Yanmar 2GM20 huolto Turussa

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Yanmar 2GM20 huolto Turussa

Viesti Kirjoittaja Seesell » 11.03.2016 11:26

Moi,
Onko kellään kokemusta tai vinkkiä minne tuollainen moottori vois viedä huoltoon? Moottori on irroitettu ja voin nostaa peräkärryyn ja viedä jonnekin. Ilmeisesti pelkkä huolto ei taida riittää kun moottori on seissyt viimeiset 10 vuotta. Ilmanpuhdistajan panos on täysin hävinnyt, ilmeisesti moottorin sisään...
Tassut näyttävät aika kurjilta, mutta toivon hartaasti että niitä ei tarvitse uusia kun kappalehinta on n. 180€/kpl.
Sen tiedän että moottori pyörii kuN potkurista olen vääntänyt.
Moottorin pinta näyttää paikoitellen hieman ruostuneelta.
Kaikki letkut on ihan loppu ja remmit myös. Ja varmaan sitten normaali huolto filttereineen, siipipyörineen, öljyineen päivineen...
Niin ja sitten huohotinputken kiinnitys on lohkennut rikki...
Viimeisessä kuvassa näkee miten keskiosa on ruostunut...

Löytyykö mistään käytettyjä osia? Vai onko se iso no-no?

Riittääkö että joku tavallinen autodieselkorjaamo katsoo sen läpi vai pitääkö olla joku merkkihuolto? Onko joku paikka tai nettikauppa mistä osia saa edullisemmin? Tai onko joku tietty merkki mitä kannattaa etsiä kun hakee varaosia?
Moottori on siis Yanmar 2GM20C (sail drive) mutta vaihteisto on kuitenkin KM2-A, ja gear ratio 3.22 mitä se nyt sit pitääkään sisällään :P

Ja Turust tai lähikunnista pitäs paikka löytyy mihin heittää mokoma rautakasa...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Kippo
Viestit: 103
Liittynyt: 21.06.2013 10:05
Paikkakunta: konginkangas

Re: Yanmar 2GM20 huolto Turussa

Viesti Kirjoittaja Kippo » 12.03.2016 10:50

Noista moottorin kumityynyistä.Jos työkalut pysyy käsissä nii volvo 940 moottori kumityynyt (hydrauliset) on hyvät.
Yhden perkinsin alla ainakin toimivat

tuffarn
Viestit: 168
Liittynyt: 17.10.2007 20:49
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Yanmar 2GM20 huolto Turussa

Viesti Kirjoittaja tuffarn » 12.03.2016 22:34

Minulla on myytävänä 4 kpl Yanmarin tassut ja hyvässä kunnossa. 0503502498

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Yanmar 2GM20 huolto Turussa

Viesti Kirjoittaja Seesell » 14.03.2016 21:50

Minua askaruttaa nämä tassut. Käyttöohjekirjan mukaan niiden pitäisi olla edessä mallia 100 ja takana mallia 75. Minun vekottimessa on kaikki neljä tassua mallia 100. Onko käytännössä eroa jos on liian isot takana? Onko sillä haettu jotain tiettyä ominaisuutta tai efektiä? Ja sitten vielä sellainen että kaikki neljä tassua ovat vinossa jhonkin suuntaan. Tiedän että veneessä oli aikaisemmin 1-syl moottori ja mietin että voiko olla että moottorin peti on modifioitu vanhan moottorin peti? No, kyllä se on todistetusti toiminut kun kerran veneenveistäjä itse on sillä ajellut :)
Mutta jos nyt lähtis uusimaan tassuja niin olisko ohjekirjan mukaiset fiksumpi vaihtoehto vai sitten samat kun nyt on alla?
Ja mistä tietää milloin ovat uusintakuntoisia? Ovatko nää mun niin pahat?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

ses
Viestit: 91
Liittynyt: 19.04.2003 13:56

Re: Yanmar 2GM20 huolto Turussa

Viesti Kirjoittaja ses » 14.03.2016 22:04

Huollosta Turussa en tiedä, mutta sen verran kokemuksia että minulla oli veneessä aiemmin kaiketi vanhempi malli ja sen turmioksi osoittautui ettei koneen toista sinkkiä oltu koskaan vaihdettu. Oli merivesijäähdytetty... toinen sinkki oli kyljessä ja toinen takana niin hankalassa paikassa ettei sitä ihan helposti avannut...

