Bensiinin kestävä liimamassa?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Bensiinin kestävä liimamassa?

Viesti Kirjoittaja Northling » 31.05.2016 23:50

Moro

Pojan paatin 4-T perämootorista on bensatankin ilmausletkun muovinippa murtunut poikki. Tankki on siis se kopan sisällä oleva PE-muovinen pikkusäiliö ja siinä on mutkikkaan rakenteen takia ylä- ja alaosa välillä ilmausletku, joka estää purskumista tankatessa. Nippa on muovinen ja samaa valua tankin kanssa siinä on n 5 mm sisämittainen letku. Nippa on poikki juuresta ja nyt sieltä tankin täynnä ollessa vuotaa bensaa kopan sisään, varsinkin kun kone on nostettuna vedestä.

Ajattelin porata muovitankin nipan reikää vähän isommaksi ja vääntää siihen 6 mm kierteen ja laittaa siihen messinki nipan, jonka askartelin hydrauliikkaliikkeestä löytämästäni nipasta ja siihen hopealla juottamastani 6 mm ruuvista, johon porasin ilmausreiän. Tuon 6 mm pultin juotin alkuperäisen n 10 mm erikoiskierteen tilalle, koska se on liian iso ja mulla ei ole tuollaista erikoiskierretappia.

Kysymys kuuluukin, millä tiivistän 6 mm pultin kierteen PE-tankkiin. Mikä PU massa tms. liima kestää bensaa liukenematta ja sitoo ja tiivistää kierteen PE:hen, niin että bensa pysyy tankissa?

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

katiska
Viestit: 58
Liittynyt: 03.08.2010 10:59

Re: Bensiinin kestävä liimamassa?

Viesti Kirjoittaja katiska » 01.06.2016 9:06

Permatexin Form-A-Gasket liimaa olen maalla pörisevissä vehkeissä käyttänyt.
Mikään fillerihän tuo ei ole mutta tuollaisissa kierretiivistyksissä toimiva.
Kuva

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Bensiinin kestävä liimamassa?

Viesti Kirjoittaja bonito » 01.06.2016 9:37

Jos ajat sieltä verstaaltasi 300 m luoteeseen, niin Wyrthillä on mustaa kittiä, jolla liimataan tiivisteitä, kyllä ne siellä sulle myyvät oikeaa lajia.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Bensiinin kestävä liimamassa?

Viesti Kirjoittaja Northling » 01.06.2016 10:01

Moro

Mä arvasin että pojat tiätää! Kiitos!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Bensiinin kestävä liimamassa?

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 01.06.2016 12:34

bonito kirjoitti:Jos ajat sieltä verstaaltasi 300 m luoteeseen, niin Wyrthillä on mustaa kittiä, jolla liimataan tiivisteitä, kyllä ne siellä sulle myyvät oikeaa lajia.
Ostin muuten juuri eilen wyrtiltä varmaan tätä samaa tiivisteliimaa.. Vaikka onhan niitä siellä hyllyssä vaikka mitä.
Mutta ohjeijen mukaan kesti vaikka mitä. Kannentiivisteetkinsiitä sai tehtyä!?

Jos on joku sellane "filleriä" vaativa paikka niin plastic paddingin Leak Fix nimellä kulkevaa tökötti olen onnistuneesti käyttänyt jopa 2t vehkeissä joissa ei tunnu mikään oikein pysyväm sen öljyn takia

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Bensiinin kestävä liimamassa?

Viesti Kirjoittaja Northling » 02.06.2016 0:26

Moro

Nippa on jengattu paikalleen ja tiivisteliimana käytin tuota olikohan DB 300 tiivistemassa.
Aika näyttää kuinka pitää.

Tästä lähdettiin liikkeelle, hyvä alku, mutta jengaosa oli liian suuri.
IMG_3180 (1).jpg
Juotin hopealla tuohon 6 mm pultin jengaksi johon porasin ilmareiän.
IMG_3178.jpg
Siin se nysit o
IMG_3177.jpg

Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin