Volvo penta 2003t
- Qubik
- Viestit: 1062
- Liittynyt: 03.04.2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Volvo penta 2003t
Onko potkurit samakätiset 4ai erikätiset?
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 04.08.2021 18:44
Re: Volvo penta 2003t
Moro
Joo, infoan tänne miten hommaa viedään eteenpäin
Moottoreissa ei ole tuntimittareita. Molemmat alkuperäisiä, olettaisin että suurinpiirtein samoilla tunneilla.
Polttoainepuolen säätöihin en ole vielä sen erikoisemmin perehtynyt. Kaasuvaijerit liikkuvat vapaasti. Molemmissa on kaasuvivun min ja max ruuvi keltaisella maalilla "sinetöity".
Moottorien kierroslukumittarien kalibroinnit tarkistin noin suurinpiirtein SKf:än lamppu/teippi sydeemillä.
Erikätiset. Volvon vaihteet MS2B. Vaijerit asennettu niin että kun kahvoja työntää/vetää. Vaijerit kääntävät vaihteensiirtäjiä ristiin.
Homma jatkuu seuraavasti:
-Hommattu Forte diesel fuel conditioner. Polttoaineen "hienosuodatin" tyhjäksi. Täytetetään Fortella. Ilmaus. 1-2min käyttö. Sen jälkeen 30min odotus että aine vaikuttaa suuttimissa. Koeajo.
-Hommattu uusi venttiilikopan tiiviste. Forte-koeajon jälkeen säädetään lämpimän moottorin välykset 0,30.
Huomaa sitten jo koeajolla Forten vaikutuksen niin tietää mikä vaikuttaa mihinkin.
Joo, infoan tänne miten hommaa viedään eteenpäin
Moottoreissa ei ole tuntimittareita. Molemmat alkuperäisiä, olettaisin että suurinpiirtein samoilla tunneilla.
Polttoainepuolen säätöihin en ole vielä sen erikoisemmin perehtynyt. Kaasuvaijerit liikkuvat vapaasti. Molemmissa on kaasuvivun min ja max ruuvi keltaisella maalilla "sinetöity".
Moottorien kierroslukumittarien kalibroinnit tarkistin noin suurinpiirtein SKf:än lamppu/teippi sydeemillä.
Erikätiset. Volvon vaihteet MS2B. Vaijerit asennettu niin että kun kahvoja työntää/vetää. Vaijerit kääntävät vaihteensiirtäjiä ristiin.
Homma jatkuu seuraavasti:
-Hommattu Forte diesel fuel conditioner. Polttoaineen "hienosuodatin" tyhjäksi. Täytetetään Fortella. Ilmaus. 1-2min käyttö. Sen jälkeen 30min odotus että aine vaikuttaa suuttimissa. Koeajo.
-Hommattu uusi venttiilikopan tiiviste. Forte-koeajon jälkeen säädetään lämpimän moottorin välykset 0,30.
Huomaa sitten jo koeajolla Forten vaikutuksen niin tietää mikä vaikuttaa mihinkin.
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 04.08.2021 18:44
Re: Volvo penta 2003t
Eilen käytiin laittamassa molempien moottorien polttoainesuodatimet täyteen Fortea. Eli Suodatin tyhjäksi, Fortea tilalle, ilmaus ja käyntiin noin 30-40 sekuntia.
Tänään sitten koeajo. Ensin rauhallisesti moottorit lämpimäksi. Sitten testiä täydellä kaasulla.
Edelleen kierrokset moottori 1. 3150rpmmoottori 2, 3250rpm. Moottori 2. lämmöt pysähtyy n. 80ast. Moottori 1. jatkaa nousua yli 90 asteen.
Eli tämä ei ollut voittoarpa.
Koeajon jälkeen säädettiin moottori 1. venttiilit kun moottori oli vielä lämmin. 0,30mm kaikki venttiilit. Uutta koeajoa ei enää tehty kun satoi sen verran.
Tänään sitten koeajo. Ensin rauhallisesti moottorit lämpimäksi. Sitten testiä täydellä kaasulla.
