Jäykkä ohjaus

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
didier
Viestit: 2
Liittynyt: 24.06.2016 8:20

Jäykkä ohjaus

Viesti Kirjoittaja didier » 24.06.2016 8:36

Hommasin "uuden" 70 luvun veneen. 8m veneessä Volvo Pentan 165hv sisäperämoottori ja vetolaite. Ohjauskin näyttää olevan Volvo Pentan valmistama mekaaninen.
Ongelmana todella jäykkä ohjaus.
Ruori rohisee käänettäessä. Sen verran olen ongelmaa tutkinut, että ruorin takana on umpinainen ohjausvaihde jonka takaa lähtee kaapeli suoraan vetolaitteelle. Otin kaapelin irti ohjausrummusta ja ohjausrumpu pyörii kyllä herkästi, kun kaapeli ei ole kiinni, tosin rumpu rohisee pyörittäessä, tai ennemminkin ääni on semmoista rapinaa. Kuuluukohan se rapista vai tulisiko olla äänetön??
Kaapelin toista päätä en kerennyt irroittamaan sieltä vetolaitteelta. Siellä näkyy olevan sellainen hydraulisylinterin näköinen johon kaapeli kiinnittyy. Sylinterin mäntä näkyy olevan hyvin rasvassa.
Olisiko vinkkejä mikä tuossa mättää?

Avatar
Qubik
Viestit: 1062
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jäykkä ohjaus

Viesti Kirjoittaja Qubik » 25.06.2016 8:38

Tonikäinen ohjaus varmaasti naksuu hieman, mutta jos se on jäykkää, niin mitä ilmeisemmin joudut vaihtaa ainakin vaijerin, mutta hyvä olisi vaihta koko setti. Vetolaitteen puolellakin voi olla jokuinen akseli nahkee, mutta sen saat tarkistetuksi, kun irroitat kaapelin tonpuolisen pään ja kokeilet käsin kääntää vetolaitetta. Normaalisti vetolaite kääntyy kevyesti.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

didier
Viestit: 2
Liittynyt: 24.06.2016 8:20

Re: Jäykkä ohjaus

Viesti Kirjoittaja didier » 25.06.2016 8:59

Jos koko setti pitää vaihtaa, niin sitten menee harkintaan vaihtaa hydraulinen ohjaus. Ohjausvaihdetta tarkemmin tutkiessa siinä on kyllä selvää laakerin nykimistä, mutta ei selvästi ole ainoa jäykkyys. Täytyy seuravaksi syventyä sinne vetolaitteen päähään. Vaijeri jälkeiset osat kyllä näyttää päällisin puolin hyvin rasvatuilta.

Vastaa Viestiin