Peräsimen laakeri

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Peräsimen laakeri

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 16.11.2015 23:28

Jeps, taitaa olla niin että tuollainen pieni liike ei tarvii vesiuria, vettä siellä on välissä kokoajan ja pieni liike ei sitä kuluta. Taidan laittaa tuosta linkin POM putkesta. Miten tuon välys sitten kun on just 30 mm tuo reikä. Jos vähän hivasee hienolla paprulla tai rullalla varovasti..

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: Peräsimen laakeri

Viesti Kirjoittaja Mile » 17.11.2015 14:29

laita muutamaksi tunniksi kiehuvaan veteen akselin kanssa jos on vähän tiukka; POM viruu aika helposti ja liika tiukkuus löystyy akselin päällä lämpimässä
Mile

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Peräsimen laakeri

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 18.11.2015 10:35

Tuota konstia vois kokeilla. Mutta tuleeko akseliin vääntymää jos lämmittää vain toisesta päästä, tosin eihän tuo vielä ole kovin lämmin kuin 100 astetta, että ei taida vääntää..

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Peräsimen laakeri

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 15.07.2016 20:24

Jatkoa tähän keskusteluun:

Kävin kyselemässä POM muovia peräsimen laakeriksi ja perälaakeriksi.

Muoviasiantuntija: POM muovi turpoaa vedessä samalla tavalla kuin nylon, ei niin paljon, mutta turpoaa eli imee vettä. Lisäksi POM lohkeilee sisäisesti. POM on väärä materiaali veden alle.

Edelleen muovien tuntija antoi ymmärtää että jos haetaan vettä imemätöntä muovia niin oikea materiaali on PE, polyeteeni, jossa veden imeytyminen käytännössä olematonta. Laittoi vielä fysikaalisista ominaisuuksista taulukkoarvot nokan eteen niin ei ollut vastaan väittäminen.

Mitäs tämä sitten käytännössä aiheutti. Ainakin hämmennystä aikaisempaan tietooni etten nyt tiedä miten täällä (esim.) on sanottu toisin.
Ei ollut markkinointikikka koska PE on kuulemma halvempaa.

Mitähän tuonne sitten laittais.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Peräsimen laakeri

Viesti Kirjoittaja bonito » 16.07.2016 9:01

On "muoviasiantuntija" päästänyt sammakoita suustaan, laitoin melko pieni välyksisen Ertacetal holkin peräsimen vannasputkeen ja alapäähän laakereiksi 50 millin akseliin v.-99 , se paatti on nyt maailmalla, myin sen -08, siihen asti se toimi niin kuin pitikin. Joskus keväisin se hiemän narisi, kun oli kuiva, mutta narina loppui kun sillä ajoi. Jo edesmennyt kaveri laittoi niitä valtion paatteihin jo -80-luvulla, ertacetal oli silloin tuotenimeltä Delrin, enkä ole koskaan kuullut luotsipaatin peräsimistä huonoa.

http://www.dupont.com/content/dam/dupon ... od%203.pdf Käyttökohteeksi on mainittu mm. • Salt water: marine fittings, fishing reels

Laita Delriiniä, vaikka 0.30 millin välyksellä, ei haittaa peräsimessä, kun se ei kulu. Jos holkki laitataan ulkomitalta tiukalla välyksellä putkeen, sisämitta pienenee vastaavasti.

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Peräsimen laakeri

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 16.07.2016 10:17

Onko tämä delriini POM muovia.

MIstä sitä saa Oulun seudulla työstettynä. Käykö tämä perälaakeriksi akselille myös?

Sama muovin myyjä sanoi että ei onnistu tilaus jos minulla ei ole autocadilla tms. tehtyä piirustusta mukana joka syötetään tietokoneelle kun aletaan työstää.

Avatar
Qubik
Viestit: 1061
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Peräsimen laakeri

Viesti Kirjoittaja Qubik » 16.07.2016 15:09

POM kestää merivettä hyvin, ainakin tuoteselostuksen muka. Oon sorvannu POM ista peräsimen laakereita isoihin purjeveneisiin, pieniin purjeveneisiin ja moottoriveneisiin. Kaikki vieläkin vesillä eikä oo valittamista ollut. Isojen purkkareiden peräsinlaakerit joutuu tekee melko tarkkoja, ettei klappaa. Jos siellä suinkaan turpoisi, niin ois kitkapintaala senverran, ettei käsin enää peräisin liikkuis. Halkeilu on asia erikseen. Mutta kai pitäis vielä muutama vuotta odottaa,että siitä voisin sanoa yhtä mitään. Ei oo vielä haljennutta peräisimen muovista laakeria tullut vastaan. Ainoa mitä POM ei sietäa on aurinkonvalo, UV säteily, se hajottaa pikkumurusiksi hitaasti
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Peräsimen laakeri

Viesti Kirjoittaja Northling » 16.07.2016 19:23

Moro

PE:stä sen verran, että se on useimmille tuttu ämpäreistä ja vesijohtohtoputkista. Toki se on vettä imemätön ja sitkeä, mutta samalla liian pehmeä laakerimateriaaliksi ainakin vaativiin kohtesiin. Pikku paateissa, joissa peräsimen voimat on sadoissakilossa on kait ihan sama, mistä ne tekee kunhan ei nylonista, joka turpoaa liikaa.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Peräsimen laakeri

Viesti Kirjoittaja bonito » 17.07.2016 7:18

Jos ei ihan samaa, niin melkein, POM on ertacetalia eli ert acetalia, niin Delrin on acetalia, nimessä on pieni ero, joka voi olla vaikka halpis versio acetalista, koska POM on melkein ilmasta, mutta ainakin -80-luvulla Delrin oli melko tyyristä. Kun pitäis tutkia nettiä, niin englannin taito on välttämätön, pärjään kyllä globishilla, mutta en osaa teknistä sanastoa eikä ole sen sanakirjaakaan. 8-|

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Peräsimen laakeri

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 17.07.2016 13:11

Mistä delriniä voi ostaa ja työstää.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Peräsimen laakeri

Viesti Kirjoittaja bonito » 18.07.2016 7:29

Etolasta(Etra nykyään) se mulle hankittiin, ne varmaan toimittaa.

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Peräsimen laakeri

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 18.07.2016 11:26

Harmi kun ei kukaan tiedä muuta kuin etran..

Juuri siksi kyselenkin koska oulussa etrasta ei saa puhumattakaan työstettynä. Neuvoivat etrasta vinkfinlandiin jossa pom väitettiin turpoavan ja lisäksi sanoivat ettei työstäminen onnistu ennen kuin että minulla on autocadilla tehty piirrostiedosto. Ei onnistu kuulemma jos vien mittapiirroksen itsetehtynä. Pitäis mennä insinööritoimistoon pyytämään että piirtävät 5 euron palikasta kuvan jossa on reikä. Hämmentävää muutenkin kun ns. asiantuntijat väittää aivan toista mitä esim. täällä on käyttökokemukset pitkältä ajalta.
Pitää varmaan valaa epoksista ja grafiitista itse.

Avatar
Qubik
Viestit: 1061
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Peräsimen laakeri

Viesti Kirjoittaja Qubik » 18.07.2016 20:01

Lähetä se oma piirus mulle sähköpostiin ja ensviikolla sorvaileen sulle sen puslan. Pistan postilla tulee. Eihan nyt sellaisen pikkujutun takia aletta veneharrastuksesta vaikeeta tekee.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Vastaa Viestiin