Ölynpaineet (anturi sökö?) Perkins 4.108

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
JanJ1
Viestit: 16
Liittynyt: 16.08.2012 10:15

Ölynpaineet (anturi sökö?) Perkins 4.108

Viesti Kirjoittaja JanJ1 » 20.07.2016 13:39

Eli talven jälkeen ajossa saaresta satamapaikkaan (vanhat maanneet öljyt) öljynpaineet näytti 2.5-3 bar kun optimi on noin 3.5-4 bar.
Vaihdoin satamassa öljyt ja suodattimen, paineet 2.5 bar joka ajossa laski ensin 2 bar lukemiin, sitten 1.5bar vakaasti puolen tunnin ajan. Pysähdyksen jälkeen taas 2.5bar josta ajon aikana laski tasaisesti puolen tunnin aikana 0.5bar lukemiin ja sitten varmuudeksi lähimpään satamaan jossa lukema oli jo nollassa.

Kone kävi nätisti koko ajan, myös nollan barin lukemalla, öljyä on optimimäärä ja öljynä Delvac 15-40 millä aikaisemmatkin kesät ajettu ongelmitta.

Eli todennäköisemmin öljynpaineanturi sökönä? vai?
Mistä löytyisi uusi tai korvaava anturi? Joku mallinumero?

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Ölynpaineet (anturi sökö?) Perkins 4.108

Viesti Kirjoittaja bonito » 20.07.2016 21:57

Kannattais hankkia jostain(lainata) mekaaninen öljynpaine mittari, irrottaa sähköanturi ja laittaa mekaanisen mittarin putki sen tilalle ja sitten kun päräyttää käyntiin, niin sitten paljastuu onko sähköanturi rikki vai ei.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Ölynpaineet (anturi sökö?) Perkins 4.108

Viesti Kirjoittaja CC » 21.07.2016 2:41

bonito kirjoitti:Kannattais hankkia jostain(lainata) mekaaninen öljynpaine mittari, irrottaa sähköanturi ja laittaa mekaanisen mittarin putki sen tilalle ja sitten kun päräyttää käyntiin, niin sitten paljastuu onko sähköanturi rikki vai ei.
Ehdottomasti näin ennen muita ajeluita.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

JanJ1
Viestit: 16
Liittynyt: 16.08.2012 10:15

Re: Ölynpaineet (anturi sökö?) Perkins 4.108

Viesti Kirjoittaja JanJ1 » 21.07.2016 22:08

Kiitos neuvoista, nyt kun vielä saisi vanhan anturin irtri. On meinaan niin hankalassa paikassa, diesel-putkien takana, että ei voi ymmärtää koneen suunnittelijan aivoituksia...

Joutuu runkoa vasten sorminpäillä hivuttamaan rautasahalla katkileikattua jakoavainta (normipitunen ei mahdu) ja liikerataa/kääntövaraa ennenkuin tila taas loppuu kesken on muutama sentti. Sain crc-kylvetyksen jälkeen liikahtamaan mutteria auki juuri kääntövaran verran, eli ehkä neljänneskierroksen, mutta nyt tosiaan ei pysty enää kääntämään ja mutteri asennossa jossa jakoavaimella ei saa uutta otetta että voisi taas yrittää kääntää hieman (ei tilaa ja lohkon pullistuva osa estää alempaa kiinni ottamisen)

Myöskään putkipihdeillä anturista kiinni ottaminen ja kääntäminen ei onnistu tilan puutteen vuoksi, ainoa kulma jos pihdit mahtuu edes jotenkuten on suoraan edestä, yhdestä pienestä kulmasta, joten kunnon otetta ei saa.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Ölynpaineet (anturi sökö?) Perkins 4.108

Viesti Kirjoittaja CC » 22.07.2016 2:17

Mites oikeilla työkaluilla? Jakari ja putkitongit ei oikein tunnu sopivilta hommaan noin muutenkaan.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

JanJ1
Viestit: 16
Liittynyt: 16.08.2012 10:15

Re: Ölynpaineet (anturi sökö?) Perkins 4.108

Viesti Kirjoittaja JanJ1 » 30.07.2016 15:49

Tarkoitin kiintoavainta.

Lopulta anturin sai irti pesukoneen mukana tulleella, sen jalkojen ruuvailuun tarkoitetulla työkalulla. Tarpeeksi peltimäisen ohut, lyhyt ja sopivasti kulmautettu sekä sattumalta juuri 17millinen.

Kone käyntiin ja lukema näytti taas aluksi hyvältä (3.6bar), mutta laski kolmen tunnin ajon aikana puoleen bariin. Oudosti niin että nopeasti laski kolmeen, pysyi siinä tunnin, sitten laski 2.5bar lukemiin, pysyi siinä taas tunnin jne.

Vaihdoin Perksinkin oman öljyfiltterin korvaavan mallin tilalle (joku sisäinen filterin venttiili-juttu joka varmasti on Perkinsin omassa, mutta ei välttämättä korvaavissa?)
Kone taas käyntiin ja öljynpaineet pysyivät 3.6 barin lukemissa rannassa tyhjäkäynnillä n.20min jonka jälkeen laski hieman 3.4 barin tienoille.

Sitten tuli mieleen josko itse mittarissa olisi häikkää ja kokeilin mittarin johtoja liikutella, se aiheutti mittarin lukeman heittelyä, joten koneen käydessä irrotin liittimet, hiekkapaperilla rapsuttelin mittarin liittimet ruosteesta yms. takaisin kiiltäviksi ja kirisitin johtojen abico-liittimiä ja tökkäsin takaisin kiinni, lukema nousi takaisin 3.6 bariin. Testiksi irrotin johdot uudelleen ja laitoin takaisin, lukemana alempi 3.3bar. Pari uutta irroitusta ja takaisin kytkentää antoi aina hieman eri lukuja 2.5 ja 3.3 välillä, joten 'valitsin' korkeimman, eli 3.3baria :D
Sitten ajoon ja lukema laski 3.1 bariin, mutta pysyi siinä parin tunnin ajon ajan.

Eli mittari vaihtoon?

Vastaa Viestiin