Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
-
jmh
- Viestit: 42
- Liittynyt: 21 Elo 2009 07:20
Viesti
Kirjoittaja jmh » 02 Heinä 2016 08:15
Terve,
Laitoin tämän tänne tekniikan puolelle, vaikkei kyse taidakaan olla erityisen "teknisestä" ongelmasta...
Summalainen 10m avovene ja moottorina "suora kutonen". Ohjauksena tässä on suora pinnaohjaus, jota EN halua vaihtaa "ratti" ohjaukseksi.
Pinnaan tulee jo matkavauhdilla aika napakka paine, pyrkien vääntämään vasemmalle.
Mikähän olisi yksinkertainen ratkaisu koittaa keventää pinnaa / ohjattavuutta ja vakauttaa sitä niin, että pinnan voisi jopa muutamaksi sekunniksi jättää ajon aikana...
t: JH
-
Qubik
- Viestit: 1091
- Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Qubik » 02 Heinä 2016 10:31
Mielestäni keventää pinna ei tee siitä sellaista, että sen vois päästää käsistä vähäksi aikaa. Pikkupurkkarissa juoksee mulla naru laidasta laitaan ja sellaisen kuminarun pyörautan muutama kierrosta pinnan ja sen kureän narun ympärille. Pysyy pinna paikalla ja tarvittaessa on helppoa tehä pienia kurssikorjauksia. Mutta jos pinnaa vetää vasemmalle koko ajan, niin on ilmeisesti jossain tehty rakenteellinen vika. Onko sulla hirveen kokoinen sinkkikalikka peräsimen yhlla sivulla? Onko peräsimen heloitus kunnossa?
Jaa vaikka pari kuva koko peräsimesta, jos löytyis joku vika sieltä.
-
Northling
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Northling » 02 Heinä 2016 16:32
Moro
No nyt mä löysin oikean kuvan ja linkin.
Mulla oli toi yhdessä purkkarissa ja toimi hienosti. pinna vaan pitää olla sellainen että sitä voi nostaa jolloin se naru lukittuu nostaessa . Pinnan pultti pitää olla kireällä että pinna pysyy nostetussa asennossa.
http://www.captainsshop.fi/verkkokauppa ... php?p=3443
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
jmh
- Viestit: 42
- Liittynyt: 21 Elo 2009 07:20
Viesti
Kirjoittaja jmh » 02 Heinä 2016 19:36
Terve,
ja kiitos vastauksista. Akin vinkkien pohjalta taidan nyt loppukesäksi viritellä jonkun plokien kautta kulkevan hässäkän. Qubikin viittaama perusteellisempi laitteiston tarkastelu jää syys- / kevätkunnostusten yhteyteen, koskapa peräsinlevyn poskilla ei ole sinkkiä, selkeästi todettavaa muutakaan poikkeavuutta, tms...
Äkkiseltään silmäilin keskustelupalstaa, josta myös saattaa huolellisemmin luettuna saada jotain ajateltavaa...
http://www.ybw.com/forums/archive/index ... 85833.html
Ajeluhan veneellä kyllä luonaa, ei siinä mitään, et näillä nyt sitten toistaiseksi mennään
Kiitos ja hyvää veneilykautta !
JH
-
riskila
- Viestit: 144
- Liittynyt: 10 Joulu 2005 20:56
- Paikkakunta: Eurajoki
Viesti
Kirjoittaja riskila » 03 Heinä 2016 19:10
Veneen "kampeamisen" toiselle puolelle saa korjattua yksinkertaisesti laittamalla peräsimen takareunaan pieni pellinpalanen "trimmiksi" kuten lentokoneen peräsimissä. Sitten vaan uintiretkellä taivutetaan pihdeillä peltiä oikealle , jos vene kampeaa vasemmalle ja päinvastoin.