Suljettu jäähdytysjärjestelmä
-
- Viestit: 77
- Liittynyt: 20.10.2004 20:47
Suljettu jäähdytysjärjestelmä
Tervehdys
Mietiskelin tuossa yön pimeinä tunteina että antaisin vanhalle(vm-63) Volvo MD2 moottorille vähän lisää elinaikaa. Tarkoituksena muuttaa järjestelmä makeavesi jäähdytteiseksi. Ainoana esteenä näen pakokäyrän jäähdytyksen. Moottori laskee kierron jälkeen jäähdytysveden pakokäytän kautta putkeen ja sitten mereen. Kuinkakohan oleellinen tuo pakokäyrän jäähdytys oikein loppujen lopuksi on. Konehan ei kierrä juuri paskaakaan eikä siis tuota järjettömästi lämpöä.
Mielipiteitä kiitos
Mietiskelin tuossa yön pimeinä tunteina että antaisin vanhalle(vm-63) Volvo MD2 moottorille vähän lisää elinaikaa. Tarkoituksena muuttaa järjestelmä makeavesi jäähdytteiseksi. Ainoana esteenä näen pakokäyrän jäähdytyksen. Moottori laskee kierron jälkeen jäähdytysveden pakokäytän kautta putkeen ja sitten mereen. Kuinkakohan oleellinen tuo pakokäyrän jäähdytys oikein loppujen lopuksi on. Konehan ei kierrä juuri paskaakaan eikä siis tuota järjettömästi lämpöä.
Mielipiteitä kiitos
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 05.10.2004 19:26
- Paikkakunta: pori
kyllä pakokäyrän jäähdytys... se on aika olellinen asia, koska palokaasut ovat suht kuumia.
mulla olisi tarjolla sopivat osat eli lämmönvaihdin ja öljylauhdutin, sekä merivesipumpu
ps. kokemus on
p.0440593207/pasi
http://groups.msn.com/PasinPuuveneet
mulla olisi tarjolla sopivat osat eli lämmönvaihdin ja öljylauhdutin, sekä merivesipumpu
ps. kokemus on
p.0440593207/pasi
http://groups.msn.com/PasinPuuveneet
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Tuoda, tuoda... Eikös MSkakkosen pakosarja ole yhdistetty imusarjaan siten että pakokaasu esilämmittää seoksen niin silloin sinun on mitä suurimmalla todennäköisyydellä myös jäähdytettävä jatkossakin pakosarja. Seos kaasuuntuu liikaa ja tulee käyntiongelmia. Mutta ei se ole ongelma sillä MDkakkonen on muistaakseni aika pieni patti niin teholtaan kuin iskutilavuudeltaankin. Jos hommaat vaikkapa jonkin 40 hp koneen lämmönvaihtimen niin teho riittää aivan varmasti vaikka jäähdyttäisit nesteellä myös pakosarjan. Reservitehosta lämmönvaihtimessa ei ole haittaa koska termostaatti säätelee kiertoa. Öljynlauhdutin ei ole tarpeen koska sitä ei ole ollut alunperinkään ja litratehot liikkuvat jossain 10hp/litra tuntumassa eikä kierroksiakaan irtoa puoltatoistatuhatta enempää vaikka kuinka kääntäisi namikkaa kaakkoon. Toisaalta öljyhän voitelee parhaiten merkistä ja laadusta riippuen 75-110 asteisena joten voisihan nestekiertoista öljynlauhdutinta käyttää käänteisesti öljyn esilämmitykseen koska suht isosta tilavuudesta ja pienestä kuormituksesta johtuen öljy lämpenee hitaammin kuin olisi koneelle parasta. No, se oli vitsi...
ps. kokemusta on ;)
ps. kokemusta on ;)
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Siis joo... näköjään ymmärsin tekstin hiukan väärin. Eli jäähdyttele se pakosarja normaalisti nesteellä ja pakokäyrään johdat sitten osan vaihtimen merivedestä. Toisen puolen vedestä ohjaat suoraan ulos. Laita haaraan palloventtiili niin voit säädellä veden määrää pakoputkessa. Joskus voi olla tarpeen sulkea veden meno kokonaan pakoputkeen - vaikkapa jos joutuu jostain syystä pyörittämään konetta startilla pitempään käynnistysongelmien sattuessa. Katsoppa Bertta-Lotan patin kuvaa:http://groups.msn.com/Bertta-Lotta/bert ... PhotoID=99
Pako/imusarjan vasemmassa päässä näkyy palloventtiili josta voi säädellä putkeen menevän veden määrää. Mikäli se on kiinni niin kaikki vesi menee kyljestä ulos...