Seppo

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Yanmar 2GM20 huolto Turussa

Viesti Kirjoittaja Seesell » 14.03.2016 22:12

Niinja sitten oli puhetta että näille pitäisi jotain tehdä ettei remmit heti mene pilalle. Mutta miten nää saa näteiksi? Kannattaako laittaa paljon aikaa niihin, Maksaako uudet paljon? Aika ja raha on minulla pahin problema, eli jos voin säästää aikaa ostamalla uudet niin voin sijoittaa voittamani minuutit johonkin toiseen onkelmaan. Tai toisaalta, jos ovat hintavat, säästän mielummin muutaman pennin johonkin muuhun propleemaan, koska niitähän tässä paatissa varmaan tulee paljon 8}
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Yanmar 2GM20 huolto Turussa

Viesti Kirjoittaja Seesell » 14.03.2016 22:43

Näistäkin oli puhetta toisessa ketjussa, mutta en oikein vieläkään ymmärrä mikä tuo pasuunantapainen tötterömuodostelma on. Mielestäni akselille menee tuo yksi rasvasäiliö vai mikä se olikaan, ja sitten tulee tuo pasuuna joka mielestäni myös menee akseliin. Mistä muuten tietää onko akseli ym tarpeeksi ravattu?

Eli ensimmäisessä ja toisessa kuvassa näkyy tuuba mutta myös tuo pienempi kuppi joka menee akseliin...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Mase
Viestit: 11
Liittynyt: 27.02.2016 20:59

Re: Yanmar 2GM20 huolto Turussa

Viesti Kirjoittaja Mase » 15.03.2016 3:01

Kyllä nuo kumityynyt on vaihtokunnossa, kumin vulkanointi on irronnut rungosta väärän asennuskulman takia. Nuo kumityynyt pitäisi asentaa suoraankulmaan, ei kaltevaan tasoon, kuten ne nyt on.

Hihnapyöristä ei kannata murehtia, parin minuutin käyttö puhdistaa ne taas kirkkaiksi ja hihna ei siinä paljoa kulu. Varaudu kiristämään remmi parin tunnin käytön jälkeen ensimmäisellä ajolla.

Eikös nuo ole rasvakuppeja molemmat, isompi pasuuna ajaa rasvaa potkuriakselin uloimpaan laakeriin ja pienempi kuppi sisempään.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Yanmar 2GM20 huolto Turussa

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 15.03.2016 13:01

Moro,

Potkuriakselin rasvakupeista, se taaempi jossa on vaakasuora putki, niin onkin tosiaan potkuriakselille. Ovela asennus sinänsä. Sitä olisi äkkiä luullut peräsinakselin rasvaukseksi. (Onko sellainenkin sitten jossain..?)

Kumityynyt: Yleensä konepeti tehdään niin, että se on samassa linjassa potkuriakselin kanssa. Jos siinä on nyt ollut kahta eri kokoa kumityynyjä, niin se viittaisi siihen, että peti onkin tehty eri kaltevuuteen. Se puolestaan selittäisi tuon väännön, joka pilaa tyynyt. (Kyllä kai kone sinänsä saa olla kallellaan taaksepäin, vaikka onkin kumityynyillä, kunhan peti, kone ja potkuriakseli ovat saman suuntaiset keskenään. Pitääkö tuossa lisätä puuta konepetiin, jotta se oikenee?

Hyvä lähtökohta asennuksen pähkäilylle on moottorin sivukuva mittoineen, niitä löytyy varmaan koneen manuaalin tai asennusohjeiden yhteydestä. (Löytynevät googlailemalla, voi myös löytyä jostain kirjasta kirjastosta.)

