Sivu 1/2
Vannasputkessa kumilaakeri
Lähetetty: 02 Tammi 2016 21:40
Kirjoittaja stuuvari
Onko vannasputken peräpäässä pakko olla se messinkinen laakeripesä kun vannasputki valetaan kiinni. Entäpä jos sitä ei laitakaan vaan antaa vannasputken tulla kumilaakerin verran yli ja laittaa kumilaakerin suoraan vannasputken sisään. Näin säästyy satoja euroja. Mutta miksi näin ei tehdä. Ymmärrän jos putkea ei valeta kiinni niin silloin täytyy pulttaus olla perässä olevassa pesässä. Hurjan kalliita nuo laakeripesät ja putkihan sekin vain on. Vannasputkeen kyllä pystyy tekemään voiteluvedelle reijät syöttöineen.
Re: Vannasputkessa kumilaakeri
Lähetetty: 02 Tammi 2016 21:46
Kirjoittaja stuuvari
Tuo vois olla kumi tai muovilaakeri siellä putken sisällä, muovilaakerin voi sorvauttaa juuri sopivan vannasputken sisämitalle. Ajattelin myös että laittaisin muovilaakerin myös koneenpuolen putkenpäähän sisälle, eipä huluais akseli kun olis tuettuna molemmista päistä.
Meneekö jokin tällaisella systeemillä vikaan?
Re: Vannasputkessa kumilaakeri
Lähetetty: 03 Tammi 2016 01:32
Kirjoittaja Qubik
Mikä sulke vannasputken ja runkon välisen raon sun ajatteluissa? Normaalisti sitä tekee se pronssinen loppupää. jos laidat laakerin suoraan vannasputken sisään, niin mikä estä sitä vannasputkea pyörimasta akselin mukan? Miksi kesksia polkupyörä uudelleen? Kustannussystä?
Re: Vannasputkessa kumilaakeri
Lähetetty: 03 Tammi 2016 08:44
Kirjoittaja matti
Re: Vannasputkessa kumilaakeri
Lähetetty: 03 Tammi 2016 23:04
Kirjoittaja stuuvari
Qubik kirjoitti:Mikä sulke vannasputken ja runkon välisen raon sun ajatteluissa? Normaalisti sitä tekee se pronssinen loppupää. jos laidat laakerin suoraan vannasputken sisään, niin mikä estä sitä vannasputkea pyörimasta akselin mukan?
Vannasputki karhenneteaan, kuitukangas kierretään tiukalle putken ympäri epoksin kanssa, annetaan kuivua, karhennetaan kuitupinta ja valetaan (liimataan) epoksilla rungon reikään kiinni, tarttuu "iäksi" puuhun, ei pitäis pyörimisen olla mitenkään mahdollista. Kuitukangas on liimauksen vahvikkeena.
Kyselen koska en ole varma asian toimivuudesta. Ja kustannussyyt pistää miettimään monenlaista..
Olispa tuo enklanti käännetty myös suomeen tuossa linkissä..
Re: Vannasputkessa kumilaakeri
Lähetetty: 03 Tammi 2016 23:41
Kirjoittaja stuuvari
stuuvari kirjoitti:
Olispa tuo enklanti käännetty myös suomeen tuossa linkissä..
Kuukkelin kääntäjällä käänsin nyt tuon sivun ja kyllä siitä jotain selvesi eli tuohan onnistuu ilman erillisiä laakeripesiä. Hyvä linkki, kiitos matti, tuon mukaan rakentelen edullisen vannasputken.
Kuinka hyödyllinen olis tuo kumilaakeri jos sen laittais putken molempiin päihin, onko jopa turhake toisessa (sisä) päässä tai jopa haitaksi?
