Sisämoottori ja kulmavaihde

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Juhanitee
Viestit: 50
Liittynyt: 11.05.2016 6:50

Sisämoottori ja kulmavaihde

Viesti Kirjoittaja Juhanitee » 26.07.2016 12:33

Minulla on pieni purjevenne jossa on aiemmin ollut sisämoottori. Epävarmuuden ja painon vuoksi nostin sen pois ja sain tilalle hienosti tilaa juuri sinne tärkeimpään oleskelupaikkaan. Perälautaan kiinnitetty pikkuinen perämoottori liikuttaa nyt purkin satamasta sisään ja ulos. Ei ole kätevä eikä mukava eikä lataa akkua tämä systeemi.

Turkkilautojen alla on edelleen se sama vanha potkuriakseli tyrkyllä ja sen päällä & erityisesti takana olisi pienelle moottorille tilaa, joten mieleen on juolahtannut hakusana V-drive. Tämmösiä 10-15 asteen kulmavaihteita ei ole missään myynnissä käytettynä eikä varsinkaan semmoisessa koko- ja hintaluokassa mikä olisi mahdollisuuksien rajoissakaan. Etsinkö jotain ihan mahdotonta jos kaipaan kevyttä 10-heppaista bensakonetta moisella kulmavaihteella?

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Sisämoottori ja kulmavaihde

Viesti Kirjoittaja matti » 26.07.2016 15:54

Et mitään mahdotonta.
Esim. Blue marlin:ssa on kone takoperin tavallaan osittain akselin päällä, välissä "kulmavaihde", joka sijaitsee rapun alla, on toteutettu hammashihnalla.
Haluamaasi teholuokkaan sopisi mielestäni mikä tahansa auton moottorin jakopään hammashihna pyörineen(sopivan lyhyt), vaatis vaan "kotonatehdyn" runkokpleen laakerointineen, kevyen nivelakselin (vakionopeusnivelen) sen ja koneen välille jolla akselikulmat saisi hoidettua.
Noilla tehoilla potkurin aksiaalikuormakin hoituis käsittääkseni tavallisilla kuulalaakereilla.

Juhanitee
Viestit: 50
Liittynyt: 11.05.2016 6:50

Re: Sisämoottori ja kulmavaihde

Viesti Kirjoittaja Juhanitee » 27.07.2016 15:42

Ketju tai hihnavälitys ei kuitenkaan anna myöten tehdä sitä noin 10 asteen kulmaa. Voi näin pienessä ympäristössä olla kynnyskysymys.

Mutta mikä moottoriksi? Pienet dieselit maksavat ihan tolkuttomia summia ja tässä kokoluokassa bensankulu ei ole mikään ongelma. Dieselin paino, melu ja hinta ovat. Kymppiheppaista merivesijäähdytteistä bensakonetta kytkimellä/vaihteella ei taida olla edes olemassa?

Avatar
Qubik
Viestit: 1061
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sisämoottori ja kulmavaihde

Viesti Kirjoittaja Qubik » 29.07.2016 20:48

Ruoholeikkurin kone, keskipakokytkin ja kulmavaihde saattais ratkaista onkelman? ja ainahan on olemassa hydrauliveto!
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Vastaa Viestiin