Potkuriakselin tiiviste
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: 05 Tammi 2016 17:43
Potkuriakselin tiiviste
Heipähei!
Olen hieman vierailla vesillä sillä omistuksessani on teräsvene, mutta uskoisin saavani apua täältä sillä ovathan veneilijät yhtä suurta perhettä.
Kyseinen tiiviste ( mikälie oikealta nimeltään, stefapoksi,talinauha??) vuotaa ajossa vettä pilssiin. Vettä on tullut mielestäni runsaasti, useampi litra tunnissa. Kuvista huomaa että tiiviste on haljennut. Olen ajon jälkeen laittanut prässillä vesivaseliinia rasvanipasta jolloin vuoto on loppunut. Keväällä ennen vesille laskua tarkoituksena vaihtaa tiiviste. Millaista suosittelisitte? Olisiko seuraavan linkin tiiviste sopiva? http://www.nautikulma.fi/index.php?id=273&type=0
Olen hieman vierailla vesillä sillä omistuksessani on teräsvene, mutta uskoisin saavani apua täältä sillä ovathan veneilijät yhtä suurta perhettä.
Kyseinen tiiviste ( mikälie oikealta nimeltään, stefapoksi,talinauha??) vuotaa ajossa vettä pilssiin. Vettä on tullut mielestäni runsaasti, useampi litra tunnissa. Kuvista huomaa että tiiviste on haljennut. Olen ajon jälkeen laittanut prässillä vesivaseliinia rasvanipasta jolloin vuoto on loppunut. Keväällä ennen vesille laskua tarkoituksena vaihtaa tiiviste. Millaista suosittelisitte? Olisiko seuraavan linkin tiiviste sopiva? http://www.nautikulma.fi/index.php?id=273&type=0
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- Qubik
- Viestit: 1080
- Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Potkuriakselin tiiviste
Talinauha boksi se on. Ja aivan loppuun käytetty. Oikein täytetyssa poksissa on mutterit max puoles välis kierretankoa.Hyvällä tuurilla yksi pätkä nauha on vielä jäljellä, tai ei oo kunnolla laitettukkaan. Joka tapauksessa tarviit sinne sisään minimissa kaksi, mutta menee varmaasti 3 ringula nauhaa. Jos et ole ikinä tehnyt sitä työtä, niin pyytä kaveri, kuka on tehnyt avuksesi. Opi ja 10 vuoden kuluttua teed itse:) jos nauhat jää suinkaan kiertoon, tai päiden viisteet ei osuu, tai ei oo viisteita ollenkkaa yms, niin on olemassa vakavasti otettava uppoamisvaara.
Youtubesta löytyy videoita, styffing box packing , hakusanalla.
Se rasvan lisäys ei sitä tiivistaa kovin tehokkaasti, mutta jos saat vannasputken vesilaakerin vedenottoaukkoihin asti rasvattuksi, niin se rasva pysähtää laakerilta vedensaannin todella tehokkasti. Sitä seuraa sulanut laakeri ja pahemmassa tapauksessa pilaantunut akseli. Ja ei se kumi siitä rasvasta oikein muutenkaan tykkää.
Youtubesta löytyy videoita, styffing box packing , hakusanalla.
Se rasvan lisäys ei sitä tiivistaa kovin tehokkaasti, mutta jos saat vannasputken vesilaakerin vedenottoaukkoihin asti rasvattuksi, niin se rasva pysähtää laakerilta vedensaannin todella tehokkasti. Sitä seuraa sulanut laakeri ja pahemmassa tapauksessa pilaantunut akseli. Ja ei se kumi siitä rasvasta oikein muutenkaan tykkää.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!
-
- Viestit: 2184
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Potkuriakselin tiiviste
Hieman käsitteissä harhaa; se haljennut kumi ei ole tiiviste, vaan jo aivan loppusuoralla oleva tiivisteboksin kiinnitysletku, joka tulee uusia!!!!
Lisäksi kuten Qubic kirjoittaa boksi pitää pakata uudelleen, sinun ei tarvi ostaa uutta boksia ainoastaan talinauha josta pätkii 3 kpl "rinkuloita".
Vaihtoehtoisesti voit tosin vaihtaa koko boksin linkin kaltaiseen, siinä tulee em kumiletku mukana, ollee jonkinverran hinnaakkaampi(x10?) vaihtoehto.
Em linkissä mainitaan, että ei tiputa vettä pilssiin.
Mitäs sit jos tapahtuu vaurio?? Nosta vene ylös ja vaihda uuteen! (olen kait hieman vanhanaikainen ja epäluuloinen)
Talinauhaboksia voi aina hieman kiristää jos alkaa tiputtaan, ei tiputa paljoakaan oikein kiristettynä(siis riittävän vähän), veneessäni on vuotoastia boksin alla, viime kesänä vajaan tuhannen nm matkalla tuli jotain 3 desiä purkkiin, keväällä painettu nippaan pari puristusta rasvaa ja boksi kiristetty edellisenä keväänä, siis n1800nm aiemmin.(tosin purjeveneessä akseli ei pyöri niin paljon kuin moottoriveneessä koska suurimman osan matkasta potkurin luisto on päinvastoin kun moottoriveneessä)
Lisäksi kuten Qubic kirjoittaa boksi pitää pakata uudelleen, sinun ei tarvi ostaa uutta boksia ainoastaan talinauha josta pätkii 3 kpl "rinkuloita".