Pako/imusarjan vasemmassa päässä näkyy palloventtiili josta voi säädellä putkeen menevän veden määrää. Mikäli se on kiinni niin kaikki vesi menee kyljestä ulos...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: 23.03.2004 18:39
- Paikkakunta: Kuopio
Jäähdytys
Minä tässä viikko sitten sain samallaisen idean moottorin jäähdytyksen muuttamisesta. Koneena olisi wikström 2 tai 3 pyttyinen. Pähkäiltyä pääni kipeäksi tulin siihen tulokseen että koneen alkuperäinen vesipumppu ei voi kierrättä koneen sisäistä vettä koska sen voiteluvaseliinit liukenevat ajan myötä moottorin sisään.
Moottorissa olisi oltava 2 vesipumppua joista toinen pumppaa vettä lämmönvaihtimeen ja toinen kierrättää moottorissa kulkevaa vettä. Jos otamme autosta vesipumpun niin sillä ei ole ollenkaan nostovoimaa lämmönvaihtimen kierron toteuttamiseen.
vanhan petroolikoneen pakosarja kuumenee aikalailla, joten ajattelin tehdä uuden pakosarjan joka olisi vesivaipan sisällä ja lämmönvaihtimelta tulevaa vettä saisi säätää kulkemaan pakosarjan kautta ulos kyljestä tai pakoputkeen.
Homma toimisi siis suunnilleen tälleen:
Järvi -> wiken oma vesipumppu -> lämmönvaihdin -> pakosarja -> pakoputki / kyljestä ulos.
moottorin sisäinen vesi kiertäisi:
Vesipumppu -> lämmönvaihdin -> moottori -> vesipumppu. ....
Onko kellään ideaa mihinkä kohtaan wikkeen asentaisi toisen vesipumpun ? vesipumpun pitäisi olla aina käynnissä kun kone käy.
Moottorissa olisi oltava 2 vesipumppua joista toinen pumppaa vettä lämmönvaihtimeen ja toinen kierrättää moottorissa kulkevaa vettä. Jos otamme autosta vesipumpun niin sillä ei ole ollenkaan nostovoimaa lämmönvaihtimen kierron toteuttamiseen.
vanhan petroolikoneen pakosarja kuumenee aikalailla, joten ajattelin tehdä uuden pakosarjan joka olisi vesivaipan sisällä ja lämmönvaihtimelta tulevaa vettä saisi säätää kulkemaan pakosarjan kautta ulos kyljestä tai pakoputkeen.
Homma toimisi siis suunnilleen tälleen:
Järvi -> wiken oma vesipumppu -> lämmönvaihdin -> pakosarja -> pakoputki / kyljestä ulos.
moottorin sisäinen vesi kiertäisi:
Vesipumppu -> lämmönvaihdin -> moottori -> vesipumppu. ....
Onko kellään ideaa mihinkä kohtaan wikkeen asentaisi toisen vesipumpun ? vesipumpun pitäisi olla aina käynnissä kun kone käy.
-
- Viestit: 77
- Liittynyt: 20.10.2004 20:47
Tuolla www.drevia.se sivuilla näyttäisi olevan MD2:teen tehty satsi sisältäen lämmönvaihtimen, paisuntasäiliön ja sähköisen kiertopumpun.
Hintakin olisi kuohtuullinen, 5350 Sek eli noin 600 euroa.
Hintakin olisi kuohtuullinen, 5350 Sek eli noin 600 euroa.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Sinne vauhtipyörällehän se pumppu pitäisi saada. Toinen paikka olisi nokka-akselin pää mutta sijoittaminen voi olla vaikeaa. Ihan pätevä vaihtoehto on sähköinen kiertovesipumppu. Halvimmillaan (autotarvikeliikkeessä) Boschin valmistama ovh jotain 190€, teho muistaakseni 15l/min ja tarkoitettu jatkuvaan käyttöön. Hyvällä vaihtimella voisi oman pumpun ja sähköisen kiertovesi pumpun teho riittää.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Jossakin ( huutonetissä ? ) oli vastaikään myytävänä tuommoinen kaksipesäinen Jabscopumppu. Pyyntihinta tais olla satasen huitella...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."