Perkins 4.236 merivesipumpun korjaus
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 06.07.2009 10:43
Perkins 4.236 merivesipumpun korjaus
Onko kenellekään tuttu aihe. Perkinsin (4.236) merivesipuolen pumppu tiputtaa koko ajan vettä, impelleripesän takaa joten olettaisin että kyseessä on akselin tiiviste. Pumppu on neljällä pultilla kiinni moottorissa, mutta jostakin ulkomaisesta keskustelusta luin että pienemmässä Perkinssissä pumpun takaisin asettamisessa tarvittaisiin joku linjaustyökalu. Ainakin yhdessä pultissa on metallipunos kiinni ikään kuin se olisi sinettinä, viittaisiko tämä siihenn että sitä ei ole tarkoitettu avattavaksi. Impelleripesän takana on kait jonkinlainen kiristys huullos lähteeköhän impelleri pesä akseleineen irti ilman että ”vaihderatas” osaa sen takana tarvitsee irrottaa. Miten sen akselin sitten saa irti vai tarvitseeko irrottaa tiivisteen vaihtamiseksi. Onkohan tuo korjattavissa itse vai tarvitaanko tähän oikein ammattimiestä?
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Perkins 4.236 merivesipumpun korjaus
Joka päivä jotain uutta;koskaan kuullutkaan mistään vesipumpun linjaustyökalusta?
Todennäköisesti sen stefan saa vaihdettua pumpun ollessa paikoillaan?
Impelleri pois, se reikien välissä oleva kpl joka taivuttaa siipiä irti, ollee ruuuvilla kiinni ulkopuolelta, takalevy pois,(jos on) (voi olla hankala irroittaa), tämän jälkeen stefa pitäis voida työntää pois akselilta.
Itse ottaisin kuitenkin pumpun käteen, niin homma luonnistuisi helpommin.(samalla tulis tarkastettua myös laakerit)
Laita kuva, niin joku voi neuvoa!
Todennäköisesti sen stefan saa vaihdettua pumpun ollessa paikoillaan?
Impelleri pois, se reikien välissä oleva kpl joka taivuttaa siipiä irti, ollee ruuuvilla kiinni ulkopuolelta, takalevy pois,(jos on) (voi olla hankala irroittaa), tämän jälkeen stefa pitäis voida työntää pois akselilta.
Itse ottaisin kuitenkin pumpun käteen, niin homma luonnistuisi helpommin.(samalla tulis tarkastettua myös laakerit)
Laita kuva, niin joku voi neuvoa!
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 06.07.2009 10:43
Re: Perkins 4.236 merivesipumpun korjaus
Kävin katsomassa veneellä ja sieltä se raakavesipumppu löytyi käsivarren mitan verran Family Cruiserin ohjaamon lattian alta. Onneksi Allan Lindsröm on tehnyt fiksusti ja konetilan vasen sivu lähti kokonaan pois ylöspän nostamalla joten kohteeseen pääsee käsiksi poistamalla turkkilevyjä ja istumalla veneen pohjalla. 13mm avaimella kokeillen koko pumppuinstallaatio näyttäisi lähtevän irti, mikään ei ole ruostunut kiinni ainoana vain on että yksi mutteri on takana piilossa mutta kyllä senkin käsikopelolla löytyy, eiköhän ainakin pumppu saada irti tarkastelua varten. Tässä niitä kuviakin, kuvassa näkyy ne kolme mutteria ja neljäs on pumpun takana piilossa.
Tilasin nyt myös ihan Englannista akselin tiivisteen ja myös sen takalevyn vai mikä ”wear plate” se on ihan siltä varalta että sekin pitäisi vaihtaa. Tiiviste oli kallis se takalevy ei niin. Toivottavasti vika nyt ei sitten ole itse akselissa.
Tuossa muuten vielä kuva siitä mystisestä sinettipunoksesta. Se olikin naru jonka tarkoituksena oli palkin takana olevan sähkömöykyn heilumisen estäminen. Ei varmaankaan alkuperäinen asennus. Tietääköhän joku mikä tuo sähköosa on, siihen tulee kaksi johtoa, ilmeisesti plus ja miinus, johdot ei tule moottorilta (ainakaan ilmiselvästi vaan jostain aivan muulta suunnalta).
Kuvat muuten avautuu klikkaamalla suuremmiksi, ainakin pitäisi, pikkukuvista ei näe aivan kaikkia kohtia.
