Suljettu jäähdytysjärjestelmä

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Stefu
Viestit: 77
Liittynyt: 20.10.2004 20:47

Suljettu jäähdytysjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Stefu » 24.03.2005 19:11

Tervehdys

Mietiskelin tuossa yön pimeinä tunteina että antaisin vanhalle(vm-63) Volvo MD2 moottorille vähän lisää elinaikaa. Tarkoituksena muuttaa järjestelmä makeavesi jäähdytteiseksi. Ainoana esteenä näen pakokäyrän jäähdytyksen. Moottori laskee kierron jälkeen jäähdytysveden pakokäytän kautta putkeen ja sitten mereen. Kuinkakohan oleellinen tuo pakokäyrän jäähdytys oikein loppujen lopuksi on. Konehan ei kierrä juuri paskaakaan eikä siis tuota järjettömästi lämpöä.

Mielipiteitä kiitos

corona
Viestit: 27
Liittynyt: 05.10.2004 19:26
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja corona » 25.03.2005 0:43

kyllä pakokäyrän jäähdytys... se on aika olellinen asia, koska palokaasut ovat suht kuumia.
mulla olisi tarjolla sopivat osat eli lämmönvaihdin ja öljylauhdutin, sekä merivesipumpu
ps. kokemus on

p.0440593207/pasi

http://groups.msn.com/PasinPuuveneet

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 25.03.2005 1:02

Tuoda, tuoda... Eikös MSkakkosen pakosarja ole yhdistetty imusarjaan siten että pakokaasu esilämmittää seoksen niin silloin sinun on mitä suurimmalla todennäköisyydellä myös jäähdytettävä jatkossakin pakosarja. Seos kaasuuntuu liikaa ja tulee käyntiongelmia. Mutta ei se ole ongelma sillä MDkakkonen on muistaakseni aika pieni patti niin teholtaan kuin iskutilavuudeltaankin. Jos hommaat vaikkapa jonkin 40 hp koneen lämmönvaihtimen niin teho riittää aivan varmasti vaikka jäähdyttäisit nesteellä myös pakosarjan. Reservitehosta lämmönvaihtimessa ei ole haittaa koska termostaatti säätelee kiertoa. Öljynlauhdutin ei ole tarpeen koska sitä ei ole ollut alunperinkään ja litratehot liikkuvat jossain 10hp/litra tuntumassa eikä kierroksiakaan irtoa puoltatoistatuhatta enempää vaikka kuinka kääntäisi namikkaa kaakkoon. Toisaalta öljyhän voitelee parhaiten merkistä ja laadusta riippuen 75-110 asteisena joten voisihan nestekiertoista öljynlauhdutinta käyttää käänteisesti öljyn esilämmitykseen koska suht isosta tilavuudesta ja pienestä kuormituksesta johtuen öljy lämpenee hitaammin kuin olisi koneelle parasta. No, se oli vitsi...
ps. kokemusta on ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 25.03.2005 3:21

Siis joo... näköjään ymmärsin tekstin hiukan väärin. Eli jäähdyttele se pakosarja normaalisti nesteellä ja pakokäyrään johdat sitten osan vaihtimen merivedestä. Toisen puolen vedestä ohjaat suoraan ulos. Laita haaraan palloventtiili niin voit säädellä veden määrää pakoputkessa. Joskus voi olla tarpeen sulkea veden meno kokonaan pakoputkeen - vaikkapa jos joutuu jostain syystä pyörittämään konetta startilla pitempään käynnistysongelmien sattuessa. Katsoppa Bertta-Lotan patin kuvaa:http://groups.msn.com/Bertta-Lotta/bert ... PhotoID=99
Pako/imusarjan vasemmassa päässä näkyy palloventtiili josta voi säädellä putkeen menevän veden määrää. Mikäli se on kiinni niin kaikki vesi menee kyljestä ulos...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Tommi
Viestit: 45
Liittynyt: 23.03.2004 18:39
Paikkakunta: Kuopio

Jäähdytys

Viesti Kirjoittaja Tommi » 26.03.2005 11:08

Minä tässä viikko sitten sain samallaisen idean moottorin jäähdytyksen muuttamisesta. Koneena olisi wikström 2 tai 3 pyttyinen. Pähkäiltyä pääni kipeäksi tulin siihen tulokseen että koneen alkuperäinen vesipumppu ei voi kierrättä koneen sisäistä vettä koska sen voiteluvaseliinit liukenevat ajan myötä moottorin sisään.

Moottorissa olisi oltava 2 vesipumppua joista toinen pumppaa vettä lämmönvaihtimeen ja toinen kierrättää moottorissa kulkevaa vettä. Jos otamme autosta vesipumpun niin sillä ei ole ollenkaan nostovoimaa lämmönvaihtimen kierron toteuttamiseen.

vanhan petroolikoneen pakosarja kuumenee aikalailla, joten ajattelin tehdä uuden pakosarjan joka olisi vesivaipan sisällä ja lämmönvaihtimelta tulevaa vettä saisi säätää kulkemaan pakosarjan kautta ulos kyljestä tai pakoputkeen.

Homma toimisi siis suunnilleen tälleen:
Järvi -> wiken oma vesipumppu -> lämmönvaihdin -> pakosarja -> pakoputki / kyljestä ulos.
moottorin sisäinen vesi kiertäisi:
Vesipumppu -> lämmönvaihdin -> moottori -> vesipumppu. ....

Onko kellään ideaa mihinkä kohtaan wikkeen asentaisi toisen vesipumpun ? vesipumpun pitäisi olla aina käynnissä kun kone käy.

Stefu
Viestit: 77
Liittynyt: 20.10.2004 20:47

Viesti Kirjoittaja Stefu » 26.03.2005 12:26

Tuolla www.drevia.se sivuilla näyttäisi olevan MD2:teen tehty satsi sisältäen lämmönvaihtimen, paisuntasäiliön ja sähköisen kiertopumpun.
Hintakin olisi kuohtuullinen, 5350 Sek eli noin 600 euroa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 26.03.2005 13:12

Sinne vauhtipyörällehän se pumppu pitäisi saada. Toinen paikka olisi nokka-akselin pää mutta sijoittaminen voi olla vaikeaa. Ihan pätevä vaihtoehto on sähköinen kiertovesipumppu. Halvimmillaan (autotarvikeliikkeessä) Boschin valmistama ovh jotain 190€, teho muistaakseni 15l/min ja tarkoitettu jatkuvaan käyttöön. Hyvällä vaihtimella voisi oman pumpun ja sähköisen kiertovesi pumpun teho riittää.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

corona
Viestit: 27
Liittynyt: 05.10.2004 19:26
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja corona » 27.03.2005 10:06

mulla on omassa md3b :ssä kaksoispumppu kone on alkuperäinen merivesikone.
ne mun lämmönvaihtimet ovat olleet 3qm:ssä
3qm purkuosia olisi tarjolla mutta ei kansi

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27.03.2005 20:39

Jossakin ( huutonetissä ? ) oli vastaikään myytävänä tuommoinen kaksipesäinen Jabscopumppu. Pyyntihinta tais olla satasen huitella...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin