Uusi vs. vanha moottori

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Terppa
Viestit: 11
Liittynyt: 03.03.2016 11:47
Paikkakunta: Tampere

Uusi vs. vanha moottori

Viesti Kirjoittaja Terppa » 15.03.2016 11:13

Ajatuksissa on tehdä pirtuvenettä (tai sitten toista, mutta tämä lanka käsittelee sitä pirtuvenettä)

Mulle putosi käteen sellainen Chevy-Volvo V8 diesel.
Tuli paloina, mutta kaikki palat tallessa ja koneelle on nyt helppo tehdä huolto jossa kaikki kuluvat osat vaihdetaan. Sylinterit ajattelin myös porauttaa ja männät vaihdella...

Tuohan siis vääntää kuin traktori ja vähän enemmänkin. Kierrosalue on tosin aika suppea.
Tuo kun on tulossa melko maltillisen kokoiseen paattiin, vaikka jerkku riittäisi isommankin liikutteluun, niin ajattelin siirtää väännöstä akselin pyörimisnopeuteen, potkurin kulmiin sekä halkaisijaan ja siten eteen päin vievään voimaan. Ihan vaan sillä että siitä sitten seuraa jo ihan pintakaasulla sellaista menoa, että laiturin kupeessa hirvittää, mutta laite lentää selällä.
Onko tämä ihan vaan joko/tai, vai millaisella ajatuksella tästä saisi sitä eteen päin vievää todella vähän sekä todella paljon?

Vaihtoehtonahan olisi hankkia joku isomman kierrosalueen hevosvoimapeli, mutta tämä tallista löytyvä laite kiinnostaa melko vahvasti.
- Juomaveteen lisätään kemikaaleja, jotka pistää kelaamaan et juomaveteen lisätään kemikaaleja -

Avatar
Qubik
Viestit: 1061
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Uusi vs. vanha moottori

Viesti Kirjoittaja Qubik » 15.03.2016 18:33

Koska on pikkase kokemusta jenkkimoottoreista, niin kerron mun mielipiten. Ilmeisesti se sun V8 diesel on GM 6,2 autodiiseli, johon aikoina myyti aftermarket marinointi osia. Criscrafteissakin näitä oli. Myös isoissa searay-ssa.Virallisesti volovopentan myyntirivistosta sellaista ei löytynyt( voi olla että tiedän väärin)Kovan kritikkin kohteeksi ne on jotunut, koska ei tahtoo oikein sopii nopean veneen voimalähteeksi. Juuri toi kapea tehoalue on yksi syy. Toinen on sen moottorin teho/paino suhde, mikä ei taatusti oo ees lähelle hyväksyttävä. Jossain uppoumarunkoisessa on sellainen mylly varmasti todella kiva ja toimiva, jos jäähdytyksen saa pealamaan kunnolla. Minä en moista nopeakulkuiseen veneseen menis laittamaan. Yksi huomion otettava asia on jopa pelkästään potkurin halkaisija, jotta siitä sais kunnolla tehoja irti ja rajoitettu holtitton ylikierroksille meno.
Muuten 6,2 on väkivahva ikiliikkuri, esintyy hieman ruiskupumppukulumaoiereilua, jakoketjun kolinaa ja yleisena viana öljypumpun väsymista/ottosihdin tukkeutumista. Ventiilikopan kannet valitettavasti vuotaa vääränlaisten asennuksien takia( silikoonin väärinkäyttö!). Korjausosat on siihen halpoja, keskiuudenmaan diisel niminen paja osaa tehä ihmeita sen suuttimien ja pumpun kanssa myös neuvoo, mitä ja miten jos halua merikäyttöön. Us-parts myy kaikki muut osat. Jos sulla vielä e ole kaavelia/soviteosia kytkimelle, niin noi saa hyvään hintaan vaan jenkeista.