Re: Vannasputkessa kumilaakeri
Lähetetty: 04 Tammi 2016 08:37
Kirjoittaja bonito
Mulla on klasikuitupaatissa 3 kumilaakeria,sisältäpåin ensimmäinen on Volvon "kumisaappaan" sisässä(joustava), paatissa on puoliköli, n. 3 m:n potkuriakselista näkyy metrin verran ,
http://aijaa.com/TanwV5 , laitoin vannasputken takapäähän lisä kumilaakerin, kun potkuriakseli vippasi hieman. Ei siinä varsinaista heittoa ollut, potkurista johtuvaa vain. Jos potkurin yksi lapa on millinkin muita perässä, se aiheuttaa heti ajossa pienen heiton pitkässä akselissa. Lisälaakerin laiton jälkeen ei enää näkynyt värinöitä. Tuossa Bellassa on Volvon kumisaappaalle oma vesiletku pohjan läpi, josta tulevaa vettä myös keskimmäinen kumilaakeri käyttää voiteluun. Osa moottorin poistuvasta jäähdytysvedestä voisi johtaa vannasputkeen, esim laittamalla Volvon kumisaappaan(tms)boksilaakeriksi. niissä on vesiyhde valmiina, ettei tarvis tehdä reikää pohjaan(tai T-kappale+ hanaa pohjahanan jälkeen)
Re: Vannasputkessa kumilaakeri
Lähetetty: 04 Tammi 2016 14:02
Kirjoittaja Mile
Tervehdys tännekin,
Minulla meni alkuun akseli suoraan kölilaudasta läpi vinottain ilman putkia; sisäpuolella oli bronssinen pukki jossa päässä talinauhaboksi. Akseli kuitenkin ravisti sen verran koska tukiväli oli liian pitkä,että otti kiinni runkoon . Muutin sitten läpiviennin sellaiseksi jossa rungon läpi kulkee teräsputki jonka peräpäässä kumilaakeri. Eli vannasputken tapaan siis. Kumilaakerille on tehty "hiirenkorva" putken kylkeen laakerin etupuolelle veden ottoa varten. Toimii hyvin. Näitä on valmiitakin ratkaisuja.
Re: Vannasputkessa kumilaakeri
Lähetetty: 04 Tammi 2016 15:56
Kirjoittaja stuuvari
Eli vedänkö oikean johtopäätöksen että jos laitan kumilaakerin (samanlaisen) molempiin päihin putken (jonka valmistus edelläkuvattu linkissä) sisään, niin vaatiiko pakolla painelaakerin ja murtonivelen myös koska akselihan ei pääse yläpäästä koneen heiluntaan mukaan. Tuo "kumisaapas" vesiyhteineen tulee joka tapauksessa sisäpäähän mutta että siinä kohti siellä olis tukena myös kumilaakeri (kuten perälaakeri) putken sisässä.
Re: Vannasputkessa kumilaakeri
Lähetetty: 04 Tammi 2016 18:29
Kirjoittaja Northling
Moro
Kuinkas pitkä sun akseli on? Paljonko koneessa on heposia? Kierrokset ja rupelin koko?
Yleensä ei kannata laittaa toista kannatinlaakeria jos ei ole kovin pitkä akseli >2m. Akselilla olevissa lisälaakereissa on muutama huomioitava seikka. Pitää olla tarkkaan linjattu kaikki linjaan: molemmat laakerit, akseli ja kone. Muuten täristykset välittyy laakerikiinnikkeen kautta runkoon. Lisälaakerin voitelu ja jäähdytys pitää järjestää. Kumilaakeri pitää vesivoidella ja jäähdyttää. Muuten nousee kumikäry laakerista.
Akselihan pitää olla pääperiaatteessa linjattu koneen ja perälaakerin varaan ja boxin tarkoitus on vain pitää vesivoidellun ja jäähdytetyn vannasputken vesi poissa pilssistä. Boxi siis antaa akselille pikkasen tilaa elää vannasputken sisässä, siksi boxeissa on tuo kumiosio.
Painelaakeri tarvitaan jos koneessa on tehoa paljon yli 50-80 Hp? Murtoniveliä tarvitaan jos konetta ei saada samaan linjaan akselin kanssa, se on kuitenkin yksi kallis ja rikkouttumisriskin omaava kohta voimalinjassa
Perästeevi ja vannasputken kiinnitys siihen on sitten syytä olla riittävän tukeva, jotta se kestää ilman tuota laakeripukkia, joka yleensä pultataan tukevasti steeviin. Voi tulla kallis pihistys jos perästeevi halkeaa rupelin vatkutuksesta ja koko paatti uppoaa.
Nortti
Re: Vannasputkessa kumilaakeri
Lähetetty: 04 Tammi 2016 18:38
Kirjoittaja matti
Aki jo ehtikin vastaamaan/ kysymään.
Se vapaan akselin pituus vaikuttaa, siis kysyn vielä kuinka pitkä matka on vannasputken sisäpäästä kytkimen laippaan?
Jos lyhyt, niin en laittaisi kumilaakeria sisäpäähän, mutta jos lähentelee metriä, niin sit siitä olis hyötyä, vaatii, kuten Nortti sanoi, tarkan linjauksen !
Siis molemmin tavoin=koneen on oltava samalla linjalla laakereitten kanssa, sekä laipat linjattu=kone suorassa akselin edessä!