Edelleen kierrokset moottori 1. 3150rpmmoottori 2, 3250rpm. Moottori 2. lämmöt pysähtyy n. 80ast. Moottori 1. jatkaa nousua yli 90 asteen.
Eli tämä ei ollut voittoarpa.
Koeajon jälkeen säädettiin moottori 1. venttiilit kun moottori oli vielä lämmin. 0,30mm kaikki venttiilit. Uutta koeajoa ei enää tehty kun satoi sen verran.
- ms.venla
- Viestit: 1017
- Liittynyt: 29.10.2009 22:43
Re: Volvo penta 2003t
Jotenkin tuntuis tuo 1 kone joutuvan antamaan tehoa enemmän. Onkohan sen turbo ok.
- Qubik
- Viestit: 1062
- Liittynyt: 03.04.2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Volvo penta 2003t
Penta ventiilit säädettään kylmällä moottorilla.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 04.08.2021 18:44
Re: Volvo penta 2003t
Operator's manual 2001,2002,2003,2003T
Valves
Valve clearance, inlet, mm, warm engine 0,30
Valve clearance outlet, mm, warm engine 0,30
Moottori 1. kyllä lämpenee enemmän mutta tehoa tulee ulos vain 74% 2. moottorin tehosta, tai jotain sinnepäin.
Kulutus
1. 37litraa
2. 50litraa
Huippunopeus
1.6,5 solmua
2.7,2 solmua
Vene on aika raskas puoliliukuva, voisi ajatella et nopeuden nosto 6,5s > 7,2s menee juuri yli runkonopeuden, mutta ei vielä siihen liu'un tapaiseen. Niin toi 0,7solmua voi hyvinkin vaatia 25% enemmän tehoa
Asensin 1.moottoriin ahtopainemittarin. 0,7bar +3000 kierroksilla
Tarvii vielä laittaa 2. moottoriin mittari, niin pääsee tarkistamaan sen ahdot. Mitenkäs jos moottori 1. turbo ei ahtaisi kunnolla? 1. Ottaisi kuitenkin melkein samat kierrokset täydellä kaasulla. Kun ajetaan molemmilla moottoreilla. Koska sen potkuri pyörisi kevyemmin 2.moottorin "vapaamatkustajana".
Matkanopeudella 2800-3000rpm molemmilla moottoreilla, olisi sama juttu, ja siksi 2. moottori kuluttaisi huomattavasti enemmän.
1. Moottorin pakokaasut eivät mielestäni eroa 2.moottorista. Kumpikaan ei päästä mustaa/sinistä savua.
Valves
Valve clearance, inlet, mm, warm engine 0,30
Valve clearance outlet, mm, warm engine 0,30
Moottori 1. kyllä lämpenee enemmän mutta tehoa tulee ulos vain 74% 2. moottorin tehosta, tai jotain sinnepäin.
Kulutus
1. 37litraa
2. 50litraa
Huippunopeus
1.6,5 solmua
2.7,2 solmua
Vene on aika raskas puoliliukuva, voisi ajatella et nopeuden nosto 6,5s > 7,2s menee juuri yli runkonopeuden, mutta ei vielä siihen liu'un tapaiseen. Niin toi 0,7solmua voi hyvinkin vaatia 25% enemmän tehoa
Asensin 1.moottoriin ahtopainemittarin. 0,7bar +3000 kierroksilla
Tarvii vielä laittaa 2. moottoriin mittari, niin pääsee tarkistamaan sen ahdot. Mitenkäs jos moottori 1. turbo ei ahtaisi kunnolla? 1. Ottaisi kuitenkin melkein samat kierrokset täydellä kaasulla. Kun ajetaan molemmilla moottoreilla. Koska sen potkuri pyörisi kevyemmin 2.moottorin "vapaamatkustajana".
Matkanopeudella 2800-3000rpm molemmilla moottoreilla, olisi sama juttu, ja siksi 2. moottori kuluttaisi huomattavasti enemmän.