Jos olet jollain ilveellä saanut käsiin sen pikkudiiselin, niin säästä rahaa ja hermojas. Myy se jollekki ja hankki joku muu kone. 8} siitä ei saa tekemälläkään nopean venen moottoria
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Mase
Viestit: 11
Liittynyt: 27.02.2016 20:59

Re: Uusi vs. vanha moottori

Viesti Kirjoittaja Mase » 15.03.2016 19:41

Minulla on haaveena tehdä omaan paattiin 5.7 V8:sin kaveriksi merikytkin 2-pykäläisestä automaatista. Potkurin koko 1 vaihteen mukaan jolloin täysi vauhti otetaan ykkösellä, mutta kun halutaan jolkottaa rauhallista mutta reipasta lipumista nautiskellen niin mennään 2 vaihteella lähellä tyhjäkäyntikierroksia matalasti möristen. Jos oikein hienosti onnistuu niin liukuun noustua voi heittää kakkosen pesään ja laskea kierroksia mukavammalle tasolle.

Voi olla että tämä suunnitelma ei toimi ihan näin, mutta kai sitä koittaa täytyy.

Pystyisiköhän vaihteilla auttamaan tuota 6.2:sen ohutta vääntökäyrää?

Avatar
Qubik
Viestit: 1061
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Uusi vs. vanha moottori

Viesti Kirjoittaja Qubik » 15.03.2016 19:49

EI!!! Se ei mee näin. Sun kakspykälä automaatti jää kanittaa siihen ykköselle tai sä vaan ylikuormittaat karseesti sen moottorin. Siihen lisäksi vielä jäähdytys sille vaihtestolle. Siinä on ihan aikuisten oikeesti syy, miksi merivaihteissa ei oo monipykälä vaihtestoja. ( tai no on, mutta matala tai vielä matalampi vaihde)Merella mennään vaan ja ainostaan ylämäkeen ja kokoaja tarvittaan sitä ykkösvaihdetta, muulla ei oikein jaksaa mennä. Kokeilemalla toki saa hirveen vaivan nähtyksi ja pettymyksen aikaiseksi. Toki aina kannattaa kokeilla :) koska insinöörit ja venenvalmistajat ovat ihan idiootteja eikä oo semmosta vaihtoehtoa ikinä keksinnyt :) paari viikoa sitten asjakkalle maksoi ylikoko potkureiden kokeilu D4. VP konessa noin 10000€ osina ja työt päälle. Tavoitteena asjakkalla oli se "venelehti" "iso halkaisija on suoraviivaista säästöä" paasava kirjoitus viime kesänä. Sen tuloksena on todistetusti 3 moottoria tuhottu. Silla saa moottorin kuorman niin isoksi, että mäntään palaa reikä.

Kaikenmaailman kokeilut on varmaasti ihan kivat, jos on aikaa ja raha. Mutta jos oikein halua veneillä, niin on ihan maalaisjärkevä pysyy noissa ratkaisuissa, jonka on keksinnyt ja hyväksi todennut ihmiset kukaa käyttää testeihein ja kokeluihin miljoona kertaa enemmän rahaa, kun takapihan pellepelottomat. Siinä ohella olkoon kaikenmaailman kokeiluihin otettava huomion niin oman, kun kanssakulkijoiden turvallisuus. En haluis itse veneillessa selittaa oma 10vuotialle mukulalle, miksi tossa ui ne puupalikat ja miksi se setä on turvonnut, kun ilmapallo ja ei hengittä enää...
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Uusi vs. vanha moottori

Viesti Kirjoittaja Warjo » 15.03.2016 20:54

Höh, kyllä minä olen ollut veneen kyydissä jossa oli powergliden 2-vaihteinen automaattilaatikko. Koneena oli Chevyn 427 crossram imusarjalla ja kahdella nelikurkkuisella, Hiperf versio jonkin verran viritettynä. Huippuja kulki jotain +70 knots.
Automaatti oli manuaalitoiminen, lähtökiihdytys ykkösellä ja kun vauhtiin päästiin kakkonen sisään.
Ei mitään ongelmaa toiminnassa.
Raudassa ei ole raha hukassa...