Tilasin nyt myös ihan Englannista akselin tiivisteen ja myös sen takalevyn vai mikä ”wear plate” se on ihan siltä varalta että sekin pitäisi vaihtaa. Tiiviste oli kallis se takalevy ei niin. Toivottavasti vika nyt ei sitten ole itse akselissa.
Tuossa muuten vielä kuva siitä mystisestä sinettipunoksesta. Se olikin naru jonka tarkoituksena oli palkin takana olevan sähkömöykyn heilumisen estäminen. Ei varmaankaan alkuperäinen asennus. Tietääköhän joku mikä tuo sähköosa on, siihen tulee kaksi johtoa, ilmeisesti plus ja miinus, johdot ei tule moottorilta (ainakaan ilmiselvästi vaan jostain aivan muulta suunnalta).
Kuvat muuten avautuu klikkaamalla suuremmiksi, ainakin pitäisi, pikkukuvista ei näe aivan kaikkia kohtia.
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26.12.2006 10:53
- Paikkakunta: Pori
Re: Perkins 4.236 merivesipumpun korjaus
Epäilen, että saattais olla kiekkamittarin anturi, näyttää vähän sellaiselta.
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 06.07.2009 10:43
Re: Perkins 4.236 merivesipumpun korjaus
No niin, tutkailin ja aloittelin. Pumpun kiinnitysmutterien löysääminen saa aikaan sen että pultit alkaa pyöriä vaan mukana. Ilmeisesti koko paketti on kasattu edestä käsin ja sieltä pultteihin käsiksi pääsy edellyttää aika paljon purkamista.
Tässä on nyt tietenkin se vaihtoehto että tekee työn irrottamatta pumppua mutta stefan vaihto niin, aika hankalaksi sekin menee. Veneen edellinen omistaja sanoi tippasemisesta kun ehdotin viaksi stefan että voi se olla ipelleripesän takalevykin. Yksi vaihtoehto olisi tietenkin pelkän takalevyn vaihto jos se vika onkin siinä. Stefan vaihtamiseksi koko pumpun irrotus olisi tarpeen, mutta saako sitä sitten enään takaisin purkamatta koko jakoratas koteloa.
Miten muuten se impelleri parhaiten lähtee ulos sieltä pesästään?
Tässä on nyt tietenkin se vaihtoehto että tekee työn irrottamatta pumppua mutta stefan vaihto niin, aika hankalaksi sekin menee. Veneen edellinen omistaja sanoi tippasemisesta kun ehdotin viaksi stefan että voi se olla ipelleripesän takalevykin. Yksi vaihtoehto olisi tietenkin pelkän takalevyn vaihto jos se vika onkin siinä. Stefan vaihtamiseksi koko pumpun irrotus olisi tarpeen, mutta saako sitä sitten enään takaisin purkamatta koko jakoratas koteloa.
Miten muuten se impelleri parhaiten lähtee ulos sieltä pesästään?
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Perkins 4.236 merivesipumpun korjaus
Mitäs väliä sillä sitten on, mistä ne pinnapultit aukeaa?????hr_ kirjoitti:No niin, tutkailin ja aloittelin. Pumpun kiinnitysmutterien löysääminen saa aikaan sen että pultit alkaa pyöriä vaan mukana.
Miten muuten se impelleri parhaiten lähtee ulos sieltä pesästään?
Ainakin kuvassa on pinnapultti, se on pultti jossa kierre molemmissa päissä, se on ensin kierretty runkokpl:een jonka jälkeen pumppu on asennettu paikoilleen ja kiinnitetty mutterilla, irroituksen kannalta on samantekevää vaikka se pultti kiertyy eikä se mutteri siinä pultissa.
Parhaiten se impelleri lähtee siihen tarkoitukseen tehdyllä ulosvetäjällä.
Eipä ole koskaan ollut ko ulosvetäjää, tulee ulos kahdella ruuvimeisselillä kampeamalla (järki mukaan, kuullut, että joku on rikkonut pumppupesän??!!)
Tukevat pihditkin käy irroittamiseen.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/763214/ ... hdit-250mm
Uudelleen katsottuna kuvasta saa käsityksen, että pumppu on sen runkokpl;een sisällä ja kiristettynä poikkipultilla?
Onkohan se pultti avattavissa? näyttää melkoisen ruosteen raiskaamalta, olisikohan tarkoitettu irroittaa siitä huoltoa varten?
