Sivu 1/2

B20, täydellä kaasulla vaihde menee vapaalle?

Lähetetty: 12 Touko 2016 22:56
Kirjoittaja Matzpasi
Onko kellään Volvon b20 moottori aloittelijalle vastaus miksi vaihde heittäytyy vapaalle kun pistää kaasun pohjaan? Kierrosmittari sökönä joten en tiedä millä kierroksilla menee. Muuten kone toimii hyvin.

Re: B20, täydellä kaasulla vaihde menee vapaalle?

Lähetetty: 12 Touko 2016 23:43
Kirjoittaja Qubik
Moottorin tiedoista ei oo paljon hyötyä, jos sais kytkimen/vetolaitteen tietoja, niin vois hieman ajatella asia. Eka ajatus mikä tuli, on se että onko vaihdekaapeli kiinnitetty venen runkoon tosi jäykästi ja vaihten läheltä? Nyt, kun tassut on löysät ja moottori työntyy eteenpäin, niin se liike vetäa vaihteen pois päaltä? Helpoin tapaa tarkistaa on laittaa teippipala akseliin, talipoksin lähelle ja sitten tarkistaa merkin paikka kun on aikalähelle maksimikuorma? Noin 10-15 mm on maksimi ns sallittu.

Re: B20, täydellä kaasulla vaihde menee vapaalle?

Lähetetty: 13 Touko 2016 17:33
Kirjoittaja EWS
moi

jos sinulla on siinä volvon RB KYTKIN ,se vaatii akselin päittäisliikkeen,n5mm.
Jos akseli on kiinteästi asennettu,eikä liiku eteenpäin ,kytkimen kartio ei kunnolla painu kiinni,
joten se luistaa.


TERV EWS

Re: B20, täydellä kaasulla vaihde menee vapaalle?

Lähetetty: 14 Touko 2016 10:48
Kirjoittaja MÖsteri
Moi,

Melkeinpä katsoisin sitä, että miten vaijerit toimivat kaasuvivun eri asennoilla. Elikkä ihan kone sammuksissa tuuppaat kahvan hiljakseen pohjaan, ja katsot liikkuuko jossain täyden kaasun vaiheilla myös kytkin. Tämä on helppo tarkistaa, ja jos ei ole tästä kiinni, niin sitten vika on kytkimen sisällä.

Tai tämä siis olettaen, että kyseessä on vaijeriohjattu laite ylipäätään.. Ota pari kivaa kuvaa tänne kytkimestä ja asennuksesta muutenkin. Ensinnäkin niitä on kiva katsella, ja toisekseen joku palstan tietäjistä voi jopa osata auttaa..! :))

Re: B20, täydellä kaasulla vaihde menee vapaalle?

Lähetetty: 14 Touko 2016 17:06
Kirjoittaja Matzpasi
Kiitos hyvistä neuvoista. Pitää käydä tutkimaan heti ensi viikolla. Suorakone on ja vaihteisto kaapelilla, en tosiaan ole vielä testannut teidän vinkkejä mutta muutama kuva löytyi.

Re: B20, täydellä kaasulla vaihde menee vapaalle?

Lähetetty: 14 Touko 2016 17:32
Kirjoittaja EWS
moi

RB Kytkin näkyy olevan.
kinnitti huomion tuo puuttuva kytkimen jäähdytys.
natsat näkyysiinä ilman letkuja.
Systeemi toimii siten,että veneen pohjasta vesi kuvassa vasemman puoleiseen
natsaan,vesi ulos oikeanpuoleisesta .siitä vesipumpun imupuolelle,josta paine koneeseen.
kytkimen luistaminen voi johtua liian kuumasta kytkimestä.


TERV EWS

Re: B20, täydellä kaasulla vaihde menee vapaalle?

Lähetetty: 15 Touko 2016 07:39
Kirjoittaja MÖsteri
Hieno kone. Onko vene uppouma- vai plaanaava? Tuolla kaasuttimella tullee tehoakin jo jonkin verran.

Kytkin näyttäisi toimivan tankosysteemillä. Sikäli siis toi mun kaasuvipu vs vaihdevipu -ehdotus ei ainakaan vaikuta. Jäähdytys olisi varmaan hyvä olla käytössä, tuskin sitä syyttä suotta on tehty. Olisiko tosiaan jokin paikka kulunut? RB:n räjäytyskuva löytyy netistä, voi olla että kannattaa googlailla ruotsiksi.