Mase
Viestit: 11
Liittynyt: 27.02.2016 20:59

Re: Uusi vs. vanha moottori

Viesti Kirjoittaja Mase » 15.03.2016 22:45

Qubik kirjoitti:EI!!! Se ei mee näin. Sun kakspykälä automaatti jää kanittaa siihen ykköselle tai sä vaan ylikuormittaat karseesti sen moottorin. Siihen lisäksi vielä jäähdytys sille vaihtestolle. Siinä on ihan aikuisten oikeesti syy, miksi merivaihteissa ei oo monipykälä vaihtestoja. ( tai no on, mutta matala tai vielä matalampi vaihde)Merella mennään vaan ja ainostaan ylämäkeen ja kokoaja tarvittaan sitä ykkösvaihdetta, muulla ei oikein jaksaa mennä. Kokeilemalla toki saa hirveen vaivan nähtyksi ja pettymyksen aikaiseksi. Toki aina kannattaa kokeilla :) koska insinöörit ja venenvalmistajat ovat ihan idiootteja eikä oo semmosta vaihtoehtoa ikinä keksinnyt :) paari viikoa sitten asjakkalle maksoi ylikoko potkureiden kokeilu D4. VP konessa noin 10000€ osina ja työt päälle. Tavoitteena asjakkalla oli se "venelehti" "iso halkaisija on suoraviivaista säästöä" paasava kirjoitus viime kesänä. Sen tuloksena on todistetusti 3 moottoria tuhottu. Silla saa moottorin kuorman niin isoksi, että mäntään palaa reikä.

Kaikenmaailman kokeilut on varmaasti ihan kivat, jos on aikaa ja raha. Mutta jos oikein halua veneillä, niin on ihan maalaisjärkevä pysyy noissa ratkaisuissa, jonka on keksinnyt ja hyväksi todennut ihmiset kukaa käyttää testeihein ja kokeluihin miljoona kertaa enemmän rahaa, kun takapihan pellepelottomat. Siinä ohella olkoon kaikenmaailman kokeiluihin otettava huomion niin oman, kun kanssakulkijoiden turvallisuus. En haluis itse veneillessa selittaa oma 10vuotialle mukulalle, miksi tossa ui ne puupalikat ja miksi se setä on turvonnut, kun ilmapallo ja ei hengittä enää...
Pari oikaisua tähän asiaan. Tuo plaanissa ajo kakkosella on vain haave johon en itsekään usko näillä tehoilla, vaan niin kuin kirjoitin, ykkösellä otetaan huipputehot ja vauhti tarpeen vaatiessa. Moottori on ollut 40hv ja uskon kyllä että Chevy 5.7 kuljettaa venettä pienillä kierroksilla kakkosella sen mitä vanha moottorikin sitä on kuljettanut ilman että yritetäänkään liukuun. Vaihteisto ei lämpeä veneessä paljoakaan koska turbiinia ei veneessä tarvita joten nestekytkimen luontainen luisto ja lämpeäminen poistuu kiinteän kytkentäholkin mukana. Vaihteiston venttiili koneisto muutetaan manuaali toimiseksi joten päällä on joko 1 tai 2, ei vaihtele itsestään. Alumiini Powerglide on kevyt ja ulkoisesti pieni joten jos kakkosta ei pysty käyttämään suunnitellusti niin sitten käytetään vain pakkia, vapaata ja ykköstä kuten missä merikytkimessä vaan. Lisäksi näitä sekä osia löytyy omasta takaa joten on myöskin kustannustehokkain ratkaisu.

Kritiikkiä ja mielipiteitä saa ja kuuluu antaa, ne myös huomioidaan, mutta vielä en ole keksinyt miksi tämä ei toimisi suunnitellusti.
Mielenkiintoisin tuossa on juuri se mihin saakka moottori jaksaa vääntää turhia rasittamatta kakkosella eli suoralla vedolla jos potkuri on mitoitettu ykkösen 1.81:1 välityksella

Avatar
Qubik
Viestit: 1061
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Uusi vs. vanha moottori