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 06.07.2009 10:43
Re: Perkins 4.236 merivesipumpun korjaus
Niinpä piti ihan käydä kokeilemassa ja pinnapulttejahan ne on. Ei olisi heti tullut tuo mieleen ja ensin ihmetytti, miten se nyt noin on tehty, mutta varmaan pumppua takaisin laittaessa tuo pinnapultti ratkaisu voi tuntua ihan hyvältä idealta. Katsotaan jos tänään illalla saisi järjestettyä aikaa niin kävisi irroittamassa sen pumpun sieltä kokonaan tarkempaa tarkastelua varten.
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 06.07.2009 10:43
Re: Perkins 4.236 merivesipumpun korjaus
Nyt pumppu on kokonaai irti irroitettaessa jakorattaiston kotelon ja pumppurungon laipan välissä ollut tiiviste kärsi. Takaisin asennettaessa voisi joko asetella palaset tiivistepinnalle ja käyttää lisäksi tätä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/602332/P ... viste-70ml
Tai sitten askarrella ja leikata itse uusi tästä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/270014/4 ... x30cm-10mm
Loppujen lopuksi impelleri lähti nyt kajuutan pöydällä työskennellen suht helposti ulos kun oli oikeat perinteiset menetelmät. Jos olisi oikein perusteellinen voisi runkoa nyt harjata teräsharjalla ja maalata vasaralakalla mutta taitaa jäädä tekemättä. Huomaa myös että runko todellakin koosuu kahdesta osasta joista ulommainen on kiristetty vasemmalla näkyvällä pultilla kiinni mutta akseli on kuitenkin kiinni alemmassa osassa joten jos pumppupesän haluaa irti pitää se ottaa kokonaisuutena. Eräs vinkki tiivistepesän sisällön irroittamiseksi oli kuitenkin noiden osien irroittaminen ja vetäminen erilleen jolloin akselitiivisteen osat lähtisivät irti. Kts. alla eri menetelmä.
Tätä ruuvia kun puoliksi avaa ja
kopauttaa ruuvin kantaa lähtee impellerin siipiä litistävä metalliosa irti ja on poistettavissa tieltä impelleripesän pohjalevyn irroittamiseksi
Impelleripesän pohjalevyn irroittamiseksi suihkuttelin irroitusöljyä (alla). Pohjalevyn irroittaminen oli melko haasteellista, kuvan aivan oikeasta alareunasta näkyy pieni hahlo/reikä levyssä. Vähän aikaa koputtelemalla ja reijästä ruuvimeisselin kärjellä varovasti vääntämällä levy tuli ulos mutta ei kannata kovin ruuvimeisselillä vääntää jos ei ole uutta osaa tilalle kuten nyt oli. Ehkä reijästä saisi jonkun koukun ujutettua levyn taakse jos se on pakko saada aivan ehjänä ulos.
Näkyviin tulee "stefan" tai akselin tiivistys järjestelyn osat. Taas irroitusöljyä tiivisteen pesään ja hetki odottelua että vaikuttaa. Päälimmäisenä näkyy lukkorengas joka lähtee lukkorengaspihdeillä irti. Seuraavaksi tuli ulos messinkinen rengas ja sitten itse tiiviste jossa on jousi sekä lopulta jonkinlainen liukurengas/istukka? joka oli aivan pohjimmaisena pesässä. Pihdeillä ylospäin vetäen, kaksi viimmeistä lievää väkivaltaa käyttäen.
Kuvassa (alla) on tiivistepesästä irroitetut osat ja uudet jotka menisivät tilalle (nämä olivat ne kalliit rinkulat koko setti 70e plus postikulut). Ne osat on siinä siinä käänteisessä järestyksessä missä ne tuli ulos eli päällimmäisenä lukkorengas sitten jousitiiviste nimenomaan tuo puoli joka kuvassakin on ylöspäin ja sitten kuvassa ylimpänä akselilla alimmaisena oleva liukurengas/istukka. Jousitiivisteen alapinta mikä ei näy kuvassa on nailonia. Liukurenkaan toinen pinta (kuvassa yläpuoli) on myös nailonia ja alapinta kumia. Olettaisin että nailoniset pinnat tulevat vastakkain. Tyhmyydessäni en painanut mieleeni miten päin se siellä alunperin oli ja hyviä kuvia ei loikein löydy. Vanha liukurengas vaikuttaa hieman erilaiselta vai onko se vain ajan syömä. No noin sen ajattelin nyt kasata tuntuisi loogiselta ja oikealta, toivotavasti menee oikein.
