Kaiku kaiku...

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Kaiku kaiku...

Viesti Kirjoittaja Seesell » 16.03.2016 19:29

No niin, eli vanha kaiku asennettu kuvan mukaisesti. Nyt on kömpelö tallaaja astellut niin että sisäpuolen juttu on hajonnut. No ei se mitään voikohan sen korjata? No jos ei , niin ei haittaa, koska kotona valmiina uusi Lowrance X-4 Fishfinder. Mutta miten ihmeessä se sukkulajuttu, eli antura PITÄISI ASENTAA TÄLLAISEEN PUUVENEESEEN KUN EI OLE PERÄPEILIÄ EIKÄ (OLIPA ISOT KITJAIMET..SORRY) eikä pohjakaan ole vastaavanlainen kuin kuvissa tai ohjeissa?

Tässä vanha systeemi ja seuraavassa uusi(toivottavasti)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Kaiku kaiku...

Viesti Kirjoittaja Seesell » 16.03.2016 19:31

Ja tässä luvattu uusi mokoma... Toi anturi on pikemminkin seksilelun näköinen kuin mitään muuta....
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Kaiku kaiku...

Viesti Kirjoittaja Seesell » 11.04.2016 8:25

Tämä keskustelu ei ihan saanut tuulta purjeisiin... Harmi, koska mietin vieläkin miten tuon uuden anturan voisi asentaa veneeseen jossa ei ole peräpeiliä tai sisäpohjaa. Onkohan kellään täntapaista anturaa veneessään kiinni?

Niin ja se vanha antura , onko se ihan kaputt vai onko pelkkä "flesh wound?

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Kaiku kaiku...

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 11.04.2016 8:59

Luulen että toi vanhakin anturi toimisi, mutta kannattaa varmistua että se pysyy paikallaan - muuten saattaa muuttua alus sukellusveneeksi...

Mulla on edellinen omistaja asentanut tommosen peräpeilianturin perästeeviin vesirajaan, mutta en osaa ottaa toimivuuteen mitään kantaa, koskapa en ole veneessäni vielä vesillä ollut, minäkään.

Tota vanhaa anturia vois koittaa ehkä epoksilla läjätä. Ainoo vaan tosiaan että miettii, pääseekö se jossain tilanteessa pullahtamaan pohjasta ulos kun kiinnityskierre on poikki. Periaatteessahan veden paine painaa anturia vaan tiukemmin paikalleen mutta... 8}

Eeppo

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Kaiku kaiku...

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 11.04.2016 9:12

Moi,

Jotkut ovat asentaneet kaikuanturin sikaflexillä suoraan pohjalautaa vasten. Kuulemma toimii niinkin. Periaatteessa toimivuuden voi testata veneen olleessa vesillä asettamalla anturin vedellä täytettyyn muovipussiin, joka sitten painetaan pohjaa vasten. Jos kaiun saa näin näyttämään, niin on toivoa, että lautaa sisäpuolelle massattu anturi näyttä jotain.

No, sun tapauksessa sulla olisi kuitenkin asennus valmiina, jos A. Päätät käyttää vanhaa kaikua ja B. Hankit siihen uuden anturin.
Noita "vanhan" mallin antureita saa venetarvikeliikkeiden kautta, tai esim svb.de -verkkokaupasta saksasta. Toki joudut varmistamaan, että kaikusi on oikeaa mallia, ilmeisesti on.

Mulla on kans tuollainen kaiku ja kaikuanturi odottamassa asennusta. Ja kyllä, oli samalla tavalla poikki. Korjasin epoksilla sen varren. Mutta jutun juoni on, että aion asentaa sen pronssiseen läpivientiholkkiin, jolloin tuolla muovisen jenkaosan kestävyydellä ei ole hirveästi väliä. Tuossa kuvaamassasi asennuksessa vene käytännössä kelluu tuon muovitapin varassa. Mutta kun sen asentaa pronssisen läpivientihelan sisään, niin kantavat osat ovat metallia.

Eli:
Helppo ratkaisu: Osta uusi anturi, maksanee noin satasen. Haitta: hinta ja vanhanaikainen kaiku. Etu: Asennus on helppoa ja kaikki on valmiina.
Vähemmän helppo ratkaisu: Keksi tai saa neuvo, miten toi uusi anturi asennetaan. Ja asenna kaiku. Etu: Sulla on hyvä kaiku :)

Miksei sen mötikän muuten voisi ruuvata pohjan alle siihen missä vanha anturi on? Siinä on näköjään jo puuklossi, jolla pinta on oikaistu. Siihen vaan ruuveilla kiinni. Sitten johto läpi siitä vanhasta reiästä esimerkiksi pronssisen (/vast) läpivientihelan avulla. Voisiko toimia?

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Kaiku kaiku...

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 11.04.2016 9:50

Tuolla on ainakin sun kaiun sukulaisia myynnissä:
https://www.svb24.com/en/nasa-target-2- ... under.html

Jossain siellä olen nähnyt myös pelkän anturin erikseen myytävänä, jos ei tuolta löydy, niin muuten googlailemalla. Myös Toplicht.de kannattaa vilkaista, voi olla sielläkin. Olin jossain vaiheessa jo tilailemassa, mutta päätin käyttää vanhaa toimivaa vielä.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Kaiku kaiku...

Viesti Kirjoittaja Seesell » 11.04.2016 10:59

Ahaa, mielenkiintoista!
Mitä jos tekisin niin että käyttäisin vanhaa sijaintia ja kaapisin vaan isomman reijän, uudelle anturille enemmän tilaa. Ainiin, vanha anturi tulee pohjan läpi ja uuden pitäisi ilmeisesti olla pohjaa vasten?

Kyllä mielummin haluaisin sen uuden kaikun käyttöön. Jos sen laittaa suoraan pohjalautaa vasten sikaflexillä, niin eikä se sitten anna vääriä lukemia jos se on laudan myötäilemässä kulmassa veteen nähden? Ainoa suora paikka olisi kai pilssi ja se ei taida toimia kun on liikaa puuta ja tavaraa alla??

Miten sulla on se kiinni siinä perästeevissä? Voisitko ottaa siitä kuvan ja valaista minua :)

Ei oikein tee mieli ostaa uusia osia tai laitteita tässä vaiheessa kun rahat ei riitä pakollisiin asioihinkaan kunnolla :(

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Kaiku kaiku...

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 11.04.2016 11:16

Seesell kirjoitti:Ahaa, mielenkiintoista!

Miten sulla on se kiinni siinä perästeevissä? Voisitko ottaa siitä kuvan ja valaista minua :)

Ei oikein tee mieli ostaa uusia osia tai laitteita tässä vaiheessa kun rahat ei riitä pakollisiin asioihinkaan kunnolla :(
Siis eikun mun kaikuanturi on ja tulee olemaan just noin asennettu, mitä sulla kuvassasi oli. Eli Se on oikaistu puupalikalla, jonka alapinta on enempi vähempi kohti merenpohjaa. Läpivienti sitten törröttää pystyssä veneen sisäpuolella. Mutta teen sen niin, että siihen tulee metallinen läpivientihela, samanlainen kuin mitä on esimerkiksi pilssipumppujen tai vaikka pakoputken läpiviennissä. Hela mitoitetaan niin, että kaikuanturi just mahtuu siihen sisälle. Hela tiivistetään sitten sisältäpäin sikaflexillä ja ruuvattavalla tulpalla, josta johto tulee läpi. Mutta tämä kaikki koskee sitä vanhan mallista anturia, koska haluan sellaisen. Enkä siis fishfinder-tyyppistä.

Perästeeviasennus ei ole kai edes mahdollista, koska siellä ei ole paikkaa missään. Loppujen lopuksi siinä olisi peräsinkin tiellä ja siinä vesi pyörii melkoisesti. En muista lukeneeni täältä (:)) että joku olisi sellaisen asennuksen tehnyt. Yleensä joko impulssi tai anturi on saatava pohjan läpi. Kölin kohdalla on liikaa puuta, mutta yksittäinen lauta ei ole kuin sen 15 - 25 mm paksu.

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Kaiku kaiku...

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 11.04.2016 12:47

Kaikuanturi.jpg
Tällä tavalla se siis on kiinni mulla. Mutta kuten sanottua, asennus ei ole minun, enkä tiedä toimiiko se oikeesti tossa. Tuo piuha oli sitten vaan naputeltu TC-naulakiinnikkeillä steeviä ylös, peräkannen yli, avotilan takasarjan yli ja siitä eteenpäin jopa aika piilossa kaiulle. Kaapeloinnin siis aion ainakin uusia, paikkaa vielä harkitsen, kiinnostaisi itseäkin kokeilla tuota sikamassalla pohjalaudan läpi-ratkaisua... 8]

Eeppo
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

karelin
Viestit: 41
Liittynyt: 14.09.2013 21:48

Re: Kaiku kaiku...

