Moottoripetrolin vastike nykyajan polttoaineista.
Lähetetty: 07 Heinä 2016 15:13
Monelta suunnalta löytyy keskustelua aiheesta, mutta tässä hieman lisää faktapohjaa. Työni puolesta kyselin aiheesta suoraan luotettavalta moottorilaboratoriolta. Kaivoivat hieman arkistoja ja miettivät mikä sekoitus olisi paras vanhalle petrolimoottorille. Ensisijaisesti suosittelivat poistamaan esilämmityksen koneelta sekä estämään kaasuttimen ylikuumenemisen ja sitä kautta ehkäisemään bensan kiehumista kaasuttimessa tai syttymistä etulämmittäjässä. Eli ajamaan puhtaalla bensiinillä. Jos nämä ei ole järkevästi tehtävissä, suosittelivat seuraavaa sekoitussuhdetta (huom. en itse eikä kyseinen laboratorio ota mitään vastuuta, jos tästä aiheutuu jotain vikaa moottorille, eli omalla vastuulla mennään). Tarpeettoman korkeasta oktaaniluvusta ei ole haittaa, ellei bensiinimäärä ole liian suuri ja aiheuta höyrylukkoja (kts. resepti vs. lasku).
Moottoripetrolin kaltaista polttoainetta voi valmistaa reseptillä (98:lla saadaan n. 2 pykälää korkeampi oktaaniluku):
65 % 95- oktaanista bensiiniä (myös 98 sopii hyvin)
35 % valopetrolia
+ venttiilin suoja-ainetta n. 2-3 kertaa normaaliannostuksen verran.
Puristuskestävyys laskettu kolmella eri seoksella:
0% 95-oktaanista bensiiniä valopetrolissa
20-25 MON
20% 95-oktaanista bensiiniä valopetrolissa
~35 MON
40% 95-oktaanista bensiiniä valopetrolissa
~55 MON
MON on noin 10 pykälää pienempi kuin RON. Kannattaa pitää bensiinin osuus suurempana kuin 40%, jotta palaminen olisi mahdollisimman puhdasta (kuitenkin välttäen höyrylukkoja/ennenaikaista syttymistä). Tällä pyritään estämään palamattomien nesteiden pääsyä männänrenkaiden kautta kampikammioon. Dieseliä eivät suositelleet käyttämään sekoitukseen. Tämän takia on TÄRKEÄÄ seurata öljynpintaa kun tämän tyyppisiä sekoituksia tehdään.
Ensi viikolla kokeilen itse tuota reseptiä sekä JETA1:stä. Kirjoittelen miten kävi, jos muistan.
T: Risto
Moottoripetrolin kaltaista polttoainetta voi valmistaa reseptillä (98:lla saadaan n. 2 pykälää korkeampi oktaaniluku):
65 % 95- oktaanista bensiiniä (myös 98 sopii hyvin)
35 % valopetrolia
+ venttiilin suoja-ainetta n. 2-3 kertaa normaaliannostuksen verran.
Puristuskestävyys laskettu kolmella eri seoksella:
0% 95-oktaanista bensiiniä valopetrolissa

20% 95-oktaanista bensiiniä valopetrolissa

40% 95-oktaanista bensiiniä valopetrolissa

MON on noin 10 pykälää pienempi kuin RON. Kannattaa pitää bensiinin osuus suurempana kuin 40%, jotta palaminen olisi mahdollisimman puhdasta (kuitenkin välttäen höyrylukkoja/ennenaikaista syttymistä). Tällä pyritään estämään palamattomien nesteiden pääsyä männänrenkaiden kautta kampikammioon. Dieseliä eivät suositelleet käyttämään sekoitukseen. Tämän takia on TÄRKEÄÄ seurata öljynpintaa kun tämän tyyppisiä sekoituksia tehdään.
Ensi viikolla kokeilen itse tuota reseptiä sekä JETA1:stä. Kirjoittelen miten kävi, jos muistan.
T: Risto