Sivu 1/1

EU direktiivi 2016

Lähetetty: 18 Tammi 2016 15:19
Kirjoittaja lassir
Mitähän tämä nyt tuo mukanaan? Loppuuko marinointi kokonaan?

http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... _18_1_2016

Re: EU direktiivi 2016

Lähetetty: 18 Tammi 2016 16:11
Kirjoittaja danlig
Mitä ny johtopäätöksen tein et veneet katastukseen, moottorin päästöt melutasot yms. Sitten käyttövoimavero tottakai. Venevero päästöjen mukaan. Vene hylkäykseen jos laidan yli mahdollista tippua tai jos ruorin takaa ei näe esteettömästi 360astetta. Eli summa summarum.
Katsastus 200€ vuosittain
Vuosittain vero 100-1000 euroa.
Jos dieseli nii käyttövoimavero 100-1000 euroa
Veneessä on myös oltava pelastuslautat rekisteröidylle henkilömäärälle ja pakollinen vesiliikenne vakuutus(100-xxxxx€)
Kiitti ja kuitti

Re: EU direktiivi 2016

Lähetetty: 18 Tammi 2016 16:13
Kirjoittaja danlig
Lisättäköön vielä että jos moottori on alunperin tarkoitettu muuhun kuin veneeseen niin pitää olla maahantuojan lausunto vesikäyttöön soveltavuudesta

Re: EU direktiivi 2016

Lähetetty: 19 Tammi 2016 09:53
Kirjoittaja lassir
Jos tätä aletaan soveltamaan just niin kuin on kirjoitettu, tietää se harmaita hiuksia vanhojen veneiden harrastajille, tai sitten tekee meistä moottoritietojen väärentäjiä...
Taas on menty kaupan ehdoilla.

Re: EU direktiivi 2016

Lähetetty: 19 Tammi 2016 12:42
Kirjoittaja Qubik
tä on uusiin veneisiin vaikuttava määräys. Jo kelluviin veneisiin ei pitäis se vaikuttaa. toki minkäslaisen sopan siitä Trafin virkamiehistö pystyy keittamaan näyttää varmaan ens kausi...

Re: EU direktiivi 2016

Lähetetty: 19 Tammi 2016 13:18
Kirjoittaja lassir
No tosiaan toivon niin, perseestä jos koneenvaihdot ei enään onnistu. Kävinpä just kattomassa netlomaketta, niin eihän sitä saa enään läpi jollei ole "tunnettu" valmistaja ilmoittaa koneen merkiksi....

Re: EU direktiivi 2016

Lähetetty: 19 Tammi 2016 16:07
Kirjoittaja MÖsteri
Eiköhän se tosiaan koske "vain" uusia veneitä. Mutta entäpä itserakentajat? Jos vaikkapa intoudun veistelemään fiskarin tuosta seinälä killuvasta puolimallista.. Koneeksi voisi keräillä kasan osia, joista saa koottua vaikkapa Wickströmin W3:n. Miten tämmöinen vehje rekisteröidään..?

Re: EU direktiivi 2016

Lähetetty: 20 Tammi 2016 08:55
Kirjoittaja venealeksi
Laki koskee myös osia.
Eli vanhaan veneeseen kun laittaa uuden moottorin moottori on uusi osa ja sen taitaa tarvia olla pykälien mukainen.
Mielenkiintoista nähdä miten noita tulkitaan.

Tuossa säännöstössä on lista mitä se ei koske.

Kyllä itselleen saa tehdä kunhan pitää sitä 5v.
Samoin historiallisen paatin voi tehdä.
Sekä kilpaveneen ja prototyypin.

Sielä on pari pienempää ja mielenkiintoista kohtaa myös.
-WC:stä ei saa olla tyhjennystä mereen. "Huviveneeseen asennettu käymälä on liitettävä ainoastaan käymäläjätevesisäiliöön tai jätevedenkäsittelyjärjestelmään."
- Akkujen asennuksesta tuli määräys kiinnityksestä, koteloinnista ja tuuletuksesta.

Kannattaa lukea.