1. Moottorin pakokaasut eivät mielestäni eroa 2.moottorista. Kumpikaan ei päästä mustaa/sinistä savua.
- Qubik
- Viestit: 1062
- Liittynyt: 03.04.2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Volvo penta 2003t
Ahtopaineiten arvotkin selviä siitä manuaalista varmaan. Ei tarvii keskenään pahemmin vertailla
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 04.08.2021 18:44
Re: Volvo penta 2003t
En löytänyt manuaalista arvoja. Eikä 2003T ole edes paikkaa josta niitä mitata. Olen yrittänyt googlettaa mitä ne vois olla. Ilmeisesti VP 41 on porukka mitannut 1-1,5bar välillä. Käsittääkseni toi on aika lailla kuormastakin riippuvainen. Kevyellä veneellä ahdot ovat pienemmät.
Yhdellä moottorilla ajettaessa ei ota tarpeeksi kierroksia, että ahdot lähtisivät nousemaan. Joten toi on mitattu kahdella moottorilla ajettaessa puoliliu-ussa.
Miten noi 2003T polttoainepumput mahtavat toimia? Tässähän on Boschin erilliset pumppuyksiköt joka sylinterille. En ainakaan ole huomannut mitään ulkoista putkea/letkua jota pitkin ahtopaine menisi polttoainepuolelle. Siis niin että syöttöä säädetäisiin ahtojen mukaan.
Yhdellä moottorilla ajettaessa ei ota tarpeeksi kierroksia, että ahdot lähtisivät nousemaan. Joten toi on mitattu kahdella moottorilla ajettaessa puoliliu-ussa.
Miten noi 2003T polttoainepumput mahtavat toimia? Tässähän on Boschin erilliset pumppuyksiköt joka sylinterille. En ainakaan ole huomannut mitään ulkoista putkea/letkua jota pitkin ahtopaine menisi polttoainepuolelle. Siis niin että syöttöä säädetäisiin ahtojen mukaan.
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 04.08.2021 18:44
Re: Volvo penta 2003t
Tohon 2003T löytyy kaksi erilaista vääntökäyrää. Vanhempi on VP julkaisu162 vuodelta -85, ja uudempi 536 vuodelta -90.
Toi jälkimmäinen vääntökäyrä näyttää huomattavasti mukavammalta. Ensimmäinen on kuin 4pyttyisen kyykkyjapsin
Mitähän muutoksia noihin on tehty? Ei ainakaan pikaisella googlettamisella selvinnyt.
Tässä tämä uudempi
http://www.farvela.it/public/volvo/volvo2003ts.pdf
Toi jälkimmäinen vääntökäyrä näyttää huomattavasti mukavammalta. Ensimmäinen on kuin 4pyttyisen kyykkyjapsin
Mitähän muutoksia noihin on tehty? Ei ainakaan pikaisella googlettamisella selvinnyt.
Tässä tämä uudempi
http://www.farvela.it/public/volvo/volvo2003ts.pdf
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- ms.venla
- Viestit: 1017
- Liittynyt: 29.10.2009 22:43
Re: Volvo penta 2003t
Eli epäilet, että koneissa on eri säädöt?
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 04.08.2021 18:44
Re: Volvo penta 2003t
Moottori 1. 2300037197
Moottori 2. 2300037199
Samat romut varmaan on molemmissa sisällä.
Jalka on vähän remontissa, joten vene nousi eilen ylös. Taidetaan jatkaa suuttimien tarkastamisella/tarkastuttamisella. Lisäksi vaihdan 1.moottoriin termostaatin, vaikka vanha kattila-testillä hyvältä vaikuttikin.
Ohessa pari kuvaa suuttimista jos niistä on apua muille näiden kanssa puuhaileville
Moottori 2. 2300037199
Samat romut varmaan on molemmissa sisällä.
Jalka on vähän remontissa, joten vene nousi eilen ylös. Taidetaan jatkaa suuttimien tarkastamisella/tarkastuttamisella. Lisäksi vaihdan 1.moottoriin termostaatin, vaikka vanha kattila-testillä hyvältä vaikuttikin.
Ohessa pari kuvaa suuttimista jos niistä on apua muille näiden kanssa puuhaileville
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.