Sivu 1/1
Telakoidun veneen moottori yöpakkasilla
Lähetetty: 09 Joulu 2015 03:05
Kirjoittaja Kysyjä
Hajoaako makeavesijäähdytetystä venemoottorista lämmönvaihtimet tai vesipumppu pikkupakkasesta? Uskoisin että kaikki on kunnossa , eikä missään vaihteistoöljyissä tai muualla näy merkkejä hajoamisesta mutta asia häiritsee minua kun olen ylitarkka ja haluaisin kuulla kokemuksia muilta. Voiko pakkanen aiheuttaa lämmönvaihtimessa jotakin muutoksia vaikkei se hajoaisi kokonaan ja tehdä siitä alttiimman hajoamiselle tulevaisuudessa (esim kuparipillistö turvonnut). Vai hajoavatko ne kerralla jos ovat hajotakseen
Telakoin veneeni lokakuun lopulla ja ennen kuin ehdin imaista koneeseen glykoliseoksen niin kahtena yönä oli ollut pakkasta 2-4 astetta.
Moottorissa on siis 2 kpl lämmönvaihtimia. 1kpl pakosarjassa moottorin vesikierrolle ja toinen pieni vaihdin vaihteistoöljylle.
Re: Telakoidun veneen moottori yöpakkasilla
Lähetetty: 09 Joulu 2015 07:59
Kirjoittaja Qubik
Tänäsen päivän saakka ei ainakaan helsingissa oo sellaista pakkasta tän talven aikana ollut, mikä pystyis jotain hajottamaan
Jos se ei oo jo entuutesta hilkulla.
Re: Telakoidun veneen moottori yöpakkasilla
Lähetetty: 30 Joulu 2015 13:51
Kirjoittaja Mile
Onhan siellä koneessa jäähdysnesteen seassa pakkasnesteet eikä pelkkää vettä?? Ellei niin syytä olisi! Long life pakkasnestettä sekaan, 50:50 suhteella,
Moottorista voi haljeta lohko, lämmönvaihtimet, pakosarjat ja kaikki muu vesitila joka ei ole tehty kumista - jos täytetty puhtaalla vedellä ja tulee kunnon paukkupakkaset.
Pakkasnesteissä mukana myös korroosiolta suojaavia aineita, kannattaa siksikin käyttää.
Re: Telakoidun veneen moottori yöpakkasilla
Lähetetty: 30 Joulu 2015 16:04
Kirjoittaja Kysyjä
Moottorin makeavesipuolella on 50% glykoli seos niinkuin pitääkin. Mietin vain että miten pienestä pakkasesta moottorin ja vaihteiston lämmönvaihtimet voivat hajota.
Re: Telakoidun veneen moottori yöpakkasilla
Lähetetty: 31 Joulu 2015 00:01
Kirjoittaja CC
Kysyjä kirjoitti:Moottorin makeavesipuolella on 50% glykoli seos niinkuin pitääkin. Mietin vain että miten pienestä pakkasesta moottorin ja vaihteiston lämmönvaihtimet voivat hajota.
Ihan pieni pakkanen riittää, jos sitä kestää tarpeeksi kauan ja siellä on vettä.
Re: Telakoidun veneen moottori yöpakkasilla
Lähetetty: 31 Joulu 2015 07:27
Kirjoittaja matti
CC:n kanssa samaa mieltä, aika ratkaisee.
Toisilla on hyvä tuuri, aikoinaan kun naapurilla oli sisäperävene jossa V-6 mercury raakavesiversio, oli nostanut sen pihalle, oli jättänyt vedet sisälle ja soitti seuraavana pv, pakkasta aamulla muistaakseni jotain 7-8 astetta. Sanoin, että on kyllä umpijäässä mutta katotaan?
Letkut jäässä, ei vielä pakosarjatkaan halki, kone hetkeksi käymään, ei hihnakaan alkanut ulisemaan-olis jos vesipumppu olis ollut jäässä, odoteltiin
Seur startista alkoi vesi lentään AINOASTAAN pakoputkesta!!! Olin tosiaan hämmästynyt ettei mikään mennyt halki, oli varmaan se yhdestoista hetki.
Senverran massaa joka oli edellisen pvn käytöstä lämmin, että ei ollut ehtinyt umpijäähän aamun pakkasessa, lisäksi kun koneessa ei ole ohuita lämmönvaihtimia jotka jäähtyvät nopeasti, niin ei tullut vaurioita.
Re: Telakoidun veneen moottori yöpakkasilla
Lähetetty: 31 Joulu 2015 09:19
Kirjoittaja Kysyjä
CC kirjoitti:Kysyjä kirjoitti:Moottorin makeavesipuolella on 50% glykoli seos niinkuin pitääkin. Mietin vain että miten pienestä pakkasesta moottorin ja vaihteiston lämmönvaihtimet voivat hajota.