Aleksi

Re: EU direktiivi 2016

Lähetetty: 20 Tammi 2016 09:09
Kirjoittaja lassir
Pitääpä laittaa moottorinvaihto ilmoitus niin näkee sitten. Jollei mee läpi niin sitten "väärällä" koneella ajellaan?'

Re: EU direktiivi 2016

Lähetetty: 20 Tammi 2016 09:10
Kirjoittaja lassir
MÖsteri kirjoitti:Eiköhän se tosiaan koske "vain" uusia veneitä. Mutta entäpä itserakentajat? Jos vaikkapa intoudun veistelemään fiskarin tuosta seinälä killuvasta puolimallista.. Koneeksi voisi keräillä kasan osia, joista saa koottua vaikkapa Wickströmin W3:n. Miten tämmöinen vehje rekisteröidään..?
Wikke varmasti löytyy listoilta, miten sitten saa paperit itsekoottuun, onkin toinen juttu...

Re: EU direktiivi 2016

Lähetetty: 20 Tammi 2016 09:58
Kirjoittaja MÖsteri
Lukaisin läpi trafin antaman astuksen (vai-mikä-se-nyt-oli) ja Huvivenelain Finlexistä. Pikaluvulla luettuna kyse on koko ajan ammattimaisesta valmistamisesta, eli tehdään myyntiin jotain tuotetta. Ilmeisesti ratkaiseva kohta onkin, onko rakentaminen ja asentelu liiketoimintaa eli ammattimaista vaiko itserakentelua.

Rekisteröinnistä ei myöskään noissa lukenut mitään, ei ainakaan silmään osunut. Eli se lienee sitten jossain Trafin ohjeissa.

Vanhaan veneeseen ilmeisesti saa ruuvata kiinni vanhan koneen.

Re: EU direktiivi 2016

Lähetetty: 20 Tammi 2016 11:01
Kirjoittaja lassir
Toivomme näin :) Paperit Trafi kyllä haluaa vanhastakin koneesta, halusi jo ennen tätä direktiiviäkin.
Jos jossain vaihessa aiotaan katsastus pakolliseksi voi olla että määräysten noudattamiseen aletaan kiinnittää huomiota.

Re: EU direktiivi 2016

Lähetetty: 22 Tammi 2016 21:34
Kirjoittaja Pellis
Kyse on vaan CE-merkityistä veneistä ja venetuotteista (mm. pa-tankit) ja EU:n ulkopuolelta tuotavista veneistä jotka on CE-merkittävä. Ei koske vanhojen koneiden ja veneiden marinointia ainakaan omaan käyttöön, kunhan businesta ei ala tekemään. CE-merkintä on vaadittu veneisiin jo vuodesta 1998, eli mikään uusi juttu ei ole kyseessä. Nyt laissa on muuttunut venevalmistajia ja myyjiä ym. koskien vastuunjako, eli myyjät eivät voi kaupata mitä tahansa ylitehoista omavalmistetta ja epämääräistä kiinaveneroinaa. Samoin puuveneitä koskien, puuveneitä saa yksittäiskappaleina edelleen valmistaa "historiallisena veneenä" jos alkuperäinen mallikaari tai esikuva on dokumentoitu ja tehdään siitä jälkennös joka vastaa koneistoa myöden alkuperäistä ennen vuotta 1950 tehtyä/suunniteltua mahdollisiman pitkälti (Ei CE-merkintää).

Uusia suunnitelmia puusta tai vanhojen veneiden sarjatuotantoa ei edelleenkään saa tehdä ilman CE-merkintää, vaikka moni puuvenemaakari on tuohon syntiin langennutkin. :P

Itselleen saa edelleen rakentaa omavalmisteveneen (pääosin itse) jos sen pitää käytössä vähintään viisi vuotta, jonka jälkeen sen saa myydä (Ei CE-merkintää).

Sarjatuotannossa olevien mallien on tulevaisuudessa täytettävä aina voimassa olevat venestandardit, kun nyt on kelvannut protoveneen aikainen. Ohessa huvivenettä koskeva sertifiointiopas, ruotsiksi...

https://www.transportstyrelsen.se/globa ... mpning.pdf