Katsotaan taas kun aikaa on ja paikalle pääsee, nyt kuitenkin viikonloppuna Uriah Heep ja Deep Purple Oulun Raatin stadionilla
Tai sitten askarrella ja leikata itse uusi tästä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/270014/4 ... x30cm-10mm
Loppujen lopuksi impelleri lähti nyt kajuutan pöydällä työskennellen suht helposti ulos kun oli oikeat perinteiset menetelmät. Jos olisi oikein perusteellinen voisi runkoa nyt harjata teräsharjalla ja maalata vasaralakalla mutta taitaa jäädä tekemättä. Huomaa myös että runko todellakin koosuu kahdesta osasta joista ulommainen on kiristetty vasemmalla näkyvällä pultilla kiinni mutta akseli on kuitenkin kiinni alemmassa osassa joten jos pumppupesän haluaa irti pitää se ottaa kokonaisuutena. Eräs vinkki tiivistepesän sisällön irroittamiseksi oli kuitenkin noiden osien irroittaminen ja vetäminen erilleen jolloin akselitiivisteen osat lähtisivät irti. Kts. alla eri menetelmä.
Tätä ruuvia kun puoliksi avaa ja
kopauttaa ruuvin kantaa lähtee impellerin siipiä litistävä metalliosa irti ja on poistettavissa tieltä impelleripesän pohjalevyn irroittamiseksi
Impelleripesän pohjalevyn irroittamiseksi suihkuttelin irroitusöljyä (alla). Pohjalevyn irroittaminen oli melko haasteellista, kuvan aivan oikeasta alareunasta näkyy pieni hahlo/reikä levyssä. Vähän aikaa koputtelemalla ja reijästä ruuvimeisselin kärjellä varovasti vääntämällä levy tuli ulos mutta ei kannata kovin ruuvimeisselillä vääntää jos ei ole uutta osaa tilalle kuten nyt oli. Ehkä reijästä saisi jonkun koukun ujutettua levyn taakse jos se on pakko saada aivan ehjänä ulos.
Näkyviin tulee "stefan" tai akselin tiivistys järjestelyn osat. Taas irroitusöljyä tiivisteen pesään ja hetki odottelua että vaikuttaa. Päälimmäisenä näkyy lukkorengas joka lähtee lukkorengaspihdeillä irti. Seuraavaksi tuli ulos messinkinen rengas ja sitten itse tiiviste jossa on jousi sekä lopulta jonkinlainen liukurengas/istukka? joka oli aivan pohjimmaisena pesässä. Pihdeillä ylospäin vetäen, kaksi viimmeistä lievää väkivaltaa käyttäen.
Kuvassa (alla) on tiivistepesästä irroitetut osat ja uudet jotka menisivät tilalle (nämä olivat ne kalliit rinkulat koko setti 70e plus postikulut). Ne osat on siinä siinä käänteisessä järestyksessä missä ne tuli ulos eli päällimmäisenä lukkorengas sitten jousitiiviste nimenomaan tuo puoli joka kuvassakin on ylöspäin ja sitten kuvassa ylimpänä akselilla alimmaisena oleva liukurengas/istukka. Jousitiivisteen alapinta mikä ei näy kuvassa on nailonia. Liukurenkaan toinen pinta (kuvassa yläpuoli) on myös nailonia ja alapinta kumia. Olettaisin että nailoniset pinnat tulevat vastakkain. Tyhmyydessäni en painanut mieleeni miten päin se siellä alunperin oli ja hyviä kuvia ei loikein löydy. Vanha liukurengas vaikuttaa hieman erilaiselta vai onko se vain ajan syömä. No noin sen ajattelin nyt kasata tuntuisi loogiselta ja oikealta, toivotavasti menee oikein.
Katsotaan taas kun aikaa on ja paikalle pääsee, nyt kuitenkin viikonloppuna Uriah Heep ja Deep Purple Oulun Raatin stadionilla
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Perkins 4.236 merivesipumpun korjaus
Kyseenalastaisin sen "nailonin" ?
Minusta näyttää, että kyse on keraamisesta liukurenkaasta.
Jos näin on, niin sitä ei pidä rasvata vaan jättää kuivaksi, keraamisessa akselitiivisteessä tulee ne kovat pinnat vastakkain kuten arvelit.
