Volvo penta 2003t

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Volvo penta 2003t

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 24.07.2016 12:09

Huomenta

Onko otsikkona oleva kone minkälainen? Kokemuksia? Kiinnostaisi tehonsa ja pienen kokonsa vuoksi.

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Volvo penta 2003t

Viesti Kirjoittaja Qubik » 25.07.2016 20:03

Ihan helvettiin hyvä, jos hyvin huollettu ja ei oo upotettu.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Volvo penta 2003t

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 26.07.2016 14:47

Onko tyyppivikoja ja minkälainen on kulutus?

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Volvo penta 2003t

Viesti Kirjoittaja Qubik » 26.07.2016 17:44

Kaiken se kuluttaa mitätankkiin kaadat. Kulutus riippuu venesta, potkurista, merivaihteesta, kuskista, kelista ja mukana olevasta lastista. Tekninen maksimi polttoainekulutus täyskuormitettuna muistaakseni 28l/tunnissa. Normikäytössä, noin keskikokoisessa fiskarissa matkaajossa on kulutus on 6-9l /tunnissa. Tyyppiviat on usemmiten käyttäjän itse aiheutettuja huollon laimiinlyönneista johtuvia: turbon voidelun viat ja sen takia vaurioituminen, pakosaappaan ruostuminen ja talvella halkeilu, meriveden pääsy sylinteriin( lappo pakoputkesta), polttoaine pumppu ei kestä kun n15 vuotta eikä sietää tyhjänä ajoa. Startti hajoa jos vettä sylinterissa tai ei jaksetta kunnolla ilmata polttoainejärjestelmä suodatimen vaihton jälkeen ja veivattaan pitkään. Muutaman ruiskusuuttimen holkin olen joutunut vaihtamaan myös ( oireilee valkoisena savuna pakoputkessa, nokikerrostuma suuttimen ympärillä)
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Kartsa
Viestit: 10
Liittynyt: 21.08.2013 19:26
Paikkakunta: Turku

Re: Volvo penta 2003t

Viesti Kirjoittaja Kartsa » 29.07.2016 11:57

Melkoista kulutusta tarjoat moiselle koneelle.
Uskaltaisin väittää että maksimi teholla se on lähempänä 8-9l / tunti.
Oma turboton 2003 vei n 1,5 -2 l tunnissa 7 m x 1.8 m paatissa.

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Volvo penta 2003t

Viesti Kirjoittaja Qubik » 29.07.2016 20:37

Aattelinkin, että siihen takerruttaan, mutta huolellinen lukija huomaa sanaparin : tekninen maksimikulutus täyskuormitettuna, eli penkissä. Kirjotin muistista Mutta laskekoon, ketä kiinnostaa: yksi suutin ruiskuttaa 26,5mm3 /tahti, nopeudella 1500rpm. Sylintereitä on 4 ja maksimumkierrokset on 3250rpm.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Kartsa
Viestit: 10
Liittynyt: 21.08.2013 19:26
Paikkakunta: Turku

Re: Volvo penta 2003t

Viesti Kirjoittaja Kartsa » 29.07.2016 22:36

No hiukan piti takertua kun alkuperäisessä kysymyksessä kysyttiin muun muassa kulutusta ja tuossa se on moninkertainen todelliseen nähden.
26,5mm3 per ruiskutus ( 1500 rpm = 750 ruiskutusta/ min) tekee 3,57 litraa tunnissa. (1,19 l / sylinteri , joita tuossa on 3kpl)
Jos kierroksia 3250rpm menee laskennallisesti 7,75 litraa tunnissa.

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Volvo penta 2003t

Viesti Kirjoittaja Qubik » 30.07.2016 8:33

Kiitos :)
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Volvo penta 2003t

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 19.04.2020 11:21

Moi

Nostetaanpa tätä ketjua hieman uudelleen. Minkälaisilla kierroksilla voisi ajaa jatkuvassa ajossa puoliliukuvalla. Maksimi näyttää olen tuossa koneessa 3200rpm

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Volvo penta 2003t

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 19.04.2020 11:45

Nii ja paljon Volvo painaa?