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Yanmar 2GM20 huolto Turussa

Viesti Kirjoittaja Seesell » 16.03.2016 17:36

Mielenkiintoista!!
Tässä vielä tarkennus: Eli Yanmarin ohjekirjan mukaan tasuut edessä kuuluu olla mallia 100 ja takana mallia 75. Nyt nämä allaolevat tassut ovat kaikki mallia 100, eli toisin kuin ohjekirjassa neuvotaan. Tassut ovat mielestäni vaakatasossa mutta vähän niinkuin sivu menosuuntaan asennettuna. Ja nyt mietin siis uusien hankintaa, niin hankinko kaikkialle 100 niinkuin nyt on alla vai ohjekirjan mukaiset 100/75??

Mielestäni kaikki osat ovat kyllä olleet linjassa toistensa kanssa enkä voi kuvitella että veneenveistäjä itse (entinen omistaja) olisi hyväksynyt toteutuksen jossa jokin tärisee tai pomppii tai metelöi ta vetää väärään suuntaan tai mitä tahansa mikä ei toimi omaan veneeseensä...

Tässä vielä kuvia... vähän hassussa järjestyksessä mutta kuitenkin:
1) Moottorin paikka juuri sen jälkeen kun moottori nostettu pois
2) Moottori paikoillaan
3) Moottori nostettu pois ja laskettu palkkien päälle

Mitä tuumaatte?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Yanmar 2GM20 huolto Turussa

Viesti Kirjoittaja Seesell » 28.03.2016 11:30

Moi taas!
Noista tassuista vielä kysymyksiä :)
Eli nyt kun vanhat tassut olivat 4 kpl mallia 100 ja minulla on uudet jotka ovat 2kpl mallia 100 ja kalsi mallia 75, niin miten tämä tulee muuttamaan asioita tulevaisuudesssa? Fyysinen kok eri malleissa on mielestäni sama, ja suurin osa moottorin painosta on sen etupäässä mihin tulisi samanlaiset tassut kuin aikaisemmin. Takapäähän tulevat tassut olisivat pienemmät kuin vanhat mutta moottorin paino takapäässä on huomattavasti pienempi. Ohjekirjan mukaan on mahdollista asentaa joko 75/75/100/100 niin kuin nyt on suunnitelmissa tai sitten 100/100/100/100 nin kuin on tähän asti ollut asennettuna. Mutta mitä käytännön eroa eri tavoilla asentaa on? Mitä on haettu asentamalla isommat tassut myös taakse? Menetänkö siis nyt tämän haetun edun/ominaisuuden nyt kun taakse tulee 75 tyynyt 100 sijaan?

Tassut ovat tällä hetkellä asennettu vinoon, luultavasti koska paikalla on aikaisemmin ollut toinen moottori ja sama peti on käytetty myös tähän moottoriin. Minulla ei ole osaamista tai kokemusta mennä muuttamaan asioita, vaan haluaisin pitää korjaukset/asennukset/kustannukset niin simppeleinä kuin mahdollista.m

Kuvissa näkee miten tassut ovat vinosti. Luulen että yksi syy ,iksi etutassut ovat vinosti on se ertä ne eivät mahdu suoraan koska pitkittäisparrut joiden päällä moottoritassutkin on kiinnitetty, niin ne parrut on kiinnitetty allaolevaan palkkiin pultilla kriittiseen paikkaan niin että tassut ei mahdu ellei niitä ole asennettu vinoon. Takapäässä tilanne on onneksi eri, mutta sielläkin tassut ovat hieman vinossa. Liekö,syy se että ne toimisivat paremmin vinojen etutassujen kanssa yhdessä vai olisko jokin muu fiksu syy???
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Yanmar 2GM20 huolto Turussa

Viesti Kirjoittaja Seesell » 28.03.2016 11:51

Ja vielä muutama kuva...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Yanmar 2GM20 huolto Turussa

