Keskimoottorikoneen ilmanotto

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
vehkasalo
Viestit: 373
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Keskimoottorikoneen ilmanotto

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 31.03.2016 8:25

Moi,

Olen pohdiskellut onko moottorini ilmansaanti riittävä. Tällä hetkellä kone ottaa imuilman käytännössä pilssistä. Konekopassa ei ole reikiä, koska reiät konekopassa lisää mökää kabiinissa. Koneena on Volvo TMD31, josta ei kylläkään marssivauhdilla 7 solmua oteta huipputehoja irti missään vaiheessa.
Olisiko kuitenkin hyväksyttävä jonkin asteinen melun lisäys ja tehdä esim. konekopan peräpäähän ilmanputsarin kohdalle reikä?
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
Huovari
Viestit: 30
Liittynyt: 08.11.2013 0:00

Re: Keskimoottorikoneen ilmanotto

Viesti Kirjoittaja Huovari » 31.03.2016 11:34

Samaa pohdintaa olen tehnyt, lähinnä siitä suunnasta, että voisiko koppaa eristää nykyistä enemmän, jotta melu vähenisi. Ilma tulee nyt moottorille pilssin kautta ja erillisiä aukkoja konekopassa ei ole.

Kipparissa 1/2016 on aiheesta juttu. Sen mukaan nyrkkisääntö on, että imuilmaa varten tarvitaan putki, jonka pinta-ala on noin 2 x moottorin teho kilowatteina, se jaetaan piillä 3,14, josta otetaan neliöjuuri, jolloin saadaan ilmaputken halkaisijan säde. Yksinkertaisempi laskusääntö hengitysilmalle on Kipparin mukaan se, että kerrotaan koneen hevosvoimamäärä neljällä, jolloin saadaan ilmaputken pinta-ala neliösentteinä. Jutussa myös todettiin, että käytännössä asiaa voi testata ajamalla täydellä kaasulla ja raottamalla moottoritilan luukkua. Jos kierrokset eivät kasva ja luukku aukeaa helposti, kone saa riittävästi ilmaa. Jutussa muistuteltiin vielä, että ilmansaanti vaikuttaa myös moottoritilan lämpötilaan.

Noilla laskukaavoilla tulin siihen lopputulokseen, että oman veneen pilssiä voisi jopa hieman lisäeristää.

Avatar
vehkasalo
Viestit: 373
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Keskimoottorikoneen ilmanotto

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 31.03.2016 17:44

Ei sitä ihan mielellään lähtisi reikiä koppaan tekemään kun on eristämällä saanut melutason mukavaksi, mutta mietityttää silti saako happea riittävästi tuolta pilssin kautta.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Keskimoottorikoneen ilmanotto

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 31.03.2016 21:28

En tiedä kuinka tiivis se sun pilssi tai konekoppa suhteessa pilssiin mutta jos konekopanalta on jotakin kautta tollane nyrkin kokoinen väylä ulkoilmaan niin luulis riittävän!?

Avatar
vehkasalo
Viestit: 373
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Keskimoottorikoneen ilmanotto

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 01.04.2016 7:48

Joo, en ole ihan vielä reikäsahaa ottamassa käteen. Täytyy rauhassa pohdiskella tätä asiaa ja ottaa vaikka muutama neuvoa antava :) . Konekopan kannen avaus ajaessa kuulostaa kyllä hyvältä idealta sillä kone varmaan reagoi tuohon jos se kärsii hengen ahdistuksesta.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Keskimoottorikoneen ilmanotto

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 01.04.2016 16:53

Moi.

Omasta laitteesta olen järkeillyt niin, että kaikki kaasuttimen kurkun reikää suuremmat reiät riittävät. Vaikka kone pumppaa lävitsee kuutiometreittäin ilmaa tunnissa, niin kaikki trallien ja rakenteiden väliset rakoset kyllä riittävät. Ainakin bensakoneessa olisi seos ihan päin honkia, jos ilman tulossa olisi minkäänlaista ongelmaa. Varmaan diisseli oireilee myös jotenkin, jos on hengitystorvessa käpy. Mutta lopullinen varmistus tulee tietysti ajamalla ilman koppaa.

Entäpä äänieristys? Nyt bensavolvon ympärillä on loota 1 cm mahonkivanerista ja kansi on raskasta mahonkilautaa. Koppaan mahtuisi lähes joka paikkaan 2-4 cm äänieristys, esim biltemasta. Huomaakohan eron? Monet kehuvat pannua jo nyt hiljaiseksi.

Tulee siellä kopassa lämmintä, muttei nyt mitään tavattoman kuumaa, olsikin mukava mittailla joskus.

Vastaa Viestiin