Viesti Kirjoittaja Qubik » 15.03.2016 23:26

Mielenkiinolla odottaan yksityiskohtasia kuvia ja muutenkin projektin edistymista :) miten olet huomioinut painolisäyksen? Se 5,7 ei oo kevyemman luokan kone. Painolisäys pitentaa myös vesilinja, joten liukuunlähtökynnys nousee, kuulemma jonkun kaavan mukan potenssissa... Miten sä toteutat vaihteiston kytkennat jos sulla ei oo viskokytkinta siellä välissä? Miten sä tulppaat öljykanava viskolle? Oletko ottanut huomioon, että liikkuva venee pyörittaa potkuria ihan itsekseen virtauksen avulla? Laituriinmeno saattais olla melko... metelilla koristeltua puuha. Ykkösen ja kakkosen välillä on kaikki ookoo mutta ykköne neutraali perutus neutraali ykkönen ei välttämättä oo ainakaan nopeasti toteuttettavissa.
Ja jos siinä panta porsii, niin pahasti käy. Tai onko nois kaksveiteisissa samaa rakenne, kun isommissa?
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
Qubik
Viestit: 1061
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Uusi vs. vanha moottori

Viesti Kirjoittaja Qubik » 16.03.2016 0:30

Painoero 176kg kytkimen kanssa(VP D2-40) vs 261kg ilman vaihtestoa... Tehoero 40hp vs 125hp( muutamassa paikassa merkattu 120hp) sinne vielä mukaan pitäis laskea Powerglide luisto ja tehohäviö mikä parhaimissakin laskelmissa on minimissa 10%.

Mutta tein pienet laskelmat olettaen että vene painaa 2000kg ilman moottoria, on 25 jalkainen, 8 jalkaa levee ja syvyys on 2 jalkaa.
Moottoreiten paino otin niin kun ylhällä annettu. Potkuri kolmilapainen, välityssuhte otin molemille 1:2, normaalisti VP ois 1:95 ja automaattivaihde siis se sun annettu 1:81
Tulokset

40hp, antais maksiminopeudeksi 13,4kn 15x13 potkurilla
125hp vastaavasti 23,21kn 17x19

Nopeusero jää siis kolmenkertaisella teholla vähemmän kun kaksinkertaiseksi. Potkirin halkaisija 17 tuuma 25 jalkaisessa venessa alkais olee myös melko iso ja tilaonkelmia on odotettavissa. Jos otettaan huomion, että kakkosvaihe olis suoraveto, niin uskoisin, että moottori pysähtyy siihen tai sitten joudut käyttämään 11x10 potkuria, mikä olis taas 1:1 välityssuhteen sopiva. Toki sillakin nopeus olis parhaimilla 23,21kn. Siinä välimaastossa potkurin valinta olis kopromissi, ykkösvaihteella sais sen vapaasti ylikierroksille ja kakkosilla kuormittais aivan liika. Muistettaan sitten, että kysessa on huonoin ja heikoin diiseli, mikä gm linjalta on ikina lahtenyt( netista löytyy tyypiviat ja ylikorkean sylinteripainen takia kovassa käytössä katkevat kannenpultit on melko yleista)

Tavalla sun toisella, jos et ole sitä paketti pistämässä alle 1000 kg painavaan rungoon(jolloin nopeus ois noin 32-40kn), et ole rakentamassa nopea venetta. Nykyaikaisilla mittapuilla alle 35kn ei tahtoo enää olla nopee. Milla nopeudella sun runko plaanaa?


Edit: käytin https://vicprop.com/planing_size.php?action=calculate laskuria, joka tähän mennessä on osoittaudunut melko toimivaksi
Viimeksi muokannut Qubik, 16.03.2016 0:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
Qubik
Viestit: 1061
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Uusi vs. vanha moottori

Viesti Kirjoittaja Qubik » 16.03.2016 0:52

Ylhällä ilmoitettu 427 on sitten aivan erimaailman kone, mistä löytyy kierroksia kaksi ja tehoja ainakin kolmikertaisesti. Paino taas on aikalailla samaa, kun pikkudiiselissa, joten ne ei ole sellaisina keskenään verrattavissa millä järkevällä tavalla.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Uusi vs. vanha moottori

