Moottorin käynnistys hallissa
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25.06.2015 22:10
Moottorin käynnistys hallissa
Moi,
Tässä olisi aloittelijan kysymys...
Eli reilu 6m fiskari kajuutalla ja moottorina Yamarin 2GM20 keskellä venettä. Vene on ollut käyttämättä lähes 10vuotta ja tällä hetkellä 10 sivulautaa on vaihdettu ja muutama kaari vaihdetaan näinä päivinä. Tämän lisäksi olen repinyt vanhat sähköt pois ja suunnittelen ja lakeskeskelen parhaillaan mitä uuteen sähkösysteemiin tulen tarvitsemaan. Takana jo liki 100 piirustusta/laskelmaa/taulukkoa/päänsärkyä.
Se mihin en ole lainkaan vielä panostanut tai miettinyt on moottoripuoli. Tiedän että edellinen omistaja on ottanut syksyllä veneen ylös ja laittanut moottorin ym talvikuntoon n10 vuotta sitten. Sen jälkeen ei mitään.
Olen ajatellut että ainakin öljyt pitäisi vaihtaa mutta muuta en sitten tiedäkkään
Onko mahdollista käynnistää moottori talvisäilytyshallissa vai täytyykö veneen olla vedessä tällöin? Harmittaisi laittaa veteen ja siellä todeta että nosto edessä että voi korjata/vaihtaa/tarkistaa jotain osaa...
Eli, voiko ja miten pitäisi toimia jos se on mahdollista?
Toiselta koneelta löytyy enemmän kuvia jos joku haluaa....
Tässä olisi aloittelijan kysymys...
Eli reilu 6m fiskari kajuutalla ja moottorina Yamarin 2GM20 keskellä venettä. Vene on ollut käyttämättä lähes 10vuotta ja tällä hetkellä 10 sivulautaa on vaihdettu ja muutama kaari vaihdetaan näinä päivinä. Tämän lisäksi olen repinyt vanhat sähköt pois ja suunnittelen ja lakeskeskelen parhaillaan mitä uuteen sähkösysteemiin tulen tarvitsemaan. Takana jo liki 100 piirustusta/laskelmaa/taulukkoa/päänsärkyä.
Se mihin en ole lainkaan vielä panostanut tai miettinyt on moottoripuoli. Tiedän että edellinen omistaja on ottanut syksyllä veneen ylös ja laittanut moottorin ym talvikuntoon n10 vuotta sitten. Sen jälkeen ei mitään.
Olen ajatellut että ainakin öljyt pitäisi vaihtaa mutta muuta en sitten tiedäkkään
Onko mahdollista käynnistää moottori talvisäilytyshallissa vai täytyykö veneen olla vedessä tällöin? Harmittaisi laittaa veteen ja siellä todeta että nosto edessä että voi korjata/vaihtaa/tarkistaa jotain osaa...
Eli, voiko ja miten pitäisi toimia jos se on mahdollista?
Toiselta koneelta löytyy enemmän kuvia jos joku haluaa....
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 2755
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Moottorin käynnistys hallissa
Moro
Öljyt (kone ja vaihteisto), suodattimet, vedet+glykoli (jos on makeavesijäähdytteinen), impelleri ja laturin kiilahihna pitää ainakin vaihtaa!
Letkut kannattaa vaihtaa jos on vanhat ja hiukankin murtuman alkua. Siis kaikki vesi- pako- ja löpö-letkut. Vanhat löpöt kannattaa kanssa vaihtaa ja jos on kylmä halli niin kannattaa miettiä kannattaako laittaa talvidieseliä?
Koneen voi laittaa käyntiin jos syöttää jäähdytysvettä merivesi-imuputkeen vaikka ämpäristä ja katsoo mihin pakoputkesta tuleva vesi menee, ettei ruiski sitä esim naapurin jollaan. Pitää myös huolehtia hallin riittävästä tuuletuksesta ettei kukaan tukehdu pakokaasuihin. Voi tulla aikas mahtavat pakokaasupilvet, kun kone on käynyt viimeksi 10 v sitten.
