Vannasputkessa kumilaakeri

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Vannasputkessa kumilaakeri

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 06.01.2016 17:29

matti kirjoitti: Kaikki venekytkimet on laakeroitu siten, että ei tarvita mitään painelaakeria= kytkimen akselissa on (yleensä) kartiorullalaakerit jotka vastaanottavat akselin työnnön sekä vedon pakilla.
Tässä tulikin nyt säästöä reippaasti.. miten sitä onkin kaikkea lukenut ja luullut että kaikki mahdolliset pitää sinne laippojen väliin hankkia. Tässä säästettiin niitä oppirahoja ;-) ja alkaa muodostua voimansiirrosta selkeämpi kuva.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: Vannasputkessa kumilaakeri

Viesti Kirjoittaja Mile » 06.01.2016 23:15

Tässä akselin tuennassa on kaksi periaatetta;;

voidaan tehdä täysin jäykkänä - jopa metallisin laakerein, mutta tällöin kaikki palikat oltava 100% linjattu, myös moottorin tuenta jäykkä. puuveneen rakenne elää liikaa jotta tämä olisi hyvä pitemmän päälle , ainoa käytännössä toimiva ratkaisu on metallirakenteinen kehto jossa kaikki osat kiinni.

joustava rakenne; joko kaikki osat joustavasti asennettu tai osittain : akseli voi olla edelleen täysin jäykästi tuettu , sekä edestä että takaa, ja moottori joustavasti kumityynyillä . tällöin jäykän akselin ja liikkuvan koneen väliin tarvitaan palikat jota sallivat sekä kulmavirhettä että virhettä akselien keskisyydessä , eli radiaaliheittoa - ja yleisin ratkaisu tähän on moottorin ( merivaihteen) ja akselin väliin tuleva nivelakseli joka sallii nuo virheet. Nivelakselissa on myös aksiaalinen liike sallittu, minkä vuoksi nivelakselin ja potkurin akselin väliin tarvitaan painelaakeri jotta potkurin työntövoima ei työntäisi akselia liikaa eteen.

joustava rakenne jossa kaikki joustaa ; tässä perinteisessä tavassa potkurinakseli on tuettu kahdesta pisteestä ; takaa joustavalla kumilaakerilla, ja edestä koneen vetolaippaan. rakenne on hyvä ja sallii elämisen ja tutinat ja ravistelut . akselin ja koneen tulee olla hyvin linjattu keskenään.
akselin tiivisteen tulee olla joustavasti asennettu senkin, jotta voi seurata akselin sivuttaisliikkeitä , joita tulee luonnostaan jopa useita millejä. Kahdessa edellisessä tavassa tiiviste voidaan asentaa jäykästi ja voi toimia samalla akselin tukilaakerina.

kaikissa tapauksissa tulee huolehtia siitä että akselin tuentojen välinen etäisyys ei ole liian suuri . tuennan välin määrittää vain kaksi tekijää, akselin paksuus ja pyörimisnopeus. koko vippausilmiö johtuu siitä että "keskipakovoima" voittaa akselin jäykkyyden, eli akselin oma massa pyörimisen vaikutuksesta taivuttaa voimallaan akselin kaarelle joka kiertää kehää samaan tapaan kuin lasten hyppynaru. tähän ei tarvita kuin pieni alkukäyryys , joko akseli ei ole täysin suora alkujaan, taikka sitten vaikka kone hieman vääntää akselia kääntyessään väännön vaikutuksesta kumityynyjensä varassa.
itselläni alkoi 35 mm paksu akseli vippaamaan kun kierrokset akselilla 1900 rpm ja tukiväli 2,0 m ; ongelma poistui kun asensin välille kumisen vesivoidellun tukilaakerin.
Mile

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Vannasputkessa kumilaakeri

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 07.01.2016 12:11

Periaatteessa "joustokytkimeksi" koneen ja akselin laippojen väliin riittää joku itse leikattu 10mm kumilätty (kudosvahvistettu), kiristetään vain laippojen väliin, eikö vain? Se antais kuitenkin aavistuksen enemmän joustoa kuin rauta rautaa vasten. Toki saa ostamallakin mutta taas maksaa satoja euroja..

