Moottoripetrolin vastike nykyajan polttoaineista.

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
ristovan
Viestit: 16
Liittynyt: 28.04.2014 0:52

Moottoripetrolin vastike nykyajan polttoaineista.

Viesti Kirjoittaja ristovan » 07.07.2016 15:13

Monelta suunnalta löytyy keskustelua aiheesta, mutta tässä hieman lisää faktapohjaa. Työni puolesta kyselin aiheesta suoraan luotettavalta moottorilaboratoriolta. Kaivoivat hieman arkistoja ja miettivät mikä sekoitus olisi paras vanhalle petrolimoottorille. Ensisijaisesti suosittelivat poistamaan esilämmityksen koneelta sekä estämään kaasuttimen ylikuumenemisen ja sitä kautta ehkäisemään bensan kiehumista kaasuttimessa tai syttymistä etulämmittäjässä. Eli ajamaan puhtaalla bensiinillä. Jos nämä ei ole järkevästi tehtävissä, suosittelivat seuraavaa sekoitussuhdetta (huom. en itse eikä kyseinen laboratorio ota mitään vastuuta, jos tästä aiheutuu jotain vikaa moottorille, eli omalla vastuulla mennään). Tarpeettoman korkeasta oktaaniluvusta ei ole haittaa, ellei bensiinimäärä ole liian suuri ja aiheuta höyrylukkoja (kts. resepti vs. lasku).

Moottoripetrolin kaltaista polttoainetta voi valmistaa reseptillä (98:lla saadaan n. 2 pykälää korkeampi oktaaniluku):
65 % 95- oktaanista bensiiniä (myös 98 sopii hyvin)
35 % valopetrolia
+ venttiilin suoja-ainetta n. 2-3 kertaa normaaliannostuksen verran.

Puristuskestävyys laskettu kolmella eri seoksella:
0% 95-oktaanista bensiiniä valopetrolissa -> 20-25 MON
20% 95-oktaanista bensiiniä valopetrolissa -> ~35 MON
40% 95-oktaanista bensiiniä valopetrolissa -> ~55 MON

MON on noin 10 pykälää pienempi kuin RON. Kannattaa pitää bensiinin osuus suurempana kuin 40%, jotta palaminen olisi mahdollisimman puhdasta (kuitenkin välttäen höyrylukkoja/ennenaikaista syttymistä). Tällä pyritään estämään palamattomien nesteiden pääsyä männänrenkaiden kautta kampikammioon. Dieseliä eivät suositelleet käyttämään sekoitukseen. Tämän takia on TÄRKEÄÄ seurata öljynpintaa kun tämän tyyppisiä sekoituksia tehdään.

Ensi viikolla kokeilen itse tuota reseptiä sekä JETA1:stä. Kirjoittelen miten kävi, jos muistan.

T: Risto

seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottoripetrolin vastike nykyajan polttoaineista.

Viesti Kirjoittaja seppo » 07.07.2016 18:42

Tämähän on mielenkiintoista! Ei sillä että tuskin alkaisin bensan sekaan mitään lisäilemään mutta kiinnostava avaus kaikkiaan. Kerro sitten myös mitä tulppia käytit/arvio niiden vaikutuksesta. Onkohan joku tehnyt tuota etulämmittäjän ohitusta? Mielenkiintoista olis tästäkin kuulla. Tosin oma w2 on nyt pari kesää käynyt mainiosti ihan 95sellakin kun perussäädöt saatiin tehtyä, puhdas bensalinja uusine tiivisteineen ja neulaventtiileineen sekä lämpöongelmat ratkottua (meillä vesikanavan tukos oli muuten pakosarjassa/etulämmittäjässä, ei kansissa.)

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Moottoripetrolin vastike nykyajan polttoaineista.

Viesti Kirjoittaja bonito » 14.07.2016 7:58

Kuuskyt-luvulla ajelin Wickström KC 10-14 hv vm. -32 moottorilla, Porin ainoasta moottoripetroolia myyvästä huoltamosta loppui joskus moottoripetrooli, huoltamon omistaja kehotti laittamaan valopetroolia ja polttoöljyä sekaisin ja kilkutuksen estämiseksi sytytystä piti siirrtää hyöhäisemmäksi. Kokeilin sitä ajamalla 4 tunnin koeajon, normaali lämmitysajo bensalla ja sitten kolmitiehanasta korvaava polttoaine käyttöön, moottori kyllä kävi suht normaalisti, hieman kilistäen, väliaikaispolttoaineesta tuli mahtava krääsä pakoputkesta, varmaan polttiksesta johtuen. Ei siitä petroolinkorvaavasta polttoaineesta mitään isompaa haittaa tullut, ko moottoriin ei saanut oikea lämpöarvoista tulppaakaan, vain Champion A25, kartiokierteen takia. Normaalia enempää en joutunut tulppia hiekkapuhaltamaan, niitä piti aina olla "silppukopallinen" mukana :-) kun lähti ajoon. Samassa huoltamossa oli tulppien hiekkapuhalluslaite, tulppa työnnettiin kumitiivistettyyn reikään ja painettiin nappia, hieno pölyhiekka pöllytti tulpan uutuuttaan hohtavan näköiseksi ja sillä pystyi ajamaan pari-kolme tuntia ilman, että kone alkoi yskiä. Tusina puhdistettuja tulppia mukana pystyin ajelemaan 2 syl Vikulla melko pitkän reisun :)) . Näin jälkikäteen on tullut mieleen, että siihen syl.kanteen olisi ehkä voinut tehdä normaalikokoisen tulpan kierteen jollain väliholkilla, Champion A 25 kierre oli suurempi ja pidempi kuin suora kierteinen tulppa, eikä silloin ollut liimoja, joilla holkki olisi saatu lujasti kiinni, ei olis taitanut onnistua.

Vastaa Viestiin