Peräsimen laakeri
- stuuvari
- Viestit: 315
- Liittynyt: 05.09.2014 21:02
Peräsimen laakeri
Terve. Onkos kukaan tehnyt peräsimen laakereita itse. Millaisella reseptillä teit tai tiedät tehdyn ja millaiset ovat käyttökokemukset?
Itse sain tällaisen reseptin: epoksia, grafiittijauhetta, jonkinlaista puuvillan silppua ja olikohan vielä mikrosellukuitua. Ainesmäärät on itse pähkäiltävä. Ajatus on että laakeri valetaan peräsinvannasputken ulkosuulle kiinteäksi. Tulee siis osin myös pohjaan kiinni. Voi sen valaa irtokappaleeksikin mutta sitten pitää kiinnitys hoidella erikseen. Sisäpuolen yläpään laakeri samaan malliin. Valun ajaksi akseli asetellaan paikalleen, muoviteippi yhdesti ympärille epoksia vasten.
Itse sain tällaisen reseptin: epoksia, grafiittijauhetta, jonkinlaista puuvillan silppua ja olikohan vielä mikrosellukuitua. Ainesmäärät on itse pähkäiltävä. Ajatus on että laakeri valetaan peräsinvannasputken ulkosuulle kiinteäksi. Tulee siis osin myös pohjaan kiinni. Voi sen valaa irtokappaleeksikin mutta sitten pitää kiinnitys hoidella erikseen. Sisäpuolen yläpään laakeri samaan malliin. Valun ajaksi akseli asetellaan paikalleen, muoviteippi yhdesti ympärille epoksia vasten.
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Peräsimen laakeri
Sorvasin pom-muovista, on kolme laakeria, tein kaksi sarjaa, toisen varalle, muovi maksoi jotain kympin, laakerien kestosta ei vielä mitään tietoa, mittarissa vasta alle 5000nm
- Qubik
- Viestit: 1061
- Liittynyt: 03.04.2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Peräsimen laakeri
Marinossa on vakiona tehtaalta lähtien jo pom holkit ja ylimmäisessä kaksi uraa O-rengaille. Samanlaiset sorvailin uudet. Finngulf ( jos oikein muistan) ihan samantyyppinen homma, paitsi rasvanippa on vannasputken sivussa eikä akselissa, mistä menee kanava tiivisteen alapuolelle.. Muutaman pronssiholkin olen myös sorvannut jos sellainen on entuutesta ollut. Oma pikkuven peräsimelle sorvailin POMista ja ylempi uppoa kokonaan peräsinvannasputkeen, tiivistyksen hoitaa talinauhaboksi.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!
- stuuvari
- Viestit: 315
- Liittynyt: 05.09.2014 21:02
Re: Peräsimen laakeri
Tarviiko nuo muoviholkit rasvaa, ajattelin että vesi voitelee kun se menee vannasputken sisään.
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26.12.2006 10:53
- Paikkakunta: Pori
Re: Peräsimen laakeri
Aloittajalle vinkiksi, tee ensin ylimääräinen holkki johon laitat akselinpätkän, sitten laitat sen meriveteen vaikka pariksi viikoksi. Tällä varmistat paljonko merivesi turvottaa käyttämääsi materiaalia, ettei sitten tulisi yllätyksiä veneen kanssa. Eräs erityisen tarkka tee-se-itse veneilijä teki uuteen puuveneeseen vannaslaakerin nylonista, parin kympin välyksellä. Viikon-parin sisällä potkuriakseli lakkasi pyörimästä, eikä edes 49 hv Perkins jaksanyt sitä pyörittää. POM(ertacetal) on oikea materaali vesivoideltuihin laakereihin.
- stuuvari
- Viestit: 315
- Liittynyt: 05.09.2014 21:02
Re: Peräsimen laakeri
Riittääko tarkkuus jos tuolaisen POM palikan kiinnittää pylväsporakoneeseen ja poraa 30 mm terällä akselinreijän. Vai pitääkö käyttää sorvipajalla.
Edit: Tuossahan onkin valmista tavaraa, 30 mm reijällä putkea:
http://tuotteet.etra.fi/fi/g2231680/putket-pom-c
Edit: Tuossahan onkin valmista tavaraa, 30 mm reijällä putkea:
http://tuotteet.etra.fi/fi/g2231680/putket-pom-c
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25.02.2005 11:44
Re: Peräsimen laakeri
Heips
PA eli nailonit imee vettä reilusta ja turpoavat myöskin. Eli itse en sellaista laittaisi mihinkään kovin tarkan mitan paikkaan.
POM ja PBT ja PTFE laakerit sopii näihin peräsimiin, mutta potkurin akseli on jo eri juttu.
Potkurinakseleissa käytetään eniten laakerina joustavaa kumia jossa kunnon urat vedelle päästä väliin. Ilman vesiuria leikkais akseli kiinni tai laakeri palaisi.
Hyviä laakereita on tehty myös puusta, ja tehdään edelleen mm. vesivoimaloihin, isoihin sekoittimiiin jne. puuna käytetään ns. rautapuuta tai lignum vitae lajin puuta , mutta kovasta tammestakin voi tehdä. Mitoitus tulee tehdä kunnolla vedessä turvonneen puun mukaan pienelle ahistukselle. Vesiurat tulee olla palamisen välttämiseksi.
Lignun vitae on sen verran kovaa tavaraa ettei siihen pure kunnolla edes "rautasaha" mutta kovametallipaloilla saa kyllä metallin työstöön tehdyillä terillä hyvin tehtyä.
PA eli nailonit imee vettä reilusta ja turpoavat myöskin. Eli itse en sellaista laittaisi mihinkään kovin tarkan mitan paikkaan.
POM ja PBT ja PTFE laakerit sopii näihin peräsimiin, mutta potkurin akseli on jo eri juttu.
Potkurinakseleissa käytetään eniten laakerina joustavaa kumia jossa kunnon urat vedelle päästä väliin. Ilman vesiuria leikkais akseli kiinni tai laakeri palaisi.
Hyviä laakereita on tehty myös puusta, ja tehdään edelleen mm. vesivoimaloihin, isoihin sekoittimiiin jne. puuna käytetään ns. rautapuuta tai lignum vitae lajin puuta , mutta kovasta tammestakin voi tehdä. Mitoitus tulee tehdä kunnolla vedessä turvonneen puun mukaan pienelle ahistukselle. Vesiurat tulee olla palamisen välttämiseksi.
Lignun vitae on sen verran kovaa tavaraa ettei siihen pure kunnolla edes "rautasaha" mutta kovametallipaloilla saa kyllä metallin työstöön tehdyillä terillä hyvin tehtyä.
Mile
- stuuvari
- Viestit: 315
- Liittynyt: 05.09.2014 21:02
Re: Peräsimen laakeri
Missä tuota laakeripuuta myydään.
Muuten, tuosta 30mm POM putkesta, käykö tuo tuollaisenaan 30 mm akselille vai pitäiskö hieman hioa ja sahata pientä vesiuraa että voitelee sitten kanssa.
Muuten, tuosta 30mm POM putkesta, käykö tuo tuollaisenaan 30 mm akselille vai pitäiskö hieman hioa ja sahata pientä vesiuraa että voitelee sitten kanssa.
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25.02.2005 11:44
Re: Peräsimen laakeri
Kun tekee hyvät vesiurat laakerin pituussuuntaan niin pieni välys saa jäädä, mutta ei yli 0.3 mm muuten tulee väljä heti alkuun.
Mutta mitä vikaa valmiissa kaupan kumiöaakereissa? Ne turpoaa vedessä tiukoiksi niin ettei jää välystä, ja kumi tasaa värähtelyjä niin ettei akseli hakkaa koko voimallaan suoraan laakerin tuennan kautta runkoon.
Sitä kovaa puuta näkyi myytävän netissä. Sain sedältä joskus pari pulikkaa Crihton Vulcanim telakalta Turusta, olivat tehneet laivan potkurin akselin laakereita siitä.
Tavallinen tammi käy myös hyvin.
Mutta mitä vikaa valmiissa kaupan kumiöaakereissa? Ne turpoaa vedessä tiukoiksi niin ettei jää välystä, ja kumi tasaa värähtelyjä niin ettei akseli hakkaa koko voimallaan suoraan laakerin tuennan kautta runkoon.
Sitä kovaa puuta näkyi myytävän netissä. Sain sedältä joskus pari pulikkaa Crihton Vulcanim telakalta Turusta, olivat tehneet laivan potkurin akselin laakereita siitä.
Tavallinen tammi käy myös hyvin.
Mile
- stuuvari
- Viestit: 315
- Liittynyt: 05.09.2014 21:02
Re: Peräsimen laakeri
Ei muuta vikaa että tähän oman projuni peräsimeen en löydä kumilaakeria. Peräsimen vannasputki on 42/38mm ja akseli on 30 mm. Tuo muovilaakeri tulee osin ulkopuolelle. Olis kumilaakeri silti varmaan hiljaisempi. Mistä löytää ja miten asentaa..Mile kirjoitti:Mutta mitä vikaa valmiissa kaupan kumiöaakereissa? Ne turpoaa vedessä tiukoiksi niin ettei jää välystä, ja kumi tasaa värähtelyjä niin ettei akseli hakkaa koko voimallaan suoraan laakerin tuennan kautta runkoon.
- Qubik
- Viestit: 1061
- Liittynyt: 03.04.2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Peräsimen laakeri
Nyt on aivan sekaisin käsitteet peräsinakseli ja potkuriakseli. Kumpaan tossa ny ollaan sitä laakeria tekemässä?
Potkuriakselille ei muovilaakerit sopii, ei tuu kestämäan ensimmäistä viikonlopun ajoakaan, ei ainakaan tossa 30mm koossa. Jossain 18mm pikkumootorillisissa kenties. Potkuakselille tule ulkopuolelle se pronssipääty/laakeripukki, mikä on isompi kun varsinainen vannasputki ja sinne mahtuu kuminen laakeri nätisti.
Jos nyt puhuttaan peräsinlaakereista, niin tilanne on erilainen, koska ei oo jatkuva pyörivä liikettä voideltuna hiekkapitoisella vedella. Sensijan on edestakas liike ja enemmäksen sivuttaiskuorma. Sinne merivedenkestävä joustava muovi sopii hyvin. Rasvanippa ja voidelu on suotava muttei elintärkee. Siitä esimerkkinä ois 30-40jalkaisten purjeveneiden peräsinakselin POM laakerit, mikä on kestänyt nätisti 20 vuotta eikä ois ees fyysisesti mahdollista rasvata näitä.
Toki kokeilu ja rehedys ja uusi kokeilu on vaihtoehtoista veneilyä, mutta kiinni leikannut potkuriakselin takia irti vääntynyt vannasputki ja sieltä sisäan tulviva vesi tuskin yhdenkaan veneilijän tavoite on? Ja joku sen onnettoman teeseitse kokeilun tuloksen joutuu pelastaa sieltä kivikkolta. Toivottavasti ymmärätte mitä yrittän sanoa.
Potkuriakselille ei muovilaakerit sopii, ei tuu kestämäan ensimmäistä viikonlopun ajoakaan, ei ainakaan tossa 30mm koossa. Jossain 18mm pikkumootorillisissa kenties. Potkuakselille tule ulkopuolelle se pronssipääty/laakeripukki, mikä on isompi kun varsinainen vannasputki ja sinne mahtuu kuminen laakeri nätisti.
Jos nyt puhuttaan peräsinlaakereista, niin tilanne on erilainen, koska ei oo jatkuva pyörivä liikettä voideltuna hiekkapitoisella vedella. Sensijan on edestakas liike ja enemmäksen sivuttaiskuorma. Sinne merivedenkestävä joustava muovi sopii hyvin. Rasvanippa ja voidelu on suotava muttei elintärkee. Siitä esimerkkinä ois 30-40jalkaisten purjeveneiden peräsinakselin POM laakerit, mikä on kestänyt nätisti 20 vuotta eikä ois ees fyysisesti mahdollista rasvata näitä.
Toki kokeilu ja rehedys ja uusi kokeilu on vaihtoehtoista veneilyä, mutta kiinni leikannut potkuriakselin takia irti vääntynyt vannasputki ja sieltä sisäan tulviva vesi tuskin yhdenkaan veneilijän tavoite on? Ja joku sen onnettoman teeseitse kokeilun tuloksen joutuu pelastaa sieltä kivikkolta. Toivottavasti ymmärätte mitä yrittän sanoa.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Peräsimen laakeri
Moro
Aloittaja ainakin puhuu peräsimenakselilaakereista.
Sit viä sellanen pointti että jos muovista sorvauttaa, niin tarkkana sen muovilaadun kanssa! Nylon eli PA (Polyamidit) turpoaa vedessä ja oikeilla välyksillä oleva laakeri on kohta niin tiukka ettei peräsin käännykkään! POM eli Polyasetaali (Delrin) on hyvä laakereihin, (ei vaan kestä UV-tä). Teflon on liukkaana kanssa hyvä laakereihin, mutta kulutuksenkesto heikompi kui POMilla
Nortti
Aloittaja ainakin puhuu peräsimenakselilaakereista.