Viesti Kirjoittaja matti » 28.03.2016 16:57

Jos noita sun kuvia katsoo vähänkään tarkemmin, se peti ja kone eivät ole linjassa vaikka niin väitätkin!
Mittaa kumityynyn päällikappaleen, sen ylösalaisin olevan U:n reunan etäisyys edestä sekä takaa alla olevaan petilankkuun.
Jos mitta on eri, niin peti on eri linjassa kuin pitäisi-em on aiheuttanut, ainakin osittain, tassujen vulkanoinnin pettämisen.
Asia on melko yksinkertainen korjata, poistat petilankusta materiaalia siten, että tasopinta johon uusi kumityyny tulee on 90 asteen kulmassa tassun paksuun pulttiin nähden(=samansuuntainen koneen kiinnityskorvan kanssa, siis sen levyn jonka läpi em pultti menee).
Tai teet ohuen kiilakpl alle jolloin uudet tassut eivät ole väännyksissä, tämä tosin ei taida olla mahdollista koska korko ei riitä kuvien perusteella.
Upottamalla sen etupään kiinntyspultin kannan voit laittaa myös ne etutassut suoraan!
Edit: Katsoin kuvat vielä uudemman kerran, ilmeisesti olisi viisainta käyttää kiilan ja loveamisen yhdistelmää, laittaa tassujen etupäähän senverran kiilaa, että etupään kiinnityspultin kanta menee piiloon ja loveta tasopinnan takapää petilankkuun.

Ne 100 kovuiset tassut ovat kovemmat kuin 75, jälkimmäiset ehkä vähentävät runkoääniä, mutta kone on herkempi heilumaan.

Kyselet vielää niistä hihnapyöristä-remmit irti ja hiomapaperia käteen ja hihat heilumaan (suht karkeaa, että ruoste irtoaa eikä vain kiilloitu)

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Yanmar 2GM20 huolto Turussa

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 28.03.2016 19:28

Moi

Nyt kun toi kone ja puoli petiä on irti, niin paikalle olisi melko helppo tehdä konepeti, joka on potkuriakselin suuntainen. Sovitettavaa ei ole muuta, kuin kaksi pituussuuntaista pölkkyä tuohon pohjatukkien päälle, ja niin että yläpinta on akselin suuntainen. Ja korkeus sopivaksi käytettäviin tassuihin nähden, niin että akselin laipat sitten kohtaavat.

Tein avopaattiin vuosia sitten konepedin wickströmiä varten. Siinä ei ole ollenkaan noita tassuja, niin se oli verrattain yksinkertaista. Mittasin kölin ja akselin etäisyydet ja niiden välisen kulman. Sitten vaan tein sivupiirustuksen, josta näki paljonko korkeutta pitää rakentaa koneen tassujen ja kölin väliin. Okei, piti sitä muutaman kerran mittailla ja piirtää. Vanhan konstin mukaan tein konepedin yläpinnan pari-kolme milliä liian ylös. Tällöin koneen tassut upotetaan pintaan taltalla tehtyihin koloihin. Ei tarvinnut prikkoja viritellä rihtausta varten. Sain vinkin saaristolaiselta esi-isältä.

Mutta toi että veneessä ei ole konepeti ja akseli alunperin linjassa, niin se on kumma rakennelma. Mitäköhän siitä on purettu pois?

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Yanmar 2GM20 huolto Turussa

Viesti Kirjoittaja Seesell » 01.04.2016 11:55

Olen koittanut löytää sopivia remmejä koneeseen. Yanmarin alkuperäiset ovat hitsin kalliit ja vaikeita löytää. Netistä löysin että moni käyttää Mitsuboshin remmejä, siis ei MitsubIshi van mitsubOshi. Näitä taas en löydä Suomessa mistään...
Pienempi remmi on Mitsuboshi M19 ja
isompi on Mitsuboshi REMF-6310.
En ole löytänyt vastaavuustaulukkoa jossa Mitsuboshin remmit verrattuna Suomessa myytäviin remmeihin... Onko kellään Yanmar 2GM20-remmikokemuksia?

Vastaa Viestiin