Re: B20, täydellä kaasulla vaihde menee vapaalle?

Lähetetty: 16 Touko 2016 19:04
Kirjoittaja Matzpasi
Puoliplaanaava Storebro Solö Ruff on vene joten moottori täydellinen siihen. Huomasin että kytkimellä oma öljy paikka ja siellä sisällä enemmän vettä kun öljyä. Voikohan se olla syy? Pitää selvittää mitä öljyä kannattaa laittaa ja kokeilla siitä.

Re: B20, täydellä kaasulla vaihde menee vapaalle?

Lähetetty: 16 Touko 2016 20:23
Kirjoittaja Qubik
Et kai oo enne oireilua laittanut akseliin uutta sinkkia?

Re: B20, täydellä kaasulla vaihde menee vapaalle?

Lähetetty: 16 Touko 2016 20:49
Kirjoittaja Matzpasi
Vene juuri ostettu ja melko varma että mitään sinkki paloja ei ole vaihdettu aikohin.

Re: B20, täydellä kaasulla vaihde menee vapaalle?

Lähetetty: 16 Touko 2016 22:55
Kirjoittaja jani
Jatkuuko ongelma jos pidät vaihdetta päällä jonkin aikaa käsin?

Itsellä myös B20 ja RB kytkin joka viime kesänä kylmänä ajaessa oireili juuri heittämällä vauhdista vapaalle.
Vaihdetta sai pitää käsin päällä pari minuuttia kunnes oli ajanut lämpimäksi jonka jälkeen pysyi itsestään, näin toimi ajella koko kesän.

Tälle kesälle laitoin toisen läpikäydyn RB:n kiinni ja tarkoitus on avata tuo vanha kytkin ja katsoa jos sen saisi kuntoon.

Re: B20, täydellä kaasulla vaihde menee vapaalle?

Lähetetty: 17 Touko 2016 00:16
Kirjoittaja Qubik
Lontooksi kun piikkase hakua käyttää, niin nois on näköjaan seuraavia onkelmia, jos lipsuu:
- vaihteen siirtomekanismi takertelee
- öljyt likaiset/huonot/väärät
- talipoksi kiristetty liian tiukalle ja akseli pääsee liikkuu suunniteltusti.

Re: B20, täydellä kaasulla vaihde menee vapaalle?

Lähetetty: 17 Touko 2016 06:52
Kirjoittaja EWS
moi

j a mitä se sinkki siihen kytkimen pitoon vaikuttaa

tavallista sae 30 öljyä .sitä mulla oli ja hyvin toimi.

Re: B20, täydellä kaasulla vaihde menee vapaalle?

Lähetetty: 17 Touko 2016 10:49
Kirjoittaja JuhaL
EWS kirjoitti:moi

j a mitä se sinkki siihen kytkimen pitoon vaikuttaa

tavallista sae 30 öljyä .sitä mulla oli ja hyvin toimi.
Kaiketi se, että kytkin vaatii työnnön potkurinakselilta toimiakseen, jos paksumpi sinkki akselissa niin ei pääse työntymään tarpeeksi tms.

Re: B20, täydellä kaasulla vaihde menee vapaalle?

Lähetetty: 18 Touko 2016 16:11
Kirjoittaja palonte
Yksi syy miksi jäähdytys on poistettu, saattaa olla aiemmassa historiassa. RB vaihde jos pääsee jäätymään, halkaisee se vesikanavan siten, että vesi pääsee öljyn sekaan. Halkeama on kuitenkin niin pieni, ettei siitä juurikaan tule öljyä pois, eli köyhän miehen korjaus on että poistat vesikierron ja vaihdat puhtaat öljyt lodjuun ja taas mennään. Eri asia onkin taas se että kuinka kauan. Mutta jos olisi kyse 10-20hp uppoumapaatista, menisi vaikka kuinka kauan. Eli jos nyt päätät mahdollisesti korjata lodjun ja lisätä siihen jäähdytyksen, koeta paineistaa jäähdytys ennen käyttöönottoa, jottei tulisi uutta remonttia heti perään.