Sit viä sellanen pointti että jos muovista sorvauttaa, niin tarkkana sen muovilaadun kanssa! Nylon eli PA (Polyamidit) turpoaa vedessä ja oikeilla välyksillä oleva laakeri on kohta niin tiukka ettei peräsin käännykkään! POM eli Polyasetaali (Delrin) on hyvä laakereihin, (ei vaan kestä UV-tä). Teflon on liukkaana kanssa hyvä laakereihin, mutta kulutuksenkesto heikompi kui POMilla
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- stuuvari
- Viestit: 315
- Liittynyt: 05.09.2014 21:02
Re: Peräsimen laakeri
HOX: otsikko ja en puhu missään kommentissa perälaakeristaQubik kirjoitti:Nyt on aivan sekaisin käsitteet peräsinakseli ja potkuriakseli. Kumpaan tossa ny ollaan sitä laakeria tekemässä?
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26.12.2006 10:53
- Paikkakunta: Pori
Re: Peräsimen laakeri
Kun te(etät)in POMista peräsinakselin laakerin, sorvautin vannasputken yläpään holkkiin paikan stefalle, potkuri lykkää vettä sieltä ylös, ainakin hitaassa ajossa, stefaan saa muutettua ruostumattoman jousen, muuten se ei kestä merivedessä kuin pyhättömän viikon. Myös peräsimen alapäässä oli POM-laakeri. Nykyisessä Bellassa on myös stefa.
Teräspaattiin laitoin kanadalaisen potkuriakselin perälaakerin, joka oli muovia, oletettavasti POMmia, siinä oli sisäkehässä 5kpl pitkittäisiä vesiuria, jotka tulivat asennuksessa yläpuolelle, se kesti hyvin kulutusta. Koska jouduin sen laittamaan holkkiin ison vannasputken takia, teetin sille uuden holkin 10 v päästä. Se oli 0.3 milliä pienempi sisämitaltaan, kuin vanha. Kun tungin sinne sen jo kuluneen muovilaakerin, siitä tuli taas käypä laakeri. Ajoin sillä vielä 4v. ennenkuin myin teräspaatin.
Teräspaattiin laitoin kanadalaisen potkuriakselin perälaakerin, joka oli muovia, oletettavasti POMmia, siinä oli sisäkehässä 5kpl pitkittäisiä vesiuria, jotka tulivat asennuksessa yläpuolelle, se kesti hyvin kulutusta. Koska jouduin sen laittamaan holkkiin ison vannasputken takia, teetin sille uuden holkin 10 v päästä. Se oli 0.3 milliä pienempi sisämitaltaan, kuin vanha. Kun tungin sinne sen jo kuluneen muovilaakerin, siitä tuli taas käypä laakeri. Ajoin sillä vielä 4v. ennenkuin myin teräspaatin.
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25.02.2005 11:44
Re: Peräsimen laakeri
Hei
Alkaa näemmä ikä tulla kavereineen. unohtuipa tuossa tuoksinassa että kyse oli tosiaan peräsimen akselista.
Silloin saa olla hyvinkin tiukka ja silikonivaseliiniä väliin ; muuta ei tarvita, ei vesiuria. Tuossa toimii myös PE jos sattuisi löytymään vaikka sopivan mittaista putkea josta tekee. Etrasta voisi löytyä UHMW-tyypin LDPE materiaalia, sellaistesta tulee oikeastaan parhaat peräsimen akselin laakerit.
Puulaakerit, kumilaakerit , ja vesivoidellut muut laakerit käy nopeasti pyöriville akseleille.
- Mile
Alkaa näemmä ikä tulla kavereineen. unohtuipa tuossa tuoksinassa että kyse oli tosiaan peräsimen akselista.
Silloin saa olla hyvinkin tiukka ja silikonivaseliiniä väliin ; muuta ei tarvita, ei vesiuria. Tuossa toimii myös PE jos sattuisi löytymään vaikka sopivan mittaista putkea josta tekee. Etrasta voisi löytyä UHMW-tyypin LDPE materiaalia, sellaistesta tulee oikeastaan parhaat peräsimen akselin laakerit.
Puulaakerit, kumilaakerit , ja vesivoidellut muut laakerit käy nopeasti pyöriville akseleille.
- Mile
Mile