, aino säätö oli että imusarjaa piti viilata jotta sai sopimaan. Vanha pakosarja todennäköisesti ehjä ja tiivis mutta ylä vesi"reijät" pikkasen ruosteessa ja tästä syystä en saanut vesiputkia kunnolla kiinni.

Kiitos taas hyvistä neuvoista. Ehkä minäkin jaan niitä parin vuoden kuluttua..

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Steel seal korjausneste, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 05.08.2016 0:01

Hyvä homma.. Varmasti tulee paras lopputulos, kun teet kunnolla. Ei sen kannen kanssa pelaaminen ole vaikeaa, kun on momenttiavain ja järkeä. Niin ja tuumakoon hylsyt, itsekkin ostin ekat tänä kesänä motonetista. Mun mielestä työläintä on putkiliitosten kanssa pusaamienen, ettei tiputtele sitten vesiä mistään.

Mutta kehtaisikko ladata muutaman kuva siitä pakosarjasta ja muutenkin koneestasi tänne?

Mun veneessä on B18, mikä on jokseenkin sama asia. Kiinnostaisi kovasti, miltä tuore pakosarja näyttää, sekä imusarja ja putkitukset. Mun moottorissa on firaabelina tehty limppu, missä on samassa imu- ja pakosarja, sekä lämmönvaitoon liittyvää kamaa. Melkoinen tekele, mutta nyt vähän sairastelee kun on ikää jo 35... :)

Matzpasi
Viestit: 22
Liittynyt: 11.02.2016 21:32

Re: Steel seal korjausneste, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Matzpasi » 05.08.2016 9:22

Tässä muutama kuva, lisää saan vasta kun palaan mökiltä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vastaa Viestiin