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vannasputkessa kumilaakeri

Viesti Kirjoittaja Qubik » 07.01.2016 23:09

ItseleikTu kumilätty EI sopii joustokytkimeksi. Miksi? Koska sulla jää silloin koko veto vaan pulttien varaan. Ja sitten ne pultit ovat toisista vielä kumilätyn verran etaäällä.

Vaikka venealalla oon ollut mielestani aivan liian vähän aikaa, oon edelleen sitä mieltä, että mitä vähemmän on pyrivissa osissa liitoksia, laippoja, laakreita, tilbehööreja ja ahvenenpelättimiä, sitä parempi. Mielestäni useampi nivel/laippa/jousto juttu on vaan sen takia, että pääses helpommalla rihtauksen kanssa, mikä tietuissa veneissä on aivan julmettoman vittumainen (pardon my french) tai jopa mahdoton. Onhan sitten pultit/mutterit ruostunut yhteen ikuisiksi ajoiksi tai ei vaan yksinertaisesti pääsee niihin käsiksi kunnolla, koska venen suunnitelija on ollut aivan saatanan tyhmä. ( muoviveneissä todella yleinen asia) puuvenen erikoisuus, elikkä runkon muodon muutos vedeeen laiton jälkeen tulee vaan yksinkertaisesti ottaa huomioon. Elikkä jos jokakevät vesillalasku on rinnastettavissa venen tahalliseen upottamiseen, niin ennakkointi ja siihen varautuminen auttaa pitkälle. Elikkä, laippa syksyllä vaihteistosta irti, kevällä vene veteen ja turpoamisen jälkeen rihtaus ja avot. Ja näin joka vuonna. Ei varmaan tuu mitään ylimääräisiä värinöit.
Sitten se volvopenta ns mustapekka akselitiiviste. Helppokäyttöisin ja huoletoin paketti, mitä oon veneissa nähnyt. Mutta vaan silloin, kun käyttöohjet on luettu ja ymmäretty. Ai miksi? Koska se pitää ilmata joka kertaa, kun vene laskettaan veteen. Jos ilmaus unohtui, tuhoutuu akselitiiviste noin 3 minuutissa vaihteen kytkemisen jälkeen. Ja sitten valitettaan, että vuotaa. Ja se pitää uusia muistakseni seitsemän vuoden välin. Elikkä kerran seitsemässä vuodessa 53 €. Melko kallista ihan huolettomasta akselitiivitysesta, vai mitä? Tai no, jos tykkää että akselitiivisten ympärillä on sellainen rasvarunti ja prässin kanssa on kivaa touhuta, miksei.
Pps tyyppi akselitiiviste, ihan sikakiva keksintö, mutta ei kelpaa meidän kuivalla maalla veneilyyn. Hiilitiiviste, kun ei tykkää kuiva-märkä-kuiva-märkä vaihtelusta ja vaurioituu. Samoin kumihaitari, mikä pitää tiivistepakan kireenä väsyy, koska kukas hullu sitä syksyllä jaksaa löysätä, vaikka ohjekirjassa sitä suosittellaan.
Stefaboksi, jännä paketti, mikä kuluneena aiheuttaa tolkuttomasti päävaivaa. Jos stefaboksin sisällä oleva laakeri on väliä, on aivan turhaa laittaa uusia stefoja- nopee kuluminen on aivan varmaa ja vedet on boksissa ja mereen menee kaikki öljy mitä sinne kaadettaan. Uudena ja ehjan akselin päällä on ihan asiallinen ja toimiva paketti. Stefat toki kovettuu ihan samalla tavalla kun vetolaittessakin ja alkaa jossain kohtaa syömään uraa akseliin.
Talinauhaboksi, perinteinen ja varmatoiminen. Viimeisen kahden vuoden aikana on vuotavista bokseista oikein pakattuja olnut 1. Loput on laiskuuden ja löysän asenteen tutoksia. Väitän että nykyaikaisilla nauhoilla saa boksin täysin tiiviksi ilman että se lämpene liikaa. Toki edellytyksenä on, että kone on hyvin rihdattu ja boksi oikein kiristetty. Voidelu/jäähdytysveden tarve on mielestäni enemmäksen myyntipuhe, millä saa selitetyksi edellamainitut rihtausvirheet yms.