Nortti
PS. ja nuo kaikki ruostuneet galvanoidut puutarha-letkuklemmarit helevettiin sieltä koneesta ja kunnolliset kokonaan haponkestävät TUPLA-klemmarit tilalle!
Öljyt (kone ja vaihteisto), suodattimet, vedet+glykoli (jos on makeavesijäähdytteinen), impelleri ja laturin kiilahihna pitää ainakin vaihtaa!
Letkut kannattaa vaihtaa jos on vanhat ja hiukankin murtuman alkua. Siis kaikki vesi- pako- ja löpö-letkut. Vanhat löpöt kannattaa kanssa vaihtaa ja jos on kylmä halli niin kannattaa miettiä kannattaako laittaa talvidieseliä?
Koneen voi laittaa käyntiin jos syöttää jäähdytysvettä merivesi-imuputkeen vaikka ämpäristä ja katsoo mihin pakoputkesta tuleva vesi menee, ettei ruiski sitä esim naapurin jollaan. Pitää myös huolehtia hallin riittävästä tuuletuksesta ettei kukaan tukehdu pakokaasuihin. Voi tulla aikas mahtavat pakokaasupilvet, kun kone on käynyt viimeksi 10 v sitten.
Nortti
PS. ja nuo kaikki ruostuneet galvanoidut puutarha-letkuklemmarit helevettiin sieltä koneesta ja kunnolliset kokonaan haponkestävät TUPLA-klemmarit tilalle!
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 2172
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Moottorin käynnistys hallissa
Noiden hihnojen vaihdolla vielä mitään kiirettä, ne uudet kuluu kuitenkin piloille jollei noita ruostuneita hihnapyöriä puhdista ensin.
Jos mitään ymmärrän, niin näyttäis olevan raakavesijäähdytteinen kun ei lämmönvaihdinta näy, joten jos imet vettä koneen jäähdytysjärjestelmään, niin lopuksi pitää imeä 50% nesteet ettei jäädy pilalle,(tekisin varmuuden vuoksi vaikka halli olisikin lämmin)
Jos mitään ymmärrän, niin näyttäis olevan raakavesijäähdytteinen kun ei lämmönvaihdinta näy, joten jos imet vettä koneen jäähdytysjärjestelmään, niin lopuksi pitää imeä 50% nesteet ettei jäädy pilalle,(tekisin varmuuden vuoksi vaikka halli olisikin lämmin)
- venealeksi
- Viestit: 484
- Liittynyt: 17.04.2003 16:22
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Moottorin käynnistys hallissa
Pitkään seisseiden moottoreiden käynnistelyssä on muutama juttu.
Ne voi pyöräyttää käyntiin tosta vaan ja sitten katsoa mitä tapahtuu...
tai
Kannattaa herkistellä/voidella laturin laakerit, vesipumppu, tarkistaa kumiletkut kuivumien ja halkeamien varalta.
Jäähdytysjärjestelmän huuhtelu on ihan hyvä idea.
Sekä paikkojen puhdistus ruosteesta, liasta ja hiiren ulosteista. Hiirenpesänkin olen poistanut.
Sen lisäksi perushuolto on ihan fiksu homma.
Samalla yleis silmäily jos jotain outoa näkyy.
Aleksi
Ne voi pyöräyttää käyntiin tosta vaan ja sitten katsoa mitä tapahtuu...
tai
Kannattaa herkistellä/voidella laturin laakerit, vesipumppu, tarkistaa kumiletkut kuivumien ja halkeamien varalta.
Jäähdytysjärjestelmän huuhtelu on ihan hyvä idea.
Sekä paikkojen puhdistus ruosteesta, liasta ja hiiren ulosteista. Hiirenpesänkin olen poistanut.
Sen lisäksi perushuolto on ihan fiksu homma.
Samalla yleis silmäily jos jotain outoa näkyy.
