Volvo penta 2003t

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Volvo penta 2003t

Viesti Kirjoittaja Qubik » 08.08.2021 9:15

Onko potkurit samakätiset 4ai erikätiset?
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Wambaugh
Viestit: 7
Liittynyt: 04.08.2021 18:44

Re: Volvo penta 2003t

Viesti Kirjoittaja Wambaugh » 09.08.2021 19:18

Moro

Joo, infoan tänne miten hommaa viedään eteenpäin

Moottoreissa ei ole tuntimittareita. Molemmat alkuperäisiä, olettaisin että suurinpiirtein samoilla tunneilla.

Polttoainepuolen säätöihin en ole vielä sen erikoisemmin perehtynyt. Kaasuvaijerit liikkuvat vapaasti. Molemmissa on kaasuvivun min ja max ruuvi keltaisella maalilla "sinetöity".

Moottorien kierroslukumittarien kalibroinnit tarkistin noin suurinpiirtein SKf:än lamppu/teippi sydeemillä.

Erikätiset. Volvon vaihteet MS2B. Vaijerit asennettu niin että kun kahvoja työntää/vetää. Vaijerit kääntävät vaihteensiirtäjiä ristiin.

Homma jatkuu seuraavasti:
-Hommattu Forte diesel fuel conditioner. Polttoaineen "hienosuodatin" tyhjäksi. Täytetetään Fortella. Ilmaus. 1-2min käyttö. Sen jälkeen 30min odotus että aine vaikuttaa suuttimissa. Koeajo.
-Hommattu uusi venttiilikopan tiiviste. Forte-koeajon jälkeen säädetään lämpimän moottorin välykset 0,30.
Huomaa sitten jo koeajolla Forten vaikutuksen niin tietää mikä vaikuttaa mihinkin.

Wambaugh
Viestit: 7
Liittynyt: 04.08.2021 18:44

Re: Volvo penta 2003t

Viesti Kirjoittaja Wambaugh » 19.08.2021 20:48

Eilen käytiin laittamassa molempien moottorien polttoainesuodatimet täyteen Fortea. Eli Suodatin tyhjäksi, Fortea tilalle, ilmaus ja käyntiin noin 30-40 sekuntia.
Tänään sitten koeajo. Ensin rauhallisesti moottorit lämpimäksi. Sitten testiä täydellä kaasulla.
Edelleen kierrokset moottori 1. 3150rpmmoottori 2, 3250rpm. Moottori 2. lämmöt pysähtyy n. 80ast. Moottori 1. jatkaa nousua yli 90 asteen.

Eli tämä ei ollut voittoarpa.

Koeajon jälkeen säädettiin moottori 1. venttiilit kun moottori oli vielä lämmin. 0,30mm kaikki venttiilit. Uutta koeajoa ei enää tehty kun satoi sen verran.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Volvo penta 2003t

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 22.08.2021 1:16

Jotenkin tuntuis tuo 1 kone joutuvan antamaan tehoa enemmän. Onkohan sen turbo ok.

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Volvo penta 2003t

Viesti Kirjoittaja Qubik » 22.08.2021 15:01

Penta ventiilit säädettään kylmällä moottorilla.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Wambaugh
Viestit: 7
Liittynyt: 04.08.2021 18:44

Re: Volvo penta 2003t

Viesti Kirjoittaja Wambaugh » 23.08.2021 23:36

Operator's manual 2001,2002,2003,2003T

Valves

Valve clearance, inlet, mm, warm engine 0,30
Valve clearance outlet, mm, warm engine 0,30

Moottori 1. kyllä lämpenee enemmän mutta tehoa tulee ulos vain 74% 2. moottorin tehosta, tai jotain sinnepäin.
Kulutus
1. 37litraa
2. 50litraa

Huippunopeus
1.6,5 solmua
2.7,2 solmua
Vene on aika raskas puoliliukuva, voisi ajatella et nopeuden nosto 6,5s > 7,2s menee juuri yli runkonopeuden, mutta ei vielä siihen liu'un tapaiseen. Niin toi 0,7solmua voi hyvinkin vaatia 25% enemmän tehoa