Ja akselisto on kokonaispaketti, joten jos esimerkiksi vesilaakeri on väliä, niin vaikka minkäslaisia nivelia asentaa, värisee ja resonoi koko akselisto myös asennusten jälkeen. Jos moottoria asentaessa ei ole jaksattu irroittaa akselitiivistetta kokonaan ja ei ole tuettu akseli jäykästi vannasputkeen, on aivan turha toivoa täydellistä lopputulosta. Jos uutta akselia asentaessa huomattaan että akseli sai turha pitkä, mutta ei jaksata sitä irroittaa vielä kerran ja leikata se 5mm lyhemmäksi, että akseli istuis oikein laippaan (kyllä, se ei mee pohjan saakka sinne) niin on aivan turhaa tuhlata rahaa ja kiroillaa, kun kaljatölki kävelee itsekseen pilssiin nurin. Parasta on , kun liian pitkään akseliin laitettaan vielä kaksi sinkkia pyörimäan. Varmaan ymmäräte mun pointin, vaikka " mutta kun mun kaverilla on ja kaikki on silti täydellista ".
Ei ole oikotietä onneen...
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Vannasputkessa kumilaakeri

Viesti Kirjoittaja Northling » 08.01.2016 0:41

Moro

Taas Qubik puhuu ASIAA! Hyvä kirjoitus!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Vannasputkessa kumilaakeri

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 08.01.2016 13:30

Kyllä, hyvää tietämystä ja kokemusta teiltä kaikilta.

Kyselin vielä moottoritoimittajalta tarvitanko erillistä painelaakeria (85-140hp): ->
Vaihteistossa on painelaakeri joka kestää työnnön, moottorissa on myös vahvat kumityynyt. Yleensä asennukset tehdään näin. Eikä tarvita (välttämättä) tuota joustavaa kytkintä (kään) ollenkaan.

Kun ei ole juurikaan kokemusta näistä niin tulee luettua keskusteluja täällä ja muualla ja katseltua venetarviketoimittajien suosituksia ja muiden rakennelmia (joista tosin ei aina näe perusteluita ratkaisuille). Jotenkin ajan kanssa pääsi muodostumaan käsitys että pitääkö siellä olla kaikki mahdolliset motikat joka välissä. Tämä on varmaan hienosti onnistunutta markkinointia ja luuloa. Perustelut menee monesti sitä rataa että tuon motikan kun jätät pois ja säästät niin sitten hajoaa koko laitos ja menee vielä meren pohjaan ja ite perässä jos säästit vähän pelastusliiveissäkin. Toki niin voi käydäkin.
Olin hieman ymmällä tästä.. mutta nyt minulle tulee perään yksi kumilaakeri ja taliboxi tai tuo edellä mainittu "kumisaapas) ja huolellinen rihtaus, helpottavaa etenkin lompakolle !!!

Monessakohan veneessä on scatrat yms. hienot pelit oikeasti turhaan 8}

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Vannasputkessa kumilaakeri

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 19.01.2016 12:44

Qubik kirjoitti: Sitten se volvopenta ns mustapekka akselitiiviste. Helppokäyttöisin ja huoletoin paketti, mitä oon veneissa nähnyt. Mutta vaan silloin, kun käyttöohjet on luettu ja ymmäretty. Ai miksi? Koska se pitää ilmata joka kertaa, kun vene laskettaan veteen. Jos ilmaus unohtui, tuhoutuu akselitiiviste noin 3 minuutissa vaihteen kytkemisen jälkeen. Ja sitten valitettaan, että vuotaa. Ja se pitää uusia muistakseni seitsemän vuoden välin. Elikkä kerran seitsemässä vuodessa 53 €. Melko kallista ihan huolettomasta akselitiivitysesta, vai mitä?
Mistä tuolla hintaa saa, laita vaikka linkki tänne?

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vannasputkessa kumilaakeri

Viesti Kirjoittaja Qubik » 19.01.2016 13:35

voihan hemmette, pahoittelen, näköjaan hinta onkin 25mm 115€ suomessa maahantuojalla, osanumero 828254 ja marinepartsissa 111€. Ja sieltä saa vastaavan *edullisesti* http://www.mepratuote.fi/akselistot/kum ... lille.html
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Vastaa Viestiin