Pinnaohjaus

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
jmh
Viestit: 42
Liittynyt: 21 Elo 2009 07:20

Pinnaohjaus

Viesti Kirjoittaja jmh » 02 Heinä 2016 08:15

Terve,

Laitoin tämän tänne tekniikan puolelle, vaikkei kyse taidakaan olla erityisen "teknisestä" ongelmasta... 8]

Summalainen 10m avovene ja moottorina "suora kutonen". Ohjauksena tässä on suora pinnaohjaus, jota EN halua vaihtaa "ratti" ohjaukseksi.
Pinnaan tulee jo matkavauhdilla aika napakka paine, pyrkien vääntämään vasemmalle.

Mikähän olisi yksinkertainen ratkaisu koittaa keventää pinnaa / ohjattavuutta ja vakauttaa sitä niin, että pinnan voisi jopa muutamaksi sekunniksi jättää ajon aikana... ???

t: JH

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Pinnaohjaus

Viesti Kirjoittaja Northling » 02 Heinä 2016 09:41

Moro

Ilman mitään muutoksia peräsimeen ainoa keino taitaa olla tiller pilot.
https://nauticashop.ch/media/products/C ... 909051.jpg
Naru systeemi jolla saat lukittua pinnan paikoilleen. Käytetään yleisesti purjeveneissä.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Qubik
Viestit: 1091
Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pinnaohjaus

Viesti Kirjoittaja Qubik » 02 Heinä 2016 10:31

Mielestäni keventää pinna ei tee siitä sellaista, että sen vois päästää käsistä vähäksi aikaa. Pikkupurkkarissa juoksee mulla naru laidasta laitaan ja sellaisen kuminarun pyörautan muutama kierrosta pinnan ja sen kureän narun ympärille. Pysyy pinna paikalla ja tarvittaessa on helppoa tehä pienia kurssikorjauksia. Mutta jos pinnaa vetää vasemmalle koko ajan, niin on ilmeisesti jossain tehty rakenteellinen vika. Onko sulla hirveen kokoinen sinkkikalikka peräsimen yhlla sivulla? Onko peräsimen heloitus kunnossa?
Jaa vaikka pari kuva koko peräsimesta, jos löytyis joku vika sieltä.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Pinnaohjaus

Viesti Kirjoittaja Northling » 02 Heinä 2016 16:32

Moro

No nyt mä löysin oikean kuvan ja linkin.
Mulla oli toi yhdessä purkkarissa ja toimi hienosti. pinna vaan pitää olla sellainen että sitä voi nostaa jolloin se naru lukittuu nostaessa . Pinnan pultti pitää olla kireällä että pinna pysyy nostetussa asennossa.
http://www.captainsshop.fi/verkkokauppa ... php?p=3443


Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

jmh
Viestit: 42
Liittynyt: 21 Elo 2009 07:20

Re: Pinnaohjaus

Viesti Kirjoittaja jmh » 02 Heinä 2016 19:36

Terve,

ja kiitos vastauksista. Akin vinkkien pohjalta taidan nyt loppukesäksi viritellä jonkun plokien kautta kulkevan hässäkän. Qubikin viittaama perusteellisempi laitteiston tarkastelu jää syys- / kevätkunnostusten yhteyteen, koskapa peräsinlevyn poskilla ei ole sinkkiä, selkeästi todettavaa muutakaan poikkeavuutta, tms...

Äkkiseltään silmäilin keskustelupalstaa, josta myös saattaa huolellisemmin luettuna saada jotain ajateltavaa... http://www.ybw.com/forums/archive/index ... 85833.html

Ajeluhan veneellä kyllä luonaa, ei siinä mitään, et näillä nyt sitten toistaiseksi mennään 8]
Kiitos ja hyvää veneilykautta !

JH

Avatar
riskila
Viestit: 144
Liittynyt: 10 Joulu 2005 20:56
Paikkakunta: Eurajoki

Re: Pinnaohjaus

Viesti Kirjoittaja riskila » 03 Heinä 2016 19:10

Veneen "kampeamisen" toiselle puolelle saa korjattua yksinkertaisesti laittamalla peräsimen takareunaan pieni pellinpalanen "trimmiksi" kuten lentokoneen peräsimissä. Sitten vaan uintiretkellä taivutetaan pihdeillä peltiä oikealle , jos vene kampeaa vasemmalle ja päinvastoin.

Vastaa Viestiin