Viesti Kirjoittaja CC » 16.03.2016 2:44

Qubik kirjoitti:Ylhällä ilmoitettu 427 on sitten aivan erimaailman kone, mistä löytyy kierroksia kaksi ja tehoja ainakin kolmikertaisesti. Paino taas on aikalailla samaa, kun pikkudiiselissa, joten ne ei ole sellaisina keskenään verrattavissa millä järkevällä tavalla.
Tuos yllä Mase tais puhua Chevy 5.7:sta, joten kysessä on siis bensa 350. Sen saa kasata aika huonoilla palikoilla, jos meinaa tehossa jäädä sen moottorin yleisen veneversion 250hp alle. Taas ne Oldsin samankokoset dieselit on jo kaikki niin vanhoja, ettei kai niitä vakavasti harkitse ku museoauton rakentaja. Ainakaan mihinkään vauhtiveneeseen. Mulla on kyllä sellasiin paljon osia, jos joku haluaa hakea.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Qubik
Viestit: 1061
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Uusi vs. vanha moottori

Viesti Kirjoittaja Qubik » 16.03.2016 9:17

jahaas... no sitten mä luin vaan ihan hemmettin väärin kaiken. kai yllpito poistaa, jos turhaksi näkee
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Mase
Viestit: 11
Liittynyt: 27.02.2016 20:59

Re: Uusi vs. vanha moottori

Viesti Kirjoittaja Mase » 16.03.2016 14:40

Otetaan nyt ihan rauhallisesti :) Tämä on luisunut aika pitkälle alkuperäisestä asiasta mutta pitää vielä sekottaa soppaa tuosta tuosta Powerglide "merikytkimestä". Se ettei täälläpäin niitä ole veneissä, ei tarkoita etteikö niitä olisi jo 50v käytetty isossa maailmassa. Yleensä tarkoitus juuri on saada tehokas mutta kapealla kierrosalueella oleva moottori ykkossellä ylös ja kakkosella sinne maximi nopeuteen. Tai sitten tehokas isopotkurinen vene halutaan saada liikkumaan myös hiljaa satamassa tms. Jolloin 2 on normaali ajovaihde ja ykkönen on "ryömintää" varten. En muista merkkiä mutta on olemassa vesihiihtoon tehtyjä veneitä 3-vaihteisillakin vaihteistoilla. Joten en ymmärä miksi samaa ei voisi käyttää mukavuuden tavoitteluun jolloin ns. Ylisuuri moottori käy pienemmillä kierroksilla välitysten takia ja jos esim pieni moottori huutaa 3500rpm vaikka 15 solmun vauhdissa niin isolla moottorilla samaa vauhtia pääsisi esim 1500 rpm (aivan hatusta heitetty arvio).

PG:n muuttaminen veneeseen ei ole temppu eikä mikään, tubiinin öljynkierrolle ei tavitse tehdä mitään, turbiiniin tarkoitettu öljy kiertää kytkentäholkin läpi joka tulee turbiinin tilalle (näitä löytyy monelta valmistajalta ihan tehdastekoisina). Tubiini jäädessä pois on vaihteiston luisto 0%, jolloin sitä ei myöskään lämmitä muut kuin mekaaniset kitkat ja öljypumpun työskentely.

Vaihteiston kytkennän voi hoitaa monellakin tavalla, joko ihan sellaisenaan kepistä pykälä päälle jolloin akseli lähtee pyörimään. Vaihteiston accumulaattorien jousien ja servojen öljykanavien reikien koolla pystyy säätämään kytkentä nopeutta. Toinen vaihtoehto mitä on käytetty on porata painelinjaan sopiva reikä josta öljypumpulta tuleva öljy "vuotaa" öljypohjaan. Oikean kokoisella reiällä vaihteisto on vapaalla tyhjäkäynnillä koska reiästä vuotava öljy ei päästä painetta nousemaan vaihteistossa, kierroksia nostettaessa öljypumpun tuotto syrjäyttää reiästä vuotavan öljymäärän ja 1000-1500 rpm on jo täydet paineet linjoissa. Kolmas ja paras tapa on haaroittaa pääöljy kanavasta ulos linja joka viedään joko sähkö- tai käsiventtiilin kautta öljypohjaan. Tällöin venttiilin ollessa auki öljy virtaa suoraan tätäkautta öljypohjaan ja linjapaineet laatikossa on nolla ja suljettaessa venttiili linjapaineet nousee normaaliin ja kytkimet kytkeytyy laatikossa. Nascar sarjan kilpa-autoissa käytetään yleisesti tätä viimeksimainittua järjestelmää siten että venttiiliä käytetään jalalla aivan kuten manuaalivaihteisen auton kytkin poljinta.

