Wikström MA16 vesijäähdytys

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
EvilE
Viestit: 34
Liittynyt: 23.04.2013 8:42

Wikström MA16 vesijäähdytys

Viesti Kirjoittaja EvilE » 04.07.2016 12:32

Zau!

Meillä on otsikon moottorin kanssa hieman jäähdytysongelmia. Moottori on jostain 50-luvulta ja se käy välillä turhan kuumana. Jos laittaa vettä kannen päälle niin toisinaan se kiehahtaa pois. Vesikanavat on puhdistettu viimeksi 3-4v sitten. Miten nopeasti nuo yleensä ruostuu umpeen? Miten usein Wikströmin omistajat joutuu nuo kanavat putsaamaan?

Meillä on myös epäily että vesipumppu ei pumppaa riittävästi jäähdytysvettä. Moottorin päälle on tämä hana:
Capture1.JPG
Olen ymmärtänyt että tuolla säädetään miten paljon vettä kiertää moottorissa. Eli jos hanan laittaa toiseen ääriasentoon, moottoriin ohjataan paljon jäähdytysvettä. Ja jos sen laittaa toiseen ääriasentoon niin moottoriin ei mene vettä ja kaikki vesi ohjataan pakoputkeen. Olemme tehneet hieman vertailua muihin puuveneisiin ja niistä tulee sekä kyljestä (moottorin läpi mennyttä vettä) että pakoputkesta huomattavasti enemmän vettä ulos. Meillä ehtii pakoputkesta tuleva vesi höyrystymään jo aika paljon. Etenkin jos laittaa enemmän vetää menemään moottorin läpi iin lähes kaikki pakoputkesta ulostuleva vesi ehtii höyrystymään. Voisiko joku vahvistaa tuon hanan käyttötarkoituksen meille? Eli olenko oikeassa vai väärässä?

Ja sitten siihen vesipumppuun. Pumpun pohjassa on yksi hana, joka on jumahtanut paikalleen:
Capture2.JPG
Onko tuo vesipumpun pohjahana, jolla voidaan sulkea pumpun ottaman veden sisääntulo? Voiko olla että hana ei ole nyt täysin auki, ja se on jumahtanut siihen paikalleen? Vai tuppaako nuo hanat esimerkiksi keräämään jotain moskaa sisälleen ja niistä ei mene enää vettä niin paljon läpi? Tuleeko mieleenne jotain muuta mikä nuo mainitsemani ongelmat saattaisi aiheuttaa?

Arvoistaisimme älyttömästi jos joku osaisi vastata yllä mainittuihin kysymyksiin. Kiitos etukäteen!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

danlig
Viestit: 123
Liittynyt: 08.05.2014 12:17

Re: Wikström MA16 vesijäähdytys

Viesti Kirjoittaja danlig » 04.07.2016 15:44

Arvailen tässä vain... Siinä säätimessä on (jousikuormitteinen?) kuula joka päästää vettä suoraan putkeen ja se saattaa jostain syystä päästä sieltä syöpymään pois jo 60vuoden jälkeen :-) ja luulisin sen jumittuneen pultin olevan pumpun pohjaroppu mistä päästetään joka syksy vedet ja paskat pois. Voin olla molemmissa asioissa väärässäkin.

Edit: tai siis jossain sen säätimen lähituntumassa pakosarjan puolella on se kuula systeemi

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Wikström MA16 vesijäähdytys

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 04.07.2016 18:13

Se on juuri noi. Kuin edellinen kommentoija sanoi. Eli hanalla saa suljettua pakoputkeen menevän veden. Pitäis ohjekirjan mukaan ruuvata kiinni aina vähän ennen sammutusta ettei kone sammuttaessa hörppää vettä koneeseen. Itse en tätä olekoskaan tehnyt vaan hana on aina auki.. Toistaiseksi ei ongelmia.


Ja siitä vivusta pumpun alla tosiaan lasketaan talveksi vesi pois. Eli kääntele sitä vasta syksyllä niin eo harmita niin paljoa jos joku paikka pettää

EvilE
Viestit: 34
Liittynyt: 23.04.2013 8:42

Re: Wikström MA16 vesijäähdytys

Viesti Kirjoittaja EvilE » 05.07.2016 14:23

Okei eli en lähde vielä ropaamaan sitä vipua pumpun alareunassa :)

Onko mitään hajua että mistä voisi lähteä vikaa selvittelemään kun vahva aavistus on että vettä ei kierrä riittävästi. Eli jos kaiken veden laittaa menemään pakoputkeen niin sieltä tulee aika paljon höyryä pakoputkesta. Olen vastaavia muita veneita katsonut ja niistä tulee ihan kunnon ryöpyt pelkästään vettä ja pakokaasua pakoputkesta ulos.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Wikström MA16 vesijäähdytys

Viesti Kirjoittaja CC » 05.07.2016 15:31

Missäs kunnossa pumpun siipi ja pesä ovat?
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

danlig
Viestit: 123
Liittynyt: 08.05.2014 12:17

Re: Wikström MA16 vesijäähdytys

Viesti Kirjoittaja danlig » 05.07.2016 20:11

Eikö näissä oo hammasrataspumppu? Kokeile käyttää putkea auki ja kato pulppuaako sieltä vettä ihan kunnolla koneen käydessä.