Ihan pieni pakkanen riittää, jos sitä kestää tarpeeksi kauan ja siellä on vettä.
Telakoin veneen lokakuun lopulla ja ennen kuin ehdin ajaa glykolit moottoriin niin yhtenä yönä oli ollut 4-5 astetta pakkasta. Päivällä plussan puolella 5-6 astetta.
Re: Telakoidun veneen moottori yöpakkasilla
Lähetetty: 31 Joulu 2015 16:30
Kirjoittaja matti
Kysyjä kirjoitti:CC kirjoitti:Kysyjä kirjoitti:Moottorin makeavesipuolella on 50% glykoli seos niinkuin pitääkin. Mietin vain että miten pienestä pakkasesta moottorin ja vaihteiston lämmönvaihtimet voivat hajota.
Ihan pieni pakkanen riittää, jos sitä kestää tarpeeksi kauan ja siellä on vettä.
Telakoin veneen lokakuun lopulla ja ennen kuin ehdin ajaa glykolit moottoriin niin yhtenä yönä oli ollut 4-5 astetta pakkasta. Päivällä plussan puolella 5-6 astetta.
Monta muuttujaa, esim; jos vene on rannassa avoveden äärellä, siellä on paljon vähemmän pakkasta kuin "maissa" jossa katsotaan lämpömittaria.
Vene on pihalla, niin jos vene on katettu ja kone on ohjaamossa äänieristetyssä kopassa, niin on joltisenkin varmaa ettei ole tapahtunut mitään vielä noissa l-tiloissa, olisin rauhallisin mielin.

Re: Telakoidun veneen moottori yöpakkasilla
Lähetetty: 01 Tammi 2016 14:52
Kirjoittaja CC
Jos lähdetään siitä, että vene ei ole enää vedessä, mikä hieman auttaa lämmön pysymisessä plussan puolella. Tuollainen suljettu konelaatikko, jossa isomassainen murikka sisällä, seuraa jollain tarkkuudella vuorokauden keskilämpötilaa. Tähän aikaa vuodesta, kun lähes kaikki auringon vaikutukset päiväpuolella puuttuu, niin vahinkoja alkaa tulla melko nopeaan sellaisen päivän jälkeen, jossa ei enää ole käyty plussan puolella. Jäätyminen kun ei tarvitse tarkkaanottaen kuin -0C lämpötilaa. Faasimuunnos ottaa kyllä energiaa, mutta kyllä +1 asteisen murikankin lämpösisältö on äkkiä käytetty.
Re: Telakoidun veneen moottori yöpakkasilla
Lähetetty: 03 Tammi 2016 02:34
Kirjoittaja Kysyjä
Jos merivesi jäätyy niin muuttuuko jään kovuus yhtään pakkasen mukaan?
Re: Telakoidun veneen moottori yöpakkasilla
Lähetetty: 04 Tammi 2016 14:06
Kirjoittaja Mile
kovuudesta tiedä muuttuuko minkä verran, mutta lujuus kyllä kasvaa sitä kovemmaksi mitä kylmempi.
Re: Telakoidun veneen moottori yöpakkasilla
Lähetetty: 20 Tammi 2016 14:19
Kirjoittaja Kysyjä
Onko kellään hajonnut telakoidun veneen moottorista Tai vaihteistosta lämmönvaihdin yhden yön pakkasen jälkeen? Kertokaa kokemuksia.
Re: Telakoidun veneen moottori yöpakkasilla
Lähetetty: 21 Tammi 2016 21:16
Kirjoittaja Qubik
Kyllä kevällä noit haljennut lämmönvaihtimia ovesta sisäan kannettaan. Meniks ne ekan tai tokan pakkasön aikana, en tiedä, mutta halki tai pullistunut on kummiskin. Ja oko siinä sitten paljon eroa, monesko pakkaspäivä oli, kun vahinko ilmiin tuli? Yleensä on niin, että alumiinikoteloiset korkkaa päätyista tai heti päatystä alkaen sivuista ja pronssiset letkuun välin menevät halkee keskeltä. VP välijäähdytimet menee rikkiin niin, ettei ulospäin näy mitään, mutta startatessa turbo nykäisee vedet pytyyn. Sitten kärvennettään starttimootorita muutama kappale ja sit vasta ymmärettään korjaa vikaa
Muuten ihan vinkkina- lämmönvaihtimet on aivan korjattavia ja myös huollettavia osia. Joten kannattaa kerran 5 vuoten välin ottaa irtii ja vietä korjaajallentarkistettavaksi. Tulee sit samalla hapettumat poistettu alumiinista ja tiivisteet vaihdettuksi. Suosittelen lämpimästi.