Re: Vannasputkessa kumilaakeri
Lähetetty: 05 Tammi 2016 12:39
Kirjoittaja stuuvari
Akseli on noin 1,2m pitkä ja ellen nyt väärin muista niin laatikon laipan ja vannasputken pään vapaa väli on alle puolimetriä. Akselikierrokset noin 1600. Potkuri on halkaisijaltaan max. 16", ellen saa tuohon työstettyä tilaa yhdelle lisätuumalle. Hevosia tulee olemaan vähintään 100 - enintään 150 (konepäätös vielä vaiheessa).
Sitä aavistelinkin eli en laita sitten kuin yhden kumilaakerin ja eteen vain boxin. Mutta tehot taitaa vaatia silti painelaakerin ja jos on painelaakeri niin täytyy pakosti olla murtonivelkin, vai onko olemassa muuta ratkaisua nykyisin, että selviäis ilman painelaakeria ja murtoa?
Steevin saan kestämään etten ainakaan aio siksi upota ..
Re: Vannasputkessa kumilaakeri
Lähetetty: 05 Tammi 2016 22:19
Kirjoittaja Qubik
Ei ne tehot sitä painelaakeria vaati, vaan kytkimen rakenne. Jos kytkin kestää akselintöntöä, niin ei sinne mitään painelaakereit tarvii. Alimitoitetua kytkinta käyttäessä toki pienenee kytkimen elinikä. Isommissa pitää sitten vaan olla hyvä ja tehokas jäähdytys, ettei kuorman alla pääsee lämpenee. Pitä se kai muutenkin olla

Laakeri kyllä on pakko olla jos muuresnivelia sinne asentelee.
Nimim: juuri 24m pilotiveneen akselistohommat lopetaneena. Moottori on n600hp ahdettu MTU. Ei mitään laakereita tarvii.
Re: Vannasputkessa kumilaakeri
Lähetetty: 06 Tammi 2016 00:24
Kirjoittaja stuuvari
Qubik kirjoitti:Ei ne tehot sitä painelaakeria vaati, vaan kytkimen rakenne. Jos kytkin kestää akselintöntöä, niin ei sinne mitään painelaakereit tarvii. Alimitoitetua kytkinta käyttäessä toki pienenee kytkimen elinikä. Isommissa pitää sitten vaan olla hyvä ja tehokas jäähdytys, ettei kuorman alla pääsee lämpenee. Pitä se kai muutenkin olla

Laakeri kyllä on pakko olla jos muuresnivelia sinne asentelee.
Nimim: juuri 24m pilotiveneen akselistohommat lopetaneena. Moottori on n600hp ahdettu MTU. Ei mitään laakereita tarvii.
Hei tuohan olikin hyvä tietää!
No
mistä sen tietää mikä kone/laatikko tarvii sen painelaakerin erikseen ja mikä taas ei

En kyllä mielellään ostelekaan ylimääräisiä härpäkkeitä kun maksavatkin aina 500-1000 euroa/mutikka (en muuten paljon liioitellut tuota hintaa)
Kait sinä siinä pilottiveneessä laitoit jonkin joustavakytkimen tms. laippojen väliin vai tuliko akseli suoraan kytkimen laippaan ilman mitään?
Re: Vannasputkessa kumilaakeri
Lähetetty: 06 Tammi 2016 08:56
Kirjoittaja matti
stuuvari kirjoitti:
No
mistä sen tietää mikä kone/laatikko tarvii sen painelaakerin erikseen ja mikä taas ei

En kyllä mielellään ostelekaan ylimääräisiä härpäkkeitä kun maksavatkin aina 500-1000 euroa/mutikka (en muuten paljon liioitellut tuota hintaa)
Kait sinä siinä pilottiveneessä laitoit jonkin joustavakytkimen tms. laippojen väliin vai tuliko akseli suoraan kytkimen laippaan ilman mitään?
Kaikki venekytkimet on laakeroitu siten, että ei tarvita mitään painelaakeria= kytkimen akselissa on (yleensä) kartiorullalaakerit jotka vastaanottavat akselin työnnön sekä vedon pakilla.
Mainitsemasi joustolaippa käsittääkseni hieman vähentää akselimelua ja samalla antaa anteeksi linjausvirheitä.
Rakenne toimii ihan hyvin myös ilman joustolaippaa, linjaus pitää tehdä huolella!
Linjauksen voi tehdä käyttämällä joko rakotulkkia tai heittokelloa.