Alkuperäiseen kysymykseen palaten, 6.2:kosen luonnetta saa muutettua aika kivasti turbolla, kunnon välijäähdytyksellä, kannen kanavien puhdistuksella, Hummerin military pumpulla ja suuremmilla suuttimilla. Jäähdytystä saa parannettua hyvin uudemman 6.5 moottorin vesipumpulla ja 2 termostaattisella kansien yhdysputkella. Kunnollinen öljynjäähdytys auttaa myös paljon. Kyllä noilla muutoksilla viimestään pirtuvene saisi melkoista kyytiä :)) tosin saman tehomäärän saisi helposti halvemmalla bensa kasista, varsinkin jos 6.2 pitää remontoida ensin.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Uusi vs. vanha moottori

Viesti Kirjoittaja Seesell » 16.03.2016 18:57

Mä en kyllä oikeastaan mistään mitään tiedä, mutta kuvanmukaiset (kuvat 2 ja 3) vekottimet pihalla ja olen aivan varma että vaihtamalla (keskenään) neen kanssa ei mikään asia parane :-)

6,2 Dieseli on aivan mahtava vetopeli ja perheessä samanlaisia vaneja 3 kpl!

Ja kyllä vanha Saabikin jaksaa, ei tarvitse edes rakettibensaa syöttää vaan kiltisti lähtee kuorma kun kuorma perässä 8]

Se on vaan niin että kahta en vaiha, toinen on toi vani ja toinen tuo Saappi. Puuvene ajaa kuitenkin karille joskus tai uppoaa kuin Titanic tai ruostuu puhki :-)

Vanissa on vääntöä kuin Papua-Guinean kylässä mutta ei sillä kyllä kovin nopasti halua matkustaa...80 km/h on ihan mukavaa, 100 km/h menettelee mutta ei siellä kyllä paljon keskusteluja käydä ja 120km/h niin suosittelen korvatulppia ja takanatulijoille kaasunaamarit. Mutta tunnelma on kyllä aina katossa, ja näillä korotetuilla vaneilla se on n 2,4m korkeudella. :-)
Niin, ja kaikki kamat mahtuu aina mukaan. Ja kokemuksesta voin kertoa että siitä syystä myös kaikki kamat aina jää autoon... ja kun pari kertaa vuodessa siivoaa autossa niin näill' kamoilla täyttää helposti autotallin tai kaksi :P

No joo.... Aikamoinen syrjähyppy, mutta ehkä se piristää... niinhän ne sanovat joilla kokemuksia siitä 8}
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

mjy
Viestit: 48
Liittynyt: 17.03.2008 13:41
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi vs. vanha moottori

Viesti Kirjoittaja mjy » 16.03.2016 21:25

Ketjun aloittajalle kommenttina

Joskus aikanaan tulin itse ahneuksissani valinneeksi jyrkemmän potkurin kun mitä myyjän laskelmat olivat. Tämä siksi että ajattelin alempien matkakierrosten olevan hyvä juttu.

Tästä seurasi asia jota en ollut ottanut lainkaan huomioon.

Nimittäin jokainen voi kokeilla miltä tuntuu ajaa esimerkiksi satamissa venettä joka jo tyhjäkäynnillä kulkee melkein kuusi solmua. Joten kannattaa laskea oikeasti että haluttu nopeusalue ulottuu myös riittävän pieniin nopeuksiin, tai sitten on oltava tuo luistokytkin.

Minäkin jouduin ottamaan seuraavana talvena noususta sen ylimääräisen tuuman pois

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Uusi vs. vanha moottori

Viesti Kirjoittaja Seesell » 01.04.2016 23:49

Mää aloin miettiä asioita ja päädyin siihen että miksei kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Vanin moottori ei ole mikään urheiluauton moottori, joten lisäsin autoon toisen moottorin, kun nyt sellainen oli tuossa lähettyvillä :-)

Jostain kumman syystä vauhti ei vaan noussut tällä patenttiratkaisulla :))

Hauskaa viikonloppua!!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vastaa Viestiin