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Volvo penta 2003t

Viesti Kirjoittaja Qubik » 19.04.2020 13:17

jatkuuva käyttöön voi valjastaa max kierrokset -10%, Eli noin 2900 jos nyt oikein laskin. Edellytys on toki se, että potkuri on valittu sopiva.
ja kiakki mitat saa vaikka sieltä :
https://avdhoeff.home.xs4all.nl/zeilen_ ... Manual.pdf
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Volvo penta 2003t

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 19.04.2020 20:24

Moi

Kyllä se tuolla 2900 rpm kulkisi jo sen 9-10 solmua.
Huiput jäisi 11-12 kn, mutta se riittäisi. Nykyisessä auton koneessa on 64hv, sillä huiput 14kn, mutta kierroksetkin pyörii siellä 4500rpm. Ääni on kova. Tuossa Volvossa olis hiljainen ääni ja on aika pieni ulko mitoiltaan.
Nykyinen on Turkista mitattuna n.64 cm
Volvo olisi n.45cm korkea.

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28.09.2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo penta 2003t

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 27.05.2020 10:34

Kokemusperäisesti 2003T summalaisessa (8,5 m) 2000 rpm kuljettaa kevyellä kuormalla noin 6 knot ja kuluttaa noin 2 litraa tunnissa.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Wambaugh
Viestit: 7
Liittynyt: 04.08.2021 18:44

Re: Volvo penta 2003t

Viesti Kirjoittaja Wambaugh » 04.08.2021 19:04

Moro

Kyse ei ole puuveneestä. Mutta kysytään silti täällä, josko löytyisi tietoa kyseisestä moottorista.

Minulla on kaksi kyseistä moottoria. Käytetään niistä valmistajan numerointia 1 ja 2.

Molemmat potkurit ja akselit on vaihdettu uusiin viime kesänä. 2003T suositeltu max kierrokset on 3200. Potkurit osuvat lähelle tätä. 1 jää vähän alle, kakkonen menee hieman yli. +- 100 kierrosta

Moottori 1 antaa vähemmän tehoa ja myös kuluttaa vähemmän polttoainetta. Naantali - Rauma välillä moottori 1 vei 37litraa ja moottori 2 50litraa.
Yhdellä moottorilla ajettaessa ykkösen huiput 6,5 solmua, kakkosen 7,2 solmua, Tästä voisi päätellä että moottori yksi antaa 74% tehoa siitä, mitä moottori 2.

Lisäksi moottori yksi lämpenee enemmän. Moottori 2 lämpö pysyy analogimittarissa n. 80ast riippumatta kuormituksesta.

Molempien käyntiääni kuulostaa korvaan samalta. Kummastakaan ei tule mielestäni epämääräistä savua. Mustaa ei lainkaan. Vaaleaa käynnistettäessä ja matkavauhdissa jonkin verran. Mutta samalla tavalla molemmista.

Veden- ja öljynjäähdyttimet on molemmista puhdistettu, merivesipumpun siipipyörät vaihdettu, polttoaineen esi- ja hienosuodattimet vaihdettu.

Lisäksi moottori 1 polttoaineen siirtopumppu on uusittu. Ja asennettu imusarjaan ahtopainemittari (kuormalla 0,7bar)

Olisiko vinkkejä mitä seuraavaksi? Kaikki pohdinta otetaan kiitollisena vastaan.

Kiitos

Ville

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Volvo penta 2003t

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 08.08.2021 0:11

Mielenkiintoinen ongelma. Jos ratkeaa jotenkin niin kirjoita tänne, olisi kiva tietää lisää. Onko nuo koneet yhtäpaljon ajettuja? Itselle tuli mieleen polttoaineen syöttö, eli onkohan ruiskuissa samat asetukset. Jos toisen säädin on kulahtanut tai jotain.

Vastaa Viestiin