Sivu 1/1

Lämmönvaihtimen liitännät

Lähetetty: 31 Touko 2016 11:11
Kirjoittaja katiska
Kävin lämmönvaihtimen läpi ja yksi letku jäi ihmetyttämmään.
Termostaattikotelosta lähtee liitäntä kuumalta puolelta (punainen nuoli) ja se oli suoralla letkulla liitetty vaihtimen paluupuolelle.
Oman pään mukaan nuo liitännät ovat lämpöpatterin/varaajan kiertoa varten?
Toisessa kuvassa näkyy termarikopassa lähdön (punainen nuoli) lisäksi putken pää, josta paluukierto menee pumpulle termarin ollessa suljettuna.

Voiko nuo ulkoisen piirin liitännät tulpata pois?

Kuva

Kuva

Re: Lämmönvaihtimen liitännät

Lähetetty: 31 Touko 2016 18:34
Kirjoittaja matti
katiska kirjoitti:
Voiko nuo ulkoisen piirin liitännät tulpata pois?
Jos tarkoitat niitä lämmmityslaitteen liitäntöjä, niin kyllä, jos et tarvi lämppäriä.

Se toinen kierto tulee olla, samankaltainen lienee kaikissa vesijäähdytteisissä koneissa toteutus voi olla monenlainen, sen tarkoituksena on kierrättää nestettä koneessa tasaamassa lämpötiloja kunnes termari aukeaa ja kone saa viiileämpää vettä jota se kierto taasen sotkee.

Tuossa yksi toteutus, termarikotelosta putkenpätkä suoraan pumpulle; http://www.freewebs.com/maryii/apps/pho ... =142457923

Re: Lämmönvaihtimen liitännät

Lähetetty: 01 Kesä 2016 08:36
Kirjoittaja katiska
matti kirjoitti: Jos tarkoitat niitä lämmmityslaitteen liitäntöjä, niin kyllä, jos et tarvi lämppäriä.
Kiitos tätä juuri tarkoitin. En löytänyt MD29(A)/MD32(A) dokuista merkintääkään noista liitännöistä joten ajattelin varmistaa.
matti kirjoitti: Se toinen kierto tulee olla, samankaltainen lienee kaikissa vesijäähdytteisissä koneissa toteutus voi olla monenlainen, sen tarkoituksena on kierrättää nestettä koneessa tasaamassa lämpötiloja kunnes termari aukeaa ja kone saa viiileämpää vettä jota se kierto taasen sotkee.
Tämän ajattelin pitää entisellään. Tuon liitännän ja pumpun väliin ei tule kuin noin 5cm letkua. Istuvat käytännössä päällekäin.

Noh. Nyt saattaisi olla hieman paremmat edellytykset moottorilämpöjen hallintaan. Ostimme veneen loppukesästä ja se oireili lämpöjen osalta.

Tuollaisia siinä tuli vastaan:
- dekkitason vesikanavat (lohkosta kannelle) tukossa sylintereiltä 1-3 (lasketaan vauhtipyörän päästä)
- termostaatti puuttui kokonaan
- alkuperäinen paluukiertoletku termarikopasta pumpulle asennettu huonosti, toinen klemmari kuristi letkun käytännössä tukkoon
- tuo tässä viestiketjussa käsitelty ulkoinen lämmityspiiri oli kytketty suoralla letkulla yhteen
- kannessa, lohkossa, lämmönvaihtimessa mukava määrä ahtaumaa kanavissa