Vaeltava tyhjäkäynti

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Vaeltava tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Pellis » 22.10.2015 19:26

Vaihdoin veneeseen konekorjaamolla kansirempatun dieselin, jossa pitäisi kaiken olla kunnossa, mutta tyhjäkäynnillä alle 1200 kierroksilla vaeltaa, tai rumpsuttaa kyseinen masina kohtalaisen ärsyttävästi. Mistähän tuollainen dieselin vaeltava tyhjäkäynti kertoo noin yleisesti?
Oksa on puun kukkanen.

Avatar
Qubik
Viestit: 1061
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vaeltava tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Qubik » 22.10.2015 21:44

Korkeapainepumppu kulunut
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: Vaeltava tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja palonte » 23.10.2015 10:31

Juu, vika löytyy ruiskutuspumpusta, tarkemmin sanottuna sen säätimestä. Yleensä ruiskutuspumpun paineeton puoli saa voitelunsa moottoriöljystä (korkeapainepuoli polttoaineesta) mutta joskus on niinkin, että sillä on omat öljynsä, joita kukaan ei ole huomannut vaihtaa. Mersun koneissa oli sellaista murhetta aikanaan että kun moottoriöljyt alkoivat olla vaihtoiässä, alkoi konekin "hörsköttämään". Ongelmasta pääsi eroon taas kun vaihtoi uudet öljyt koko pataan. Ruiskutuspumpussa tosi öljyt eivät vaihdu heti, vaan koneella tarvii ajaa ehkä n. tunti.
Eli ongelma juontaa pumpun säätäjän hitaasta toiminnasta, joka puolestaan voi johtua kuluneisuudesta/huonosta voitelusta tai molemmista.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Vaeltava tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Pellis » 23.10.2015 21:34

No voi köhnä... Ostin koneen talvella ja siihen tehtiin kansirempat ja turbo (kun piti kuulemma vaan kansipahvia vaihtaa), no mutta tuo ruiskutuspumppu se sitten kalleimpana mahdollisena. 8\ Olisi pitänyt ostaa uusi kone. Tämä on jo nyt tullut saman hintaiseksi kuin intialainen uusi vastaava voimanpesä maksaisi. Venekauppiaat :-)
Oksa on puun kukkanen.

Avatar
Qubik
Viestit: 1061
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vaeltava tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Qubik » 24.10.2015 8:37

Mikas merkkinen kone?
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Vaeltava tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Pellis » 24.10.2015 18:55

Yanmar 4jh2-dte vuodelta 2000 (tai 1996) ei ole ihan varmaa tuo vuosiluku.
Oksa on puun kukkanen.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Vaeltava tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja bonito » 26.10.2015 8:32

Taitaa olla sukuvika, mulla on 4JH2-DTE vm -91, se käy kyllä tyhjäkäynti/vapaalla tasaisesti, mutta kun laittaa vaihteen päälle, alkaa rynkyttäminen. Yks dieselmies yritti sitä poistaa paatissa, muttei mahtanut sekään mitään ilman, että olis otettu pumppu kainaloon ja viety penkkiin(jos sekään auttais). Ajattelin, että sen kun rynkytät, se on varmaan rynkyttänyt 17 v. ennen minua, eikä ole vielä hajonnut. Mukavampaa se tietenkin ois, jos se kävis niinkuin muutkin moottorit :-)

Vastaa Viestiin