Aleksi
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25.06.2015 22:10
Re: Moottorin käynnistys hallissa
Kiitos hyvistä vinkeistä! Katsotaan milloin ehdin tätä projektia aloittamaan...
Mikä on muuten tuplaklemmari???
Ja miten noita osia putsataan, en ole ihan vahvimmalla osaalueellani
Otetaanko kaikki pyörät ym irti vai tehdäänkö paikanpäällä? Maalataanko ne uudestaan vai mikä on yleistä?
Veneen pohjassa aivan moottorin edessä on iso kahva tai venttiili johon ilmeisesti kuuluu jokin letku. Lähetän kuvia kun ehdin....
Mikä on muuten tuplaklemmari???
Ja miten noita osia putsataan, en ole ihan vahvimmalla osaalueellani
Otetaanko kaikki pyörät ym irti vai tehdäänkö paikanpäällä? Maalataanko ne uudestaan vai mikä on yleistä?
Veneen pohjassa aivan moottorin edessä on iso kahva tai venttiili johon ilmeisesti kuuluu jokin letku. Lähetän kuvia kun ehdin....
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17.05.2008 1:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: Moottorin käynnistys hallissa
Ton mallin Yanmar on mahdollisesti sitten ykspyttynen ensin, jos toinen pytty on sattunu olemaan ruiskutuskohdalla seisokin.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25.06.2015 22:10
Re: Moottorin käynnistys hallissa
En oikein ymmärtänyt mitä tarkoitat. Onko huolia odotettavissa? Sen pitäisi olla 2pyttynen mutta miten siitä tulisi yhtäkkiä 1pyttynen?
-
- Viestit: 2755
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Moottorin käynnistys hallissa
Moro
Ja kannattaa varmistaa että klemmareissa on myös kierrepultit ym. kaikki osat RST tai HST
Isoihin letkuihin (Pakoputki, vannasputki) kaksi tällaista: tai tälläisia: Pienempiin letkuihin riittää kaksi tällaista: Noi kannattaa hankkia mahdollisimman oikean kokoisia aina kyseessä olevaan letkuun ja sellaisia, joissa on pienempi säätöhaarukka. Sellaiset tiivistyvät paremmin kuin sellaiset "1 size fits all", jotka ei ole oikein mihinkään sopivia.
Nortti
Kaksi kappaletta letkukiristimiä per letkuliitos eli tuplaklemmarit!Seesell kirjoitti: Mikä on muuten tuplaklemmari???
Ja kannattaa varmistaa että klemmareissa on myös kierrepultit ym. kaikki osat RST tai HST
Isoihin letkuihin (Pakoputki, vannasputki) kaksi tällaista: tai tälläisia: Pienempiin letkuihin riittää kaksi tällaista: Noi kannattaa hankkia mahdollisimman oikean kokoisia aina kyseessä olevaan letkuun ja sellaisia, joissa on pienempi säätöhaarukka. Sellaiset tiivistyvät paremmin kuin sellaiset "1 size fits all", jotka ei ole oikein mihinkään sopivia.
Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17.05.2008 1:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: Moottorin käynnistys hallissa
Ruiskupumpun mäntien palautus on sen verran hentoinen, että jos pumpun mäntä on ollut "ylhäällä" vuosia, niin ei saata heti suostua irtoomaan. Eikä siten myöskään ruiskuta siihen pyttyyn. Silloin käy vaan toisella.Seesell kirjoitti:En oikein ymmärtänyt mitä tarkoitat. Onko huolia odotettavissa? Sen pitäisi olla 2pyttynen mutta miten siitä tulisi yhtäkkiä 1pyttynen?
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25.06.2015 22:10
Re: Moottorin käynnistys hallissa
ahaa, no hyvä tietää!
tässä vielä muutama kuva... jos ketään kiinnostaa =)
tässä vielä muutama kuva... jos ketään kiinnostaa =)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25.06.2015 22:10
Re: Moottorin käynnistys hallissa
Ja vielä muutama...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25.06.2015 22:10
Re: Moottorin käynnistys hallissa
ja viimeiset, lupaan =)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.