Monet käyttävät muistin tukena esim kännykkäkameraa, ottamalla kuvia purkuvaiheessa, niin ei tarvi alkaa muistelemaan!
Edit; Tuli vielä mieleen, tärkeä, niin itsestäänselvä, etten muistanut mainita- pyörittele akselia nyt kun se on vapaa, kuuntele/ tunustele onko ääntä/takertelua/ löysää laakereissa, jos on, niin vaihda/vaihdata myös laakerit (ja öljystefa joka on sen vesirenkaan takana)ennen tiivisteen asennusta!!!!!
Oleellisen tärkeää tiivisteen keston kannalta, sekä myös käyttövarmuuden kannalta!
Olen törmännyt tapaukseen, että ilmeisesti jäätymisen seurauksena vesipumpun stefa oli työntynyt aksiaalisesti koneen suuntaan sulkien indikointireijät kahden stefan välissä, vesi mennyt laakereille, jotka rikkoutuivat, vesi koneeseen jonka jälkeen omistaja vaihtoi koneen juullen että vesi öljyn joukossa oli tullut rikkoutuneesta sylinterikannesta.
Minusta näyttää, että kyse on keraamisesta liukurenkaasta.
Jos näin on, niin sitä ei pidä rasvata vaan jättää kuivaksi, keraamisessa akselitiivisteessä tulee ne kovat pinnat vastakkain kuten arvelit.
Monet käyttävät muistin tukena esim kännykkäkameraa, ottamalla kuvia purkuvaiheessa, niin ei tarvi alkaa muistelemaan!
Edit; Tuli vielä mieleen, tärkeä, niin itsestäänselvä, etten muistanut mainita- pyörittele akselia nyt kun se on vapaa, kuuntele/ tunustele onko ääntä/takertelua/ löysää laakereissa, jos on, niin vaihda/vaihdata myös laakerit (ja öljystefa joka on sen vesirenkaan takana)ennen tiivisteen asennusta!!!!!
Oleellisen tärkeää tiivisteen keston kannalta, sekä myös käyttövarmuuden kannalta!
Olen törmännyt tapaukseen, että ilmeisesti jäätymisen seurauksena vesipumpun stefa oli työntynyt aksiaalisesti koneen suuntaan sulkien indikointireijät kahden stefan välissä, vesi mennyt laakereille, jotka rikkoutuivat, vesi koneeseen jonka jälkeen omistaja vaihtoi koneen juullen että vesi öljyn joukossa oli tullut rikkoutuneesta sylinterikannesta.
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 06.07.2009 10:43
Re: Perkins 4.236 merivesipumpun korjaus
Joo ilmeisestikin siellä on keraaminen pinta grafiittia vasten. Hyvä uutinen on se että laakerointi vaikuttaa olevan kunnossa. Huonompi juttu on että se rinkula jossa on jousi jäi asennettaessa puoleen tiehen eikä suostu liikkumaan kumpaankaan suuntaan. Katsotaan taas huomenna.
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 06.07.2009 10:43
Re: Perkins 4.236 merivesipumpun korjaus
Selvisihän tuo. Ei auttanut kuin varovasti vetää tiivisteen osat akselin ympäriltä taas ulos ja se jopa onnistui osia rikkomatta kun vaan aikaa ja uskoa riitti. Se tiukasti paikalleen jämähtävä osa on se jousikuormitettu, muut on akselille sovitettu väljemmin. Nyt kun asiaa oikein mietti järjellä niin ei ne kaikki osat sinne olisi mahtuneetkaan. Tarkempi tukiskelu osoitti että se vanha keraaminen rinkula oli yhä siellä pohjalla ja en ollut poistanut sitä ollenkaan. Sille keraamiselle rinkulalle on siellä ihan oma poteronsa ja se istuu siellä niin tiiviisti että näytti siltä kuin se olisi osa runkoa. En nyt ruvennut poistamaan enään sitä vaan kasasin pumpuun muutoin uusista sisuskaluista, siis tietenkin tuota keraamista rinkulaa, akselia ja laakerointia lukuunottamatta. Kun saan vielä pumpun paikoilleen moottoriin niin katsotaan miten toimii. Täytyy myöntää että välillä jo kävi mielessä koko tiivisteen pois jättäminen ja pesän täyttäminen vaseliinilla, mitenkähän olisi toiminut.