Viesti Kirjoittaja karelin » 11.04.2016 14:58

Mä olen kyllä kuullut ja ymmärtänyt että anturin sisäasennus ei pelitä puuveneessä.

Näkisin muutenkin, että jos sinulla Seesell on kädet täynnä työtä ja haluat veneen tällä kaudella veteen, on kaiun asennus yksi töistä, jonka voit siirtää lähemmäs seuraavaa kevättä. Kaiku ei ole mielestäni mikään välttämättömyys.

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Kaiku kaiku...

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 12.04.2016 13:18

Moi,

Toi on ihan totta, kaiku ei ole mikään välttämättömyys. Jollain pitää kumminkin tulpata se hajalle potkitun anturin kohta. Sikäli se uusi anturi olisi yksi helpoimpia ratkaisuja.

Olen nyt kolmanteen kesään asentamassa kaiun paikalleen Chouaniin, jos nyt sitten saisi aikaiseksi. Ilman on pärjännyt, tietty jossain mutaisilla vesillä se on kiva olla. (Pensarista pohjoiseen...) :)

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Kaiku kaiku...

Viesti Kirjoittaja Seesell » 13.04.2016 9:25

Moi,
Onko siis niin että tuota vanhaa ei voi korjata liimaamalla takaisin se irronnut "hattu", vaan on pakko uusia koko anturi? Se taitaa olla ihan muovia se anturi, tai siltä se ainakin näyttää. Eikö sen pitäisi olla tiivis ihan ylhäältä alas asti, ja jos niin niin tuleeko sieltä sitten vettä läpi jos sen jättää sinne tai korjaa liimaamalla? Poistaminen tai kokonaan uusiminen olisi taas yksi työvaihe listallani. :-(

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Kaiku kaiku...

Viesti Kirjoittaja Seesell » 13.04.2016 21:38

Moro!
Löysin mielenkiintoisen tuotteen jolla ehkä voisi asentaa tuo anturi puuveneeseen. Se on tehty kajaakkeka varten mutta miksi sitä ei voisi myös puuveneessä käyttää? Mitä tuumaatte?

http://www.bcf.com.au/online-store/prod ... mendations

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Kaiku kaiku...

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 13.04.2016 22:49

Moi,

No mä liimasin omaan anturiini sen muoviosan takaisin paikalleen. Liimana käytin Aralditin epoksia. Mutta, mä en aio kokeilla, että kelluuko vene sen varassa...

Tuossa sun palikassa on se, että pohjassa olevan reiän tukkii vain ja ainoastaan tuo muovinen anturi. Jos se lähtee jostain syystä irti, niin sitten reiästä tulee hetken aikaa melko paljon vettä. Tietty vedenpaine painaa anturia reikäänsä, mutta mutta...

Jos nyt kuvitellaan, että läästit tuohon kunnolla epoksia, ja istutat loppuosan paikalleen, niin voihan se pitääkin. Siis V-O-I, mutta kukaan kaheli ei sitä sulle lupaa... :)

Niinkun tässä on varmaa sanottu, jos toi olisi mun veneen pohjassa, niin joko vaihtaisin ehjän anturin, tai ottaisin pois ja tulppaisin reiän jollain luotettavasti.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Kaiku kaiku...

Viesti Kirjoittaja bonito » 14.04.2016 8:48

Jos tekis niin, että katkaisee pois sen kiinnityskorvan, jossa on reikä, jolloin siitä tulee niin matala kuin mahdollista ja valaa koko härpäkkeen lasikuitumassan tms sisään niin, että siitä jää näkyviin vain tuo kupera osuus, voi sen jättää kokonaankin lasikuitu tms massan sisään, anturi näyttää ainakin lasikuitumassan läpi. Kun valumuotin muotoilee siten, että se on poikittain nähden vino, tällöin saadaan kaikun keila suoraan alaspäin, puuveneissä pakkaa olemaan alimmaiset pohjalaudat n. ehkä 10 ast vinoudessa ja kun vielä muotoilee muottia pitkittäin kaarevaksi etu- ja takapäästä, niin ei tökkää kiviin. Silloin kun massa on vielä pehmeää siihen voi upottaa pari pulttia, joilla saadaan koko systeemi kiinni ja tietysti Sikaa väliin. Systeemistä voi tulla n. 5cm paksu, mutta näkyy tuossa kuvassa olevan myös melkoinen klossi, jota ei ole edes viistetty kulkusuuntssn nähden. Otan tänään selvää miten se massa tehdään.

Vastaa Viestiin