Vaihtoehtoisesti voit tosin vaihtaa koko boksin linkin kaltaiseen, siinä tulee em kumiletku mukana, ollee jonkinverran hinnaakkaampi(x10?) vaihtoehto.
Em linkissä mainitaan, että ei tiputa vettä pilssiin.
Mitäs sit jos tapahtuu vaurio?? Nosta vene ylös ja vaihda uuteen! (olen kait hieman vanhanaikainen ja epäluuloinen)
Talinauhaboksia voi aina hieman kiristää jos alkaa tiputtaan, ei tiputa paljoakaan oikein kiristettynä(siis riittävän vähän), veneessäni on vuotoastia boksin alla, viime kesänä vajaan tuhannen nm matkalla tuli jotain 3 desiä purkkiin, keväällä painettu nippaan pari puristusta rasvaa ja boksi kiristetty edellisenä keväänä, siis n1800nm aiemmin.(tosin purjeveneessä akseli ei pyöri niin paljon kuin moottoriveneessä koska suurimman osan matkasta potkurin luisto on päinvastoin kun moottoriveneessä)
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: 08 Heinä 2014 18:36
Re: Potkuriakselin tiiviste
Matilta hyvä referenssi talinauhaboksista !
Juu tiedetään että tätäkin asiaa on paljon keskusteltu, mutta pyydän silti että
Matti, taittelisitko meille rautalangasta ohjeen moottorivenee talinauhapoksin kiristämisestä ja rasvaamisesta ?
Juu tiedetään että tätäkin asiaa on paljon keskusteltu, mutta pyydän silti että
Matti, taittelisitko meille rautalangasta ohjeen moottorivenee talinauhapoksin kiristämisestä ja rasvaamisesta ?
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Re: Potkuriakselin tiiviste
On se mahdollista vaihtaa koko boksi, akselikin taitaa olla rosteria, muutoin stefaboksi ei käy. Vanhakin käy kun uusit joustoletkun ja laitat uutta talinauhaa. Sen jälkeen tiputtaminen on normaalia. Stefaboksi ei tiputa, kuin vasta sitten kun laakeripinta on kulunut .
Linkin boksilaakeri on mulle uusi tuttavuus, sanovat mainoksessaan, ettei laakeri kulu, on varmaan ikuinen, kunnes hajoo
Silloin kun mulla vielä oli taliboksi käytössä, kiersin talinauhaa esim. kolme-neljä kierrosta akselin ympäri, viistin mattopuukolla molemmat päät vinoon ja pakkasin kokoon, hyvin sekin toimi.
Nykypaatissa on Volvon 35 millin kumisaapas, olen ajanut sillä n. 800 h, paljonko edelliset ovat ajaneet, siitä ei ole tietoa. Eikä se (vielä)tiputa.
Linkin boksilaakeri on mulle uusi tuttavuus, sanovat mainoksessaan, ettei laakeri kulu, on varmaan ikuinen, kunnes hajoo
Silloin kun mulla vielä oli taliboksi käytössä, kiersin talinauhaa esim. kolme-neljä kierrosta akselin ympäri, viistin mattopuukolla molemmat päät vinoon ja pakkasin kokoon, hyvin sekin toimi.
Nykypaatissa on Volvon 35 millin kumisaapas, olen ajanut sillä n. 800 h, paljonko edelliset ovat ajaneet, siitä ei ole tietoa. Eikä se (vielä)tiputa.
-
- Viestit: 2763
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Potkuriakselin tiiviste
Moro
Hyviä kommenteja edellä kaikilta!
Mä olen sitä mieltä että vaihdat tuohon vanhaan luotettavaan talinauha boksiin vaan tuon vuosien haperruttaman kumiletkun ja laitat uudet talinauhat niin siinä sulle toimintavarma boxi taas kahdeksikymmeneksi vuodeksi.
Mielestäni vanhassa vara parempi, vanha kosti on parempi, kuin pussillinen uusia!
Ottilianaankin laitettiin perinteinen talinauhaboxi. Edellisessä veneessä oli (volvon kumisaapas?) stefaboxi, joka vuosi sekä vettä että öljyä. Siinä kun on tiivistepinnat jotka voivat vahingoittua kun akselia asennetaan. Perinteinen talinauhaboksi on luotettavampi, voi pikkasen tiputtaa, mutta harvemmin alkaa vuotaa enempää.
Nortti
Hyviä kommenteja edellä kaikilta!
Mä olen sitä mieltä että vaihdat tuohon vanhaan luotettavaan talinauha boksiin vaan tuon vuosien haperruttaman kumiletkun ja laitat uudet talinauhat niin siinä sulle toimintavarma boxi taas kahdeksikymmeneksi vuodeksi.
Mielestäni vanhassa vara parempi, vanha kosti on parempi, kuin pussillinen uusia!