EvilE
Viestit: 34
Liittynyt: 23.04.2013 8:42

Re: Wikström MA16 vesijäähdytys

Viesti Kirjoittaja EvilE » 06.07.2016 9:30

Otan huomenna työkalut mukaan ja raportoin lisää. Kiitos vastauksista tähän mennessä.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Wikström MA16 vesijäähdytys

Viesti Kirjoittaja bonito » 07.07.2016 7:42

Hammasratas vesipumpun teho heikkenee, jos pumpun kanteen on kulunut hammasrattaiden hankaama kahdeksikko"kuva", jos näin on, pumpun kansi näyttää vahvalta, olisko siinä varaa hioa tasaiseksi. Ei kannata alkaa rälläkkä/santapaperilaikka yhdistelmällä hiomaan, joku(moottorikoneistamon?) tasohiomakone tekee suoran, sileän pinnan, ilman koloja. Ehkä 3-4 millin rosterista voisi tehdä uuden kannen, en vaan tiedä aiheuttaako se kulumaa hammasrattaissa. Onko jollain rosterikannesta kokemuksia?

Jos on metallinen pakoputki, se riittää kun tulee melkein pelkkää höyryä, ei noista koskaan tule pakoputkesta vettä samaan tapaan kuin kumisiipipumppu moottoreista.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Wikström MA16 vesijäähdytys

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 07.07.2016 18:41

Joo. Ne on melkein noita vähän nykyaikaisempia koneita jotka sylkee pakoputkesta kuupallisen silloin tällöin. Ei omastani ainakaan tule kuin roiskeita.
Ne vesikanavat on käytännössä aina täynnä tai vähemmän täynnä
Ruostemoskaa. Kaksi kesää sitten rassasin oman wikkeni kanavat ja taas oli kaamee määrä irtolastu kun kannen irroitin tiivisteenvaihtoa varten.
Eli jos haluat puhtaaksi kanavat, täytyy kannet irroittaa(tiivisteet täytyy sitten uusia), pakosarja ja ne veden tyhjennysluukut toiselta puolelta konetta. Rautalankaa ja kaikenmaailman rassia, paineilmaa jne.

EvilE
Viestit: 34
Liittynyt: 23.04.2013 8:42

Re: Wikström MA16 vesijäähdytys

Viesti Kirjoittaja EvilE » 07.07.2016 20:02

Noniin. Nyt jälleen viisaampana liikenteessä. Ilmeisesti kovat lämmöt johtui allekirjoittaneen väärin ymmärtämistä ohjeistuksista sen moottorin päällä olevan säätönamiskan kanssa.

Tänään irroitin tuon säätönamiskan ja puhaltelemalla selvittelin sen toimintaperiaatteen. Korjatkaa jos olen väärässä:

Säätönamiska:
-Kierrettynä vastapäivään: Minimaalinen jäähdytys. Ohitusputki (vesipumpulta tuleva toinen vihreä putki) on täysin auki ja kaikki sen vesi päästetään kyljestä ulos. Tällöin ei moottorissa kierrä kunnolla vesi (koska ohitusputki vie suuren osan paineesta) ja myöskään pakoputkeen ei mene vettä.
-Kierrettynä myötäpäivään: Maksimaalinen jäähdytys. Ohitusputki on kiinni, jolloin moottorin läpi kulkee täydellä paineella jäähdytysvesi, josta menee 80-90% pakoputkeen. Kyljestä tulee tällöin vain vähän vettä.

Noin ymmärsin sen toiminnan puhaltelemalla eri putkenpätkiin ja vääntelemällä sitä namiskaa. Mikäli tuo pitää paikkansa, olen käyttänyt sitä tähän mennessä väärin. Testailin tuon jälkeen moottorin toimintaa uuden jäähdytysymmärrykse kera ja lämpöongelmia ei ollut.

Avasin myös vesipumpun ja rattaat näyttivät olevan ihan hyvässä kunnossa. Testasin myös, kun tuo moottorin päällä oleva hana oli irti, että tuleeko moottorista jäähdytysvettä ulos kun moottorin käynnistää. Tuli oikein hyvin vettä, kunhan se vesipumpun ohitusputki oli tukittuna (riitti paine vedellä kiertää moottorissa).

Toisin sanoen.. Vikoja ei näillä näkymin olekaan, vaan ihan käyttäjän hölmöydestä johtui ongelmat.

Kiitos jälleen kärsivällisistä vastauksistanne arvoisat kanssapuuveneilijät :)

Vastaa Viestiin