Asensin 1.moottoriin ahtopainemittarin. 0,7bar +3000 kierroksilla

Tarvii vielä laittaa 2. moottoriin mittari, niin pääsee tarkistamaan sen ahdot. Mitenkäs jos moottori 1. turbo ei ahtaisi kunnolla? 1. Ottaisi kuitenkin melkein samat kierrokset täydellä kaasulla. Kun ajetaan molemmilla moottoreilla. Koska sen potkuri pyörisi kevyemmin 2.moottorin "vapaamatkustajana".
Matkanopeudella 2800-3000rpm molemmilla moottoreilla, olisi sama juttu, ja siksi 2. moottori kuluttaisi huomattavasti enemmän.

1. Moottorin pakokaasut eivät mielestäni eroa 2.moottorista. Kumpikaan ei päästä mustaa/sinistä savua.

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Volvo penta 2003t

Viesti Kirjoittaja Qubik » 24.08.2021 12:24

Ahtopaineiten arvotkin selviä siitä manuaalista varmaan. Ei tarvii keskenään pahemmin vertailla
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Wambaugh
Viestit: 7
Liittynyt: 04.08.2021 18:44

Re: Volvo penta 2003t

Viesti Kirjoittaja Wambaugh » 26.08.2021 12:21

En löytänyt manuaalista arvoja. Eikä 2003T ole edes paikkaa josta niitä mitata. Olen yrittänyt googlettaa mitä ne vois olla. Ilmeisesti VP 41 on porukka mitannut 1-1,5bar välillä. Käsittääkseni toi on aika lailla kuormastakin riippuvainen. Kevyellä veneellä ahdot ovat pienemmät.
Yhdellä moottorilla ajettaessa ei ota tarpeeksi kierroksia, että ahdot lähtisivät nousemaan. Joten toi on mitattu kahdella moottorilla ajettaessa puoliliu-ussa.

Miten noi 2003T polttoainepumput mahtavat toimia? Tässähän on Boschin erilliset pumppuyksiköt joka sylinterille. En ainakaan ole huomannut mitään ulkoista putkea/letkua jota pitkin ahtopaine menisi polttoainepuolelle. Siis niin että syöttöä säädetäisiin ahtojen mukaan.

Wambaugh
Viestit: 7
Liittynyt: 04.08.2021 18:44

Re: Volvo penta 2003t

Viesti Kirjoittaja Wambaugh » 26.08.2021 12:37

Tohon 2003T löytyy kaksi erilaista vääntökäyrää. Vanhempi on VP julkaisu162 vuodelta -85, ja uudempi 536 vuodelta -90.
Toi jälkimmäinen vääntökäyrä näyttää huomattavasti mukavammalta. Ensimmäinen on kuin 4pyttyisen kyykkyjapsin :)
Mitähän muutoksia noihin on tehty? Ei ainakaan pikaisella googlettamisella selvinnyt.

Tässä tämä uudempi
http://www.farvela.it/public/volvo/volvo2003ts.pdf

VP 2003T vääntömomentti vanha .png
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Volvo penta 2003t

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 29.08.2021 0:14

Eli epäilet, että koneissa on eri säädöt?

Wambaugh
Viestit: 7
Liittynyt: 04.08.2021 18:44

Re: Volvo penta 2003t

Viesti Kirjoittaja Wambaugh » 06.09.2021 9:23

Moottori 1. 2300037197
Moottori 2. 2300037199

Samat romut varmaan on molemmissa sisällä.

Jalka on vähän remontissa, joten vene nousi eilen ylös. Taidetaan jatkaa suuttimien tarkastamisella/tarkastuttamisella. Lisäksi vaihdan 1.moottoriin termostaatin, vaikka vanha kattila-testillä hyvältä vaikuttikin.

Ohessa pari kuvaa suuttimista jos niistä on apua muille näiden kanssa puuhaileville
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vastaa Viestiin