Ottilianaankin laitettiin perinteinen talinauhaboxi. Edellisessä veneessä oli (volvon kumisaapas?) stefaboxi, joka vuosi sekä vettä että öljyä. Siinä kun on tiivistepinnat jotka voivat vahingoittua kun akselia asennetaan. Perinteinen talinauhaboksi on luotettavampi, voi pikkasen tiputtaa, mutta harvemmin alkaa vuotaa enempää.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- Qubik
- Viestit: 1080
- Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Potkuriakselin tiiviste
Pieni kuvasarja
http://www.pbase.com/mainecruising/stuffing_box&page=1
http://www.pbase.com/mainecruising/stuffing_box&page=1
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: 05 Tammi 2016 17:43
Re: Potkuriakselin tiiviste
Kiitoksia runsaista kommenteista ja neuvoista. Taidan unohtaa tuon aikaisemmin esittämäni tiivisteen ja uusia nykyiseen boksiini tarvittavat osat.
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: 05 Tammi 2016 17:43
Re: Potkuriakselin tiiviste
Moi,
projekti edennyt siihen pisteeseen että vesillelasku lähenee ja aika laittaa talinauhat yms kuntoon. Tuli eilen purettua tuo tiivisteboksi ja tuo joustokumi oli tosiaan selvästi halki. Talinauhaa en löytänyt mistään välistä, kulunut pois? ELI voisiko joku vielä rautalangasta vääntää aloittelijalle että mihin väliin talinauha kierretään? Joustokumi tulee myös uusia, onko vinkkejä/tietoa mistä sen saisi tilattua? kiitos
projekti edennyt siihen pisteeseen että vesillelasku lähenee ja aika laittaa talinauhat yms kuntoon. Tuli eilen purettua tuo tiivisteboksi ja tuo joustokumi oli tosiaan selvästi halki. Talinauhaa en löytänyt mistään välistä, kulunut pois? ELI voisiko joku vielä rautalangasta vääntää aloittelijalle että mihin väliin talinauha kierretään? Joustokumi tulee myös uusia, onko vinkkejä/tietoa mistä sen saisi tilattua? kiitos
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: 05 Tammi 2016 17:43
Re: Potkuriakselin tiiviste
Ja lisäys vielä edelliseen, minkä kokoinen talinauhan tulee olla? Akselin paksuus 35mm
-
- Viestit: 123
- Liittynyt: 08 Touko 2014 12:17
Re: Potkuriakselin tiiviste
Tuo Qubikin linkkaama kuvasarja oli kyllä niin rautalangasta väännetty et ei enää parempaan voi pystyä se on se nauha siellä mutterissa
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: 05 Tammi 2016 17:43
Re: Potkuriakselin tiiviste
danlig kirjoitti:Tuo Qubikin linkkaama kuvasarja oli kyllä niin rautalangasta väännetty et ei enää parempaan voi pystyä se on se nauha siellä mutterissa
Minullahan ei ei tuossa ole minkäänlaista mutteria, talinauha kierrettänee tuon osan alle missä rasvanippa on kiinni? Joustokumin löysinkin jo kaupasta vielä kysymysmerkkinä talinauhan koko.
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: 10 Elo 2011 22:14
Re: Potkuriakselin tiiviste
Mittaamalla mutterin ja akselin väli se selvisi minulle.
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: 10 Elo 2011 22:14
Re: Potkuriakselin tiiviste
Tai mutterin ja akselin halkaisija mittaamalla ja erotus jaettuna kahdella. Onneksi on halpaa talinauha, voi ostaa eri kokoja varmuuden ilman konkurssia....
-
- Viestit: 218
- Liittynyt: 20 Marras 2009 20:04
- Paikkakunta: Lpr
Re: Potkuriakselin tiiviste
Talinauha tulee tuon osan sisään missä on rasvanippa. Nuo kahden pultin/mutterien kanssa oleva kiristettävä laippa on se joka kiristää talinauhat, eli se irti ja talinauhat nipalla olevan osan sisään.Teräs kirjoitti:danlig kirjoitti:Tuo Qubikin linkkaama kuvasarja oli kyllä niin rautalangasta väännetty et ei enää parempaan voi pystyä se on se nauha siellä mutterissa
Minullahan ei ei tuossa ole minkäänlaista mutteria, talinauha kierrettänee tuon osan alle missä rasvanippa on kiinni? Joustokumin löysinkin jo kaupasta vielä kysymysmerkkinä talinauhan koko.
Oikea paksuus löytyy mittaamalla akselin ja tuon nipalla olevan osan sisähalkaisijan mukaan, eli paljonko on välys siellä.
Talinauhaa EI kierretä tarvittavaa määrää, vaan siitä katkaistaan sopivia pätkiä, päät 45° kulmassa. Pätkät ovat sen pituisia, että yltävät akselin ympäri päät yhteen. Ja tuo päitten kulma pitää vielä laittaa niin, että se ei ns. haukkaa vettä potkuriakslin pyöriessä eteenpäinajossa.
Raudassa ei ole raha hukassa...